קא סלקא דעתך כתב:מעניין לציין, שיש כמה חסידויות שהיו אמורות לגדול מאוד ע"י הריבוי הטבעי,
נדבורנה [בני ברק]
קרעטשניף [רחובות]
פיטסבורג
ומה שתמוה זה שהם בערך 25 שנה עומדות פחות או יותר על אותו כמות משפחות. (נדבורנה התחילו לזוז קצת בעשור האחרון, על אף הפילוגים)
יש למישהו הסברים /הכחשות/ נתונים/מספרים ?
אני פה כתב:האדמורים לבית נדבורנה רוב הדורות לא עסקו בגיבוש קהילות אלא בלקרב את כל ה"עמך" הפשוטים. ולכן לא היו להם הרבה חסידים רק אוהדים.
בדרך כלל הם היו אדמורים במקומות נידחים שאין גרים שם הסלתה ושמנה של הציבור.
אני פה כתב:אני חושב שאתה טועה גם לפני השואה היו ישיבות חסידיות. וגם פה בארץ אדמורי נדברונא לכתחילה התיישבו במקומות נידחים לקרב רחוקים. כמו רעננה חדרה אשדוד רחובות יפו פרדס כץ קרית גת וכו'.
גאליציאנער כתב:קא סלקא דעתך כתב:מעניין לציין, שיש כמה חסידויות שהיו אמורות לגדול מאוד ע"י הריבוי הטבעי,
נדבורנה [בני ברק]
קרעטשניף [רחובות]
פיטסבורג
ומה שתמוה זה שהם בערך 25 שנה עומדות פחות או יותר על אותו כמות משפחות. (נדבורנה התחילו לזוז קצת בעשור האחרון, על אף הפילוגים)
יש למישהו הסברים /הכחשות/ נתונים/מספרים ?
אצל הרבה מאוד קהילות כגון מודז'יץ ואלכסנדר ועוד רבים זה קשור מאוד למבנה הקהילתי שלהם, אצלם יש הרבה מאוד ש'נופלים החוצה', בגלל שהקהילה אינה בנויה בצורה סגורה מבחינה קהילתית.
דהיינו, חסידי צאנז ודארג למשל מקפידים יחסית להשתדך בין קהילותיהם והם כמעט ולא ישמעו הצעות שידוכים מבני קהילות אחרות [אני לא מדבר על סיבות מיוחדות, אבל בסטנדרט מקובל ככה].
משא"כ נדבורנא ופיטסבורג, שם הרבה יותר מקובל להשתדך עם בני קהילות אחרות.
עוד סיבה יש אצל קרעטשניף ופיטסבורג באופן ספיציפי אצלם, שהיות והקהילות שלהם מרוכזות אך ורק בעיר אחד - לא מרכזית יחסית, לכן כל אחד מבני הקהילה שנישא בעיר אחרת ועובר לגור שמה - באופן אוטומטי הוא מתנתק מהקהילה.
[לאחרונה בקרעטשניף המצב מבחינה זו השתפרה בהרבה, בב"ב יש להם כבר יחסית ביהמ"ד מגובש וכו']
גאליציאנער כתב:אצל הרבה מאוד קהילות כגון מודז'יץ ואלכסנדר ועוד רבים זה קשור מאוד למבנה הקהילתי שלהם, אצלם יש הרבה מאוד ש'נופלים החוצה', בגלל שהקהילה אינה בנויה בצורה סגורה מבחינה קהילתית.
דהיינו, חסידי צאנז? ודארג למשל מקפידים יחסית להשתדך בין קהילותיהם והם כמעט ולא ישמעו הצעות שידוכים מבני קהילות אחרות [אני לא מדבר על סיבות מיוחדות, אבל בסטנדרט מקובל ככה].
משא"כ נדבורנא ופיטסבורג, שם הרבה יותר מקובל להשתדך עם בני קהילות אחרות.
