פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

מנהל: יאיר

פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 18 נובמבר 2018, 19:49

שאלה בפרשת וישלח [בשם הרב שטיינמן]

קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה וְעַתָּה הָיִיתִי לִשְׁנֵי מַחֲנות: (לב, יא)
וכתב רש"י: כי במקלי -לא היה עמי לא כסף ולא זהב ולא מקנה אלא מקלי לבדו.

וצריך ביאור מדברי רש"י בפרשת ויצא (פרק כט, יא) מבואר שאליפז לקח ליעקב את כל רכושו ממש.

ראיתי פעם מביאים את השאלה בשם הרב שטיינמן לא זוכר את תירוצו.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 19 נובמבר 2018, 02:23

ווארטים לפרשת וישלח

איחולי הקבצן - לץ אחד שהיה מחזר על הפתחים נכנס אל עשיר קמצן, וביקש ממנו נדבה. שילח אותו העשיר מעל פניו ריקם. אמר לו הלץ: "יהי רצון שתהיה כאברהם יצחק ויעקב". ובלבו פירש: שיהיה נע ונד כאברהם, סגי נהור כיצחק וצולע כיעקב..

"מנחה היא שלוחה לאדוני לעשו", כל מה שיהודי עושה הוא מנחה שלוחה - או לאדוני או לעשו. אם עושה זאת כראוי הרי זה מנחה לאדוני, ואם אינו עושה זאת כראוי הרי זה חס וחלילה לעשו.

אמר מי שאמר: ישנם בתי כנסת כאלה, שאם אדם מאחר לתפילת מנחה רגע או שניים - "ותעבור המ־נחה על פניו".
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 19 נובמבר 2018, 18:49

וַתָּמָת רָחֵל וַתִּקָּבֵר בְּדֶרֶךְ אֶפְרָתָה הִוא בֵּית לָחֶם: (וישלח פרק לה, יט)

בספר סדר הדורות כתב, שרחל אמנו נפטרה בגיל שלושים ושבע לעומת זאת לאה שהיתה התאומה שלה, נפטרה בגיל ארבעים וארבע, ועל אף שהיו תאומות כך מובא בספר סדר עולם רבה פרק ב' זכתה לאה לחיות שבע שנים יותר מאשר רחל מדוע? אלא לאה זכתה לשבע שנים נוספות כנגד אותן שבע שנים, שבהם עבד יעקב אבינו את אביה לבן בעד רחל אחותה, ובאותה שבע שנים עברה סבל נורא ואיום והיתה בוכה שלא תיפול בחלקו של עשו הרשע, לכן היא זכתה לשבע שנות שובע רוחני שבהם היתה לבדה עם יעקב אבינו בחיר שבאבות. וזה בא ללמדנו שגם אם באים לאדם ימים קשים שידע שעתיד הקב"ה לפצות אותו על כל הימים הקשים שהוא עבר.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 21 נובמבר 2018, 01:23

שאלה עמוקה בפרשה

בפרשה מתואר החשש של יעקב מפני "אחיו" עשו, כמו שאומר יעקב "הצילני נא מיד אחי מיד עשו כי ירא אנכי אתו פן יבוא והכני אם על בנים", ובעקבות כך הוא מרחיק את בניו ונשותיו ממקום מפגשו עם עשיו, מעבר לנהר, "ויקם בלילה הוא ויקח את שתי נשיו ואת וגו", "ויקחם ויעברם את הנחל ויעבר את אשר לו".
אך למרבה הפליאה יעקב חוזר על עקבותיו אחר שהעביר את משפחתו, שוב לעבר הנהר, ושם אחר שהוא נשאר בודד נטפל איליו שרו של עשיו" ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עמו עד עלות השחר".
ומדוע נצרך יעקב לחזור שוב על עקבותיו? לא מפורש במקרא, והדבר מפליא. אלא שבשאלה זו עמדו חז"ל בתלמוד (חולין צא.) ומבארים לנו פשר סיבת חזרתו של יעקב.
"אמר רבי אלעזר, שנשתייר על פכין קטנים, מכאן לצדיקים שחביב עליהם ממונם יותר מגופם, וכל כך למה, לפי שאין פושטין ידיהם בגזל" ובכן, חז"ל בדבריהם אלו סברו את אוזנינו מה היה המניע של יעקב שבשל כך נצרך לחזור על עקבותיו..
אלא שאם נתבונן במסר שהעלו חז"ל מההתעקשות -כביכול- של יעקב לחזר על פכים קטנים, אנו עומדים בפני תמיהה גדולה.. חז"ל בפשטות אומרים לנו דבר הנוגד לכאורה את תפיסתנו את הצדיק, שככל שאדם בר מעלה וצדיק, חשוב לו כספו ורכושו יותר מגופו..
וכי נתאר לעצמנו על אדם שיעז לומר על מרנא הח"ח שרכושו היה חביב עליו יותר מגופו ודאי נסתכל עליו במבט עקום, ובכלל אם היה לו לח"ח כסף, זה עוד דבר..
יתירה מכך, חז"ל תולים את הסיבה שצדיק מחבב את ממונו מגופו, משום שאין הוא גוזל. וכאן מתעצמת לה השאלה, וכי בשביל 'לא לגזול' מוכרח להיות דווקא אדם צדיק. לא מספיק להיות יהודי פשוט וישר דרך? או אפילו גוי האוחז באתיקה ומוסר מרחיק הוא את ידיו מן הגזילה?! ושוב, צריכים אנו לדעת מדוע צדיקים בדווקא ממונם חביב עליהם מגופם שלא בדומה לשאר בני תמותה שאף הם מרחיקים את ידם מן הגזל?

