שד"ל?

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

מנהל: יאיר

שד"ל?

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 04 נובמבר 2018, 21:49

מה יחס של היהדות החרדית לחיבוריו של האיש ובכלל היחס אליו?
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שד"ל?

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 04 נובמבר 2018, 23:53

בוא נמקד את השאלה.
האם מותר לקרוא בספריו?
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שד"ל?

הודעה שלא נקראהעל ידי הר נבו » 05 נובמבר 2018, 01:19

הר נבו
 
הודעות: 119
הצטרף: 03 אוקטובר 2018, 15:23
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שד"ל?

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 05 נובמבר 2018, 01:22

תודה הר נבו. אבל אלו דברים שראיתי. ואין בהם בכדי להשיב תשובה לשאלתי כדלהלן:
מה יחס של היהדות החרדית לחיבוריו של האיש ובכלל היחס אליו? האם מותר לקרוא בספריו? ומדוע לא מצאנו בספרות התורנית אזכורים מדבריו? [מצאתי רק בספרות יהדות גרמניה, אי אלו רבנים שמזכירים מדבריו]
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שד"ל?

הודעה שלא נקראהעל ידי הר נבו » 05 נובמבר 2018, 01:32

קראת כבר את ספריו?
הר נבו
 
הודעות: 119
הצטרף: 03 אוקטובר 2018, 15:23
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שד"ל?

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 05 נובמבר 2018, 01:34

לא קראתי בספריו ועל זה -בין השאר- באה שאלתי. אם כי ראיתי דברים בשמו.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שד"ל?

הודעה שלא נקראהעל ידי הר נבו » 05 נובמבר 2018, 01:38

במחקריו הפרשניים מוכן שד"ל לקבל כל תוצאה אובייקטיבית. מחד גיסא, שולל שד"ל את חלוקתו של ספר ישעיהו לשני נביאים, ומאידך גיסא, סובר שלא ייתכן כי שלמה כתב את מגילת קהלת. בפירושיו לנ"ך ניתן למצוא הערות רבות הנוטות לביקורת המקרא הנמוכה (בהם משנה שד"ל לעיתים את מקומה של אות במשפט, אך לא מוסיף או מחסיר אותיות), אם כי בפירושיו לתורה שנכתבו מאוחר יותר נמנע שד"ל מפירושים כאלה.
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?18840&
ראיתי שספר זה מתווכח עם דעותיו. אם זה מענין אותך.
הר נבו
 
הודעות: 119
הצטרף: 03 אוקטובר 2018, 15:23
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שד"ל?

הודעה שלא נקראהעל ידי הר נבו » 05 נובמבר 2018, 14:56

הוא היה משכיל אם כי הקפיד על שמירת מצוות מעשיות (במכתבו לחברו י"ט צונץ כותב שד"ל כי הינו מנתק הקשר עם צונץ כיון שאינו מאמין בתורה מן השמים)
באותו זמן היו הרבה סוגי משכילים כגון שי"ר חתנו של בעל קצה"ח שהיה רבה של לבוב ועם זאת היה מן המשכילים
הר נבו
 
הודעות: 119
הצטרף: 03 אוקטובר 2018, 15:23
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שד"ל?

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 05 נובמבר 2018, 15:09

תודה. גם על שי"ר חתנו של הקצוה"ח קראתי.
אבל האמת אף פעם לא שמעתי תשובה חד משמעית, לגבי יחס של היהדות החרדית ורבניה כלפי האיש וספריו. וזה חשוב לי לדעת בעיקר בנוגע לשד"ל.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שד"ל?

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 05 נובמבר 2018, 22:43

הר נבו כתב: במחקריו הפרשניים מוכן שד"ל לקבל כל תוצאה אובייקטיבית. מחד גיסא, שולל שד"ל את חלוקתו של ספר ישעיהו לשני נביאים, ומאידך גיסא, סובר שלא ייתכן כי שלמה כתב את מגילת קהלת. בפירושיו לנ"ך ניתן למצוא הערות רבות הנוטות לביקורת המקרא הנמוכה (בהם משנה שד"ל לעיתים את מקומה של אות במשפט, אך לא מוסיף או מחסיר אותיות), אם כי בפירושיו לתורה שנכתבו מאוחר יותר נמנע שד"ל מפירושים כאלה.
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?18840&
ראיתי שספר זה מתווכח עם דעותיו. אם זה מענין אותך.

תודה רבה 'הר נבו'.
נו, מי ששולל את קבלת חז"ל בנוגע למחבר ספר 'משלי', או משנה אות בתורה ולו תזוזה קלה.. ברור מאיליו שיצא מכלל ההשקפה החרדית ואף הדתית. אני חושב שזה מקובל על כולם.
בנוגע לספר שציינת אין לי מנוי באתר אם יש לך אפשרות בקלות לייבא לכאן אודה על כך.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שד"ל?

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 05 נובמבר 2018, 23:03

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=136511#p136511
[אשכול ארוך בנושא כ - 200 תגובות הנה מקצתם. אין לי אפשרות להביא הכל וודאי לא בבת אחת]:

עשוי לנחת
הודעות: 2762
הצטרף: 20 יוני 2011, 23:10
יצירת קשר: יצירת קשר עם עשוי לנחת
מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי עשוי לנחת » 05 אוגוסט 2013, 22:56

ראיתי התייחסויות סותרות בציבור החרדי לשד"ל וספריו [למשל על הספר ויכוח על חכמת הקבלה].
האם יש למישהו דוגמאות להתייחסויות שונות אליו, או הפניות למקורות בנושא?
חזור למעלה
ישבב הסופר
הודעות: 2722
הצטרף: 22 אוקטובר 2010, 19:37
יצירת קשר: יצירת קשר עם ישבב הסופר
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי ישבב הסופר » 05 אוגוסט 2013, 23:57

