פרשת חיי שרה

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

מנהל: יאיר

פרשת חיי שרה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 30 אוקטובר 2018, 03:18

"ויהיו חיי שרה"...

מה פשר שם הפרשה 'חיי שרה', הלא מסופר בה ששרה נפטרה?

השאלה עולה בעקבות ההנחה, שיש הכרח וקשר ברור בין שם הפרשה ובין המסופר בה. ואם כך נשאל מהו הקשר?

הכותבים הנכבדים מוזמנים לכתוב את אשר עולה ברעיונם.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת חיי שרה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 30 אוקטובר 2018, 15:00

אני מתפלא קצת?
לחבדניקים שבפורום, דוקא לכם אמור להיות תשובה הולמת מפי האדמו"ר זצ"ל שהרחיב לתת בזה ביאור נפלא. היכן אתם?
כמובן שיש בזה עוד פירושים, אני ממתין שתרעיפו מאוצר תנובתכם. כל 'מתרץ' או תירוץ בסגנונו הוא, יתקבל בברכה ובשמחה.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת חיי שרה

הודעה שלא נקראהעל ידי הר נבו » 31 אוקטובר 2018, 16:07

למעשה אין כמעט התיחסות ישירה לא לחייה ולא לפטירתה, וראה אוה"ח למה נכתב חיי שרה ולא ויהיו ימיה
הר נבו
 
הודעות: 106
הצטרף: 03 אוקטובר 2018, 15:23
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת חיי שרה

הודעה שלא נקראהעל ידי ירושה » 31 אוקטובר 2018, 20:32

האם היה יותר טוב לך שייקרא פרשת "וימת שרה"?

שם הפרשה כנראה לקוחה מהמילות הראשונות של הפרשה שאפשר להשתמש בהם כסימן מקום, כך שאם הפרשה מתחיל ב"ויהי" לא היה כל משמעות לקרוא הפרשה בשם "ויהי". או בפרשת "לך לך" אין טעם לקרוא שם הפרשה "ויאמר ה'", וכן הלאה.

לפי זה יש לשאול אם כן מדוע פרשת "נח" לא נקרא "תולדות" ומאידך פרשת "תולדות" יקרא "יצחק".

ובאמת יש לשאול למה בכלל נקראת בשם פרשת "תולדות" מאחר שהמילה הזה היא רבת משמעית, ושונה מכל שאר שמות של הפרשיות שמסמלים אירועים מיוחדים וספציפיים מאוד. ויש לומר כי מכיוון שאין שם פרשה על שם "אברהם" אם כן משום כבודו לא רצו לקרוא על פרשה שם "יצחק", וכמו"כ אין שם פרשה על שם "יעקב" מסיבה הנ"ל. כלענ"ד.
ירושה
 
הודעות: 35
הצטרף: 30 אוקטובר 2018, 19:55
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת חיי שרה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 31 אוקטובר 2018, 20:41

פטירת שרה למשל?
הכותרת לא תואמת לתוכן, ולאמיתו שאלה זו ראיתי שעמדו עליה רבים וטובים ב"ה אשתדל לעלות בהמשך תירוץ אחד או שנים בהסבר הענין.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת חיי שרה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 31 אוקטובר 2018, 20:43

חיי שרה - הכותרת מסקרנת התוכן מאכזב?..

