דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

לדעת ולדון על הנעשה והנשמע בציבור החרדי.

המנהלים: יאיר, אחד, המפצח

דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי חויזר » 04 יוני 2018, 21:05

ביום חמישי האחרון התקיים בבניני האומה בירושלים אירוע המוני שמטרתו היא הצדעה ל'אברכי' רשת הכוללים אחוות תורה
במעמד רבנים וראשי ישיבות ואישי ציבור רבים,

הייתי רוצה לשמוע את דעת חברי הפורום דהכא בדבר הכולל הנ''ל האם הוא ראוי, או שזה בבחינת 'להכשיר את השרץ' כמובן שמדובר בסוגיא מורכבת וארוכה שאין מתפקידנו להכריע בה.

כתבו כאן את דעותיכם והגיגיכם בסוגיא רגישה זו.
סמל אישי של המשתמש
חויזר
 
הודעות: 3172
הצטרף: 15 פברואר 2016, 20:43
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי אפרים » 04 יוני 2018, 21:13

מי זה כולל אחוות תורה?
יש למישהו רעיון בשבילי לחתימה? שישלח בפרטי.
אפרים
 
הודעות: 186
הצטרף: 16 מאי 2018, 20:03
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי חויזר » 04 יוני 2018, 21:18

אפרים כתב:מה זה כולל אחוות תורה?

הכנס המדובר

https://www.jdn.co.il/gallery/1005064
סמל אישי של המשתמש
חויזר
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 3172
הצטרף: 15 פברואר 2016, 20:43
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי מנחם » 04 יוני 2018, 21:21

מכיון שגדולי ישראל השתתפו בכנס, ראיה שהם תומכים במפעל זה.
לענ"ד הנדון אינו האם המפעל ראוי או לא, אלא האם אופן הפעלתו ע"י הרב לייבל ראוי, כלומר, גם אלו המבקרים אותו עושים זאת מכיון שהם סבורים שרצונו להוציא אברכים מהכוללים, אבל עצם הרעיון לכוללים לאנשי עסקים, לא נראה לי שמישהו חושב שזה לא טוב.
מנחם
 
הודעות: 49
הצטרף: 03 מרץ 2013, 01:08
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי סודנא » 04 יוני 2018, 21:27

ראו בפורום אוצר החכמה שכבר דנו בנושא הזה מכל צדדיו.
סודנא
 
הודעות: 25
הצטרף: 12 אפריל 2018, 22:15
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי ר' שליט''א » 04 יוני 2018, 21:27

תביא קישור בבקשה
"זאת מנוחתי........." לך לישון!!!
ר' שליט''א
 
הודעות: 89
הצטרף: 19 אפריל 2018, 21:44
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי חויזר » 04 יוני 2018, 21:34

ר' שליט''א כתב:תביא קישור בבקשה

מצאתי:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 61#p461239
ייש''כ למפנה.
סמל אישי של המשתמש
חויזר
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 3172
הצטרף: 15 פברואר 2016, 20:43
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי משה 10 » 04 יוני 2018, 21:36

אצל החסידים זה ככה כבר שנים
ס"ה כל מה שהוא רוצה לנרמל טיפה את הליטאים שיתחילו גם להבין כמו החסידים שמי יצא לעבוד הוא לא משומד
אלא יהודי שעושה רצון ה ואין שום סיבה לנדות אותו
משה 10
 
הודעות: 24
הצטרף: 01 ינואר 2018, 19:05
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי חויזר » 04 יוני 2018, 21:41

משה 10 כתב:אצל החסידים זה ככה כבר שנים
ס"ה כל מה שהוא רוצה לנרמל טיפה את הליטאים שיתחילו גם להבין כמו החסידים שמי יצא לעבוד הוא לא משומד
אלא יהודי שעושה רצון ה ואין שום סיבה לנדות אותו

זו בדיוק הקושיה מדוע חסיד בעלזא שיוצא לעבוד יישאר מחובר לקהילה ולמוסדות,יקבלו את ילדיו בלי דופי לחיידרים, ואף אחד לא יסתכל עליו בעין עקומה.
ואילו לעומת זאת ליטאי שיוצא לעבוד מייד יזדעקו סביבו כולם,הוא יוקע מבית הכנסת בו הוא מתפלל,ילדיו יקראו חרדק''ים ולא יתקבלו למוסדות.