על קצה המזלג, כיון שאינני בקי בספריו ובכתביו - שד"ל קצת שונה מאחרים מבין אנשי הוויסנשאפט, בזה שהוא לא 'התקלקל' ו'נהיה משכיל'. אלא נתגדל במקום ובתקופה שזה היה הנורמה באיזור ההוא. בניגוד לאחרים כיש"ר [רג'יו] שהתקלקלו הרבה מעבר לנורמה באיטליה בימיהם. לפעמים נקט שד"ל דעות שמרניות בתקיפות ולחם נגד דעות פסולות. למשל היה מגדולי ה'חסידים' של רש"י ודרכו בפירוש המקרא, והתנגד לדרכו של הראב"ע, וגם התבטא בחריפות נגדו. כן ניהל מחלוקת גדול נגד שי"ר, וטען שהאחרון נוקט בדעות פסולות.
מאידך היה רציונליסט גדול והתנגד לקבלה, ועוד דברים רבים כתב שאין רוח חכמים נוחה מהם.
מובן שהיחס אליו מצד היראים, עשוי להיות קצת סותר, וניתן לשיעורים.
הנלענ"ד כתבתי, ויבואו היודעים והמתמצאים ויתקנו דברי במידה והם טעונים תיקון.
חזור למעלה
עשוי לנחת
הודעות: 2762
הצטרף: 20 יוני 2011, 23:10
יצירת קשר: יצירת קשר עם עשוי לנחת
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי עשוי לנחת » 06 אוגוסט 2013, 00:15

ישבב הסופר כתב:
מאידך היה רציונליסט גדול והתנגד לקבלה, ועוד דברים רבים כתב שאין רוח חכמים נוחה מהם.

מרפרוף על ספרו ויכוח על חכמת הקבלה, נראה שדווקא הוא יצא חוצץ להגן בעד הקבלה, ומתווכח שם עם 'אורח' שטען טענות נגד הקבלה.
חזור למעלה
הקיק
הודעות: 284
הצטרף: 27 אפריל 2011, 23:51
יצירת קשר: יצירת קשר עם הקיק
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי הקיק » 06 אוגוסט 2013, 00:52

שד"ל לא מתאים לשום 'משבצת' ידועה היום - אין ספק שהיה יר"ש ושהקפיד במצוות המעשיות, הניח תפילין כל יום ולא טלטל מוקצה בשבת וכד', מצד שני הוא הרשה לעצמו דברים שאף יהודי ירא שמים לא ירשה לעצמו - לדבר בחריפות ובתקיפות נגד הראב"ע ונגד הרמב"ם ודעותיו ונגד הקבלה והמקובלים ומנהגי המקובלים שנכנסו להלכה ועוד. האמת שלו הייתה חשובה לו הרבה יותר מאשר עקרונות מסורת ישראל ומנהגי ישראל, דין הניין לו ודין לא הניין לו. אם בכל זאת ננסה למצוא 'משבצת' להכניס אותו אליה מהמשבצות הידועות היום - אולי הוא מתאים לדעותיו של 'רב' קונסרבטיבי ירא שמים (יש כאלו...), שמקפיד לקיים את מה שהוא מאמין שראוי לקיים, אבל חושב שיש לו סמכות לא פחות מהמחבר והרמ"א ביחד כדי לקבוע מה מותר לעשות ומה אסור, ושלגדולי חכמי כיתתו יש סמכות לא פחות מאשר לרבינא ורב אשי... למשל שד"ל התנגד בתקיפות לעיקרי האמונה של הרמב"ם, וכמו לייבוביץ בימינו אמר שהעיקר זה המעשה [=מה שהוא הגיע למסקנה שאכן ראוי לעשות] ואין חשיבות לאמונות ולמחשבות, זה אינו חלק משמעותי מעבודת ה' ואין חיוב להאמין כך או כך. וכמו 'רבנים' קונסרבטיביים של היום, שבמקומות מסויימים בעולם הם אלו שמחזיקים את קצת היידישקייט שיש שם - יהיו כאלו שיראו אותו בסך הכל כדמות שלילית שאולי עם כוונות טובות קיצצה בסמכות מסורת ישראל מכיוונים שונים והזיקה יותר משהועילה, ומצד שני יהיו כאלו שיגידו שבזמנו - ובין המשכילים חבריו - הוא היה צדיק בסדום. עד כאן על רגל אחת. הק' יואל
חזור למעלה
עשוי לנחת
הודעות: 2762
הצטרף: 20 יוני 2011, 23:10
יצירת קשר: יצירת קשר עם עשוי לנחת
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי עשוי לנחת » 06 אוגוסט 2013, 01:08

הקיק כתב:
שד"ל לא מתאים לשום 'משבצת' ידועה היום - אין ספק שהיה יר"ש ושהקפיד במצוות המעשיות, הניח תפילין כל יום ולא טלטל מוקצה בשבת וכד', מצד שני הוא הרשה לעצמו דברים שאף יהודי ירא שמים לא ירשה לעצמו - לדבר בחריפות ובתקיפות נגד הראב"ע ונגד הרמב"ם ודעותיו ונגד הקבלה והמקובלים ומנהגי המקובלים שנכנסו להלכה ועוד. האמת שלו הייתה חשובה לו הרבה יותר מאשר עקרונות מסורת ישראל ומנהגי ישראל, דין הניין לו ודין לא הניין לו. אם בכל זאת ננסה למצוא 'משבצת' להכניס אותו אליה מהמשבצות הידועות היום - אולי הוא מתאים לדעותיו של 'רב' קונסרבטיבי ירא שמים (יש כאלו...), שמקפיד לקיים את מה שהוא מאמין שראוי לקיים, אבל חושב שיש לו סמכות לא פחות מהמחבר והרמ"א ביחד כדי לקבוע מה מותר לעשות ומה אסור, ושלגדולי חכמי כיתתו יש סמכות לא פחות מאשר לרבינא ורב אשי... למשל שד"ל התנגד בתקיפות לעיקרי האמונה של הרמב"ם, וכמו לייבוביץ בימינו אמר שהעיקר זה המעשה [=מה שהוא הגיע למסקנה שאכן ראוי לעשות] ואין חשיבות לאמונות ולמחשבות, זה אינו חלק משמעותי מעבודת ה' ואין חיוב להאמין כך או כך. וכמו 'רבנים' קונסרבטיביים של היום, שבמקומות מסויימים בעולם הם אלו שמחזיקים את קצת היידישקייט שיש שם - יהיו כאלו שיראו אותו בסך הכל כדמות שלילית שאולי עם כוונות טובות קיצצה בסמכות מסורת ישראל מכיוונים שונים והזיקה יותר משהועילה, ומצד שני יהיו כאלו שיגידו שבזמנו - ובין המשכילים חבריו - הוא היה צדיק בסדום. עד כאן על רגל אחת. הק' יואל

