אשכול סיפורים גדולים על 'גדולים' - וחילוף גירסאות הסיפור

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

מנהל: יאיר

אשכול סיפורים גדולים על 'גדולים' - וחילוף גירסאות הסיפור

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 19 נובמבר 2018, 18:35

הגר"ח קנייבסקי שליט"א, לפני כמה שנים היה צריך לעבור ניתוח "קטרקט" בעיניו. ניסו לשכנעו רבות שיסכים לעבור את הניתוח אבל הגר"ח לא הסכים, הלכו אל הרב שך וסיפרו לו, אמר הרב שך להגר"ח שיילך לעשות את הניתוח. כיוון שאמר הרב שך, שוב לא התנגד לזה רבי חיים והלך לעשות את הניתוח. הרופאים שעשו את הניתוח, בדקו את עיניו לפני הניתוח ואמרו שראייתו כל כך חלשה שהם לא מבינים איך יכול היה לכתוב ספרים במצב כזה.
אחרי הניתוח, כבדו את רבי חיים בסנדקאות, כמו תמיד, והתבטא רבי חיים, שעד היום לא ראה שיש כל כך הרבה דם בברית… על כל פנים, אחרי הניתוח כשהורידו לו את התחבושות, רצו לבדוק איך רבי חיים רואה על העיניים, הביאו לו עיתון 'יתד נאמן' כדי שיראה אם הוא מצליח לקרוא, זרק רבי חיים את העיתון ואמר "קיבלתי עיניים חדשות, ואני רוצה להתחיל עם דף גמרא!" אמרו לו: שהרב יקרא רק כמה שורות, לראות אם רואה, "לא! אני רוצה שההתחלה תהיה עם דף גמרא!" ראשית קודש לה'.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול סיפורים גדולים על 'גדולים' - וחילוף גירסאות הסיפור

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 19 נובמבר 2018, 18:41

את סוף הסיפור הנזכר בהודעה הקודמת. שמעתי פעם בהגזמה..[לדעתי] להלן הגירסה: אחרי הניתוח הביאו לפני ר' חיים עיתון שיקרא כמה שורות לבדוק את מצב ראייתו, ור' חיים לא ראה הביאו לו גמרא וראה...!

מהי אם כן הגירסה הנכונה של הסיפור....?
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול סיפורים גדולים על 'גדולים' - וחילוף גירסאות הסיפור

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 23 נובמבר 2018, 14:20

השאלה צריכה להיות אך ורק אם אתה מביא מקורות לשני גירסאות הסיפור ואז יהיה אפשר לעקוב אחריהם ולדעת האם מישהו הגזים בסיפור או שלא..
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
הודעות: 7218
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול סיפורים גדולים על 'גדולים' - וחילוף גירסאות הסיפור

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 25 נובמבר 2018, 16:30

היעוד של האשכול לברר כל סיפור שיש לו שני גירסאות אם בעל פה ואם בכתב.

והעיקר שתעלו עוד סיפורים שיש בהם גירסאות שונות.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול סיפורים גדולים על 'גדולים' - וחילוף גירסאות הסיפור

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 09 ינואר 2019, 01:21

יאיר כתב:ששלחו שאלה לאחד הגדולים על גבינות והגויים איימו עליו שיתיר ולא יאסור וכתב שמותר אבל בתחילת המכתב כתב "לסדר מתניכם חגורים"

והבינו שכוונתו באמת לאסור דתרגומו "חרציכון יהון אסירין"


1010 כתב:החיד"א הפליג פעם אחת בספינה, והיה שם סוחר יהודי שהוביל מטען גבינות לאיטליה. הסוחר לחץ על החיד"א לתת לו כתב 'הכשר' על הגבינות, והחיד"א סירב בתוקף. נתן הסוחר מטבע הגון בידי רב החובל, וזה הורה למלחים לאיים על החיד"א שאם לא יעניק את ה'הכשר' ישליכו אותו לים באמצע הלילה.

באין ברירה כתב החיד"א כתב 'הכשר' ובסופו הוסיף: "הכותב וחותם ביום ג', לסדר 'וככה תאכלו אותו מתניכם חגורים', בספר שמו"ת".

שמח וטוב לב הביא הסוחר את מטען הגבינות לקהילה יהודית והציג את ה'הכשר' לפני הרב. עיין הרב ב'הכשר' והתפלא מדוע ציין החיד"א שהפסוק הוא בספר שמות. לבסוף עלה בדעתו שאולי כוונתו לרמוז ל'שניים מקרא ואחד תרגום'. כשעיין בתרגום מצא כתוב: "מתניכם חגורים – חריציכון יהון אסירין". כלומר, חריצי הגבינה אסורים...