מיותר לציין שרובא דרובא של הליטאים שיוצאים לעבוד אכן מתנתקים באופן דרמטי מהקהילה הקלאסית,והתוצאה היא עגומה,הם כמעט ולא קובעים עיתים לתורה,הם משנים את כל אורחות חייהם,רובם מחזיקים מכשירים פסולים לחלוטין. והם באמת מצדיקים את הכינוי שדבק בהם 'חרדים חדשים'

השאלה המרכזית היא מה קרה קודם הוקעתם מהקהילות או השינוי שלהם עצמם באורחות חייהם וכו'.
סמל אישי של המשתמש
חויזר
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 3172
הצטרף: 15 פברואר 2016, 20:43
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי משה 10 » 04 יוני 2018, 21:44

הבעיה היא בזה שמוציאים אותם מהקהילה גם אם הם נשארים כמו שהם היו קודם לכן אחרי שהם מקבלים את הבעיטה הם מרגישים כבר שהם לא חרדים ובקושי יהודים ומתירים לעצמם דברים שהם לא חלמו קודם שכך הם יראו

אם הממסד הליטאי יכיר בהם כשווים בין שווים לא יהיה להם סיבה וצורך לשנות את הנהגות חייהם גם אם הם כבר לא אברכי כוללים
משה 10
 
הודעות: 24
הצטרף: 01 ינואר 2018, 19:05
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי מנחם » 04 יוני 2018, 21:50

לא מדובר בליטאי שיוצא לעבוד, הרבה ליטאים יוצאים לעבוד והם נשארים בתוך הקהילה, כי הם נראים ומתנהגים כמו אברך רגיל, מדובר בליטאים מודרנים מאד, שיוצאים לעבוד ונהיים יותר מודרנים, ומורידים את הכובע והחליפה ומתלבשים צבעוני וכדו', קשה לקבל אותם כשוים בין שוים, כיון שכל ההתנהלות שלה בית שלהם שונה. [בדר"כ הנשירה מהאברכיות לא הגיע על ידי היציאה לעבודה, אלא עוד קודם לכן].
אצל חסידים, גם אלו שיוצאים לעבוד נשארים אותו הדבר בדיוק כמו הלומדים, מלבד מיעוט קטן שאכן מתנהג במודרניות יתר.
מנחם
 
הודעות: 49
הצטרף: 03 מרץ 2013, 01:08
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי חויזר » 04 יוני 2018, 21:53

מנחם כתב:לא מדובר בליטאי שיוצא לעבוד, הרבה ליטאים יוצאים לעבוד והם נשארים בתוך הקהילה, כי הם נראים ומתנהגים כמו אברך רגיל, מדובר בליטאים מודרנים מאד, שיוצאים לעבוד ונהיים יותר מודרנים, ומורידים את הכובע והחליפה ומתלבשים צבעוני וכדו', קשה לקבל אותם כשוים בין שוים, כיון שכל ההתנהלות שלה בית שלהם שונה. [בדר"כ הנשירה מהאברכיות לא הגיע על ידי היציאה לעבודה, אלא עוד קודם לכן].
אצל חסידים, גם אלו שיוצאים לעבוד נשארים אותו הדבר בדיוק כמו הלומדים, מלבד מיעוט קטן שאכן מתנהג במודרניות יתר.

כאחד שמשתייך לעולם הליטאי, אני לא מכיר הרבה ליטאים עובדים בגילאי ה25-40 שנראים ונשארים כמו אברכים רגילים.
סמל אישי של המשתמש
חויזר
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 3172
הצטרף: 15 פברואר 2016, 20:43
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי איש מן הצד » 04 יוני 2018, 22:36

אעתיק מה שקבלתי בענין הלזה, (חברי הפורום הלא עדיין זוכרים את כותב המכתב...) אני נשאר מן הצד כרגיל.

בצלאל כהן פונה לחברי הכנסת שיעמדו לצידו של דוד לייבל

ומי יוצא להגנתו של דוד לייבל. לא קשה לנחש. בצלאל כהן, שכנגד דעותיו המשכליות יצאו כל הרבנים מכל החוגים. במכתב אותו שלח בצלאל כהן לחברי הכנסת של דגל התורה, ניסה להתחנן בעדם שיסייעו בעד דוד לייבל להמשיך להפעיל את האברטק, שעוזר לאברכים לצאת לעבוד. חד וחלק.

לכבוד

הרב משה גפני/אורי מקלב שליט"א

שלום וברכה

שמי בצלאל כהן, בוגר ישיבות קול תורה, פוניבז', מיר ור' יצחק סולוביצ'יק. מזה עשר שנים אני עוסק בסיוע לחרדים הנדרשים לצאת לפרנסתם, במסגרת עבודתי בג'וינט ובשותפותי בהקמת קרן ק.מ.ח. - קידום מקצועי חרדי וידידות טורונטו. במהלך השנים הללו, פגשתי מאות או אפילו אלפים של בוגרי עולם הישיבות, שחיפשו את דרכם בעולם העבודה.

אחת הסוגיות המרכזיות, המקשות על צעיר "בן תורה" לצאת ולפרנס את משפחתו, היא העובדה העגומה שהיציאה לעולם המעשה כרוכה ברוב המקרים בירידה ברמה הרוחנית של האדם ומשפחתו. זוהי תופעה שאין שום הצדקה לקיומה, אבל מסיבות שונות היא מוכרת כעובדה שכמעט אין עליה עוררין.

להתמודדות עם הנושא, הוקמו בשנים האחרונות מספר מסגרות לאנשים עובדים של לימוד בעיון במשך שלוש שעות בכל יום על ידי הרה"ג ר' דוד לייבל - ת"ח מובהק ובעל מעשים. מהלך זה הוכיח באופן מובהק, כיצד לימוד תורה בכל יום באופן רציני, מחזק את האדם בשמירת תומ"צ גם ביציאתו לעולם המעשה.

