אשה כנועה לבעלה? רבקה אמנו!

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

מנהל: יאיר

אשה כנועה לבעלה? רבקה אמנו!

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 06 נובמבר 2018, 19:05

בהתבוננות בפרשת תולדות ובעלילותיה, דמותה של רבקה מתגלה ביופיה. אישה צדקת הנוהגת בכבוד גדול לבעלה, ועל אף דעתנותה נזהרת לא לסתור את דבריו אף לא להעיר ברמז על הנהגה שדעת נוטה מדעתו, וזה מתבטא בפרשה בכמה "אנקדוטות".. ב"ה אעלה את הדברים כשיגיעו לידי גיבוש ובירור.

וכעת רק אכתוב בקצרה כמה נקודות שמהם ניתן ללמוד מעט על צורת ההתנהלות האצילית והדרך הנאותה שצעדה בו רבקה, אם את ענין הזוגיות ולא פחות את היחס הבניאשי, קרי הזהירות הגדולה שלא לפגוע ולא לצער בן אנוש.

א. התרוצצות העובר, דורשת רבקה אצל האלוקים (שם ועבר) במקום לגשת לבעלה יצחק אבינו או סבה אברהם.
ב. יצחק אוהב את עשיו, ורבקה על אף שהשגיחה ברמאותו של האחרון שותקת להעמיד את בעלה על "טעותו".
ג. וביותר. הנביא בישר לה כשהלכה לדרוש בימי הריונה, שיעקב הבן הצעיר הוא "הפייבוריט" המעודף בעיני אלוקים ולכן רבקה גם הרעיפה לו אהבתה (כ"כ הרשב"ם) ועם זאת נמנעת לטעון או להעיר לבעלה על שאוהב את עשיו בניגוד לרצון האלוקים.
ד. רבקה שותקת בשעה שיצחק מחליט להאציל את ברכותיו לעשיו הבן הסורר, ולא מעירה או מעוררת שהבן לא ראוי.
ה. רבקה עם כל רצונה שיעקב לא ישא מבנות כנען, לא מצווה את יעקב בזה מלבד לספר ליצחק על רצונה זה ואת ההחלטה משאירה בידו.

אשמח לשמוע ולקרוא על נקודות נוספות בנוגע לדמותה האצילית של רבקה. כמו כן אשמח לקרוא על חלוקה בין המושג "כניעה" של שפלות, ובין 'מסירת החלטות לאחר, מרצון'. בכל הנוגע ליחסים שבין בעל ואישה, הן הכניעה של אישה לבעלה וכן להיפך. והכל מהפן היהודי.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשה כנועה לבעלה? רבקה אמנו!

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 06 נובמבר 2018, 22:06

א.לכאורה צ"ל חמיה ולא סבה.

"ואלייך תשוקתו והוא ימשול בך" אומר האריז"ל שמזמן חטא העגל שלא חטאו בו הנשים,

התהפכה גזירה זו בחלק גדול מהציבור וכעת האשה היא המושלת בבעלה.
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 15476
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשה כנועה לבעלה? רבקה אמנו!

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 07 נובמבר 2018, 00:07

תודה רבה.
חשוב לי לברר האם האר"י אמר את זה בהקשר חיובי כלפי הנשים או שלילי? והיכן אפשר למצוא את הדברים.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשה כנועה לבעלה? רבקה אמנו!

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 07 נובמבר 2018, 00:56

לפני ד.ה וירא
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... =&pgnum=95

תורת חיים מסכת סנהדרין דף מב עמוד א:

"וכשם שהשמש והירח שוין נבראו אלא שהלבנה קטרגה ואמרה אי אפשר לשני מלכים וכו' ונתמעטה וקבע לה הקדוש ברוך הוא יום ר"ח שיביאו ישראל כפרה לפניו כדי לפייסה כך איש ואשה שדומין לחמה ולבנה מתחילה שוין נבראו שלא תהיה האשה משועבדת לבעלה כלל במלאכתו כי הכל היה מוכן ומזומן קודם החטא בלי טורח וזהו שאמר אדם האשה אשר נתת עמדי היא נתנה לי מן העץ עמדי פי' כיון ששנינו שוין לא יכולתי להשיב פניה שלא לאכול וכיון שחטאה נתמעטה שלכך נתקללה אח"כ והוא ימשול בך וכיון שלא חטאו הנשים בעגל גזר הקדוש ברוך הוא לפייסן וקבע יום פיוסן בראש חדש דוגמת הלבנה."

https://forum.otzar.org/download/file.php?id=25187

https://forum.otzar.org/download/file.php?id=25186
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 15476
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשה כנועה לבעלה? רבקה אמנו!

