לחן של גויים או מומרים

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

מנהל: יאיר

לחן של גויים או מומרים

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 26 נובמבר 2018, 01:06

א. האם מותר לשמוע שיר שהולחן בידי גויים.

ב. אם הנ"ל מותר נשאר לשאול האם מותר לשמוע או לנגן מנגינת שיר שהולחנה לכנסיות וכדומה?

ג. האם מותר/ראוי לזמר שיר [מילים, לא ניגון] שהתחבר על ידי מומר בפרט לילדים?

בנוגע לשאלה הראשונה. ראיתי בעבר שדנים בזה, אבל ה'מארשים' של החסידים יוכיחו להיפך ועדיין דרוש מקור הלכתי. בנוגע לשאלה ב בפשטות אסור. ודרוש מקורות. וכל זה נוגע למה שהעלו כאן על הלחן של 'מעוז צור'. ראה כאן - viewtopic.php?f=9&t=14485#p471700

בנוגע לשאלה ג ראה:
כאן - viewtopic.php?f=9&t=14485#p471692
וכאן - viewtopic.php?f=9&t=14485#p471695
וכאן - viewtopic.php?f=9&t=14485#p471699
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: לחן של גויים או מומרים

הודעה שלא נקראהעל ידי 1010 » 26 נובמבר 2018, 10:09

מה הבעיה בשמיעת ניגון של גוים? וכי למה ייאסר הלכתית?
לגבי כנסיות צריך לברר אם יש בעיה הלכתית אבל רגשית בטוח שיש בעיה, כי זה כוחות הטומאה ומוסדות אפלים שרצחו רבבות מבני עמינו.
סמל אישי של המשתמש
1010
 
הודעות: 6093
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: לחן של גויים או מומרים

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 26 נובמבר 2018, 15:38

1010 כתב:מה הבעיה בשמיעת ניגון של גוים? וכי למה ייאסר הלכתית?
לגבי כנסיות צריך לברר אם יש בעיה הלכתית אבל רגשית בטוח שיש בעיה, כי זה כוחות הטומאה ומוסדות אפלים שרצחו רבבות מבני עמינו.

בעקבות מכתב שיצא לפני כמה שנים מפי גדולים שלא להשמיע בחתונות מנגינות גויים. [לא של ע"ז]

לגבי כנסיות זה מעבר לבעיה רגשית, הם יחדו את השיר לע"ז. ושם ע"ז מתגדל ועולה על פיך. ודרוש מקור.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: לחן של גויים או מומרים

הודעה שלא נקראהעל ידי סבא קשישא » 26 נובמבר 2018, 15:41

חזקי כתב:
1010 כתב:מה הבעיה בשמיעת ניגון של גוים? וכי למה ייאסר הלכתית?
לגבי כנסיות צריך לברר אם יש בעיה הלכתית אבל רגשית בטוח שיש בעיה, כי זה כוחות הטומאה ומוסדות אפלים שרצחו רבבות מבני עמינו.

בעקבות מכתב שיצא לפני כמה שנים מפי גדולים שלא להשמיע בחתונות מנגינות גויים. [לא של ע"ז]

לגבי כנסיות זה מעבר לבעיה רגשית, הם יחדו את השיר לע"ז. ושם ע"ז מתגדל ועולה על פיך. ודרוש מקור.

מנין לך ??
הם ייחדו את זה לטקסיהם.
מאיפה הקשר לע"ז ??
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
סבא קשישא
 
הודעות: 7283
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: לחן של גויים או מומרים

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 26 נובמבר 2018, 15:44

לא ברור מה אתה טוען תסביר את דבריך.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: לחן של גויים או מומרים

הודעה שלא נקראהעל ידי סבא קשישא » 26 נובמבר 2018, 15:47

אני טוען שלא כל שיר של כנסיה אומר בהכרח שכוונתם הוא לע"ז.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
סבא קשישא
 
הודעות: 7283
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: לחן של גויים או מומרים