לאור ניסיון זה פתח הרב לייבל לפני מספר חודשים בית תוכנה בשם "אברטק" שהתנאי לקבלה ללימודים ולעבודה הוא לימוד תורה של כמה שעות בבוקר במסגרת רצינית. יוזמה ברוכה זו זכתה לתמיכתם של הרבנים הגאונים ר' מנדל שפרן ור' יהודה סילמן שליט"א, והיא ללא ספק בעלת יכולת השפעה עצומה על שמירת הזהות התורנית של "בני תורה" היוצאים לפרנסתם.

לאחרונה, קפץ עליו רוגזם של "קנאים" שירדו לחייו, ולא נחה דעתם עד שהצליחו להחתים כנגדו גדולי תורה, שדבריהם פורסמו ב"יתד נאמן" וב"הפלס". בשל כך, החליט הרב לייבל שליט"א לקיים "כשם שקיבלתי שכר על הדרישה, כך אקבל שכר על הפרישה".

כמי שרואה את התמונה הרחבה של הדברים, אני סבור שזהו אחד הדברים הנוראים ביותר שקרו במחנינו בשנים האחרונות. האמירה לאלו העמלים לפרנסתם "מה לכם לספר חוקי" היא ממש כדברי דוד המע"ה "כִּי-גֵרְשׁוּנִי הַיּוֹם מֵהִסְתַּפֵּחַ בְּנַחֲלַת ה' לֵאמֹר לֵךְ עֲבֹד אֱלֹהִים אֲחֵרִים" (שמואל א כו,יט). זהו מהלך פוגעני שתוצאותיו עלולות להיות מרות הן ללומדי התורה והן לאחיהם העמלים לפרנסתם.

אני רואה בתפקידך כ"שלוחא דרבנן" במפלגת "דגל התורה" המודע בודאי לחשיבות הנושא, לפעול ככל יכולתך לביטול המהלך העגום המתואר כאן. אני משוכנע שניתן יהיה להגיע לעמק השווה אודות הדרך הנכונה לביצוע הרעיון הנפלא הזה, לשביעות רצונם של גדולי התורה שליט"א.

בברכה, בצלאל כהן

מכתב זה, הן בשל מי שכתבו והן בשל מי שכתוב בתוכו, מעידים את הדברים הפשוטים. המטרה היא אותה מטרה: ליצור מסגרות תורניות שיאפשרו להוציא עוד ועוד אברכים מהסטנדר לעולם העבדים והדרדורים. ד' ירחם.
איש מן הצד
 
הודעות: 66
הצטרף: 29 אפריל 2018, 14:31
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי מנחם » 04 יוני 2018, 22:45

חויזר כתב:
מנחם כתב:לא מדובר בליטאי שיוצא לעבוד, הרבה ליטאים יוצאים לעבוד והם נשארים בתוך הקהילה, כי הם נראים ומתנהגים כמו אברך רגיל, מדובר בליטאים מודרנים מאד, שיוצאים לעבוד ונהיים יותר מודרנים, ומורידים את הכובע והחליפה ומתלבשים צבעוני וכדו', קשה לקבל אותם כשוים בין שוים, כיון שכל ההתנהלות שלה בית שלהם שונה. [בדר"כ הנשירה מהאברכיות לא הגיע על ידי היציאה לעבודה, אלא עוד קודם לכן].
אצל חסידים, גם אלו שיוצאים לעבוד נשארים אותו הדבר בדיוק כמו הלומדים, מלבד מיעוט קטן שאכן מתנהג במודרניות יתר.

כאחד שמשתייך לעולם הליטאי, אני לא מכיר הרבה ליטאים עובדים בגילאי ה25-40 שנראים ונשארים כמו אברכים רגילים.


"עובד" זה מילה מאד כללית, ישנם רבים שכבר אינם אברכים שלומדים בכולל, והם "עובדים", אבל הם, מלמדים, מנהלי ת"ת, מזכירים, סופרים, וכדו', הם בדר"כ נשארים אברכים במהותם [אם הרוחניות שלהם לא התקלקלה], ישנם "עובדים" שהם אנשי משרד [פרסום וכדו'], פקידים בבנקים, נהגי אוטובוס [במודיעין עילית יש הרבה], הייטק, קופאי בחנות, וכדו', אותם יש לחלק לשני קבוצות, האחת אכן משנה את לבושה ואורח חייה, והשניה מנסה להשאר שייכת למערכת האברכיות, תכנס לבנק פאג"י או בנק ירושלים, יושבים שם חרדים שנראים כמו אברכים, והם עובדים.
המכנה המשותף של כולם שהם לא לומדים בכולל יום שלם, בדר"כ מי שנראה כשייך למערכת האברכיות, נשאר בקהילה, מי שאכן שינה את אורח חייו, שלא יצפה שישאירו אותו בקהילה כמו כולם.
בתקופה שלפני עשרים שנה, זה לא היה כך, גם אלו שיצאו לעבוד והיו לובשים חולצות כחולות, היו שייכים לקהילה, כיון שהם שינו רק את לבושם ולא את אורח חייהם.
מנחם
 