מה אומרים אז מה התשובה?

ארצה לשמוע מהחברים תשובות קצרות וארוכות גם מחשבות והרהורים.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 22 נובמבר 2018, 21:37

וְאֵלֶּה בְּנֵי רְעוּאֵל בֶּן עֵשָׂו אַלּוּף נַחַת אַלּוּף זֶרַח וגו' (לו, יז)

אלוף נחת. בדרך הלצה, למה אנו מאחלים "אידישע נחת", מפני שאלוף נחת היה מצאצאי עשו, ולכן אנו אומרים לא נחת כזה ח"ו רק אידישע נחת..


וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיוֹתָם כֹּאֲבִים וַיִּקְחוּ שְׁנֵי בְנֵי יַעֲקֹב שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אֲחֵי דִינָה אִישׁ חַרְבּוֹ וַיָּבֹאוּ עַל הָעִיר בֶּטַח וַיַּהַרְגוּ כָּל זכר. (לד, כה)

ויבאו על העיר בטח. מבאר הכלי יקר שהיו בטוחים שהגוים לא ינקמו בעבורם כיון שנמולו ונהיו כיהודים..
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 22 נובמבר 2018, 21:43

"עם לבן גרתי" - ולא למדתי ממעשיו הרעים (רש"י).
הקשה מרן ה"חפץ חיים" זי"ע הכיצד מתגאה ומתפאר יעקב בצדקתו?
והשיב כי לא כן כפי הפשט הפשוט אלא היפוך הדברים. יעקב אבינו ברוב צדקתו התאונן שלא למד מלבן שבעשות מעשים רעים עשה זאת בצורה מושלמת ודבק ברשעות, ואילו יעקב במעשיו הטובים עדיין לא הגיע לשלימות באותו תוקף ומרץ כפי שעשה לבן. שכך כתוב בתהילים: "מאויבי תחכמני" היינו שמן האויבים יש להחכים וללמוד שכשם שהם עושים אותם בתשוקה וזריזות כך אנו צריכים לקיים התורה והמצוות בחשק והתלהבות.

עם לבן גרתי. כתב רש"י בזה"ל: גרתי - לא נעשיתי שר וחשוב אלא גר, אינך כדאי לשנא אותי על ברכות אביך שברכני 'הוה גביר לאחיך', שהרי לא נתקימה בי. באר ה'גן רוה', שכוונת יעקב הייתה לומר לעשו: מהברכה שברך אותי אבא "הוה גביר לאחיך", נותר "גר" בלבד. האמצע של המלה 'גביר' - 'בי', לא התקיים. זהו שאומר רש"י "...שהרי לא נתקיימה בי".
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 22 נובמבר 2018, 21:45