הפרשה שנקרא השבוע פותחת במילים "ויהיו חיי שרה". וכך נקבע שמה בפי כל "פרשת חיי שרה". אבל אם נשים לב, הכותרת ושם הפרשה על פניו לא מתאימים לתוכן הפרשה, שהרי מסופר בה להיפך, ששרה נפטרה! ואילו אנו מכנים אותה בשם פרשת חיי שרה?! ולמה הדבר דומה, לכותרת מסקרנת של ספר כלשהו, שאחרי שהתפתינו לקרוא אותו גלינו בעצם שאין קשר בין הכותרת ובין התוכן. וכמו עיתון מפורסם מלפני כמה שנים שהיה ידוע בכותרותיו הצעקניות אבל תוכן 'הכתבות' היה דל. כך להבדיל בקריאה שטחית, נראית לנו פרשתנו, פרשת חיי שרה, הכותרת עוסקת בחיים ואילו התוכן עוסק במיתה.
יתירה מזו, שלוש פעמים סופדת פרשתנו לאחד מגיבוריה שהולך לעולמו. ראשית היא נפתחת בבכייה על מות שרה: "ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים שני חיי שרה" כמו שהוזכר, והיא ממשיכה בסיפור מותו של אברהם: "ואלה ימי שני חיי אברהם אשר חי מאת שנה ושבעים שנה וחמש שנים" ולבסוף מסיימת הפרשה בסיפור מותו של ישמעאל: "ואלה שני חיי ישמעאל מאת שנה ושבע שנים ויגווע ויאסף את עמיו". כותרת הפרשה היא חיים, אך התוכן לאמיתו עוסק במוות מה קורה כאן? בהכרח התורה באה ללמדנו בזה יסוד חשוב לחיים -'דווקא במוות אפשר לברר מהם החיים. דווקא כאשר החיים מסתיימים ניתן לנתח ולראות מה הייתה מהותם, זאת אומרת המוות הוא הברומטר והמגדיר את חייו של אדם לא פחות משהוא מסיימם.
כשמדייקים ומעיינים בפסוקים, רואים שהתורה בחרה בניב לשון ייחודי כדי לתאר את מות השלושה שהוזכרו, צמד המילים "שני חיי". כאילו יש כאן ספירה כפולה, יש ספירה של שנים בהן האדם חי, וספירה נוספת של חיים. הספירה 'הכפולה', באה להורות לנו לקח, שהחיים הם לא רק אוסף של רגעים, שעות והימים שעברו לאיטם. אלא מעבר לספירה המדוקדקת של כמה שנות חיים צברנו, יש ספירה של חיים, ספירה בה נמדד האדם באופן שבו מילא את הרגעים והשנים בתוכן ובעשיה תועלתית.
נמחיש במשל נחמד, מסופר על אורח שבא לבדוק אפשרות לעבור לכפר מסוים, הוא נכנס תחילה לבית הקברות השוכן בפאתי הקבר, לעמוד על טיבם של אנשי העיר, אולי מפורסמים ביושרם והגינותם בחסד לזולת וזכו בגין כך לאריכות ימים כיאה לאנשים טובים והגונים. והנה תוך שהוא משוטט בין הקברים, הוא שם לב כי כל אנשי הכפר מתו בגיל צעיר מאוד. לזה כתוב על המצבה כי חי סך הכל שלוש שנים ארבע חודשים וחמש ימים, לאחר כתוב שחי שבע שנים שני חודשים ושלושה ימים וכך הלאה והלאה. המבוגר שבחבורה היה סך הכל בן עשרים ושבעה חודשים ועשרה ימים. התפלא ההלך גם על הגיל הצעיר שנפטרים אנשי הכפר בלא יוצא מן הכלל, ובעיקר על הצורה בה מציינים את גיל הנפטר – את מספר החודשים והשבועות? עצוב וכואב נכנס לבית הכנסת של הכפר ופנה לרב הכפר לקבל הבהרות מדוע אנשי הכפר נפטרים בקיצור חיים. השיב הרב לאורח בחיוך, 'בני המקום כאן מאריכים חיים, והגילאים הקצרים שראית כתובים על המצבות, זה מכיוון שאצלנו כל אחד מבני הכפר קיבל על עצמו להניח פנקס ליד מיטתו ובו מידי ערב מסכם הוא לעצמו כמה זמן בדיוק חי חיים משמעותיים באותו יום, זמן בו עסק בפיתוח האישיות הרוחנית, בהטבה לאחר, בתיקון עולם ועוד. האחד כותב שעה וחצי, אחר כותב 3 שעות והמרבה מגיע ל–7 שעות. וכך בכל יום ויום. לאחר פטירתו של אדם, בהכנות לקראת הלוויה לוקחים גם את הפנקס ומסכמים את כל הזמן שבו חי, ורק את נטו זמן החיים מציינים על מצבתו של האדם – זה מה שנקרא "לעשות חיים" – לעשות את החיים למשמעותיים. עד כאן המשל. והנמשל החיים לא נמדדים רק על פי מחוגי השעון החיים נמדדים על פי התוכן שהאדם יוצק בהם, על ידי העשייה והתועלת שהוא מפיק מהם, ואילו אותו זמן מחייו שהלך לבטלה לא נחשב לחלק מחייו. וערך נוסף שיש בחיי האדם בהווה, הוא ההשלכות הנצחיות כתוצאה מהם. זאת אומרת החיים הם נצחיים ואינם מסתיימים בשעת הפטירה אלא מוסיפים להתקיים ובאים לידי ביטוי במה שהאדם משאיר לאחר מכן. כל מעשה טוב שפעל אם בנוגע לילדיו שספגו את הערכים בבית, או אנשים שהנפטר גמל איתם חסד וכיוצא בזה, כל אלו ממשיכים את החיים של האדם לנצח גם לאחר שהוא נפטר. וכך גם אצל שרה, זה בא לידי ביטוי הן בהכנסת האורחים שלה והן במלחמתה להקנות ערכים ליצחק עד כדי גירוש הגר וישמעאל שניסה לדרדרו למידותיו הגרועות. הליכותיה הנשגבות של שרה המשיכו גם לאחר מותה, והחינוך האיכותי שהעניקה לבנה יצחק אבינו שהלך בדרכה, הם גם המשך חייה שלה במותה.. וזו הסיבה שנקראת הפרשה "חיי שרה" כי דווקא בפרשה זו אנחנו מגלים את נצחיותה של שרה את נצחיות מעשיה הערכיים המשפיעים על החיים כעת. ובזה יתכן גם להסביר את דברי חז"ל 'צדיקים במיתתם קרויים חיים' – הצדיק בחייו חי חיים משמעותיים עם השפעות על מעגלים רבים, ולכן גם במותו לא פסקה השפעתו הכבירה. וכבר אמרו חכמינו: "גדול המֵעשה יותר מהעושה" זאת אומרת לחיות חיים משמעותיים זה נפלא, אך יותר מכך, לחנך ולגרום לאחרים לרצות ולחיות חיים של טעם ומשמעות – זו משימת חיינו.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת חיי שרה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 01 נובמבר 2018, 17:42