הודעות: 49
הצטרף: 03 מרץ 2013, 01:08
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 04 יוני 2018, 22:50

איש מן הצד כתב:...) אני נשאר מן הצד כרגיל.
מכתב זה, הן בשל מי שכתבו והן בשל מי שכתוב בתוכו, מעידים את הדברים הפשוטים. המטרה היא אותה מטרה: ליצור מסגרות תורניות שיאפשרו להוציא עוד ועוד אברכים מהסטנדר לעולם העבדים והדרדורים. ד' ירחם.

לפחות אל תכתוב דברים של חוסר אמת..
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 13301
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי איש מן הצד » 04 יוני 2018, 22:50

אעתיק עוד כתבה שקבלתי (בהסרת כמה מילים):


היוזמות ההרסניות לעולם האברכים של דוד לייבל

היוזמות ההרסניות לעולם האברכים של דוד לייבל. מכוללים משולבים בשנת תשע"ג, לכוללים לחרדים עובדים. ממאתיים ארבעים ושבע משתתפים בשנת תשע"ד, לאלפיים ארבעים ושלוש בחודש טבת שנת תשע"ח. ומי תומך באותו לייבל שיתד הלא נאמן תוקף?

"לדאוג לאברכים שעזבו את הכולל" - זה היה יכול להישמע נחמד. זה היה יכול להיחשב כהצלה. אבל זה בדיוק ההיפך. האיש לא מסתיר את דעותיו, הארגון לא מתחבא אחרי הרעיון שבכך.

אילו זה היה כך – ורק כך, אכן, היה אולי מקום לשבח לפי העניין והתוצאה. האמת הכואבת היא שהרוח היא אחרת, ההשקפה היא שונה וכוזבת. לא יתכן שכולם ילמדו – מכריז לייבל מעל כל במה. אנשים צריכים פרנסה, חייבים לצאת לעבוד – הוא חוזר על משנתו. וכך, במקום לשאוב את מרבית הלומדים אצלו מהרחוב ואת אותם שאכן אף קודם לכן יצאו לעבוד, מסתבר שזה ממה ההיפך. אברכי כוללים עוזבים את המסגרת השומרת, ויוצאים לעבוד רק כי הצליחו ליצור בפניהם מסגרת חילופית שמשלבת תורה ועבודה. כמה נפלא.

הרוח המהפכנית לעולם התורה שהוביל דוד לייבל, החלה בשנת תשע"ג. אז פתח לייבל כולל משולב ממש. בבוקר לומדים במסגרת זו של הכולל בעיון, ואחר הצהריים עובדים. הכל מטעם אותה מסגרת.

בקיץ תשע"ג נפתחה היוזמה של דוד לייבל בפתיחת כולל משולב. קראו לזה אבר-טק. מלשון אברך והייט טק. משתלב לו ביחד לדעתו של לייבל. אבר - טק.

כך מתאר אז גלובס את התוכנית ההרסנית הזו: מיזם מעורר תקווה. העמותה "אברטק" ממוקמת בבני ברק ומכשירה גברים חרדים להשתלבות בעולם ההיי-טק. מדובר בהכשרה תיאורטית ומעשית בתחום התוכנה, שמקנה לבוגריה כרטיס כניסה לעולם התעסוקה והפרנסה. סדר היום האקדמי מאפשר למשתתפים בתוכנית להמשיך ולשלב לימודי תורה בכולל, על פי בחירתם.

את העמותה הקים רב חרדי, דמות תורנית ידועה, שמאמין כי ניתן לשלב עבודה ועסקים בלימודי קודש. כאיש עסקים משגשג בעצמו, הוא החליט לתרום מכספו למיזם. האברכים זוכים למלגת לימודים ומחיה בכל זמן ההכשרה המקצועית.

מחזור ההכשרה הראשון נפתח בינואר 2013, עם 26 תלמידים שנבחרו מקרב יותר מ-200 מועמדים. בוגרי ההכשרה ייקלטו בחברת "רבטק", גם היא חלק מהמיזם, כמפתחי אתרים ואפליקציות וכן כבודקי תוכנה. הכוונה היא לבצע כאן עבודות פיתוח שיתקבלו במיקור חוץ, תוך שמירה על סביבת עבודה מותאמת לחרדים.

את המיזם המרשים מנהלת ורד מור, גם אישה וגם חילונית (!), שאותרה למיזם על ידי 'הרב' לייבל שהגה את הרעיון. מור מהווה בעצמה עוד גשר ראוי בין העולם החרדי לעולם ההיי-טק הישראלי.