״ויצו אתם לאמר כה תאמרון לאדני לעשו, כה אמר עבדך יעקב, עם לבן גרתי ואחר עד עתה״ (לב, ה) ברש״י: ׳גרתי׳ בגימטריא תרי״ג, כלומר: עם לבן הרשע גרתי ותרי״ג מצוות שמרתי, ולא למדתי ממעשיו הרעים ע"כ. תמוה הדבר, מה ראה יעקב לספר באזני עשו, על מסירותו הרבה לשמירת המצוות בהיותו בבית לבן?
אומר ה״בית יצחק״: יעקב התכונן לשלשה דברים: לדורון, לתפלה ולמלחמה . אולם יש לומר כי בוודאי העדיף את הדרך של דורון ולא של מלחמה. תכליתו של דורון היא לשם מציאת חן, וכפי שאמר יעקב ״ואשלחה להגיד לאדני למצא חן בעיניך״. והנה דרך העולם שכדי למצוא חן בעיני הזולת, מוכן האדם, לעתים, לנהוג שלא על פי דרכו הרגילה, להתפשר ולוותר על דברים החשובים לו. זהו שאמר יעקב לעשו: אינני מעוניין בריב ומלחמה, יש לי שור וחמור ואני מוכן לתת לך מהם כדורון. אבל עליך לדעת כי גם אם אני מבקש למצוא חן בעיניך למען השלום, אין זאת אומרת שאני מוכן להתפשר כהוא זה על עניינים עקרוניים של שמירת המצוות. דע לך! ״עם לבן הרשע גרתי ותרי״ג מצוות שמרתי״, ואם כדי להשיג את השלום, יהיה עלי לוותר כקוצו של יו״ד על שמירת המצוות - לא יהיה שלום בינינו!
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 22 נובמבר 2018, 21:54

שאלה/חידה: איך יעקב אמר ששמר תרי"ג מצוות והא אחת המצוות היא לא לשאת שתי אחיות?
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 22 נובמבר 2018, 22:20

יאיר כתב:שאלה/חידה: איך יעקב אמר ששמר תרי"ג מצוות והא אחת המצוות היא לא לשאת שתי אחיות?

הפרי מגדים בספרו עה"ת תיבת גומא כתב ליישב וז"ל עם לבן גרת"י ותרי"ג שמרתי וב' אחיות גירות כקטן שנולד ובישראל מטעם ערבות וכאיש אחד חבירים שייך שכ"א מקיים תרי"ג מצות כמ"ש המפרשים ז"ל משא"כ יעקב לבדו איך קיים ולמד תורה כאלו קיימה הקול יעקב אין ידי עשיו כו' וזה רמז לו שאין מתירא ממנו עיין בצידה לדרך עכ"ל.

כמו כן הפמ"ג בסוף דבריו מעיר כדרכו בקצרה, איך יתכן שיעקב קיים את כל המצות שחלקם דוקא בכהנים וכדומה, והט"ז ועוד מפרשים כתבו בזה.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 22 נובמבר 2018, 22:22

הט"ז בפירושו עה"ת כתב בזה"ל ויש מקשים היאך אפשר לקיים כל תרי"ג מצות והלא יש ביניהם מצות הנוהגות לכלל ישראל כגון הקמת מלך ובנין ביהמ"ק. ויש לומר דאמרינן במנחות כל העוסק בתורת קרבנות כאילו הקריב אותם ה"נ קאמר שעסקתי בתורה של כל המצות והוה כאילו קיימתים. ועיין בפרשת תולדות בפסוק וישמור משמרתי מה שכתבתי שם:
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 22 נובמבר 2018, 22:25

וראה עוד מה שכתב ליישב בזה הפרדס יוסף וז"ל ובמדרש [מדרש אגדה ריש וישלח] ורש"י וישלח, וקשה תרי"ג שמרתי איך משכחת, עיין ברמב"ם בספר המצות [פרטי המצות בהשלמת מצ"ע דף כ"א.] שאינם רק ששים מצות הכרחיות שנוכל לקיים, ואיכא מצות עשה דכהנים וקרבנות ומקדש ופרה אדומה ומינוי מלך וכו'. ורק התירוץ כמו דאיתא בפרק התכלת (מנחות מג ע"ב) שקולה מצות ציצית כנגד כל המצות, וכן נאמר בבבא בתרא (ט.) שקולה צדקה ככל המצות, וכן בנדרים (ל"ב.) במילה ועוד <ויש עוד מצות ששקולים ככל מצות, ישוב ארץ ישראל בספרי [ראה י"ב, כ"ט] ותוספתא (ע"ז פ"ה, ה"ב), עיין פרדס יוסף [לך י"ב, וד"ה ואגב], ובפייט לסוכות [שחרית יום ב' ד"ה בל תהי] נמצא דסוכה שקולה ככל מצות, ובסידור הרב ז"ל בחנוכה [דף נ"ט ט"ב] בשם חז"ל דמזוזה שקולה ככל מצות, ועיין בספר טל תורה (נדרים כ"ה ע"א)>, א"כ י"ל תרי"ג שמרתי היינו מצות ששקולים כנגד תרי"ג מצות: ואתי שפיר דדוד אמר אוי לי שאני ערום ממצות כיון דלא הוי עליה ציצית ששקולה נגד כל המצות, ועל זה אמר כיון שנסתכל במילה שמח ששקולה ככל המצות. ושפיר הקשה האר"י הא בלילה כשישן נמי ערום, דנהי דמזוזה בפתחו מכל מקום אין לו מצוה ששקולה כתרי"ג. אלא ודאי דישן בציצית. ומעתה כיון דיש הרבה מצות ששקולים ככל המצות עשה ולא תעשה, א"כ מצות עשה הוי יותר ושפיר נברא העולם ודפח"ח. ועיין עוד בספר מגדנות אליעזר (דף ו):
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 25 נובמבר 2018, 02:57

