שח מט לימי הניטל

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

מנהל: יאיר

Re: שח מט לימי הניטל

הודעה שלא נקראהעל ידי 1010 » 29 דצמבר 2018, 21:34

ראיתי בשב"ק שבעבר היו הליטאים גם נוהגים במנהג הניטל.
קבצים מצורפים
פניני עין חמד.JPG
פניני עין חמד.JPG (122.19 KiB) נצפה 1927 פעמים
סמל אישי של המשתמש
1010
 
הודעות: 6043
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שח מט לימי הניטל

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 02 ינואר 2019, 23:40

1010 כתב:ראיתי בשב"ק שבעבר היו הליטאים גם נוהגים במנהג הניטל.

מענין מאד. יש מקור יותר מוסמך מעלון כלשהו? ארצה לקרוא.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1701
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שח מט לימי הניטל

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 03 ינואר 2019, 00:30

מצחיקים, הבאתם מויקיפדיה ולא קראתם את ההתחלה (ראיתי את זה מזמן):

"נִיטָל או נִיתָּל (נהגה "ניטְל", בשווא נח), וכן ניטל נאַכט (ביידיש: "ליל ניטל") או בלינדע נאַכט (ביידיש: "לילה עיוור"), הוא כינויו של ליל חג המולד בפי יהודים מארצות אשכנז, הנוהגים בין היתר להימנע בו מלימוד תורה. המנהגים נשמרים כיום בעיקר על ידי החסידים."
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14968
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שח מט לימי הניטל

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 03 ינואר 2019, 00:36

אין חולק שבזמן הזה המנהג הנ"ל מצוי אך ורק אצל החסידים. מאן דהו ניסה להשוות שבדורות קודמים המנהג הנ"ל היה שייך אצל הליטאים כמו אצל החסידים. וזה פשוט לא נכון. גם אם היו קצת גדולים ליטאיים שנהגו כך, לא הרוב הגדול והמכריע. בשונה מגדולי החסידות שנהגו כך עד ימינו אנו.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1701
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שח מט לימי הניטל

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 03 ינואר 2019, 00:40

חזקי כתב:
1010 כתב:ראיתי בשב"ק שבעבר היו הליטאים גם נוהגים במנהג הניטל.

מענין מאד. יש מקור יותר מוסמך מעלון כלשהו? ארצה לקרוא.

מובא בספר 'חיי יעקב'
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14968
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שח מט לימי הניטל

הודעה שלא נקראהעל ידי 1010 » 03 ינואר 2019, 00:40

אבל המנהג הזה עוד מלפני שהחסידות נולדה, וכעין מה שכתבו כאן שהמהרש"א נהג בזה.
ופשוט הדבר שאין זה מנהג חסידים וכיו"ב.
סמל אישי של המשתמש
1010
 
הודעות: 6043
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שח מט לימי הניטל

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 03 ינואר 2019, 00:54

לא יודע מה המקור ביחס למהרש"א אם בכלל. מה שראיתי בכמה וכמה מקומות מביאים שהוזכר בחוות יאיר, ולא התפשט בערי אשכנז.

עדות נאמנה הינה של תלמידו הגדול של הנודע ביהודה [מחבר שו"ת תשובה מאהבה] הכותב בתשובה לשואל וזה"ל: ועל שאלת איש נכבד אה"ט (אדוני הטוב) יחי', אם נקח מועד לבאר המלות זרות השגורות בפי האספסוף אבל תכלה העת והן לא תכלנה. ואצלי יסוד המוסד: כל דבר שאינו מובא בתלמוד גדול ובהרי"ף והרמב"ם והרא"ש והטור לא אשיב עליהם דבר והצי דבר. כי המון עם לא בינות מכל אום ואום ממציאים ומאמינים מה שלבם חפץ. והנה לא נמצא בספרים הנזכרים שקראו ליל ארוכה בשם ניטל. ואפשר שעם הארץ היו מכנים ליל ארוכה בשם ניטל נאכט, בעבור שהיא בתכלית ארוכה וכבדה על האדם וחשבו לומר בשווערליכע נאכט (=לילה כבד). ובדו מלבם ניטל נאכט, ומלת ניטל מלשון נטל חול שאמר שלמה. או שרצו לומר עמפפאנג נאכט (=ליל הנטילה או העיבור) כי לשון זו רגילה על מילדתיהן... והעתיקו הבורים בלשון ניטל, אשר בלשון המשנה והתלמוד פירושו נעמן (=לקחת) עמפפאנגן (=ליטול) וקראו ניטל נאכט. והוא כמו עמפפאנג נאכט ודעת לנבון נקל.
ומה שכתב שאינם עוסקים בתורה בליל ארוכה, מעיד אני עלי שמים וארץ, אני, ורבותי, וחברי ותלמידי למדנו מעולם בליל זה כשאר לילות. ומה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות? אנחנו בני ישראל נצטוינו והגית בו יום ולילה. ומאכילת שום לא שמעתי ולא ראיתי מאבותי ומאבות אבותי. ועל דברות הראשונות אני חוזר: בכל אום ולשון בארץ ערב רב עלה אתם הנוהגים מנהגים הישרים בלבותם. זכור אני, בהיותי בילדותי ישבתי לכיסא שופט צדק במדינת מעהרין, ראיתי נשים זקנות היו מקלפות שומין במספר שנות בניהם ובנותיהם הקטנים והניחו בתשעה באב על מצבות בבית הקברות. ומי יודע החלומות וההבלים שחלמו להם. וזה הדבר אשר דברתי, מי יובל לבאר ולפרש מלות ומנהגי חסרי דעת. לכן כלל גדול בתורה, מה שלא נמצא בתלמוד ובהרי"ף והרמב"ם כנ"ל אין לו יסוד ואין להשיב. עכ"ל.