בפגישה איתי – מתאר כתב גלובס - סיפרה לי בהתלהבות על מה שהביא אותה ל"אברטק": "בשנים האחרונות עסקתי בהקמה וניהול של פרויקטים לקידום אוכלוסיות מיוחדות. במיזם הזה מצאתי מטרה שאינה רק ראויה, אלא גם קריטית לחברה הישראלית. זוהי יוזמה שמגיעה מתוך האוכלוסייה עצמה ואיננה בנויה על פילנתרופיה בלבד, אלא כמודל עסקי בר קיימא לאורך זמן".

גם שאר כלי התקשורת דיווח בהרחבה על המיזם אבר-טק שהקים דוד לייבל ושקיים עד היום, ועל כך בהמשך.

כאמור, בתחילת קיץ תשע"ג פתח דוד לייבל כולל שבבוקר למדו בו כמו אברכים, אך אחה"צ יצאו לעבוד במסגרת זו. בני התורה לא שקטו לנוכח פירצה זו ויצאו להפגין ולמחות כנגד התופעה.

אז בשנת תשע"ג, לפני חמש שנים, ... יתד ... בעקבות בני התורה אף הוא הצטרף למתקפה.

בעיתון יתד של יום חמישי כ"ב באייר תשע"ג, תקף יתד שזו "פירצה חמורה ומסוכנת". לפי הנכתב באותו עיתון, נודע על "צעד חמור ומחוצף", כשמסגרת שהוקמה בבני-ברק ובמקומות נוספים בארץ, מציעה לאברכים לשלב לימודי קודש בכולל, בשילוב עבודה ולימודי הייטק. על-פי יתד הלא נאמן, התבטא על כך הגראי"ל כי "זהו שעטנז! זו חוצפה לקרוא לשעטנז כזה בשם כולל". העיתון הזכיר כי בעבר הובא מקרה דומה של הקמת כולל אברכים עם מלגת קיום מלאה בשילוב לימודי הנדסה לתואר אקדמי מוכר בחיפה, לפני מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל והוא הזדעזע ואמר: "לערב קודש בחול זה כלאיים ויש איסור לקיים כזה כולל".

הכולל המדומה המשיך להתקיים, כשבד בבד נמשכות המחאות וההפגנות. בחודש סיון תשע"ג פורסם בעיתון הפלס מכתב נוקב של רבינו מרן ראש הישיבה כנגד המגמה של שילוב לימוד תורה ומקצוע יחד. בעקבות כך וכן לאור המשך המחאה, הודיע דוד לייבל כעבור זמן קצר כי הוא נסוג בו וכי סוגר את המסגרת הלזו עד להודעה חדשה.

גם אז בתחילת הדרך, ניסו בסביבות של לייבל והוא בעצמו לטעון מספר טעמים להגנתו, שזה לא אברכים אלא כאלו שיצאו כבר לעבוד והוא מחזיר אותם ללמוד, איך אמרו אז – אפשר לראות את זה כמסגרת לסטודנטים שלומדים בו כמו בכולל, או בטענה יותר משוכללת שנשמעה מפי לייבל בעצמו – שזה לא כולל משולב, אלא בבוקר לומדים כמו בכולל ואחרי צהריים הולכים לעבוד בתכנות במקום אחר. מאחר וזה לא באותו מקום ולא באותו סדר – אין בזה בעיה. אולם כאמור, המחאה ניצחה, והמסגרת שקראו לה כולל – נסגרה.

או אז פנה לייבל לתוכנית דומה אך עקיפה, והרבה הרבה יותר הרסנית. אם לפתוח מסגרת משולבת מביאה להתנגדות ולהרחקה, חישב לייבל ולצערינו גם הצליח, ללכת מסביב. כך נפתחה לה רשת 'אחוות התורה' שהינו רק מסגרת לימודים לכאלו שעובדים.

וכאן ההרס והחורבן. מצד אחד מציגים את זה יופי שביופי. מסגרת למי שלא לומד. איך דורש לייבל מידי פעם? גם מי שעובד חייב ללמוד. שיכנס למסגרת. מצד שני התמונות, העדויות והעליה הדרמטית מוכיחים את מה שכולם מבינים. זה לא מיועד בעיקר לכאלו שכבר בחוץ. זה בעיקר מושך את אלו שבפנים.

המסגרת אותה יזם לייבל המסתתרת תחת מסווה רשת הכוללים אחוות התורה, אינה עוד ככולל בעלי בתים. עד היום ידע כל יוצא לעבוד שהוא סוג ב' או ד'. הוא כבר מתעסק אם אינטרנט, עם נשים, ועם כל העולם הזה והג'ונגל שבחוץ. אין כמעט מציאות כזו היום להיות בחוץ ולהיות שמור כמו אברך כולל שנמצא בתיבת נח, לא מבחינת המציאות וודאי לא מבחינת הסיעתא דשמיא שבזה. ואת זה מנסה לייבל לשנות. לתת הרגשה שהם אברכים רגילים. לא סתם רגילים מצויינים. לומדים בעיון, מתלבשים כמו אברכים, ומה רע להם. אבל המציאות היא שהם חצי מהיום באינטרנט. בתכנות. בעולם הזה הקשה.

