תופעת הנשירה ופתרונות למניעתה (ה"כוכב" מענדל ראטה)

לדעת ולדון על הנעשה והנשמע בציבור החרדי.

המנהלים: יאיר, המפצח, yehuda

Re: תופעת הנשירה ופתרונות למניעתה (ה"כוכב" מענדל ראטה)

הודעה שלא נקראהעל ידי אני פה » 17 פברואר 2017, 15:36

טור נוקב בעיתון משפחה, מהסופר הדגול ירוחם יצחק לנדסמן, אודות כל המבינים החדשים למיניהם בבעיות הדור.

מילים של מעלה//
ירוחם יצחק לנדסמן//

פרח מוגן//

"הבן שלכם היפראקטיבי, כל האבחונים מצביעים על כך בבירור. עתה יש לכם את האפשרות להכיר בכך ולברר על דרכי התמודדות מועילים, או למצוא תירוצי בוקי סריקי להתנהגות שלו ולהתעלם מן הבעיה. תחליטו!"
המילים הללו חוזרות על עצמן בשיח בין מנהלים ומחנכים להורים נבוכים. לאבא ואימא קשה כשמדביקים לילד שלהם תווית של שונה ובעייתי. למשפחות שרואות את עצמן נוצצות, שמן זית זך, קשה הדבר שבעתיים. נוח יותר לתלות את החולשות והתלונות בסביבה. אבל לא כולם כך. יותר ויותר הורים מודעים לכך שהכרה בצורך מיוחד שיש לבן משפחה קרוב והניסיון לעזור לו להיבנות נכון, חשובים יותר מן הכבוד העצמי והמשפחתי המדומה.
כך בחיים האישיים והמשפחתיים, וכך כלפי החברה שלנו כולה על שלל גווניה והמרקם העדין והמורכב ממנה היא מורכבת. אם מצביעים על תופעה לקויה הצריכה תיקון, יהיו שיעדיפו לתרץ ולהתעלם ולהתלהם מול מי שמעלה את העניין. אנשים בריאים ברוחם יבחנו את הדברים בתשומת לב.
ככל שמתעצמת החברה החרדית בכמות ובאיכות, גוברים עימה גם בעלי הדעה שמבקרים את ההתנהלות של החלונות הגבוהים ודורשים שקיפות. הם עמוסים בביקורת על ראשי החצרות והקהילות, על בתי האדמו"רים ומעונותיהם של ראשי הישיבות והרבנים אנשי השם שהעם סר למרותם. בדרך כלל מדובר באנשים משהיו להם ציפיות שונות בתוך הקהילות והחצרות לשם הם נולדו או הצטרפו, ומשתוחלתם נכזבה הם מלאים טענות כרימון על המערכות של הקהילה או החסידות אליהם הם משתייכים. אבל לא כולם מתלוננים רק בשל אינטרסים אישיים צרים. האמת מוכרחה להיאמר, וכמו שכתוב ב'חובת הלבבות' ש'האמת ראוי לה שלא תהא פחדנית': ישנם אכן לפעמים בתוככי החצרות טענות שקשה להשיב עליהן. בעדינות וברגישות נקרא להם 'אי סדרים' בהתנהלות, עוולות שבאות לראשו של 'האזרח הקטן' שלא הצליח להעפיל למרומי קרת ומעמדו אינו גבוה ועיניו רואות וכלות מול אנשים חזקים ממנו שמשיגים את אשר חפצים, אם בממון ואם בשאר פרודוקטים, גם חינוכיים. נציין רק ברמז, כמו שכל התכתובת הזאת כתובה ברמזים, שיכולים להיות שני בחורים ששניהם אין מקומם בישיבה פלונית היות והתנהגותם המזיקה ממש דומה. שניהם מסולקים, האחד מושב אחר כבוד בשל מעמדו של אביו או סבו או דודו, והאחר, כלי מפואר כמותו, נותר בחוץ...
לפעמים אני ממש מופתע לפגוש ידידים טובים וחשובים, הורים לילדים בגיל הנישואין, בני כל החצרות גם כאלו ששייכים לאימפריות שמפארות את כותל המזרח של היהדות החרדית בגלות הנוכחית, והם מלאים בטענות כרימון על ההנהגה. חלקם מצהירים שבכוונתם לעזוב את החסידות, את הקהילה, לא להיות שייכים לאף אחד. רק לקדוש ברוך הוא. "הגולם קם על יוצרו" הם אומרים כל אחד בשפתו שלו וכולם מכוונים לאותו הכביש המוביל אל השממה "הבעל שם ייסד את החסידות לתועלת והנה אנו יוצאים ניזוקים"...
אז כל ההקדמה הארוכה הזו מיועדת דווקא אליכם, חסידים תוהים. קראו נא את השורות הבאות ואל תהיו נבהלים להשיב. קחו אותן כחומר למחשבה.