ודבריו אלו מבטאים יותר מכל את התפיסה השונה של המתנגדים למנהג הנ"ל. וברור שאין מדבריו תלונה על ההולכים בדרך רבותיהם גדולי החסידות מצוקי ארץ.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1701
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שח מט לימי הניטל

הודעה שלא נקראהעל ידי 1010 » 03 ינואר 2019, 00:57

תעשה לי טובה, כמו (כמעט) כל הלכה, מנהג וחיוב בישראל יש מצדדים לכאן ולכאן.
מה שמביאים ציטוט מגדול אחד שלא אחז במנהג הזה, לא מפריך שום מנהג בישראל.

ושוב, מנהג של חסידים קודש קדשים הוא ואין להרהר אחריה כלל וכלל.
אבל מנהג זה קדום בהרבה, ואינו קשור לחסידות כלל.
סמל אישי של המשתמש
1010
 
הודעות: 6043
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שח מט לימי הניטל

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 03 ינואר 2019, 00:58

י"א ניטל יום הניטל..
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14968
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שח מט לימי הניטל

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 03 ינואר 2019, 01:01

1010 כתב:תעשה לי טובה, כמו (כמעט) כל הלכה, מנהג וחיוב בישראל יש מצדדים לכאן ולכאן.
מה שמביאים ציטוט מגדול אחד שלא אחז במנהג הזה, לא מפריך שום מנהג בישראל.

ושוב, מנהג של חסידים קודש קדשים הוא ואין להרהר אחריה כלל וכלל.
אבל מנהג זה קדום בהרבה, ואינו קשור לחסידות כלל.

אין ספק שמי שמהרהר כנגד הנוהגים במנהג זה כפי מסורת רבותיהם, יקרא שוטה.
אבל גם אין ספק שמי שיתעקש לקבוע שהמנהג הנ"ל היה נהוג אצל כולם, חכם גדול הוא לא.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1701
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שח מט לימי הניטל

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 03 ינואר 2019, 01:07

1010 כתב:מסופר על גדול אחד שהיה לומד בליל ניטל, פעם נכנס חכם אחד לבקרו ומצאו לומד, שאלו מדוע לומד בניטל, ענה לו ע"ד צחות שרוצה לראות הגיהנום של אלו הלומדים בניטל. אמר לו החכם שעל לימוד בליל ניטל אין גיהנום כ"כ, אבל ללעוג על מנהג ישראל בודאי יש גיהנום. וקיבל מיד את דבריו.

מענין מיהו הגדול שמוזכר בסיפור הנ"ל. ובכלל המקור של הסיפור.
[סיפור בלי מקור (בפרט בסוג מנהגים שכל צד מנסה לגייס תומכים ותימוכין... ) בעיני אינו בר סמכא כלל. (ומן הסתם כך גם אצל כל אחד שלא מחליט לקבוע את המסקנה מראש)]
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1701
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שח מט לימי הניטל

הודעה שלא נקראהעל ידי 1010 » 03 ינואר 2019, 09:45

חזקי כתב:
1010 כתב:תעשה לי טובה, כמו (כמעט) כל הלכה, מנהג וחיוב בישראל יש מצדדים לכאן ולכאן.
מה שמביאים ציטוט מגדול אחד שלא אחז במנהג הזה, לא מפריך שום מנהג בישראל.