מקור: http://www.chabad.org.il/Magazines/Arti ... oryID=1812
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול סיפורים גדולים על 'גדולים' - וחילוף גירסאות הסיפור

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 09 ינואר 2019, 01:22

יאיר כתב:לי זכורה גרסה אחרת לסיפור
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול סיפורים גדולים על 'גדולים' - וחילוף גירסאות הסיפור

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 09 ינואר 2019, 01:39

יאיר כתב:לי זכורה גרסה אחרת לסיפור

יאיר מה הגירסה האחרת, מענין לשמוע.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול סיפורים גדולים על 'גדולים' - וחילוף גירסאות הסיפור

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 09 ינואר 2019, 02:17

הנה לדוגמא גירסה נוספת:

ר' שמעון ישב והגה בתורה כדרכו. רחוק היה באותו תקופה מביתו כיוון שנזקק לצורך רפואתו לנסוע מסוים לכפר מרוחק, בו שכן מעיין שמימיו טובים למחלה ממנה סבל.

מדי יום ירד למעיין ולאחר מכן ישב והגה בתורה באין מפריע.

והנה, נשמעה נקישה על הדלת. בפתח -אדם עם הארץ, שידוע היה במעשיו המפוקפקים. אדם זה גר באותו כפר נידח וניצל את ההזדמנות בה נמצא הצדיק בקרבתו כדי לבקש ממנו …כתב המלצה לגבינותיו…

בירר ר' שמעון אצל הכפרי כיצד הוא מייצר את הגבינות, ומיד הבין שאין לכפרי שמץ של מושג על הכשרות, חליבה על ידי יהודי וכו', ממילא-לא יוכל למלא את משאלתו.

אולם, אך החל להסביר לכפרי את סירובו המוצדק וכבר נעץ בו הלז את עיניו המאיימות כאומר:"יש לי אמצעים לאלץ את הרב לתת את המלצתו…"

ר' שמעון נחרד. לו היה בביתו, בעירו, מוקף בקהל עדתו – לא היה ירא מפני איש, אך כאן, במקום מרוחק זה, חשש מאוד מאיומיו של הכפרי, שהיה ידוע,כאמור במעשיו המפוקפקים.

מאידך גיסא,כיצד ייתן לו המלצה לגבינותיו הלא כשרות???

והנה נצנץ במוחו רעיון: הוא ינצל את היותו עם הארץ וינסח מכתב המלצה הטומן בחובו רמז על כשרותם המפוקפקת של גבינותיו.

וכך כתב:

בס"ד

"הריני לאשר שהגבינות שמיצר איש פלוני מכפר פלוני כשרות לבני ישראל.

כתבתי וחתמתי היום ג' באדר לסדר:'וככה תאכלו אותו מתניכם חגורים.'

חתימה :ר' שמואל"

הלך הכפרי בשמחה לדרכו,גבינותיו בתרמילו וכתב ההמלצה בידו.

נכנס לעיירה הסמוכה על מנת למכור את גבינותיו ופגש ברב שהיה תלמיד חכם גדול. נטל הרב את כתב ההמלצה, עיין בו מספר רגעים, ואז..קרע אותו לגזרים. אמר לכפרי בקול חמור:"גבינותיך אינן כשרות. תוכל למוכרן לגויים בלבד, אך לא ליהודים!"

כך ניצלו יהודי העיירה מאכלות אסורים!

התדעו כיצד הבין הרב,שהגבינות אסורות??

הרב שקיבל את ההמלצה הבין שיש רמז בפסוק המצוטט כאן, כיוון שפסוק זה לא נלקח מפרשת השבוע שחלה באותו שבוע.

הוא הרהר לרגע בתרגום אונקלוס לפסוק:"מתניכם חגורים" -"חרציכון יהון אסירין".ואז הבין: חריצי הגבינה אסורים באכילה.

כך הציל את בני קהילתו ממכשול הגבינות…
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 15485
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול סיפורים גדולים על 'גדולים' - וחילוף גירסאות הסיפור