יישר כח על הדברים הנפלאים. ראיתי גם באחת הסקירות שלך שהנך מצטט עליו דברים חמורים.
האם מספרו ויכוח על חכמת הקבלה לא רואים דווקא כי נטה כן לדרך הקבלה, ועוד התווכח על זה עם אחרים?
עכ"פ חשוב לי גם לראות התייחסות של גדולי ישראל מפורסמים עליו.
ובכלל, האם מקובל לצטט ממנו דברים על כל תחום.
חזור למעלה
יעקב כהן
הודעות: 547
הצטרף: 22 מרץ 2013, 16:31
יצירת קשר: יצירת קשר עם יעקב כהן
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי יעקב כהן » 06 אוגוסט 2013, 01:36

עשוי לנחת כתב:
ישבב הסופר כתב:
מאידך היה רציונליסט גדול והתנגד לקבלה, ועוד דברים רבים כתב שאין רוח חכמים נוחה מהם.

מרפרוף על ספרו ויכוח על חכמת הקבלה, נראה שדווקא הוא יצא חוצץ להגן בעד הקבלה, ומתווכח שם עם 'אורח' שטען טענות נגד הקבלה.

זה מה שהוא כתב בסוף הספר עמוד 137. (וזה פשוט למי שקורא את הספר)
137.PNG
137.PNG (20.93 KiB) נצפה 5176 פעמים
חזור למעלה
סמל אישי של המשתמשאיש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10978
הצטרף: 03 מאי 2010, 23:46
יצירת קשר: יצירת קשר עם איש_ספר
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי איש_ספר » 06 אוגוסט 2013, 01:43

הקיק כתב:
שד"ל לא מתאים לשום 'משבצת' ידועה היום - אין ספק שהיה יר"ש ושהקפיד במצוות המעשיות, הניח תפילין כל יום ולא טלטל מוקצה בשבת וכד', מצד שני הוא הרשה לעצמו דברים שאף יהודי ירא שמים לא ירשה לעצמו - לדבר בחריפות ובתקיפות נגד הראב"ע ונגד הרמב"ם ודעותיו ונגד הקבלה והמקובלים ומנהגי המקובלים שנכנסו להלכה ועוד. האמת שלו הייתה חשובה לו הרבה יותר מאשר עקרונות מסורת ישראל ומנהגי ישראל, דין הניין לו ודין לא הניין לו. אם בכל זאת ננסה למצוא 'משבצת' להכניס אותו אליה מהמשבצות הידועות היום - אולי הוא מתאים לדעותיו של 'רב' קונסרבטיבי ירא שמים (יש כאלו...), שמקפיד לקיים את מה שהוא מאמין שראוי לקיים, אבל חושב שיש לו סמכות לא פחות מהמחבר והרמ"א ביחד כדי לקבוע מה מותר לעשות ומה אסור, ושלגדולי חכמי כיתתו יש סמכות לא פחות מאשר לרבינא ורב אשי... למשל שד"ל התנגד בתקיפות לעיקרי האמונה של הרמב"ם, וכמו לייבוביץ בימינו אמר שהעיקר זה המעשה [=מה שהוא הגיע למסקנה שאכן ראוי לעשות] ואין חשיבות לאמונות ולמחשבות, זה אינו חלק משמעותי מעבודת ה' ואין חיוב להאמין כך או כך. וכמו 'רבנים' קונסרבטיביים של היום, שבמקומות מסויימים בעולם הם אלו שמחזיקים את קצת היידישקייט שיש שם - יהיו כאלו שיראו אותו בסך הכל כדמות שלילית שאולי עם כוונות טובות קיצצה בסמכות מסורת ישראל מכיוונים שונים והזיקה יותר משהועילה, ומצד שני יהיו כאלו שיגידו שבזמנו - ובין המשכילים חבריו - הוא היה צדיק בסדום. עד כאן על רגל אחת. הק' יואל

החריגות של שד"ל - כמו של "רב" קונסברטיבי "ירא שמים" - לא הסתיימה בשפה ובדעות. הרב ספרן הראה לי, ואבקש ממנו להצביע על המקור שנשכח ממני, כי שד"ל היה מעביר זקנו בתער. לאור פרשנות מקורית שלו על האיסור. כמובן שהגהת המקרא גם היא היתה בין כלי הפרשנות שלו. מאידך ברור שהיה מאמין גדול. וההתקפות שלו על הרמב"ם, נבעו דוקא מנקודה זו, משום שהוא מצא פגם (עפ"ל) בשלימות אמונת הרמב"ם, ולכן העריץ את רש"י ואת חכמי צרפת. (וע"כ התעמת עם שי"ר הצבוע, וכמדומה שהזכרתי את הדברים כאן בעבר). בגליון נזר התורה כתב פלוני ע"כ ששד"ל היה משכיל מתון, וציין לדברי השבח שחלק לו המו"ל של חומש מחוקקי יהודה בסוף מבואו לחומש שמות (יש באוצר), ובגליון שאחריו (אין באוצר לצערי) באופן חריג כתב הרב צוקר שיח' ברפו"ש, מחאה ע"כ ההתייחסות החיובית, תוך כדי שהוא מצטט את הגהותיו למקרא http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=367.
בקיצור אכן אישיות רבת גוונים, וכמו שהעיר לנכון הרב ישבב שיש לדונה בעיקר בהקשרה התרבותי הגאוגרפי.
חזור למעלה
עשוי לנחת
הודעות: 2762
הצטרף: 20 יוני 2011, 23:10
יצירת קשר: יצירת קשר עם עשוי לנחת
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי עשוי לנחת » 06 אוגוסט 2013, 01:46