גאליציאנער כתב:אני פה כתב:האדמורים לבית נדבורנה רוב הדורות לא עסקו בגיבוש קהילות אלא בלקרב את כל ה"עמך" הפשוטים. ולכן לא היו להם הרבה חסידים רק אוהדים.
בדרך כלל הם היו אדמורים במקומות נידחים שאין גרים שם הסלתה ושמנה של הציבור.
כנ"ל רוב האדמו"רים, כולם עסקו בלקרב וכו'.
כל המושג הזה של קהילות הוא רק מאחרי השואה.
קא סלקא דעתך כתב:גאליציאנער כתב:אני פה כתב:האדמורים לבית נדבורנה רוב הדורות לא עסקו בגיבוש קהילות אלא בלקרב את כל ה"עמך" הפשוטים. ולכן לא היו להם הרבה חסידים רק אוהדים.
בדרך כלל הם היו אדמורים במקומות נידחים שאין גרים שם הסלתה ושמנה של הציבור.
כנ"ל רוב האדמו"רים, כולם עסקו בלקרב וכו'.
כל המושג הזה של קהילות הוא רק מאחרי השואה.
דווקא הענין של קהילות היה הרבה יותר חזק לפני השואה, ובזמנינו מנסים להעתיק אותם עד כמה שאפשר.
פעם כולם גרו בשטעטל אחד, רב אחד, שוחט אחד, מוהל אחד, וכיוצא בזה. וכן כמעט כולם התחתנו בתוך השטעטל אלו עם אלו, וכולם היו מחותנים עם כולם... והראיה לכך היא: ספרי הקהילות שלפני השואה, שמוצאים בכל עיירה הרבה מאוד אותו שם משפחה. סתם עמך לא היה להם שום סיבה לחפש שידוך בעיירה אחרת [ מלבד גבירים שהרשו לעצמם לנסוע עד עיירה מסויימת לבחור חתן].
כל זאת עד שהתחיל לפרוח תקופת החסידות, אז התחילו לנסוע אלו לאדמו"ר שבעיר זה ואלו לאדמו"ר בעיר אחרת, [מ'פארט צום רעבין].
ויהי [אין ויהי אלא...] אחר המלחמה, נתפזרו יתר הפליטה מכלל ישראל לכל עיר ועיר בעולם. והאדמורי"ם התחילו לקבץ את הגולים, עד שבאו תלמידהם ואמרו להם רבותינו הגיע זמן להקים קהילה...
ולמעשה התחילו לחדש קהילות כמו שהיו לפני תקופת החסידות, רב אחד, שחיטה אחת, וכו'. וכן להשתדך אלו באלו.
אך אי אפשר לומר שהקהילות הם רק מאחרי השואה הנוראה.
תקן אותי אם אני טועה -
לכאורה זה היה אחד משרשי המחלוקת בין העדה החרדית לבעלז. העדה טענו שעדיין כל אחד מחויב לרב שבעירו, ובעלז טענו שענין זה הסתיים מזמן, ובזמנינו בנו קהילות לפי חסידות, וכל אחד מחויב לרבו שלו.
גם הרב לנדא סבר שהוא האדמו"ר של בני ברק [מבלי לזלזל חלילה] ואסר להכניס בשר של העדה החרדית לבני ברק.
מי זה כתב:בעניין הזה שמעתי פעם שקהילת טורדא (הונגריה?)
שרבה האחרון (כמדומי שהיה במועצגהת) ובנו שליט"א נושאים בגאון את התואר המפוצץ 'גאב"ד טורדא'
(כמובן בנוסף לפעולותיהם הבאמת ברוכות)
היתה קהילה עם בסה''כ 17 משפחות!
ובכל זאת היתה מסודרת עם רב ושוחט והתנהלה בצורה עצמאית לחלוטין
גאליציאנער, תקן אותי אם אני טועה.
יעבץ כתב:אז בואו נעשה סדר.