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 07 נובמבר 2018, 01:01

מישהו כתב:

"ראיתי זאת בשם החיד"א ושאין הפירוש לרעה אלא לטובה שהן יהיו המפרנסות ושיזכו בעליהן לתורה.
נוכל גם לפרש זאת גם לא כ"כ לטובה שצד הנוקבא הוא השולט רח"ל ומכאן הנסיונות בעניני קדושה ומכשירי הדיבור ומרבה דברים. ולדידי אדרבא אין לך קללת אדה"ר שהולכת וגודלת בשעה שכוחי ועוצם ידי מתרבה בעולם והאמת נעדרת והאמונה נכרתת ח"ו."

עניתי:
"אין הדברים סותרים ו'אלו ואלו דברי אלקים חיים', גם לטובה (כמו שכתבת) וגם לרעה והיא הנותנת ד'בעל המאה הוא בעל הדעה' וכמו ששמעתי מומחים בדבר שאומרים שהבן זוג המפרנס (אם יחיד), הוא [בד"כ] ה''שולט'' בבית..."
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 15476
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשה כנועה לבעלה? רבקה אמנו!

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 07 נובמבר 2018, 01:08

ראשית כל חן חן ותודה רבה יאיר היקר על המקור.
שנית אלו דברי התורת חיים ולא הארי. דברי החיד"א סובבים סביב דברי האר"י או דברי עצמו?
נ.ב אין הבדל אם הדברים בשם התורת חיים או האר"י שניהם דברי אלוקים חיים הבירור נעשה בכדי שאדייק במה שאני כותב.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשה כנועה לבעלה? רבקה אמנו!

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 07 נובמבר 2018, 01:10

הלינק הראשון שהבאתי מהברובוקס הם דברי האר"י - עיי"ש.

לגבי החיד"א איני יודע אם סובב על דברי האר"י או לאו.
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 15476
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשה כנועה לבעלה? רבקה אמנו!

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 07 נובמבר 2018, 01:14

תודה רבה. נכון האר"י כותב את הדברים במפורש. אבל מדבריו בפשטות מבלי להדחק נראה שזו מגרעה כלפי הבעל. מאידך האם זה חיובי כלפי האישה לא ברור לי עדין.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשה כנועה לבעלה? רבקה אמנו!

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 07 נובמבר 2018, 01:17

מזל טוב על 400 הודעות! כן ירבו!
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 15476
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשה כנועה לבעלה? רבקה אמנו!

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 07 נובמבר 2018, 01:22

יאיר כתב:מישהו כתב:

"ראיתי זאת בשם החיד"א ושאין הפירוש לרעה אלא לטובה שהן יהיו המפרנסות ושיזכו בעליהן לתורה.
נוכל גם לפרש זאת גם לא כ"כ לטובה שצד הנוקבא הוא השולט רח"ל ומכאן הנסיונות בעניני קדושה ומכשירי הדיבור ומרבה דברים. ולדידי אדרבא אין לך קללת אדה"ר שהולכת וגודלת בשעה שכוחי ועוצם ידי מתרבה בעולם והאמת נעדרת והאמונה נכרתת ח"ו."

עניתי:
"אין הדברים סותרים ו'אלו ואלו דברי אלקים חיים', גם לטובה (כמו שכתבת) וגם לרעה והיא הנותנת ד'בעל המאה הוא בעל הדעה' וכמו ששמעתי מומחים בדבר שאומרים שהבן זוג המפרנס (אם יחיד), הוא [בד"כ] ה''שולט'' בבית..."

נהנהתי מחילוקך בדברי החיד"א.
ואילו האר"י לא בא מצד שהאישה היא המפרנסת אלא מצד הטבע שטבע הבורא שהגבר ישלוט וכעת השליטה עברה לידי האישה, בלי קשר מי המפרנס. דרך אגב בזמן האר"י האישה לא יצאה לעבוד בהייטק.. בשורה תחתונה מענין אם דברי החיד"א שעל פניו לא עולים בקנה אחד עם האר"י סובבים על דבריו או דברי עצמו.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשה כנועה לבעלה? רבקה אמנו!