אכן אני מעיין שוב בויכוח שלו, ובתחילה נראה שכן התווכח בעד הקבלה, ואח"כ כביכול גילה שהזוהר אינו מחז"ל, אלא מר"א אבולעפיא הספרדי וכו'.
כנראה צריך לעיין יותר טוב בכל הספר בכדי להבין את עמדתו בדיוק..
חזור למעלה
יגאל10
הודעות: 260
הצטרף: 03 ינואר 2013, 23:02
יצירת קשר: יצירת קשר עם יגאל10
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי יגאל10 » 06 אוגוסט 2013, 01:47

בקיצור, עוד יהודי מאמין ומלומד שלא ידע את הגבול הנכון בין פרשנות להלכה.
חזור למעלה
עשוי לנחת
הודעות: 2762
הצטרף: 20 יוני 2011, 23:10
יצירת קשר: יצירת קשר עם עשוי לנחת
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי עשוי לנחת » 06 אוגוסט 2013, 01:49

עשוי לנחת כתב:
הקיק כתב:
שד"ל לא מתאים לשום 'משבצת' ידועה היום - אין ספק שהיה יר"ש ושהקפיד במצוות המעשיות, הניח תפילין כל יום ולא טלטל מוקצה בשבת וכד', מצד שני הוא הרשה לעצמו דברים שאף יהודי ירא שמים לא ירשה לעצמו - לדבר בחריפות ובתקיפות נגד הראב"ע ונגד הרמב"ם ודעותיו ונגד הקבלה והמקובלים ומנהגי המקובלים שנכנסו להלכה ועוד. האמת שלו הייתה חשובה לו הרבה יותר מאשר עקרונות מסורת ישראל ומנהגי ישראל, דין הניין לו ודין לא הניין לו. אם בכל זאת ננסה למצוא 'משבצת' להכניס אותו אליה מהמשבצות הידועות היום - אולי הוא מתאים לדעותיו של 'רב' קונסרבטיבי ירא שמים (יש כאלו...), שמקפיד לקיים את מה שהוא מאמין שראוי לקיים, אבל חושב שיש לו סמכות לא פחות מהמחבר והרמ"א ביחד כדי לקבוע מה מותר לעשות ומה אסור, ושלגדולי חכמי כיתתו יש סמכות לא פחות מאשר לרבינא ורב אשי... למשל שד"ל התנגד בתקיפות לעיקרי האמונה של הרמב"ם, וכמו לייבוביץ בימינו אמר שהעיקר זה המעשה [=מה שהוא הגיע למסקנה שאכן ראוי לעשות] ואין חשיבות לאמונות ולמחשבות, זה אינו חלק משמעותי מעבודת ה' ואין חיוב להאמין כך או כך. וכמו 'רבנים' קונסרבטיביים של היום, שבמקומות מסויימים בעולם הם אלו שמחזיקים את קצת היידישקייט שיש שם - יהיו כאלו שיראו אותו בסך הכל כדמות שלילית שאולי עם כוונות טובות קיצצה בסמכות מסורת ישראל מכיוונים שונים והזיקה יותר משהועילה, ומצד שני יהיו כאלו שיגידו שבזמנו - ובין המשכילים חבריו - הוא היה צדיק בסדום. עד כאן על רגל אחת. הק' יואל

יישר כח על הדברים הנפלאים. ראיתי גם באחת הסקירות שלך שהנך מצטט עליו דברים חמורים.

כאן בסקירת הספר ביקורת מבוּקרת.
viewtopic.php?f=7&t=10290&p=131271#p131271
חזור למעלה
יעקב כהן
הודעות: 547
הצטרף: 22 מרץ 2013, 16:31
יצירת קשר: יצירת קשר עם יעקב כהן
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי יעקב כהן » 06 אוגוסט 2013, 02:01

האריך בנושא בקובץ המצורף (ועין בעמוד 99 ובהערות לגבי הגילוח שהזכיר ר' איש ספר)
יחסו הביקורתי.pdf
(317.48 KiB) הורד 388 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יעקב כהן ב 06 אוגוסט 2013, 12:11, נערך 2 פעמים בסך הכל.
חזור למעלה
ישבב הסופר
הודעות: 2722
הצטרף: 22 אוקטובר 2010, 19:37
יצירת קשר: יצירת קשר עם ישבב הסופר
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי ישבב הסופר » 06 אוגוסט 2013, 02:05

אודה על האמת שמה שכתבתי לעיל היה מתוך מה ששמעתי אודות שד"ל וממה שראיתי דברים ממנו פה ושם. [חיבורו היחיד שקראתי בשלימות הוא מבואו למחזור לבני רומא.] שמעתי בעבר שהיו לו דעות בעייתיות בתחום האמונה, אבל מעולם לא טרחתי לברר מה ובמה. אבל מתברר מתוך דברי החכם הקי"ק שדעותיו בענין מצוות שבלב היו רחוקים מאוד מקבלתנו. ובצירוף לזה הוסיף הראי"ס בשם החכם ספרן [ואיו??] שהוא נהג אחר דעותיו גם במעשה, לאור כל זה דומה שמה שכתבתי לעיל הוא מתון למדי.
חזור למעלה
יעקב כהן
הודעות: 547
הצטרף: 22 מרץ 2013, 16:31
יצירת קשר: יצירת קשר עם יעקב כהן
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי יעקב כהן » 06 אוגוסט 2013, 02:13

איש_ספר כתב:
כמובן שהגהת המקרא גם היא היתה בין כלי הפרשנות שלו.

לא מדויק הוא השתמש בזה באופן חריג.