וזה מושך. זה מדבר אל אברכים. אברך יושב בכולל, ופתאום מישהו מדבר אליו, היצר הרע או השטן לוחש לו, שמה רע, הוא יכול להישאר אברך רגיל אבל חצי יום להיות בעולם אחר. כולם יודעים איך זה נגמר כעבור כמה שנים, כולם יודעים שסופו מי ישורנו. אבל היצר הוא חזק.

והתוכנית עובדת ד' ירחם. אם בשנת תשע"ד מנו שם במסגרות של לייבל 247 לומדים, בשנת תשע"ה זה עלה מעט ל- 370 לומדים, בשנת תשע"ו זה הכפיל את עצמו ל- 604 לומדים, ואז זה זינק בשנת תשע"ז ל - 1322 לומדים, וכעת בטבת תשע"ח זה עומד על 2043 לומדים, כשהם מצהירים מפורש: היעד שלנו: 3,000 לומדים עד ר"ה תשע"ט! והם כנראה גם יצליחו. ולפי החשבון, עד שנת תשפ"א, הם יגיעו לעשר אלף במסגרת זו. הם מעודדים לכך. הם מנסים להביא לשם עוד ועוד. והעדויות קשות. התמונות משם גם בעד עצמם מדברות. זה לא כאלו שמגיעים מבחוץ. זה כאלו שמגיעים מבפנים. מוציאים אותם מהכולל לעבודה. הכל באידואלגיה פסולה של תורה ועבודה.

בראיונות שונים שנתן ונותן דוד לייבל, הוא לא מתסיר את דעותיו הכוזבים. מה רע שיצאו לעבוד הוא שואל. בחו"ל זה גם כך – הוא מיתמם בראיון שנתן לפני ארבע שנים לאגודה אחת.

כך למשל הוא אמר באותו ראיון על הכוללים של היום לעומת פעם שאז היו נגד לצאת לעבוד: זה היה פעם כשהיה קומץ קטן. יש לך 60,000 אנשים שלומדים היום, זו מסה אדירה. בזמנו היו 2,000 אברכים, ההורים עבדו, היו שילומים מגרמניה, היה יותר כסף, היה אפשר לחתן את הילדים. היום, בדור השלישי, אברכים עם חובות של מאות אלפי דולרים" כך קשקש, כאשר כל מי שקצת מכיר ויודע, מבין שלספר כאילו פעם גדל הכסף על העצים שה שקר גס.

בהמשך נשאל לייבל: אבל אין ספק שאם הרב שך היה חי היום הוא היה יוצא נגד זה בחרב ובחנית.

לייבל משיב: בסדר. היה את התקופה של הרב שך, היום זה התקופה של הרב שטייינמן, ואחר כך תהיה תקופה של מישהו אחר, "דור דור ודורשיו, דור דור ומנהיגיו". והוסיף- וכי לא היה את החרם של המהרי"ל דיסקין שלא ילמדו בנות אנגלית? נו, והיום 95 אחוז מהמוסדות לומדים עם הבנות אנגלית. מה זה אומר? מה שזה אומר שישנם דברים שהם נכונים לשעתם לצורך כזה או אחר וכשהמציאות משתנה גם היחס אל הדברים משתנה.

השואל אומר לו - וגם היום יש כאלו שטוענים ככה.

ולייבל משיב: זה בסדר, תמיד יש את השעון המעורר. זה טוב שיש גחלת, זה טוב שיש "נטורי קרתא", אבל הזרם המרכזי זה הזרם של היהדות. כך זה היה מאז ומעולם.

השואל: בגלל שזה הרוב? ואם הרוב היה איתם?

לייבל: לא בגלל שזה הרוב, אלא בגלל שזה הדרך הנורמלית.

השואל: בא נצא מנקודת הנחה שאתה נותן היום את המדינה לר' שמואל. המדינה שלך. מה אתה עושה?

לייבל: אי אפשר להשאיר את המצב ככה ולא לעשות כלום. זה טוב שיש מי שמבקר, אבל מישהו צריך גם לעשות.

לפני שנה לדוגמא אמר לייבל בכנס לנשים: "לא פשוט לפרנס היום משפחה עם חמישה ילדים. עניות זו קללה שכתובה בתורה. בדור שלנו, כדי לחנך טוב את ילדינו, אנחנו צריכים כסף וזה לא בושה לומר את זה".

אגב, דוגמא לשינוי הגישה של אותם כוללים כביכול לתורה ועבודה פורסמה לא מכבר, בעת שהדרדר מצבו של הגראי"ל ובמקומות רבים הפסיקו להתהלים – וכך הייתה הוראת הרבנים בבני ברק, הודיעו בכוללי "אחוות תורה" - שאין להפסיק באמצע עבודה לאמירת תהילים. "במקום שנהגו להפסיק לתפילת מנחה, יש להוסיף פרק תהילים לרפואתו אך לא להאריך ולעבור על איסור גזל רח"ל המקטרג בראש. הכל כמנהג המקום, כפי שמקובל", סיכם.