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 26 נובמבר 2018, 15:51

אז דע לך שהאגרות משה באחד מתשובתיו [כרגע אני לא זוכר בדיוק, אני יחפש את התשובה] מרחיב בענין השירים המושרים בכנסיות.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: לחן של גויים או מומרים

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 26 נובמבר 2018, 16:23

בשו"ת אגרות משה (יו"ד ח"ב סי' קיא) כתב: "ובדבר לשמוע הניגונים שמנגנין לע"ז ודאי אסור דהא המנגן לע"ז אף לאלו שאין דרכן בכך עובר בלאו שהוא דרך כבוד כמו מנשק וכדומה בסנהדרין דף ס"ג ואיפסק ברמב"ם פ"ג ה"ו שכן כל כיוצא בדברי כבוד האלו ובהיתה דרך עבודתו חייב מיתה וא"כ ודאי אסור להתכוין לשמוע ואם מכל שיר יש בזה איסור הנאה אם הכלי שיר מיוחדים לזמר לעכו"ם ואף אם אין בקול איסור דאורייתא דאין בו ממש מ"מ אסור מדרבנן עיין בפסחים דף כ"ו, ובר"ה דף כ"ח משמע דאסור מדאורייתא עיי"ש, ואם רק ניגון מאנשים שמזמרין לעכו"ם לא נמצא שיהיה אה"נ אבל ודאי אסור להתכוין לשמוע כדי ליהנות או כדי להתבונן בעבודתם. אך לשמוע הניגון הזה מפי אנשים כאלו שאין מתכוונים לע"ז אלא לזמר בעלמא אף שאין בזה איסור אם הוא בלא המלים שמשבחין להבליהם, מ"מ מכוער הדבר. ואם מזמרין בהמלים של שבחי ההבל אסור אף באין מתכוונים לע"ז. ואם הכלי שיר אין מיוחדים לע"ז והמנגנים הם אנשים שאין מתכוונים לע"ז ליכא ג"כ איסור, באופן שליכא איסור דכלי שיר מצד איסור זמרא בזה"ז, אבל מכוער הדבר. אבל בספרי אגרות משה סימן קס"ו כתבתי שבזמרא דמנא יש להחמיר בזה"ז אף בניגונים כשרים עיי"ש".

וראה גם מה שכתב ר' משה פינשטיין בשו"ת ח"א אורח חיים סימן מז ד"ה ובדבר שנשמע
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=107
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: לחן של גויים או מומרים

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 26 נובמבר 2018, 16:29

כתב הבית יוסף (יו"ד סימן קמב, טו): כתב רבינו ירוחם אסור לשמוע כלי שיר של עבודה זרה או להסתכל בנוי עבודה זרה כיון שנהנה בראייה כך מוכח בפרק כל שעה מההיא דא"ר שמעון בן פזי קול ומראה אין בהם מעילה אבל איסור יש בהם ע"כ.
כתב בספר חסידים (מרגליות, סי' רלח): "לא ילמוד אדם לגלח (כומר נכרי) אותיות (עבריות), ולא ינגן לפניו זמר נעים פן ינגן הגלח בע"ז שלו אותו נגון. וכל שמנגנים בפני ע"ז לא יעשה אותו נגון להקב"ה".
ועוד בספר חסידים (מרגליות, סי' תכח): "אם יש פיוט שעשה כומר לשבח ע"ז ונראה לישראל שהוא שבח נאה, לא יאמר אותו בלשון קודש להקב"ה". וכן כתב בהמשך (סי' תכט): "אם יש מין שרוצה לעשות פיוט לע"ז או נכרי שרוצה לעשות לעבירה ואמר ליהודי אמור לי ניגון נעים שאתם משבחים בו לאלהיכם אל יאמר לו שלא יהא על ידו" ע"כ. וחלק מדברי ספר חסידים הובאו ברמ"א (או"ח סי' נג סכ"ה) עיין שם.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: לחן של גויים או מומרים