זה מה שכתב בהקדמה לפירושו על ישעיה.
ישעיה.PNG
ישעיה.PNG (53.77 KiB) נצפה 5111 פעמים

וזה הקדמה במלואה שממנה אפשר לעמוד על טיבו.
הקדמה לישעיה -שדל.pdf
(316.87 KiB) הורד 341 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יעקב כהן ב 06 אוגוסט 2013, 12:13, נערך פעם 1 בסך הכל.
חזור למעלה
יעקב כהן
הודעות: 547
הצטרף: 22 מרץ 2013, 16:31
יצירת קשר: יצירת קשר עם יעקב כהן
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי יעקב כהן » 06 אוגוסט 2013, 11:15

אגב "הספריה הספרדית בני יששכר" הוציא לאור את סיפרו ויכוח על חכמת הקבלה במהדורת צילום בירושלים תשס"א...
ואולי עשו זאת בתום לב וחשבו שהוא בא להגן על הקבלה,
אלא שמי שקורא את הספר רואה מיד שהוא מציג את דברי "האורח" בכח ואל ואילו את דברי "המחבר" בקול ענות חלושה בצורה שהקורא ישתכנע שהאמת עם האורח הפולני.
חזור למעלה
ספרן
הודעות: 382
הצטרף: 02 אוגוסט 2010, 10:58
יצירת קשר: יצירת קשר עם ספרן
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי ספרן » 06 אוגוסט 2013, 11:19

אכן כבר צויין המקור באגרות שד"ל ממנו עולה לכאורה שנהג להתגלח בתער ע"פ פירושו לפסוק לא תקיפו, הנסמך לדעתו על המובא בראב"ע, שאינו אלא על מת.

אבל ר' בספרו החדש והמקיף של פרופ' שמואל ורגון על שד"ל עמ' 400-401 שנזקק לנושא ושם בהער' 203 מציע בשם פרופ' משה ארנד לפרש בדברי שד"ל שהכוונה

על עצם גילוח זקנו, שלדעתו נאסר ע"פ פשוטו ש"מ גם שלא בתער ורק ע"ז כתב שסומך עצמו על הפי' המובא בראב"ע. יש בכך לימוד זכות, בדרך רחוקה (ורגון מביע

את הסתייגותו בחתימת ההערה הארוכה)

http://www.biupress.co.il/website/index ... ry=&id=804
נערך לאחרונה על ידי ספרן ב 06 אוגוסט 2013, 12:17, נערך פעם 1 בסך הכל.
חזור למעלה
עשוי לנחת
הודעות: 2762
הצטרף: 20 יוני 2011, 23:10
יצירת קשר: יצירת קשר עם עשוי לנחת
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי עשוי לנחת » 06 אוגוסט 2013, 11:22

יעקב כהן כתב:
אגב "הספריה הספרדית בני יששכר" הוציא לאור את סיפרו ויכוח על חכמת הקבלה במהדורת צילום בירושלים תשס"א...
ואולי עשו זאת בתום לב וחשבו שהוא בא להגן על הקבלה,
אלא שמי שקורא את הספר רואה מיד שהוא מציג את דברי "האורח" בכח ואל ואילו את דברי "המחבר" בקול ענות חלושה בצורה שהקורא ישתכנע שהאמת עם האורח הפולני.

אכן מאוד מוזר מה שהוא עשה שם. נראה כל הספר כאילו הוא נוטה בעד הקבלה, ובסוף הוא מוסיף דברים כביכול זמן מה לאחר סיום הויכוח הזדמן לו 'לגלות' שהזוהר אינו מחז"ל, אלא מר"א אבולעפיא הספרדי וכו' עפ"ל.

עכ"פ, העולה מכל הדברים שבוודאי אין מקום לצטטו כמקור.
חזור למעלה
יעקב כהן
הודעות: 547
הצטרף: 22 מרץ 2013, 16:31
יצירת קשר: יצירת קשר עם יעקב כהן
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי יעקב כהן » 06 אוגוסט 2013, 13:10

ספרן כתב:
אבל ר' בספרו החדש והמקיף של פרופ' שמואל ורגון על שד"ל עמ' 400-401 שנזקק לנושא ושם בהער' 203 מציע בשם פרופ' משה ארנד לפרש בדברי שד"ל שהכוונה
על עצם גילוח זקנו, שלדעתו נאסר ע"פ פשוטו ש"מ גם שלא בתער ורק ע"ז כתב שסומך עצמו על הפי' המובא בראב"ע. יש בכך לימוד זכות, בדרך רחוקה (ורגון מביע את הסתייגותו בחתימת ההערה הארוכה)
הלוא הוא כותב המאמר שצירפתי לעיל.
חזור למעלה
ספרן
הודעות: 382
הצטרף: 02 אוגוסט 2010, 10:58
יצירת קשר: יצירת קשר עם ספרן
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי ספרן » 06 אוגוסט 2013, 14:08

מה שנזכר במאמר, הורחב ושוכלל בספר כבשאר פרקיו שמקצתם אף הם הופיעו במשך השנים. ובעיקר, נסיונו הפרשני של ארנד באופן מפורט יותר והסתייגותו של ורגון מלימוד זכות זו שבדרך דחוקה. בספר אחר שדן בין השאר בשד"ל "הדרך הממוצעת" של אפרים חמיאל, מסכם (בעמ' 220 הער' 245) ..."כי מלבד חריג אחד, גילוח בתער, שלוצאטו הקל בו לעצמו בלבד על פי עדותו (במכתבו לשי"ר משנת 1833, אגרות שד"ל, עמ' 246) לפי עמדת ראב"ע ובניגוד להלכה, הקפיד שד"ל על כל ההלכות של חז"ל".
חזור למעלה
תוכן
הודעות: 3790
הצטרף: 02 פברואר 2012, 22:27
יצירת קשר: יצירת קשר עם תוכן
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי תוכן » 06 אוגוסט 2013, 14:15

יש להעיר על שיטת הנוב"י לפי עדות החת"ס שגילוח בתער אינו אסור למי שמתגלח כל יום.
חזור למעלה
סמל אישי של המשתמשאיש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10978
הצטרף: 03 מאי 2010, 23:46
יצירת קשר: יצירת קשר עם איש_ספר
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי איש_ספר » 06 אוגוסט 2013, 14:18

תוכן כתב:
יש להעיר על שיטת הנוב"י לפי עדות החת"ס שגילוח בתער אינו אסור למי שמתגלח כל יום.

לא עדות אלא השערת. ועל הקפת הראש זה לא עוזר לפחות לרוב השיטות.