אפשר עוד להרחיב רבות בנושא זה, אך זמנינו קצר, רק שיהיה ברור. ההצגה המדומה כיבכול מטרת הקמת הרשת כביכול להציל חרדים שיצאו בעל כורחם לעבוד, הוא שקר מוחלט וגס. המטרה היא הפוכה. ליצור אוירה שניתן לצאת לעבוד וכלום לא קורה.

בד בבד עם אותו מסגרת של אחוות התורה של לייבל, מנהל לייבל גם את אותו מפעל תכנות הנקרא 'אבר-טק', אותו כאמור מפעילה אשה חילוניה לצד חרדים שקוראים לעצמם אברכים!!! ה"י -מפעל שזכה לסיקור מורחב בכל התקשורת על השינוי הגדול שזה מבטיח בציבור החרדי.

אין לנו כרגע מידע מוצק על כך שאותו מפעל אבר-טק מיועד בעצם לאותם עובדים שלומדים במסגרת הכוללים 'אחוות התורה' אך מסתבר שכן.

והנה, את אותו רשת, שמביא הרס וחורבן לעולם הישיבות, תוקף יתד...
איש מן הצד
 
הודעות: 66
הצטרף: 29 אפריל 2018, 14:31
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי איש מן הצד » 04 יוני 2018, 22:52

יאיר כתב:
איש מן הצד כתב:...) אני נשאר מן הצד כרגיל.
מכתב זה, הן בשל מי שכתבו והן בשל מי שכתוב בתוכו, מעידים את הדברים הפשוטים. המטרה היא אותה מטרה: ליצור מסגרות תורניות שיאפשרו להוציא עוד ועוד אברכים מהסטנדר לעולם העבדים והדרדורים. ד' ירחם.

לפחות אל תכתוב דברים של חוסר אמת..


גם זה אינו לשוני רק העתקה, ובדוקא הקטנתי אותו
איש מן הצד
 
הודעות: 66
הצטרף: 29 אפריל 2018, 14:31
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי אני פה » 04 יוני 2018, 22:53

מקבלים כסף בכוללים האלו?
סמל אישי של המשתמש
אני פה
 
הודעות: 2722
הצטרף: 12 דצמבר 2015, 21:46
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 04 יוני 2018, 22:58

בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 13301
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי משה 10 » 04 יוני 2018, 23:08

אני פה כתב:מקבלים כסף בכוללים האלו?



לא,
הוא מממן משכורת לראש כולל ולסיומים וכדו'
משה 10
 
הודעות: 24
הצטרף: 01 ינואר 2018, 19:05
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי יוסים » 04 יוני 2018, 23:40

אני מציע לך לעשות סקר. רוב הציבור החרדי! חושב שאכן לא צודק להושיב דור שלם בכוללים. זה לא היה בקורות עם ישראל וזו בועה שממילא לא מחזיקה מעמד וגם גובה מחיר נושרים ונפשות רבים. המציאות תגבר על כל אידיאולוגיה שהיא.
יוסים
 
הודעות: 261
הצטרף: 31 ינואר 2013, 12:35
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .סק

הודעה שלא נקראהעל ידי אני פה » 04 יוני 2018, 23:47

גם המשנה ברורה כותב שהדרך של לימוד תורה כל היום ע"י החזקת גבירים זה הנהגה רק ליחידים. וכולם צריכים לקיים "ילך לעסקיו".
כמובן שכל אחד ישאל את רבו וכו'.
סמל אישי של המשתמש
אני פה
 
הודעות: 2722
הצטרף: 12 דצמבר 2015, 21:46
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי חויזר » 08 יוני 2018, 01:20

מנחם כתב:
חויזר כתב:
מנחם כתב:לא מדובר בליטאי שיוצא לעבוד, הרבה ליטאים יוצאים לעבוד והם נשארים בתוך הקהילה, כי הם נראים ומתנהגים כמו אברך רגיל, מדובר בליטאים מודרנים מאד, שיוצאים לעבוד ונהיים יותר מודרנים, ומורידים את הכובע והחליפה ומתלבשים צבעוני וכדו', קשה לקבל אותם כשוים בין שוים, כיון שכל ההתנהלות שלה בית שלהם שונה. [בדר"כ הנשירה מהאברכיות לא הגיע על ידי היציאה לעבודה, אלא עוד קודם לכן].
אצל חסידים, גם אלו שיוצאים לעבוד נשארים אותו הדבר בדיוק כמו הלומדים, מלבד מיעוט קטן שאכן מתנהג במודרניות יתר.

כאחד שמשתייך לעולם הליטאי, אני לא מכיר הרבה ליטאים עובדים בגילאי ה25-40 שנראים ונשארים כמו אברכים רגילים.