רבה האחרון בפועל של טורדא - המפורסם היה ר' בן ציון וועזל. שנפטר תרצ"ח. היה חבר (או אפי' יו"ר, לא זוכר) הלשכה האורטודוקסית בטרנסילבניה.
חתנו ר' יוסף אדלער, מילא את מקומו ברבנות העיר, והוא היה חבר מועצג"ת של אגו"י כאן באר"י. אבל בפועל רבנותו בעיר, כבר היה בשנות המלחמה, ולאחריה.
הם לא קשורים לבעלזא בשום אופן.
דומני שבנו של ר' יוסף, ר' משה, הוא הראשון שהיה חסיד בעלזא. [נשא את ה'תואר' גאב"ד טורדא. תואר שאין מאחריו כלום!. אין קהילה, אין בית כנסת, אין כלום].
את השולשלת מכאן ואילך ישלים גאליציאנער... זה כבר שייך לתחום שלו.
מי זה כתב:התנצלות בפני חסידי טורדא באם השתמע בדברי דלעיל איזשהו זלזול במעמדו של הרב מטורדא זצ"ל
שכן לאחר שיטוט קצר נוכחתי לדעת שהיה נחשב לאישיות רבנית מכובדת (כמובן שרק לאחר השואה)
מאוצהח:
הרב מטורדא
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=19&t=25625
ישיבת טורדא
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=66&t=30333
יש אפילו רחוב על שמו של גאבד טורדא זצוקל, בגוש 80 ירושלים
מוביל מבר אילן לרח' כי טוב
זכה לשכן בתוכו את טמבור חיים מוחה הידוע שפיצר רהיטים ועוד איזה סמינר
העירייה לא הסתפקה ברחוב והמשיכה את 'קריאת השם' לשביל שממשיך מכי טוב לברוכים
זיעוכי"א
ביטחון כתב:הייתי בשני המקומות.
באבוב היא כפר קטן במרומי הר, רחוב אחד המתעגל על ראש ההר.
צאנז (נבי-סאנץ) היא עיר מחוז גדולה שהייתה סוג של עיר בירה, עד היום
גאליציאנער כתב:קא סלקא דעתך כתב:גאליציאנער כתב:אני פה כתב:האדמורים לבית נדבורנה רוב הדורות לא עסקו בגיבוש קהילות אלא בלקרב את כל ה"עמך" הפשוטים. ולכן לא היו להם הרבה חסידים רק אוהדים.
בדרך כלל הם היו אדמורים במקומות נידחים שאין גרים שם הסלתה ושמנה של הציבור.
כנ"ל רוב האדמו"רים, כולם עסקו בלקרב וכו'.
כל המושג הזה של קהילות הוא רק מאחרי השואה.
דווקא הענין של קהילות היה הרבה יותר חזק לפני השואה, ובזמנינו מנסים להעתיק אותם עד כמה שאפשר.
פעם כולם גרו בשטעטל אחד, רב אחד, שוחט אחד, מוהל אחד, וכיוצא בזה. וכן כמעט כולם התחתנו בתוך השטעטל אלו עם אלו, וכולם היו מחותנים עם כולם... והראיה לכך היא: ספרי הקהילות שלפני השואה, שמוצאים בכל עיירה הרבה מאוד אותו שם משפחה. סתם עמך לא היה להם שום סיבה לחפש שידוך בעיירה אחרת [ מלבד גבירים שהרשו לעצמם לנסוע עד עיירה מסויימת לבחור חתן].
כל זאת עד שהתחיל לפרוח תקופת החסידות, אז התחילו לנסוע אלו לאדמו"ר שבעיר זה ואלו לאדמו"ר בעיר אחרת, [מ'פארט צום רעבין].
ויהי [אין ויהי אלא...] אחר המלחמה, נתפזרו יתר הפליטה מכלל ישראל לכל עיר ועיר בעולם. והאדמורי"ם התחילו לקבץ את הגולים, עד שבאו תלמידהם ואמרו להם רבותינו הגיע זמן להקים קהילה...