---
תיקון:
לא עיינתי כעת אבל השערת/ עדות, זה רק בסיבת הנוב"י שהתיר גילוח בחוה"מ. ואילו עצם הדין שאם אין שיעור שער של לכוף ראשו לעיקרו, אין בו איסור, הוא לכאורה פשוט. ולא עיינתי.
חזור למעלה
סמל אישי של המשתמשאוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15825
הצטרף: 03 מאי 2010, 17:49
שם מלא: משה דביר
יצירת קשר: יצירת קשר עם אוצר החכמה
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי אוצר החכמה » 06 אוגוסט 2013, 15:25

האם לדעתך המתגלח בתער בגלל שאינו מקבל את פירוש חז"ל הוא חכם מחכמינו?

אגב ב PDF שם הביא דעה שזה לא מה ששד"ל עשה אלא שרק גילח באופן המותר.
חזור למעלה
כותב בדמע
הודעות: 105
הצטרף: 26 מרץ 2013, 21:39
יצירת קשר: יצירת קשר עם כותב בדמע
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי כותב בדמע » 06 אוגוסט 2013, 15:28

אוצר החכמה כתב:
אגב ב PDF שם הביא דעה שזה לא מה ששד"ל עשה אלא שרק גילח באופן המותר


זה נשמע יותר מובן, יען כי מכתביו האחרים נראה שדעתו דווקא תומכת בנחרצות לגבי קבלת חז"ל בפירוש הפסוקים.
חזור למעלה
החזן
הודעות: 313
הצטרף: 12 אוקטובר 2012, 14:17
יצירת קשר: יצירת קשר עם החזן
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי החזן » 06 אוגוסט 2013, 15:41

הקיק כתב:
שד"ל התנגד בתקיפות לעיקרי האמונה של הרמב"ם, וכמו לייבוביץ בימינו אמר שהעיקר זה המעשה [=מה שהוא הגיע למסקנה שאכן ראוי לעשות] ואין חשיבות לאמונות ולמחשבות, זה אינו חלק משמעותי מעבודת ה' ואין חיוב להאמין כך או כך.


האין זו דעת הרמב"ם עצמו?
חזור למעלה
עשוי לנחת
הודעות: 2762
הצטרף: 20 יוני 2011, 23:10
יצירת קשר: יצירת קשר עם עשוי לנחת
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי עשוי לנחת » 06 אוגוסט 2013, 15:46

החזן כתב:
הקיק כתב:
שד"ל התנגד בתקיפות לעיקרי האמונה של הרמב"ם, וכמו לייבוביץ בימינו אמר שהעיקר זה המעשה [=מה שהוא הגיע למסקנה שאכן ראוי לעשות] ואין חשיבות לאמונות ולמחשבות, זה אינו חלק משמעותי מעבודת ה' ואין חיוב להאמין כך או כך.


האין זו דעת הרמב"ם עצמו?

בוודאי שלא, הרמב"ם במקומות רבים מעמיד את האמונה בכל העיקרים כחלק מהמצוות החיוביות.
חזור למעלה
הגהמ
הודעות: 1159
הצטרף: 07 אוגוסט 2011, 17:49
יצירת קשר: יצירת קשר עם הגהמ
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי הגהמ » 06 אוגוסט 2013, 16:18

נהוג אצל ה'יראים' בהביאם מדברי איזה מתמשכל שאינם זוכים לתואר ר' שהם מתוארים בח' - חכם, כלומר חכמה במשכילים תאמין. ובאמת נכון להמליץ על שד"ל 'שמואל (דוד) חכם יתקרי רבי לא יתקרי'. הרבה דברים מחוכמים נמצאים בכתביו וקשה למצוא דוגמתו בשכלו הזך והשנון אבל למרות חסידותו הטבעית לא ראה עצמו כפוף למסורת חז"ל כמתואר יפה בדברי חברנו למעלה.

וזה יש לראות בהרבה מקומות בפירושיו למקרא. אציין לדוגמא לדבריו בענין לא תשיך שהרחיק לכת לפרש שאין חילוק בין נכרי לאחיך וגם לנכרי עני אסור להלוות ברבית (קשה לטעון שנסיבתו כאן היתה 'פשוטו של מקרא' ולא רוח אפולוגטית כנגד אלו שמונין את ישראל על דבר לנכרי תשיך) ובענין עין תחת עין שכ' 'וזה מן הדברים שהניחה התורה ביד השופטים, כי אמנם אם ימצא איש עשיר שלא יחוש לאיבוד ממונו וימצא קורת רוח בהזיקו לבני אדם יוכלו השופטים לעשות בו משפט כתוב עין תחת עין' וכהנה רבות ורשום אצלי במקו"א. אמנם גם מצינו לו שהוא מגין על קבלתם ז"ל בדברים הנאמרים ברוח של קנאה כהצהרתו בהדמתו שכ' 'היסוד הראשון לפרשנות של כתבי הקודש הוא ללא ספק המסורת. התנ"ך נכתב בלשון שמתה לפני מאות רבות בשנים, ושאין מדבר בה אף אחד מן העמים הידועים לנו. לכן כל מה שאפשר לדעת היום עליו מסתמך על הידיעות שמסרו לנו קדמונינו בעל פה, מאב לבנו. בלי ידיעות אלו יהיו לנו דברי התנ"ך כספר החתום; הלא אפילו הסימנים עצמם של האלפבית אינם ידועים לנו בדרך אחרת מאשר דרך המסורת.' העולה מכל זה הוא שכפי הנראה לדעתו כל אחד הורשה לבא לקחת לו חבל בפירושי המקראות ע"פ 'פשט' ואין יתרון לבעלי הקבלה רק היכן שפשוטי המקראות חתומים בלעדיהם. וזה הבל ורעות רוח.