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 26 נובמבר 2018, 16:33

החיד"א ומעשה רוקח נחלקו אם מותר לשורר בבית כנסת במנגינות של גויים [לא של ע"ז] וכתב הברכי יוסף (או"ח סימן תקס סק"ה) לחלק בין מנגינות ע"ז למנגינות נכרים וז"ל: "בספר מעשה רוקח פ"ח מהלכות תפלה נשאל על המשוררים קדיש וקדושה לחן שירי נכרים, והאריך לאסור, ובכלל דבריו הביא דברי מהר"ם די לונזאנו בספר שתי ידות דף ק' שכתב בשם ספר חסידים (סי' תשסח) ויזהר מי שקולו נעים שלא יזמר ניגונים נכרים, ודקדק שלא כתב שירים נכרים, דזה פשיטא דאסור, אלא נגונים נכרים, כלומר אף דהשיר הוא קדוש, הניגון נכרי יפסידהו, וכו' ע"ש. ונעלם ממנו דברי מהר"ם די לונזאנו עצמו שם בספר שתי ידות דף קמ"ב שכתב וז"ל, וזאת היתה לי סיבה גורמת לחבר רוב שירי על ניגוני הישמעאלים, וכו' וראיתי קצת חכמים כמתאוננים רע על המחברים שירות ותשבחות לשי"ת על ניגונים אשר לא מבני ישראל המה, ואין הדין עמם, כי אין בכך כלום, עכ"ל. וע"ש מ"ש הרב מהר"ם די לונזאנו בענין זה, ומה שהשיג על מהר"י נאגר"ה בשירותיו" עכ"ל.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: לחן של גויים או מומרים

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 26 נובמבר 2018, 16:34

מאיך ראה מה שכתב בשו"ת הב"ח (ישנות, סימן קכז) בפיסקה שהושמטה ממהדורת פרנקפורט, בה הוא מתייחס לשאלה האם בהעברת נגינות של ע"ז לתפילות יש משום הליכה בחוקות הגויים וז"ל: "מה שמזמרים בבתי כנסיות בניגונים שמזמרים בהם בבית תפלתם. נראה שאין אוסר אלא דווקא באותן ניגונים שהם מיוחדים להעכו"ם מאחר שהוא חוק לע"ז כמו מצבה שאסורה בכל מקום מפני שעשאוה כנענים חוק לע"ז. ואין ראיה להתיר גם את זה מהא דתנן בפ' ד' מיתות מצות הנהרגין היו מתיזים כו' ע"ש ובגמא' תנינא: א"ל ר' יהודא לחכמים אף אני יודע שמיתה מנוולת היא ע"ש, וא"כ איכא למימר ה"נ בניגונים, דלאו מינייהו קא גמרי אלא ע"י חכמת המוסיקה דאין לומר להחמיר כר' יודא דלית ליה סברא זו דהא כבר פסקו הפוסקים הלכה כרבנן מ"מ נראה דאין ראי' מכאן לפי מ"ש התוספות וז"ל: תימא דמשמע הכא דאע"ג דחוקה היא כיון דכתיב ק' כו' ע"ש אלמא דאפילו כתוב באורייתא לא מהני כשנעשה חוק לע"ז. כ"ש באותן ניגונים אבל אם אינם מיוחדים נראה דאין בזה איסור דבהא ודאי איכא למימר דלא מינייהו גמרינן".
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: לחן של גויים או מומרים

הודעה שלא נקראהעל ידי סבא קשישא » 26 נובמבר 2018, 16:42

ייש"כ.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
סבא קשישא
 
הודעות: 7283
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: לחן של גויים או מומרים