ולמעשה התחילו לחדש קהילות כמו שהיו לפני תקופת החסידות, רב אחד, שחיטה אחת, וכו'. וכן להשתדך אלו באלו.
אך אי אפשר לומר שהקהילות הם רק מאחרי השואה הנוראה.
תקן אותי אם אני טועה -
לכאורה זה היה אחד משרשי המחלוקת בין העדה החרדית לבעלז. העדה טענו שעדיין כל אחד מחויב לרב שבעירו, ובעלז טענו שענין זה הסתיים מזמן, ובזמנינו בנו קהילות לפי חסידות, וכל אחד מחויב לרבו שלו.
גם הרב לנדא סבר שהוא האדמו"ר של בני ברק [מבלי לזלזל חלילה] ואסר להכניס בשר של העדה החרדית לבני ברק.
אתה מדבר על דבר אחר לגמרי שבמקרה קוראים גם לזה את השם: "קהילה".
אכן, גם אני מדבר על קהילה וגם אתה, אבל אני דיברתי על קהילה של חסידות, שקהילת סקווירא למשל היא קהילה שיש לה שלוחות בארה"ב ובכל העולם, זה דבר חדש שלא היה לפני המלחמה.
תסכים איתי שלא היה בקראקא שטיבל של קהילת לודז' ובווארשא לא היה קלויז של בודפסט...
אתה מדבר על דבר אחר - על הקהילות הישנות והטובות שהיו פעם, והם אכן לא קיימים כיום [ואכן, על זה נסוב בעיקר יסודות המח' שבין העה"ח לבעלזא, וכפי שכיום כו"ע ידעי שנהרא ונהרא ופשטיה].
מקוה שהבנת.
טבי כתב:מה עם החסידיות בחו''ל ?
באבוב, באבוב 45, סקווירא, סקולען, רחמסטריוקא, צאנז קלויזנבורג, מונקאטש
ויזני'ץ מונסי (לפני הפילוג )
כמה מונות כל אחת ? ומי החסידות השנייה בגודלה שם אחרי סאטמר ?
עקיב'לה כתב:רחמסטריווקא בארה"ב כבר קהילה מאוד מסודרת היום
גאליציאנער כתב:עקיב'לה כתב:רחמסטריווקא בארה"ב כבר קהילה מאוד מסודרת היום
אתה צודק, יש לו כמה מאות נכדים...
מלבד זה, יש לו כיום מוסדות מסודרים.
זה לא אומר שיש לו קהילה מסודרת.
מרן ראש הממשלה שליט''א כתב:גאליציאנער כתב:עקיב'לה כתב:רחמסטריווקא בארה"ב כבר קהילה מאוד מסודרת היום
אתה צודק, יש לו כמה מאות נכדים...
מלבד זה, יש לו כיום מוסדות מסודרים.
זה לא אומר שיש לו קהילה מסודרת.
אם התכוונת לרמז שהקהילה בנויה אך ורק או בעיקר מנכדיו
טעות גדולה בידך,
יתכן ולפני 30 שנה זו היתה המציאות
כיום יש לו מאות משפחות, מוסדות (ת"ת, ישיבה, ובית חינוך לבנות)
בתי המדרש בב"פ, מאנסי, לייקווד ועוד מקומות.
אמנם החצר היא לא בסדר גודל של האחרים שהזכרת אבל בהחלט זו קהילה מגובשת ומאורגנת.
ביטחון כתב:מי יודע מה ההלוך יילך בזוטשקא, האם היא התפלגה בין זוטשקא לאמסנא 50-50? או דשמא הרוב הלכו לאדמו"ר המרכזי?
משתמשים הגולשים בפורום זה: moshe chaim, אברומי, אני פה, דודגדול, המוזיקאי, חיימקה, חמו, משיב., עלה זית, עקיב'לה, פך שמן ו־134 אורחים