חזקי כתב:שאלה עמוקה בפרשה - צדיקים ממונם חביבים עליהם מגופם? למה?!

בפרשה מתואר החשש של יעקב מפני "אחיו" עשו, כמו שאומר יעקב "הצילני נא מיד אחי מיד עשו כי ירא אנכי אתו פן יבוא והכני אם על בנים", ובעקבות כך הוא מרחיק את בניו ונשותיו ממקום מפגשו עם עשיו, מעבר לנהר, "ויקם בלילה הוא ויקח את שתי נשיו ואת וגו", "ויקחם ויעברם את הנחל ויעבר את אשר לו".
אך למרבה הפליאה יעקב חוזר על עקבותיו אחר שהעביר את משפחתו, שוב לעבר הנהר, ושם אחר שהוא נשאר בודד נטפל איליו שרו של עשיו" ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עמו עד עלות השחר".
ומדוע נצרך יעקב לחזור שוב על עקבותיו? לא מפורש במקרא, והדבר מפליא. אלא שבשאלה זו עמדו חז"ל בתלמוד (חולין צא.) ומבארים לנו פשר סיבת חזרתו של יעקב.
"אמר רבי אלעזר, שנשתייר על פכין קטנים, מכאן לצדיקים שחביב עליהם ממונם יותר מגופם, וכל כך למה, לפי שאין פושטין ידיהם בגזל" ובכן, חז"ל בדבריהם אלו סברו את אוזנינו מה היה המניע של יעקב שבשל כך נצרך לחזור על עקבותיו..
אלא שאם נתבונן במסר שהעלו חז"ל מההתעקשות -כביכול- של יעקב לחזר על פכים קטנים, אנו עומדים בפני תמיהה גדולה.. חז"ל בפשטות אומרים לנו דבר הנוגד לכאורה את תפיסתנו את הצדיק, שככל שאדם בר מעלה וצדיק, חשוב לו כספו ורכושו יותר מגופו..
וכי נתאר לעצמנו על אדם שיעז לומר על מרנא הח"ח שרכושו היה חביב עליו יותר מגופו ודאי נסתכל עליו במבט עקום, ובכלל אם היה לו לח"ח כסף, זה עוד דבר..
יתירה מכך, חז"ל תולים את הסיבה שצדיק מחבב את ממונו מגופו, משום שאין הוא גוזל. וכאן מתעצמת לה השאלה, וכי בשביל 'לא לגזול' מוכרח להיות דווקא אדם צדיק. לא מספיק להיות יהודי פשוט וישר דרך? או אפילו גוי האוחז באתיקה ומוסר מרחיק הוא את ידיו מן הגזילה?! ושוב, צריכים אנו לדעת מדוע צדיקים בדווקא ממונם חביב עליהם מגופם שלא בדומה לשאר בני תמותה שאף הם מרחיקים את ידם מן הגזל?

מה אומרים אז מה התשובה?

ארצה לשמוע מהחברים תשובות קצרות וארוכות גם מחשבות והרהורים.


ברוך ה' עלה לי רעיון טוב ותשובה על השאלה הנ"ל. הוא לא קצר אבל לדעתי שווה קריאה, ואם נהניתם הפיצו אותו הלאה.