בכל זאת מצינו לגדולים וטובים שהביאו ממנו בספריהם, בראשם המלבי"ם בס' הכרמל שמביא ממנו רבות בביאורי שמות נרדפים. וכן בעל הכתב והקבלה שמביא מפירושו לתורה פעמים רבות. (ובמקו"א הראה ר"א בראדט שבהקדמתו לכתב והקבלה דפו"ר הזכיר לשבח ספרי שד"ל ובהוצאות מאוחרות הושמטו הדברים). אולי אפשר להסיק מכאן שהגישה הנכונה הוא 'מילי מעלייתא דאית ביה דרשינן' אלא שיש לומר מאידך גיסא שספרי המלבי"ם ושל בעל הכתב והקבלה נועדו לצבור קוראים שנטו דוקא לאידך גיסא והיה מן הצורך להביא מדברי שד"ל כדי לקרבם לתורה (ובזה יש להסיר לזות שפתים שטופלו על בעל הכתב והקבלה כאן בפורום במקו"א).
חזור למעלה
סמל אישי של המשתמשאיש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10978
הצטרף: 03 מאי 2010, 23:46
יצירת קשר: יצירת קשר עם איש_ספר
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי איש_ספר » 06 אוגוסט 2013, 18:05

על חלקו של שד"ל בהתרת הרצועה לפרש מקראות באמצעות הגהתן, ראו כאן:
שדל כמתקן א.png
שדל כמתקן א.png (57.63 KiB) נצפה 4949 פעמים
שדל כמתקן ב.png
שדל כמתקן ב.png (99.85 KiB) נצפה 4949 פעמים
שדל ג.png
שדל ג.png (40.62 KiB) נצפה 4949 פעמים
חזור למעלה
סמל אישי של המשתמשאיש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10978
הצטרף: 03 מאי 2010, 23:46
יצירת קשר: יצירת קשר עם איש_ספר
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי איש_ספר » 06 אוגוסט 2013, 18:06

הגה"מ, אם תבוא להכשיר את כל החכמים שציטט הכתב והקבלה, תצטרך להדחק הרבה...
חזור למעלה
סמל אישי של המשתמשאוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15825
הצטרף: 03 מאי 2010, 17:49
שם מלא: משה דביר
יצירת קשר: יצירת קשר עם אוצר החכמה
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי אוצר החכמה » 06 אוגוסט 2013, 18:27

דווקא הרעיון שלו בעניין עין תחת עין נראה רעיון יפה
דהיינו למה אמרה תורה את חיוב הממון הזה באופן של עין תחת עין ? ללמדך שאם יהיה רשע שינסה לנצל את זה ויוציא לחבירו את עינו במכוון ע"מ לשלם, ובלבד שחבירו יפסיד את עינו. בית דין מכין ועונשין שלא מן הדין ולזה יוציאו את עינו.
חזור למעלה
מחולת המחנים
הודעות: 2662
הצטרף: 13 דצמבר 2012, 12:49
יצירת קשר: יצירת קשר עם מחולת המחנים
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי מחולת המחנים » 06 אוגוסט 2013, 18:31

הגהמ כתב:
בכל זאת מצינו לגדולים וטובים שהביאו ממנו בספריהם, בראשם המלבי"ם בס' הכרמל שמביא ממנו רבות בביאורי שמות נרדפים. וכן בעל הכתב והקבלה שמביא מפירושו לתורה פעמים רבות. (ובמקו"א הראה ר"א בראדט שבהקדמתו לכתב והקבלה דפו"ר הזכיר לשבח ספרי שד"ל ובהוצאות מאוחרות הושמטו הדברים). אולי אפשר להסיק מכאן שהגישה הנכונה הוא 'מילי מעלייתא דאית ביה דרשינן' אלא שיש לומר מאידך גיסא שספרי המלבי"ם ושל בעל הכתב והקבלה נועדו לצבור קוראים שנטו דוקא לאידך גיסא והיה מן הצורך להביא מדברי שד"ל כדי לקרבם לתורה (ובזה יש להסיר לזות שפתים שטופלו על בעל הכתב והקבלה כאן בפורום במקו"א).

בעל הכתב והקבלה הביא גם מאבי אבות הטומאה מנדלסון, אולי הלימוד זכות שהשמעת כאן יסביר גם את זה.
חזור למעלה
איש-אחד
הודעות: 592
הצטרף: 17 פברואר 2013, 11:39
יצירת קשר: יצירת קשר עם איש-אחד
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי איש-אחד » 06 אוגוסט 2013, 18:39

אוצר החכמה כתב:
דווקא הרעיון שלו בעניין עין תחת עין נראה רעיון יפה
דהיינו למה אמרה תורה את חיוב הממון הזה באופן של עין תחת עין ? ללמדך שאם יהיה רשע שינסה לנצל את זה ויוציא לחבירו את עינו במכוון ע"מ לשלם, ובלבד שחבירו יפסיד את עינו. בית דין מכין ועונשין שלא מן הדין ולזה יוציאו את עינו.

כעין זה פירש ראב"ע (שמ' כא, כד) "והנה יהיה פירוש עין תחת עין, ראוי להיותו עינו תחת עינו אם לא יתן כפרו".
חזור למעלה
סמל אישי של המשתמשאוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15825
הצטרף: 03 מאי 2010, 17:49
שם מלא: משה דביר
יצירת קשר: יצירת קשר עם אוצר החכמה
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי אוצר החכמה » 06 אוגוסט 2013, 19:06

נכון. אבל הציור שהוסיף שד"ל כאן מוסיף טעם בעניין.
חזור למעלה
הגהמ
הודעות: 1159
הצטרף: 07 אוגוסט 2011, 17:49
יצירת קשר: יצירת קשר עם הגהמ
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי הגהמ » 06 אוגוסט 2013, 19:28

אוצר החכמה כתב:
דווקא הרעיון שלו בעניין עין תחת עין נראה רעיון יפה
דהיינו למה אמרה תורה את חיוב הממון הזה באופן של עין תחת עין ? ללמדך שאם יהיה רשע שינסה לנצל את זה ויוציא לחבירו את עינו במכוון ע"מ לשלם, ובלבד שחבירו יפסיד את עינו. בית דין מכין ועונשין שלא מן הדין ולזה יוציאו את עינו.

יש הבדל גדול בין הבנתך לדברי שד"ל. אתה מבין הדברים ברוח 'חכמים מכין ועונשים שלא מן הדין', ואילו לד' שד"ל זהו הדין בדיוק כפי שמופיע בתורה! רק שהחכמים כיד הרחמנות הטובה עליהם וע"פ מה שמצאו בתורה שניתנה אפשרות לקחת כופר לראשי אברים הם שינו הדין ממשמעותו. וכן ע"ז הדרך הוא אם כופר יושת עליו לדעתו שה'אם' מובן כפשוטו (ולא 'כאשר') דהיינו שלב"ד יש אפשרות להרוג הבעלים על הריגת שורם או לקחת מהם כופר אם ירצו.