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 08 נובמבר 2018, 00:18

חזקי כתב:בהתבוננות בפרשת תולדות ובעלילותיה, דמותה של רבקה מתגלה ביופיה. אישה צדקת הנוהגת בכבוד גדול לבעלה, ועל אף דעתנותה נזהרת לא לסתור את דבריו אף לא להעיר ברמז על הנהגה שדעת נוטה מדעתו, וזה מתבטא בפרשה בכמה "אנקדוטות".. ב"ה אעלה את הדברים כשיגיעו לידי גיבוש ובירור.

וב"ה כעת אחרי שנתגבשו הדברים, אני אציגם בפניכם.

השבוע אך טבעי היה לעסוק בנושא חינוך הילדים לאור היחסים המיוחדים והלא צפויים ששררו בין יצחק אבינו מסמלי הצדקות לבנו עשיו סמל הרשע וכפי המתואר בפרשתנו. אבל קריאה נוספת בפרשה גרמה לי לשנות כיון ולהפנות את הזרקור דווקא לעבר האם רבקה. מתוך פסוקים בודדים המספרים עליה באופן ישיר ועקיף התגבשה אצלי במעט דמותה האצילית של רבקה אימנו, ההנהגות המיוחדות שלה בחיים בכלל, ובנוגע לחיי הזוגיות בפרט. ואני רוצה לשתף את החברים היקרים בכמה תובנות שנוכל ללמוד מרבקה המהווה לדעתי גם מקור השראה ליחסים תקינים וחלוקת תפקידים בין בני זוג. ננסה אם כן לשרטט מעט את דמותה המיוחדת המשתקפת מתוך פרשתנו, ננתח את הסיטואציה המורכבת לה נקלעה -ולא בפעם אחת, ונבחן את התנהלותה המופתית גם במצבים הסבוכים ביותר.

הנה תיכף בהתחלת הפרשה מסופר על תקופה לא קלה שעוברת רבקה בזמן עיבורה. אחרי שנים של עקרות ותפילות רבות היא נכנסת להריון וכעת העובר מתרוצץ בקרבה, היא חוששת לחייו וניגשת לדרוש אצל נביא השם [שם ועבר] אשר מצדו מבשר לה על שני עוברים בבטנה -תאומים, שיצאו בקרוב בריאים ושלמים, ומוסיף לה הנביא בשם האלוקים במילים הללו -"ורב יעבוד צעיר" ובמילים פשוטות: הבן הגדול יהיה כפוף לבן הקטן הוא וכל זרעו. זה רצון האלוקים לייעד את הצעיר להיות ממשיך דרך אבותיו אברהם ויצחק ואילו הבכור וזרעו יהיו עם בפני עצמו בלי יחוס לאברהם ויצחק.

כעת אחרי שקראנו את הדברים מלמעלה, ננסה לנתח קצת מה באמת קרה כאן. רבקה במקום לספר לבעלה הגדול יצחק אבינו שגם הוא נביא ה' על מצוקת עבורה, מעדיפה ללכת לדרוש אצל נביאים 'שם ועבר' מדוע? והתשובה: רבקה עם כל החשש הגדול לחיי עוברה מעדיפה להתמודד לבד ובלבד שלא לצער את בעלה הגדול. ואם לא די בכך, גם אחרי שקיבלה את הבשורה המרגיעה מאת נביא ה', היא נמנעת מלשתף את בעלה, זאת מאחר והבשורה הטובה טומנת בחובה גם דבר מצער, שהבן הבכור לא יתנהג בדרכי אבותיו ויפנה לדרך חטאים.

ההשלכות של בשורת הנביא על עתיד הנהגות ילדיה, באה לידי ביטוי ביחס המועדף שרבקה מעניקה לבנה הקטן -יעקב. רבקה עשתה חשבון פשוט אם הקב"ה נתן עדיפות ליעקב על פני עשיו הרי גם עלי החובה לתת עדיפות לבן הקטן. ואילו עשיו בנה הבכור, החוטא בחטאים חמורים מציג את עצמו בפני אביו כאדם הגון וישר דרך, והאב משתכנע מההצגה הגדולה שלו ומרעיף עליו אהבה רבה. ובכל אותה העת רבקה עומדת מהצד בלי להעיר לבעלה שהבן הגדול מכזב בו. ובעקבות כל זאת, יצחק ממשיך לאהוב את עשיו ולעת זקנתו מחליט להאציל עליו מברכותיו, ברכות הרת גורל שיקבעו את עתידו של עשיו וזרעו אל מול עתיד יעקב וזרעו מי ישלוט בעולם הקטן או הגדול, ורבקה יודעת את האמת על עשיו, יודעת כמה הוא לא ראוי לקבל את הברכה, אבל שותקת ולא מעירה ליצחק על החלטתו להעניק לו את ברכתו. ובדרך מתוחכמת היא גורמת לבסוף שיעקב הבן המועדף עליה ועל האלוקים יקבל את ברכות האב הגדול וכל זאת מבלי שהאב יפגע. כאשר נודע לעשיו שיעקב נטל את ברכתו, הוא חפץ להורגו. האמא רבקה שומעת על תכנוניו, ותיכף מורה ליעקב לברוח על נפשו למצוא מחסה אצל אחיה בחרן הרחוקה.