כולנו מכירים את המשפט 'טיים איז מני' - זמן שווה כסף'. זה משפט ששגור בפי רבים מהאנשים, שגם מזדהים עם המסר העולה ממנו. תתפלאו אבל גישת היהדות אחרת לגמרי מהמשפט התמים הזה. והחפץ חיים תמצת את השקפת היהדות במשפט קצר וקולע - 'כסף שווה זמן'. אותו משפט רק בסדר אחר. אבל סדר כזה שעושה את ההבדל הגדול בין גישת היהדות לגישת העולם. היהדות רואה בזמן מאגר של החיים, ולבזבז אותו אך ורק על דברים חומריים של כסף ורכוש הוא הפסד ובזבוז של החיים עצמם. נקודת המוצא של היהדות טמונה בהשקפה המאמינה בחיי הנצח, ומאידך בארעיות עולם הזה, ומכאן בא ההבדל בין הגישות.
וכעת אחרי שהקדמנו קצת בדבר השקפת היהדות בערכו של הזמן [ועוד נרחיב ב"ה בהמשך] יקל עלינו להבין כמה מהלכים של יעקב אבינו בפרשתנו. בפרשה מתואר החשש של יעקב מפני המפגש הדרמטי עם "אחיו" עשו היוצא לקראתו עם ארבע מאות איש, ומלבד התפילה שיעקב נושא לאלוקיו, הוא גם מרחיק את בניו ונשותיו ממקום המפגש עם עשיו, מעבר לנהר, כמו שמספר לנו הפסוק "ויקם בלילה הוא ויקח את שתי נשיו ..ויקחם ויעברם את הנחל ויעבר את אשר לו". אך למרבה הפלא אחרי שיעקב העביר את משפחתו למקום מבטחים מעבר לנהר, הוא חוזר שוב ובאישון לילה חוצה את הנהר, ושם כשהוא בודד נטפל איליו שרו של עשיו ונאבק עמו עד עלות השחר. מדוע יעקב חזר שוב על עקבותיו? התורה לא מספרת לנו , אבל חז"ל יודעים לספר לנו. - "אמר רבי אלעזר, שנשתייר על פכין קטנים, מכאן לצדיקים שחביב עליהם ממונם יותר מגופם, וכל כך למה, לפי שאין פושטין ידיהם בגזל". ובכן, חז"ל בדברים הללו שברו את אוזנינו מה היה המניע של יעקב שבשל כך נצרך לחזור על עקבותיו - בשביל כלים קטנים..
אלא שאם נתבונן במסר שהעלו חז"ל מההתעקשות -כביכול- של יעקב לחזר על פכים קטנים יוצא, שככל שאדם בר מעלה וצדיק, כספו ורכושו חשובים לו יותר מגופו, דבר הנוגד את תפיסתנו את הצדיק שהוא אדם פרוש שהממון אצלו בעדיפות שלישית ורביעית.. ובכלל חז"ל תולים את הסיבה שצדיק מחבב את ממונו מגופו, בגלל שהוא לא גוזל. וכאן מתעצמת לה השאלה, וכי בשביל 'לא לגזול' מוכרח להיות דווקא אדם צדיק? לא די להיות יהודי פשוט וישר דרך או אפילו גוי האוחז באתיקה ומוסר שמרחיק את ידיו מן הגזילה?!
ובתשובת שאלה זו נראה לומר בסייעתא דשמיא דבר נפלא. הנה בתחילת המאמר הבאנו את אמרתו של הח"ח 'כסף שווה זמן', שפירושה אדם נמצא בעולם הזה על זמן שאול, הקב"ה נתן לו חיים עם 'שעון עצר', באיזהו שלב אדם ילך לבית עולמו וישאיר את כל כספו וקניניו בעוה"ז, הדבר היחידי ש'יטרחו' בשמים לשלוח לו לצורך כך 'משאית הובלה' אלו החבילות של המעשים שפעל בעוה"ז, חבילה שחורה מעשים רעים, חבילה לבנה מעשים טובים, את הרכוש, ממון ושאר דברים חומריים הוא יצטרך בעל כורחו להשאיר לאחרים, כמאמר דוד המלך