"עובד" זה מילה מאד כללית, ישנם רבים שכבר אינם אברכים שלומדים בכולל, והם "עובדים", אבל הם, מלמדים, מנהלי ת"ת, מזכירים, סופרים, וכדו', הם בדר"כ נשארים אברכים במהותם [אם הרוחניות שלהם לא התקלקלה], ישנם "עובדים" שהם אנשי משרד [פרסום וכדו'], פקידים בבנקים, נהגי אוטובוס [במודיעין עילית יש הרבה], הייטק, קופאי בחנות, וכדו', אותם יש לחלק לשני קבוצות, האחת אכן משנה את לבושה ואורח חייה, והשניה מנסה להשאר שייכת למערכת האברכיות, תכנס לבנק פאג"י או בנק ירושלים, יושבים שם חרדים שנראים כמו אברכים, והם עובדים.
המכנה המשותף של כולם שהם לא לומדים בכולל יום שלם, בדר"כ מי שנראה כשייך למערכת האברכיות, נשאר בקהילה, מי שאכן שינה את אורח חייו, שלא יצפה שישאירו אותו בקהילה כמו כולם.
בתקופה שלפני עשרים שנה, זה לא היה כך, גם אלו שיצאו לעבוד והיו לובשים חולצות כחולות, היו שייכים לקהילה, כיון שהם שינו רק את לבושם ולא את אורח חייהם.

הגדרה נהדרת!
סמל אישי של המשתמש
חויזר
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 3172
הצטרף: 15 פברואר 2016, 20:43
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי פעמון זהב ורימון » 11 יוני 2018, 20:04

יש פה אמירה מצד ראשי כוללים או מנהיגי ציבור הכוללים שהם מפחדים שמפעלי אחוות תורה יזיקו להם.

אני לוקח בחשבון שזה לא חייב להיות נושא של "כסף". ויוצא מנקודת הנחה שיש עי"ז באמת יותר נסיונות לאלו שנמצאים על קו המשבר בין להשאר בכולל לבין לצאת לעבוד.
האם זה סיבה למלחמה במי שתומך בעובדים? לא בטוח.
מי שיכול להכריע בכזה דבר אלו הם רק גדולי ישראל. הם יכולים לשקול מה מידת התולת מול מידת הנזק, במידה וישנו, מה גובר על מה.
לא על כל מה שלא טוב או שהיה עדיף שלא יהיה - יוצאים הם במלחמה ומאבק.
הם לא מנהלים את העולם במקום הקב"ה.
יש נסיון זה מאתו יתברך. אז צריך לחזק את האברכים מבפנים שיעמדו בו. זהו תפקידם.
ואם החלטתם היא שזה כן מסית ומדיח, אז הם ילחמו בו, גם אם הוא בטעות חושב שהמניע שלו הוא חיובי.

לנו כמי שאינם גדו"י, ואפילו לא אברכים היושבים על כס הנסיון הזה - אין מה להתערב. אולי אפילו לא להבין.
כך נראה לעניות דעתי.
פאר מיר, לשון הרע רעדט זיך נישט!
(מצוואתי). בקנין דמתנת בריא ומעכשיו. ולא אחזור בי עד לאחר מיתה
סמל אישי של המשתמש
פעמון זהב ורימון
 
הודעות: 3147
הצטרף: 28 ינואר 2014, 03:36
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי סודנא » 11 יוני 2018, 21:58

כל הפולמוס אינו בעיקרו על השאלה אם צריך לשבת בכולל או שמותר לעבוד,
הקצף על הרב לייבל יצא בזמנו על הכוללים שלו ששילבו לימודי מקצוע וחצי יום עבודה,
יחד עם חצי יום לימודים, וקרא ליצור הזה כולל,
כלומר לא כולל לחצי יום, אלא כולל ליום שלם שלומדים בו גם מקצועות חול.

גם על הכוללים שלו עכשיו,
שמיוחדים רק ללימוד,
מ"מ יצא עליו הרוגז שהוא הגדיר את זה כאילו אין שום עדיפות לאלו לשלומדים יום שלם,
בעוד שברור לכולנו שאפילו אם ננקוט שהדרך הזו נתנה ליחידים וכו' וכו',
מ"מ בסופו של דבר מי שלומד כל היום ודאי שיש לו מעלה יתירה על העוסק בתלמוד תורה שעה אחת ביום.
סודנא
 
הודעות: 25
הצטרף: 12 אפריל 2018, 22:15
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: דיון | הרב דוד לייבל ומפעליו (אחוות תורה) .

הודעה שלא נקראהעל ידי ברי עדיף » 14 יוני 2018, 21:12

ישבו בכינוס שלו מזרח שלם של רבנים, אם זה היה אדם כל כך גרוע עם כוונות כאלו שליליות, אז הרבנים שהגיעו משוחדים או עיוורים?? די כבר לחפש על מה לפלג ולבדוק ציציות של אחרים.
כל הכתבות המצוטטות מאתר בח"ח הם זבל של שקרים, לפעמים זדוניים ומרושעים
אל תאמינו למילה שמעתיקים משם
ברי עדיף
 
הודעות: 655
הצטרף: 03 יולי 2015, 00:47
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב


חזור אל חרדים לדעת

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: [G], מרן ראש הממשלה שליט''א ו־83 אורחים