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 09 ינואר 2019, 02:23

ב] המעשה השני הוא על אחד שהכריח את הרב לתת תעודת הכשר על חמאה [גבינה] שאינה כשרה, והתחכם הרב וכתב את התאריך בתוך התעודה לסדר "מתניכם חגורים וגו'", ואח"כ הבינו שהתכוין לתרגום אונקלוס שם (שמות י"ב י"א) "חרציכון יהון אסירין" לרמז שחריצי החלב אסורים. ושם כתוב שהרב הכותב היה רבי יעקב שמשון [משיפיטובקה], והרב שהבין את הרמז היה רבי לוי יצחק מברדיטשוב.
אודות המעשה הזה על "מתניכם חגורים", הביא ר' בקרו טלה, רשימה ארוכה ומעניינת של גירסאות שונות עם מי היה הסיפור, בשם "חריציכון יהון אסירין", צילומים מתוך הספרים. יישר כח. ונעתיק את שמות הרבנים הנזכרים שם, ובסוגריים המקור:
"חכם אחד" לא נזכר שמו (אמרי בינה, להבן איש חי, חידוד בדברי תורה סי' ש'), נודע ביהודה (דער יודישער אוצר, סי' 931, עמ' רנא), רבי אלעזר רוקח בעל מעשה רוקח (אהל אלימלך, אות ר"מ), הלבושי שרד והגר"א (הגאון החסיד מוילנא), החתם סופר (שמועות טובות, ורשא תרנ"ו, דף נב), בעל תוס' יום טוב (יש מנחילין, עמ' סה-סו), רבי יעקב שמשון משיפיטיווקה והקדושת לוי (אהלי צדיקים, עמ' מא-מב), החיד"א (ספר "על התורה", מאת מרדכי הכהן, עמ' קפט-קצ).
ונוסיף הערה קצרה.
בספר "יש מנחילין", שם (עמ' סה-סו), כתוב שבעל המעשה היה "הגאון הנ"ל", ולא ברור שם למי הכוונה. ואחר העיון, נראה שהמעשה לא היה עם בעל תוס' יום טוב אלא עם הגאון רבי משה ר' מענדלש אב"ד פראג הנז' שם, בגלל שהוא הנושא המרכזי בדף ההוא, והתוי"ט נזכר שם רק בדרך אגב.

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=206607#p206607
[שם הובא מעשה אחר דומה שיש המייחסים לחיד"א ויש מפריכים וכו']
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 15485
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול סיפורים גדולים על 'גדולים' - וחילוף גירסאות הסיפור

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 09 ינואר 2019, 20:07

יאיר עבודה מושלמת בבירור גירסאות הסיפור. נפלא!
מצפים לקרוא על סיפורים נוספים שיש בהם כמה גירסאות.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול סיפורים גדולים על 'גדולים' - וחילוף גירסאות הסיפור

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 14 פברואר 2019, 02:03

סיפור עם שני גירסאות בנוגע לדמות.

גירסא א.
כאשר שימש השאגת אריה כרבה של וואלוז׳ין, יצא פעם לדרכו, וישב במרכבה, מעוטף בטלית ומעוטר בתפילין. במשך כל הדרך, לא הסיח דעתו מעסק התורה. גם העגלון, איש פשוט, תם וישר, היה לבוש בתפילין, ושפתותיו מרחשין בתפילה. כשעברו תוך יער עבות, יצאו לפתע מבין העצים, חמשה גזלנים, חמסנים, וכלי זיין בידם. תן לנו את כל המעות שבידך - צווחו לעבר העגלון. ה״שאגת אריה שהעמיק בלימודיו, לא ראה ולא שמע מכל המתרחש סביבו. לשמע הצווחות והצעקות של העגלון, הביט עליהם הגאון, ומרוב אימה ופחד שהטיל עליהם במבטו, ברחו משם במהירות הבזק. פנה העגלון לגאון, ושאלו: ילמדנו רבינו, מדוע, איפוא, פחדו הגנבים יותר מהרבי - הנראה כזקן וחלוש, ולא ממני - איש צעיר לימים, ובעל כח וגבורה?
ענהו ה״שאגת אריה״: לא ממני ברחו, אלא מפני אור קדושת התפילין שעלי. הלא כך אמרו חז״ל: ״מנין שהתפילין עוז הם לישראל ? דכתיב (דברים כ״ח, י׳): וראו כל עמי הארץ כי שם ה׳ נקרא עליך, ויראו ממך. ותניא, ר׳ אליעזר הגדול אומר: אלו תפילין שבראש״ (ברכות ו.). התפילין הפחידו אותם, עד כדי ניסה ובריחה. ומה עם התפילין שלי - למה לא יראו מסגולת ה״אור״ שעלי?
הסביר הגאון לעגלון: לכשתדייק, תראה, שלשונו של ר׳ אליעזר הגדול, אינו: ״אלו תפילין שעל הראש״, אלא: ״אלו תפילין שבראש״ - קדושת התפילין, צריכה להיות קבועה וחקוקה בתוך הראש, במוח. זוהי כוונת המצוה: ״ועל הראש נגד המוח, שהנשמה שבמוחי, עם שאר חושי וכוחותי, כולם יהיו משועבדים, לעבודתו יתברך שמו״ (תפילת ״לשם יחוד״, שקודם הנחת תפילין). אם הנחת התפילין נעשית כ״מצות אנשים מלומדה״, אין בה אותה סגולה של ״ויראו ממך״. ובחרת בחיים.

גירסא ב.
סיפור די דומה עם אותו מסר מובא בשינויים קלים ומסופר על הגר"א. [העיר את תשומת לבי לגרסה זו @יאיר היקר]
מובא כאן


קשה להניח שאותו סיפור חזר על עצמו עם מאפינים דומים, ומסר דומה אצל שני הגאונים הללו באותו דור.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב


חזור אל תורה ודעת

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־26 אורחים