בתהילים "ועזבו לאחרים חילם". אי לזאת צדיק יודע את חשיבות הרגע בעולם, ומנצל כל זמן לצורך קיום התכלית האמיתית שלשמה ירדה נשמתו לעולם, שהיא קיום התורה והמצוות, וכמו שאמרו חז"ל 'חטוף ואכול חטוף ושתה דעלמא דאזלינן מיניה כהלולא דמי' [תרגום: הזדרז לאכול ולשתות, שעולם הזה דומה לסעודת חתן] ומפרש השפת אמת- 'שלא ידקדק אדם במה שאוכל, אלא מה שימצא יאכל ולא לאבד הזמן בעוה"ז דכהלולא דמיא' עיין שם. ולכך צדיק מחשב כל רגע ושוקל את צעדיו שלא חלילה יאבד את זמנו לריק.
ובזה יתבאר לנו היטב דברי חז"ל, בשעה שיעקב אבינו נזכר ששכח את אותם פכים קטנים מעבר לנהר, הוא לא ראה בעיניו את הפכים כחפץ זול ופשוט בהסתכלות של שוויות ממונית גרידא, כי אם התגלמות של הזמן בחומר זאת אומרת כמה זמן הוא הקדיש בשביל לרכוש אותם, והזמן שיטרח לשוב על עקבותיו קצר מאורך הזמן שהשקיע לצורך רכישתם, ועל כן לא היה לו ספק שצריך לוותר על נוחות גופו ולטרוח לעבור את הנהר באישון לילה שוב, לצורך זה שלא יאבדו אותם הפכים. וכל זה מנמקים לנו חז"ל במה שאמרו "צדיקים חביב עליהם ממונם יותר מגופם" יעקב מוותר על הנוחות הגופנית לצורך ממונו, משום ערך הזמן שהיווה שיקול מכריע בהחלטתו לשוב על עקבותיו. ועכשיו באים חז"ל ומוסיפים לנו גם הסבר מדוע הצדיקים חביב עליהם ממונם - "שאין פושטין ידיהם בגזל". הצדיק כל הליכותיו והנהגותיו בפרט בעניני ממון הם בתכלית הנקיות, וחושש אפילו לנדנוד קל של גזל, בשונה מהאדם הרגיל שלא גוזל בידיו אבל לא חושש מ'לקמבן' את חבירו גם אם בדברים קטנים. ועל כן לא פלא מה שהצדיק ממונו חביב עליו יותר מגופו, ויעקב טורח על פכים קטנים.
ואחרי ככלות הכל יתבאר הנהגה נוספת של יעקב, הנה אחר שנפרד מעשיו, בנה יעקב את ביתו, ובשביל צאנו הרכיב אוהלים לסוכך עליהם כמו שכתוב בפסוק "ויעקב נסע סכתה ויבן לו בית ולמקנהו עשה סכת על כן קרא שם המקום סכות" (פרק לג פסוק יז).
ויש לדעת מדוע קורה למקום מושבו על שם הסוכות שבנה לצאנו, לא יותר הגון לקרוא למקום על שם ביתו כמו "בית יעקב" וכו'..על שאלה זו רמז המלבי"ם וכתב שם בזה הלשון-
ויבן לו בית ולמקנהו עשה סכות, לו לעצמו בנה בית קבוע שישב שם ויעבוד את ה', אבל למקנהו וקנינו עשה רק סכות ארעי, כי העסק במקנה וקנין היה אצלו טפל וארעי, כסוכה שהיא דירת עראי עיין שם.
היינו שיעקב אבינו רואה את העולם הזה כדבר ארעי, את הקניינים והרכוש כדבר נפסד ובר חלוף, ומאידך את ביתו שם עובד הוא את ה' כדבר קבוע, רואה יעקב לנכון להדגיש בקריאת שם משכנו, סוכות, בכדי לעורר אצלו תמיד, את ההשקפה הנכונה, שעולם הזה הינו בר חלוף, כסוכה המועמדת לפירוק, ואין לו לשים את שאיפתו ורוב עסקו בעניני העולם הזה כי אם צרכיו החומריים של העולם הם דבר טפל וארעי, בחינת "ההכרח לא יגונה" עד כאן בס"ד.