מדוע אליעזר עבד אברהם, לא מוזכר בשמו, ומה פשר הדבר שפעמים נקרא בפרשה בשם עבד ופעמים בשם איש?
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת חיי שרה

הודעה שלא נקראהעל ידי הר נבו » 01 נובמבר 2018, 21:47

אין לי תשובה אבל שים לב שבתחילה נקרא עבד וברגע שהעסק עבר לידי שמים נקרא איש- והאיש משתאה לה (פס' כ"א) וחוזר להיקרא עבד כאשר הדבר נגמר ומקבל אישור לקחת את רבקה (פס' נ"ב)
הר נבו
 
הודעות: 106
הצטרף: 03 אוקטובר 2018, 15:23
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת חיי שרה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 01 נובמבר 2018, 22:26

מסתמא נקרא עבד רק כשביצע שליחותו ונקרא איש בזמן שאין הדברים תלויים בו
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת חיי שרה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 02 נובמבר 2018, 00:14

הר נבו כתב:אין לי תשובה אבל שים לב שבתחילה נקרא עבד וברגע שהעסק עבר לידי שמים נקרא איש- והאיש משתאה לה (פס' כ"א) וחוזר להיקרא עבד כאשר הדבר נגמר ומקבל אישור לקחת את רבקה (פס' נ"ב)

תירוץ יפה. אבל שים לב לפסוק סא "ותלכנה אחרי האיש ויקח העבד את רבקה וילך".
והערה זו עומדת גם לדברי יאיר.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת חיי שרה

הודעה שלא נקראהעל ידי ירושה » 02 נובמבר 2018, 00:48

הרב הירש עונה על זה בפסוק כ"ט: מכאן ואילך אין הוא מופיע עוד כעבד, עד שהוא עצמו מזכיר את הדבר. וזה תואם גם לדברי חז"ל שכיוון שיצא מכלל ארור.

ויש להוסיף אולי כי מרגע שראה שהניסוי שלו הצליח ועמד והשתומם, אבל אפילו עדיין לא ידע אם ממשפחת אברהם היא או לא, ונתן לה המתנות רק מתוך בטחון בזכותו של אברהם, ובזה הראה נאמנותו שהניח בצד כל האינטרסים שלו, מיד היה כבר ראוי להיקרא "איש".
ירושה
 
הודעות: 35
הצטרף: 30 אוקטובר 2018, 19:55
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת חיי שרה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 02 נובמבר 2018, 01:05

ירושה כתב:
ויש להוסיף אולי כי מרגע שראה שהניסוי שלו הצליח ועמד והשתומם, אבל אפילו עדיין לא ידע אם ממשפחת אברהם היא או לא, ונתן לה המתנות רק מתוך בטחון בזכותו של אברהם, ובזה הראה נאמנותו שהניח בצד כל האינטרסים שלו, מיד היה כבר ראוי להיקרא "איש".