וכעת ננתח את מה שקראנו ונשים לב להכנעה הערכה והכבוד שרוחשת רבקה אמנו לבעלה. רבקה נמנעת מלספר ליצחק על החלטתו הטראגית של עשיו להרוג את יעקב, שלא לצערו, ומצד שני יעקב מוכרח לברוח מהבית אבל אז יצחק עלול לחשוד, והדילמה כאן גדולה. ורבקה בפקחותה פותרת את הבעיה, היא מספרת לבעלה יצחק על חשש שמלווה אותה שמא יעקב יחפוץ לשאת אישה מבנות כנען הבזויות, ובזה היא גורמת ליצחק לצוות את יעקב ללכת לחרן ולשאת מבנות המקום המיוחסות. ובכך יוצא שיעקב בורח ומציל את נפשו מבלי שהאב ידע על מזימת בנו עשיו, ולא יצטער. כזו היא רבקה חוששת לצער את בעלה הגדול מתוך הערכתה הרבה אליו, ומנווטת בהצלחה בחכמתה חכמת אישה בעלת בינה את המוצא מהסבך.

ולקח נוסף לחיים שאנו יכולים לאמץ מהדברים כאן. הנה רבקה כפי שקראנו, חששה שמא יעקב יקח אישה מבנות כנען, והיא משתפת בזה את בעלה והוא מצידו מצוה ליעקב לשאת אישה מבנות חרן, ומדוע רבקה לא ציותה בעצמה את יעקב על כך? והתשובה: רבקה מעריכה את בעלה הגדול, ומשאירה לשיקול דעתו איך לפעול בזה, ואילו את דעתה שלה מבטלת, לא כניעה של שפלות הנובעת מהערכה עצמית לקויה, אלא גם שמכירה בתכונותיה ובצדקת דרכה היא באה מתוך הבנה שחיי בני זוג מושתתים על חלוקת תפקידים, האישה בחכמתה ובבינתה מנווטת והאב הוא המוציא לפועל, ובמבחן התוצאה זה השתלם, שכן בשורה תחתונה מה שהתקבל לבסוף תאם לרצונה של רבקה וכל זאת מבלי לסתור או לערער על דברי בעלה.

לסיכום: לאישה יש חלק חשוב בקבלת ההחלטות גם בדברים המהותיים ביותר, והחילוק בין השניים לא מתבטא בזכות להביע עמדה או וטו, הוא כן מתבטא בחלוקת התפקידים. האישה בכישוריה מנווטת והבעל בכוחו להוציא לפועל, ובסך הכל ההחלטה מתקבלת במשותף על ידי שניהם. וכזו היתה רבקה, עם פקחותה ניווטה והצליחה לעבור מעל המכשולים וכל זאת מבלי ליטול לעצמה תפקידים לא שלה.


בחפץ לב ארצה לשמוע הארות והערות אפילו ביקורות נוקבות על הדברים שכתבתי.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשה כנועה לבעלה? רבקה אמנו!

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 12 נובמבר 2018, 02:33

חידה.
היכן מצאנו בחומש בראשית אישה שהיתה כנועה לבעלה? וזה מתבטא בדבריה ממש?!
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשה כנועה לבעלה? רבקה אמנו!

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 12 נובמבר 2018, 02:40

מפורש בפס'? קשה לי להאמין שאסכים עם תשובתך.
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 15476
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשה כנועה לבעלה? רבקה אמנו!

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 12 נובמבר 2018, 02:41

ממש כך. מפורש.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשה כנועה לבעלה? רבקה אמנו!

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 12 נובמבר 2018, 02:42

עברתי על כל הספר ולא מצאתי...נא תשובתך בפרטי
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 15476
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשה כנועה לבעלה? רבקה אמנו!

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 12 נובמבר 2018, 03:03

הוספתי ליאיר בפרטי שזה נתפרש אצל אחד מהראשונים על התורה חומש בראשית.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב


חזור אל תורה ודעת

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־11 אורחים