אהבתם העבירו הלאה.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי 1010 » 25 נובמבר 2018, 21:26

כמדומה שהשאלה חידה שיאיר שאל, מוקשה בחתם סופר או בכתב סופר.
שמעתי אחלד התירוצים שהאבות קיימו המצוות רק בא"י ולא בחו"ל וממילא נשא שתי אחיות, אמנם לא הבנתי כ"כ מה זה מתרץ כי הרי העיד על עצמו ששמר תרי"ג מצוות בהיותו בחו"ל.
עוד משהו ששמעתי היא שרחל ולאה התגיירו קדם נישואיהם ואז הרי הם כקטן שנולד ואין להם דין אחיות [ולפי"ז יש לעיין האם אכן מותר לישא שני אחיות נכריות שהתגיירו, ויתכן שיש פוסקים שכן אוסרים זאת].
עוד שמעתי שהכוונה ששמר שב"ק שהיא שקולה כנגד תרי"ג מצוות.
סמל אישי של המשתמש
1010
 
הודעות: 6008
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 25 נובמבר 2018, 21:32

1010 כתב:כמדומה שהשאלה חידה שיאיר שאל, מוקשה בחתם סופר או בכתב סופר.
שמעתי אחלד התירוצים שהאבות קיימו המצוות רק בא"י ולא בחו"ל וממילא נשא שתי אחיות, אמנם לא הבנתי כ"כ מה זה מתרץ כי הרי העיד על עצמו ששמר תרי"ג מצוות בהיותו בחו"ל.
עוד משהו ששמעתי היא שרחל ולאה התגיירו קדם נישואיהם ואז הרי הם כקטן שנולד ואין להם דין אחיות [ולפי"ז יש לעיין האם אכן מותר לישא שני אחיות נכריות שהתגיירו, ויתכן שיש פוסקים שכן אוסרים זאת].
עוד שמעתי שהכוונה ששמר שב"ק שהיא שקולה כנגד תרי"ג מצוות.

כל זה כבר נכתב.
את תירוץ הרמב"ן המפורסם שיעקב קיים רק בא"י ולא בחו"ל גם אנכי לא הבאתי בגלל הטענה הפשוטה וכמו שהערת.
מאידך מה שהבאת שהם נתגיירו וכו' הבאתי כבר בשם הפרי מגדים בספרו עה"ת. ראה כאן - viewtopic.php?f=9&t=14438#p471125
ואת התירוץ האחרון הבאנו בשם הפרדס יוסף. ראה כאן - viewtopic.php?f=9&t=14438#p471128
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 25 נובמבר 2018, 22:20

1010 כתב:כמדומה שהשאלה חידה שיאיר שאל, מוקשה בחתם סופר או בכתב סופר.
שמעתי אחלד התירוצים שהאבות קיימו המצוות רק בא"י ולא בחו"ל וממילא נשא שתי אחיות, אמנם לא הבנתי כ"כ מה זה מתרץ כי הרי העיד על עצמו ששמר תרי"ג מצוות בהיותו בחו"ל.
עוד משהו ששמעתי היא שרחל ולאה התגיירו קדם נישואיהם ואז הרי הם כקטן שנולד ואין להם דין אחיות [ולפי"ז יש לעיין האם אכן מותר לישא שני אחיות נכריות שהתגיירו, ויתכן שיש פוסקים שכן אוסרים זאת].
עוד שמעתי שהכוונה ששמר שב"ק שהיא שקולה כנגד תרי"ג מצוות.

הרבי תירץ שהאבות שמרו את המצוות כהידור ולא כחובה וכיון שיעקב התחייב והבטיח לרחל שישאנה (ולמרות שגילה את הסימנים ללאה)
היה עליו חיוב לקיים דברו.
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 25 נובמבר 2018, 22:33

יאיר כתב:
1010 כתב:כמדומה שהשאלה חידה שיאיר שאל, מוקשה בחתם סופר או בכתב סופר.
שמעתי אחלד התירוצים שהאבות קיימו המצוות רק בא"י ולא בחו"ל וממילא נשא שתי אחיות, אמנם לא הבנתי כ"כ מה זה מתרץ כי הרי העיד על עצמו ששמר תרי"ג מצוות בהיותו בחו"ל.
עוד משהו ששמעתי היא שרחל ולאה התגיירו קדם נישואיהם ואז הרי הם כקטן שנולד ואין להם דין אחיות [ולפי"ז יש לעיין האם אכן מותר לישא שני אחיות נכריות שהתגיירו, ויתכן שיש פוסקים שכן אוסרים זאת].
עוד שמעתי שהכוונה ששמר שב"ק שהיא שקולה כנגד תרי"ג מצוות.

הרבי תירץ שהאבות שמרו את המצוות כהידור ולא כחובה וכיון שיעקב התחייב והבטיח לרחל שישאנה (ולמרות שגילה את הסימנים ללאה)
היה עליו חיוב לקיים דברו.

תירוץ מוקשה.
מאי אולמיה דנדר מאולמיה דשני אחיות שהוא יותר חמור?
ואין לחלק בין מצוה המוטלת עליו למצוה שנטלה על עצמו ואינו מחוייב בה. שהרי נדר אינו מכלל ז' מצות שנתחייב בהם בן נח, ואילו ג"ע מחוייב בה גם בן נח.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 25 נובמבר 2018, 22:35

לא נדר. מבחינה מוסרית!
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי 1010 » 25 נובמבר 2018, 22:43

אגב, מתי התחייב יעקב לרחל שישאנה?
סמל אישי של המשתמש
1010
 
הודעות: 6008
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 25 נובמבר 2018, 22:44

כשמסר לה את הסימנים
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 25 נובמבר 2018, 22:46

יאיר כתב:לא נדר. מבחינה מוסרית!