נו כיון שראוי להיקרא איש מדוע נקרא לאחר מעשה עבד.
בנוסף בפסוק סא נכתב עבד וגם איש.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת חיי שרה

הודעה שלא נקראהעל ידי ירושה » 02 נובמבר 2018, 01:16

בפסוק נב כותב הרב הירש: כאן בפעם היחידה הוא נקרא "עבד אברהם". הוא שקיים את שליחותו כעבד אברהם, וידע בעצמו שראוי הוא לתואר זה.

כמו כן בפסוק נ"ט הוא מוזכר כעבד אברהם, "רעבישע תואר".

אולם אחר כך בפסוק ס"א כתוב: "ותלכנה אחרי האיש, ויקח העבד את רבקה וילך" הרי לך בצורה חדה עוברים שוב לקרוא אותו עבד.

ואולי ניתן לומר שהפסוק רוצה להעיד בשבח אליעזר כי למרות שזכה וקיבל כבר את התואר המבוקש, אבל הוא עדיין נשאר נאמן לרבו בדיוק כאותו עבד שהיה מקודם, בשונה מלוט שכבר נעשה "רעבע" לעצמו, אליעזר היה עדיין דולה ומשקה מתורת רבו ומושל בכל אשר לו (אף ביצרו) ובאותו עבדות שהיה לו מקודם. בדרך אפשר.
ירושה
 
הודעות: 35
הצטרף: 30 אוקטובר 2018, 19:55
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת חיי שרה

הודעה שלא נקראהעל ידי ירושה » 02 נובמבר 2018, 01:21

גם שים לב בפסוק ס"ה, "ותאמר אל העבד מי האיש הלזה" ולא היה ראוי לכתוב, "ותאמר אל האיש, מי האיש" מפני כבודו של יצחק, שלא להשוות ביניהם, ואולי ניתן לומר כי מרגע שכתב ויקח העבד את רבקה לכיוונו של יצחק כבר החזירו אותו התורה שוב למקומו הנכון, לגבי אברהם ויצחק, והבן.
ירושה
 
הודעות: 35
הצטרף: 30 אוקטובר 2018, 19:55
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת חיי שרה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 02 נובמבר 2018, 01:35

ירושה כתב:בפסוק נב כותב הרב הירש: כאן בפעם היחידה הוא נקרא "עבד אברהם". הוא שקיים את שליחותו כעבד אברהם, וידע בעצמו שראוי הוא לתואר זה.

כמו כן בפסוק נ"ט הוא מוזכר כעבד אברהם, "רעבישע תואר".

אולם אחר כך בפסוק ס"א כתוב: "ותלכנה אחרי האיש, ויקח העבד את רבקה וילך" הרי לך בצורה חדה עוברים שוב לקרוא אותו עבד.

ואולי ניתן לומר שהפסוק רוצה להעיד בשבח אליעזר כי למרות שזכה וקיבל כבר את התואר המבוקש, אבל הוא עדיין נשאר נאמן לרבו בדיוק כאותו עבד שהיה מקודם, בשונה מלוט שכבר נעשה "רעבע" לעצמו, אליעזר היה עדיין דולה ומשקה מתורת רבו ומושל בכל אשר לו (אף ביצרו) ובאותו עבדות שהיה לו מקודם. בדרך אפשר.

יפה מאד. וזה יסלק את הערתי הנ"ל על הביאור שנתנו הר נבו ויאיר.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת חיי שרה

הודעה שלא נקראהעל ידי ירושה » 02 נובמבר 2018, 01:39

חזקי כתב:חיי שרה - הכותרת מסקרנת התוכן מאכזב?..