ולפרש כד' הראב"ע הוא הדרך הרצוי' כאן לשוחרי 'פשוטו של מקרא' דהיינו שפשוטו של מקרא גילתה שכך ראוי אבל ודאי שאין זה הדין, אבל כאמור לא דרך שד"ל בזו הדרך.
חזור למעלה
סמל אישי של המשתמשאוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15825
הצטרף: 03 מאי 2010, 17:49
שם מלא: משה דביר
יצירת קשר: יצירת קשר עם אוצר החכמה
Re: מה דעת היראים על שד"ל?
הודעהעל ידי אוצר החכמה » 06 אוגוסט 2013, 19:49

אני יודע ולא משד"ל אני למד. אבל הרעיון בתוספת התיקון שעשיתי לקיים דברי חכמים הוא רעיון יפה.
חזור למעלה
ישבב הסופר
הודעות: 2722
הצטרף: 22 אוקטובר 2010, 19:37
יצירת קשר: יצירת קשר עם ישבב הסופר
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 15478
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שד"ל?

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 05 נובמבר 2018, 23:06

הנה הכל:
קבצים מצורפים
Desktop.rar
(966.09 KiB) הורד 20 פעמים
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 15478
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שד"ל?

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 05 נובמבר 2018, 23:56

תודה רבה יאיר.
עברתי על רוב הדברים. חלק לא מבוטל מהדיון שם ניסוב האם שד"ל האמין בקבלה או לא ואילו בדבר המהותי יותר [מבחינתי] על יחסו למסורת חז"ל ופירושו למקרא נגעו פה ושם באופן די שטחי מבחינתי. הערה נוספת, נסיון נואל.. לערב את 'הכתב והקבלה' בנידון, למשל על שהזכיר את שד"ל בפירושו. אולם לאמיתו מי שקרא קצת בספרות התורנית הגרמנית [לא בציניות] לה קו חשיבה יחודי משל עצמה, לאמץ דברים לגופם ופחות להתעסק באנשים ויש לזה כמה נימוקים, כמו גם בספרים נוספים של ת"ח ורבנים יוצאי גרמניה מצאתי שהזכירו את שד"ל ואף מחבריו הרדודים יותר.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שד"ל?

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 06 נובמבר 2018, 01:43

הערה נוספת על מה שנכתב שם. רבים מן הכותבים נתפסו לאבחן את אישיותו של שד"ל ואת גזר דינו לעולם הבא.. האם מן הכופרים, משכילים או לאו, וגיבבו ערימות של כף זכות מחוררת על כל מיני דברים חמורים שיצאו מתחת ידו. אבל עיקר הדיון בנוגע לשד"ל, לא אמור להתעסק אם האיש בין עולם הבא או בן גהינם חלילה, סוג של דיון עקר חסר תבונה ודעת, אלא סביב השאלה האם חיבוריו בתכלס' יש בהם דברי כפירה, האם בחיבוריו שלל את דברי חז"ל וכן בכל הנוגע לכשרות חיבוריו. ואילו מה דינו של האיש בדיני שמים, מומלץ להשיא את השאלה כלפי שמיא ואילו את מבטנו בארץ להפנות לספרים שהשאיר האיש בארץ חיים ולדון עליהם בעיקר. בדגש עליהם ולא עליו.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שד"ל?

הודעה שלא נקראהעל ידי גידי » 11 נובמבר 2018, 18:59

גידי
 
הודעות: 259
הצטרף: 10 נובמבר 2018, 20:40
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שד"ל?

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 18 נובמבר 2018, 21:01

חזקי כתב:הערה נוספת על מה שנכתב שם. רבים מן הכותבים נתפסו לאבחן את אישיותו של שד"ל ואת גזר דינו לעולם הבא.. האם מן הכופרים, משכילים או לאו, וגיבבו ערימות של כף זכות מחוררת על כל מיני דברים חמורים שיצאו מתחת ידו. אבל עיקר הדיון בנוגע לשד"ל, לא אמור להתעסק אם האיש בין עולם הבא או בן גהינם חלילה, סוג של דיון עקר חסר תבונה ודעת, אלא סביב השאלה האם חיבוריו בתכלס' יש בהם דברי כפירה, האם בחיבוריו שלל את דברי חז"ל וכן בכל הנוגע לכשרות חיבוריו. ואילו מה דינו של האיש בדיני שמים, מומלץ להשיא את השאלה כלפי שמיא ואילו את מבטנו בארץ להפנות לספרים שהשאיר האיש בארץ חיים ולדון עליהם בעיקר. בדגש עליהם ולא עליו.

לפי הציטוטים שהביאו שם אזי משמע מדבריו שלא כפי פירוש חכמינו ז"ל.
ואם כן, אסור ללמוד בהם ולצטט מהם.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
הודעות: 7214
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שד"ל?

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 19 נובמבר 2018, 18:00

גאליציינער כתב:לפי הציטוטים שהביאו שם אזי משמע מדבריו שלא כפי פירוש חכמינו ז"ל.
ואם כן, אסור ללמוד בהם ולצטט מהם.

הכתב והקבלה ועוד ספרים דווקא ציטטו אותו.
אם כל ספר שפירש אחרת מדברי חז"ל אסור לצטט גם מקומות אחרים מתוכו, ספרים רבים יאסרו עלינו לצטט מתוכם. לא?
ויהיו כאלה שינקטו למשל את פירוש האבן עזרא אולי גם מורה נבוכים, ובדורינו ר' גדליה נדל?

אבל אין חולק שהאיש שד"ל נטה בדעותיו למקומות זרים. וכבר הבאנו שחלק מחכמי גרמניה הזכירו עוד כמה מפוקפקים בספריהם, ובענין הזה ככל הנראה אין למדים מהם.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שד"ל?

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 19 נובמבר 2018, 18:09

שמתי לב לדבר מענין. 'הכתב והקבלה' הזכיר את שד"ל סך הכל 5 פעמים. וכולם בספר בראשית, בשאר ד' הספרים לא הזכירו. מענין!
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב


חזור אל תורה ודעת

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־14 אורחים