כ"ש שלא ידחה ג"ע שבן נח מצווה בכללותה גם אם לא בכל פרטיה, ויש לו זיקה מאשר ההבטחה. כך דעתי.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי 1010 » 25 נובמבר 2018, 22:47

אתה יכול בבקשה להביא מקור?
סמל אישי של המשתמש
1010
 
הודעות: 6008
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 25 נובמבר 2018, 22:50

אני דוקא אהבתי את התירוץ..

1010 שמעתי מרב (לא אמר את המקור)
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי 1010 » 25 נובמבר 2018, 23:28

פשוט, לא שמעתי מעולם על ענין זה שהוא התחייב לרחל להינשא לה.
אם מתרצים שזה הסיבה, הרי צריך להביא מקור שהתחייב לה.
סמל אישי של המשתמש
1010
 
הודעות: 6008
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 26 נובמבר 2018, 12:58

יאיר כתב:כשמסר לה את הסימנים

מבחינתי זה מקור מספיק. [חשבתי בתחילה שאתה רוצה את המקור של דברי הרבי]

יעקב אמר לה שהוא רוצה להתחתן איתה (אל תיתפס במילה 'התחייב') ומבחינה מוסרית הוא היה צריך (בדרגתו) לקיים זאת.
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי 1010 » 26 נובמבר 2018, 18:10

יאיר כתב:
יאיר כתב:כשמסר לה את הסימנים

מבחינתי זה מקור מספיק. [חשבתי בתחילה שאתה רוצה את המקור של דברי הרבי]

יעקב אמר לה שהוא רוצה להתחתן איתה (אל תיתפס במילה 'התחייב') ומבחינה מוסרית הוא היה צריך (בדרגתו) לקיים זאת.

וזה משהו שגובר על האיסור של שני אחיות?
ונניח שכן, האם אחרי שרחל מסרה הסימנים ללאה ובכך גרמה שיעקב נישא ללאה, האם עדיין חייב בדרגתו מבחינה מוסרית להתחתן עימה?
כלומר מבחינת תרי"ג מצוות, האם זה עדיין גובר על איסור שני האחיות?
סמל אישי של המשתמש
1010
 
הודעות: 6008
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 26 נובמבר 2018, 19:02

עיין שוב בתשובה שכתבתי לעיל. לגבי האבות לא מדובר באיסור.
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 26 נובמבר 2018, 19:43

יאיר כתב:עיין שוב בתשובה שכתבתי לעיל. לגבי האבות לא מדובר באיסור.

בקיצור מה שקוראים היום 'הרב כיפכף'.. מה שלא מסתדר לא מקימים..
לדעתי תירוץ מוזר. מלבד מה שטענתי לעיל, הרי האחרונים בראשם הפרשת דרכים כתבו לפלפל בכל מצוה אם האבות קיימו או לא קימו ואם לא קימו אז למה לא וכו', והרמב"ן אפילו נדחק להמציא חילוק מחודש שיעקב קיים בא"י, והכל מהטעם הפשוט שהאבות קיבלו עליהם לקיים את המצוות, ואילו התירוץ של 'הרבי' (מי זה?) בדורינו מגלה לנו דבר שכל הראשונים והאחרונים לא שמו לב לחלק מוזר. לא?
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 26 נובמבר 2018, 20:11

נו, מי זה הרבי?! (קשור לחסידות...)

אולי באמת היית צריך לשמוע את הדרשה רבע שעה על זה...(לא שנאמר יותר ממה שכתבתי אלא שאני אוהב לכתוב בקיצור)
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 26 נובמבר 2018, 20:24

יאיר כתב:נו, מי זה הרבי?! (קשור לחסידות...)

אולי באמת היית צריך לשמוע את הדרשה רבע שעה על זה...(לא שנאמר יותר ממה שכתבתי אלא שאני אוהב לכתוב בקיצור)

הרבי מחב"ד? לא קשרתי בינך לבינו... ;)
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 26 נובמבר 2018, 20:48

באמת אין קשר אבל כשזה נשמע לי אמת "קבל את האמת ממי שאמרה"
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת וישלח - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי 1010 » 26 נובמבר 2018, 20:54

אני חושב לענ:"ד שהתירוץ שהתגיירו מתיישב הכי טוב על הלב.
סמל אישי של המשתמש
1010
 
הודעות: 6008
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב


חזור אל תורה ודעת

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־15 אורחים