הפרשה שנקרא השבוע פותחת במילים "ויהיו חיי שרה". וכך נקבע שמה בפי כל "פרשת חיי שרה". אבל אם נשים לב, הכותרת ושם הפרשה על פניו לא מתאימים לתוכן הפרשה, שהרי מסופר בה להיפך, ששרה נפטרה! ואילו אנו מכנים אותה בשם פרשת חיי שרה?! ולמה הדבר דומה.......


מאמר נאה עם מסר חזק, אתה מוציא עלון שבועי?
ירושה
 
הודעות: 35
הצטרף: 30 אוקטובר 2018, 19:55
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת חיי שרה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 03 נובמבר 2018, 22:25

חזקי כתב:מדוע אליעזר עבד אברהם, לא מוזכר בשמו, ומה פשר הדבר שפעמים נקרא בפרשה בשם עבד ופעמים בשם איש?


רבנו בחיי (כד, טו) ויהי הוא טרם כילה לדבר. יש להתבונן בתוספת מלת הוא, כי היה הכתוב ראוי לומר ויהי ככלותו לדבר, אבל מלת הוא שמו של הקב"ה, וכן, הוא עשנו ולא אנחנו (תהלים ק, ג), ועבד הלוי הוא (במדבר יח, כג), נרמז בלשון הוא כי היה עמו סיוע אלהים בשליחות ההוא על ידי המלאך שהתפלל עליו אברהם הוא ישלח מלאכו לפניך, ורמז לך הכתוב כי המלאך קדם לפניו, ועד שלא הספיק לגמור את הדבר כבר היה שם המלאך על עין המים להזמין לו את רבקה, הוא שאמר והנה רבקה יוצאת, כי מלת והנה לשון זימון הוא. ומיד וירץ העבד לקראתה, ממה שראה שעלו המים לקראתה, כמו שדרשו חז"ל (בראשית רבה ס, ה), ואז התבונן העבד ממה שדיבר לו אברהם כי מלאך ה' יתברך עמו. וכן סיפר הוא לבני הבית שאמר לו אברהם הוא ישלח מלאכו אתך והצליח דרכך:
מפני זה תמצא כי מן העת הזאת שהוברר לו כי המלאך עמו הוא נקרא בפרשה איש, כי עד עתה קראו בשם עבד, וישם העבד, ויקח העבד, וירץ העבד, מכאן ואילך נקרא איש על שם המלאך שהיה עמו שנקרא איש, וכענין שכתוב והאיש גבריאל (דניאל ט, כא), ויאמר האיש נסעו מזה (בראשית לז, יז) על דעת חז"ל (תנחומא וישב ב), ועל כן יקראנו על שם המלאך ההולך עמו, והתחיל לומר והאיש משתאה כלומר מתעכב ושוהא בשבילה כי היה מתכוון ומתבונן בענין המלאך שהובטח עליו מתוך שהיה רואה הצלחת המעשים. ומזה יזכירנו הכתוב בשם האיש, ויקח האיש, ויקוד האיש, כה דיבר אלי האיש, ויבוא האיש הביתה. וכאשר הרשו אותו לבן ובתואל לקחת את רבקה ואמרו הנה רבקה לפניך קח ולך, שהוא גמר השליחות וחתימת הצלחת הדרך חזר העבד לקדמותו, והזכירו הכתוב בלשון עבד כמו בראשונה. הוא שאמר ויוצא העבד כלי כסף וכלי זהב, ויקח העבד את רבקה וילך, ותאמר אל העבד, ויאמר העבד, ויספר העבד ליצחק:
ואין להקשות מן התלכי עם האיש הזה, כי אינו דברי התורה רק דברי אחיה ואמה, ולא יתכן להם לומר התלכי עם העבד הזה, שאינו דרך מוסר ואין כבודה בכך. ומה שכתוב ותלכנה אחרי האיש והם דברי תורה, זה היה לכבוד רבקה שאין לומר ותלכנה אחרי העבד כי התורה חששה לכבוד רבקה ונערותיה. או אפשר עוד לומר כי האיש משתאה לה רמז למלאך שהיה מתעכב ושוהה על עין המים בשבילה, ומשם ואילך קרא העבד בשם האיש. ומה שיחזק לך הענין הוא אמרו בסוף הפרשה ותלכנה אחרי האיש ויקח העבד את רבקה וילך, ביאר כי האיש והעבד ענינים חלוקים זה מזה.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב


חזור אל תורה ודעת

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: 1010 ו־17 אורחים