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 09 דצמבר 2018, 13:57

הרמב"ם בפירוש המשניות אבות פרק א משנה יז כתב בזה הלשון: ודע, שהשירים המחוברים באיזה לשון שיהיו, צריך שיבחנו בעניניהם, אם הם הולכים על דרך הדבור אשר חלקנוהו, ואמנם בארתי זה אע"פ שהוא מבואר, מפני שראיתי זקנים והחסידים מאנשי תורתנו, כשיהיו במשתה יין כחופה או זולתה וירצה אדם לשיר שיר ערבי, אפי' ענין השיר ההוא שבח הגבורה, או הנדיבות, והוא מן החלק ה'אהוב', או בשבחי היין, ירחיקו זה בכל צד מן ההרחקה. ואין מותר אצלם לשמעו. וכשישורר המשורר פיוט מן הפיוטים העבריים, לא ירחיקוהו ולא ירע בעיניהם, עם היות בדברים ההם המוזהר ממנו או הנמאס, וזה סכלות גמורה. שהדבור לא יאסר ויותר ויאהב וימאס ויצוה באמירתו, מצד הלשון שנעשה [בו]. אבל מצד ענינו. שאם יהיה ענין [השיר] ההוא מעלה יתחייב לאמרו באיזה לשון שיהיה, ואם יהיה כוונת השיר ההוא פחיתות באיזה לשון שיהיה אסור לאמרו [באיזה לשון שיהיה]. גם יש לי בזה תוספת כי כשיהיו שני פיוטים ולשניהם ענין אחד, מהעיר כח התאוה ושבח אותה וישמח הנפש בה והוא פחיתות, והוא מחלק הדבור הנמאס, מפני שהוא מזרז ומעורר על מדה פחותה כמו שהתבאר מדברינו בפ' הרביעי. ויהיה א' משני הפיוטים עברי והא' ערבי או לעז, יהיה שמיעת העברי והדבור בו יותר נמאס אצל התורה למעלת הלשון שאין צריך שישתמשו בו אלא במעלות, כל שכן אם יצטרף אליו שישימו בו פסוק מן התורה או משיר השירים בענין ההוא, שאז יצא מחלק הנמאס לחלק הנאסר ומוזהר ממנו, שהתורה אסרה לעשות דברי הנבואה מיני זמר בפחיתיות ובדברים מגונים. עכ"ד.

עוד בענין שירת גויים. כתב בספר חסידים [סימן רלח]: מי שיש לו בן קטן מוטל בעריסה כדי שלא יבכה לא ירננו לו שירים וזמירות של גוים, עכ"ל. ובשו"ת להורות נתן (י, יד) דייק מדבריו וז"ל: ומשמע דכל שירים של גויים גורמים להיזק בשמיעתם, ובהגהות מקור חסד שם ציין לירושלמי יבמות (פ"א ה"ו) ראה את רבי יהושע וקרא עליו את מי יורה דעה זכור אני שהיתה אמו מולכת עריסתו לבית הכנסת בשביל שיתדבקו אזניו בדברי תורה, ופירש בקה"ע שיהיה קדוש ד' מנעוריו, והיינו דקאמר את מי יורה דעה ואת מי יבין שמועה גמולי מחלב עתיקי משדים עיין שם. וכ"כ הרע"ב (אבות פ"ב מ"ח). הרי דשמיעת האוזן אף בתנוק מוטל בעריסה משפיעה הן לטוב והן למוטב. וכת"ה שליט"א הביא מספר חסידים (סי' תשס"ח) "ויזהר מי שיש לו קול נעים שלא יזמר נגונים נכרים כי עבירה היא ולכך נברא קולו נעים לשבח בוראו ולא לעבירה" עכ"ל. ומשמע דכל מיני שירי נכרים עבירה היא לזמרם. ובאמת כן נוהגים יראי ה' ליזהר שלא לשיר שירי גויים, ובכלל זה שירים של עוזבי תורה ר"ל אשר כל הטעמים דלעיל איתנייהו גם בהו. ויש לעורר בסעודות נישואין, שמביאין בעלי שיר המזמרים ניגונים שאין מקור מקומם טהור, ויש למחות בזה שלא לחלל את הקודש.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: לחן של גויים או מומרים

הודעה שלא נקראהעל ידי 1010 » 09 דצמבר 2018, 18:41

חושבני שמדובר כאן על מילות השירים ולא על המנגינה.
סמל אישי של המשתמש
1010
 
הודעות: 6093
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: לחן של גויים או מומרים

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 09 דצמבר 2018, 19:46

אכן. ועל שניהם יש דיון בספרים.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 2033
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב


חזור אל תורה ודעת

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־11 אורחים