העולם הזה דורש זהות והצורך הזה ילך ויהיה יותר ויותר מוכרח. מי שמחובר אל קהילה, חצר חסידית שדורשת קודי לבוש וחובות קהילתיות אפילו כספיות, קל יהיה לו ולילדיו להתמודד עם הסיכונים החינוכיים, הרוחניים שאורבים לדור שלנו ובוודאי לדורות הבאים. נער חסידי הוא פרח מוגן. לא תמיד פרח מרהיב עין. היצר הרע לא נרתע לאחוריו ונמלט מול מי שמכריז על שייכות לחצר פלונית או רבי מסוים. אבל המעטפת שומרת. כולנו מכירים את הסיפורים המופלאים על בחורים שכמעט נתפסו אל ה'השכלה', אל האידיאות שצצו לפני השואה, ונמנעו מלעזוב את האידישקייט כי יפסידו את החבורה החסידית אליה הם משתייכים. אם אז זה היה חשוב היום זה קריטי. החצרות מעניקות לבני הנוער חוויות חיוביות שנטבעות בנפש. גאוות היחידה חשובה עד מאוד לחוסן הנפשי והרוחני. אני שייך. מחובר. לא תלוש וזרוק. אני חי במעין תיבת נח בתוך המבול...
ואוזנם של הנערים כרויה. אם הם שומעים את אביהם מתאונן על המסגרת, על הקהילה של עצמו, מבקר את הדמויות המרכזיות בה, ומהנהן בראשו בזעף תוך שהוא מפטיר שאם היה ביכולתו היה עוזב, מתערערת אצלם תחושת הביטחון והאימון. הסיכון שיבוא יום והם יחפשו להם את הרחוב המציע חופש והפקרות, גדול יותר.
מי אנחנו שנטיף מוסר ליהודים טובים שמתמודדים כל אחד עם מה שהקצו לו מן השמיים. אנו לא דנים לא את הגדולים ולא את מי שנראים כקטנים ותלותיים בעל כורחם. זהו כאמור רק חומר למחשבה.
ובמילים פשוטות וישירות: לפעמים כדאי להשלים עם מה שנראה כלא צודק, כדי למנוע מצבים חביבים עוד פחות- - -
אני פה
 
הודעות: 173
הצטרף: 12 דצמבר 2015, 21:46
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: תופעת הנשירה ופתרונות למניעתה (ה"כוכב" מענדל ראטה)

הודעה שלא נקראהעל ידי שבט מישור » 17 פברואר 2017, 16:18

כל מילה = זהב !!!
שבט מישור
 
הודעות: 191
הצטרף: 11 מאי 2015, 14:16
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: תופעת הנשירה ופתרונות למניעתה (ה"כוכב" מענדל ראטה)

הודעה שלא נקראהעל ידי א יודעלע » 17 פברואר 2017, 17:01

אך מקודם ראיתי טור זה בעיתון
ורציתי להעלות ולהנות את הציבור

והנה אני פה כבר הקדימני...

(נראה שהטור נכתב גם כתשובה לרמ"מ)


יש ביכולתי לכתוב על הרבה בעיות שנוצרו בדור שלנו, בעיות בחינוך, בישיבות, בקהילות, בשטיבלאך ועוד ועוד
אולם דעתי היא שהטוב עולה על הרע ומכיוון שעד ביאת המשיח לא נראה שיכול להיות מושלם
עלינו להוקיר את המסגרת החרדית,
(בד בבד אפשר גם לשפר בענינים שונים, כי הרי פאר בעסער איז נישטא קיין שיעור, אולם לפרק את המסגרת ולזעוק כנגדה- אין לזה מקום)
א יודעלע
 
הודעות: 234
הצטרף: 01 מרץ 2014, 21:40
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

הקודם

חזור אל חרדים לדעת

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אני פה, יוסי200, שש אנכי ו־52 אורחים