ושוב, מנהג של חסידים קודש קדשים הוא ואין להרהר אחריה כלל וכלל.
אבל מנהג זה קדום בהרבה, ואינו קשור לחסידות כלל.

אין ספק שמי שמהרהר כנגד הנוהגים במנהג זה כפי מסורת רבותיהם, יקרא שוטה.
אבל גם אין ספק שמי שיתעקש לקבוע שהמנהג הנ"ל היה נהוג אצל כולם, חכם גדול הוא לא.

צודק, איני מנסה לקבוע שהמנהג היה נהוג אצל כולם, כי לא כך היה.
אלא שהמנהג היה נפוץ הרבה מאוד, וזה היה נפוץ הרבה שנים טרם הזמן שהאיר אורו של הבעש"ט הקדוש.
כך שזה לא קשור לחסידות, אמנם זה אכן לא היה מנהג שכולם נהגו בו.
סמל אישי של המשתמש
1010
 
הודעות: 6043
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שח מט לימי הניטל

הודעה שלא נקראהעל ידי גידי » 07 ינואר 2019, 05:05

חזקי כתב:
1010 כתב:מסופר על גדול אחד שהיה לומד בליל ניטל, פעם נכנס חכם אחד לבקרו ומצאו לומד, שאלו מדוע לומד בניטל, ענה לו ע"ד צחות שרוצה לראות הגיהנום של אלו הלומדים בניטל. אמר לו החכם שעל לימוד בליל ניטל אין גיהנום כ"כ, אבל ללעוג על מנהג ישראל בודאי יש גיהנום. וקיבל מיד את דבריו.

מענין מיהו הגדול שמוזכר בסיפור הנ"ל. ובכלל המקור של הסיפור.
[סיפור בלי מקור (בפרט בסוג מנהגים שכל צד מנסה לגייס תומכים ותימוכין... ) בעיני אינו בר סמכא כלל. (ומן הסתם כך גם אצל כל אחד שלא מחליט לקבוע את המסקנה מראש)]

אל תהיה נאיבי שמחפש מקורות לסיפורי בדותות.. יש לך צד שהסיפור היה??
גידי
 
הודעות: 259
הצטרף: 10 נובמבר 2018, 20:40
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שח מט לימי הניטל

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 07 ינואר 2019, 16:43

גידי כתב:
חזקי כתב:
1010 כתב:מסופר על גדול אחד שהיה לומד בליל ניטל, פעם נכנס חכם אחד לבקרו ומצאו לומד, שאלו מדוע לומד בניטל, ענה לו ע"ד צחות שרוצה לראות הגיהנום של אלו הלומדים בניטל. אמר לו החכם שעל לימוד בליל ניטל אין גיהנום כ"כ, אבל ללעוג על מנהג ישראל בודאי יש גיהנום. וקיבל מיד את דבריו.

מענין מיהו הגדול שמוזכר בסיפור הנ"ל. ובכלל המקור של הסיפור.
[סיפור בלי מקור (בפרט בסוג מנהגים שכל צד מנסה לגייס תומכים ותימוכין... ) בעיני אינו בר סמכא כלל. (ומן הסתם כך גם אצל כל אחד שלא מחליט לקבוע את המסקנה מראש)]

אל תהיה נאיבי שמחפש מקורות לסיפורי בדותות.. יש לך צד שהסיפור היה??

אתה חוטא במה שהמצוטט חטא. שניכם יוצאים מנקודת הנחה - הסיפור היה או לא היה. אני בניגוד אליכם יוצא מנקודת הנחה שצריך לבדוק! לא לשלול מראש ולא להכריח מראש. [כמובן כל עוד לא הובא מקור מוסמך]
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1701
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שח מט לימי הניטל

הודעה שלא נקראהעל ידי מיקיש » 17 ינואר 2019, 17:23

נא להבהיר לבורים שבינינו מה היה בליל הניטל שפגם בו עד כד"כ
מיקיש
 
הודעות: 1
הצטרף: 17 ינואר 2019, 17:06
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שח מט לימי הניטל

הודעה שלא נקראהעל ידי מי זה » 17 ינואר 2019, 19:53

חזקי כתב:
1010 כתב:מסופר על גדול אחד שהיה לומד בליל ניטל, פעם נכנס חכם אחד לבקרו ומצאו לומד, שאלו מדוע לומד בניטל, ענה לו ע"ד צחות שרוצה לראות הגיהנום של אלו הלומדים בניטל. אמר לו החכם שעל לימוד בליל ניטל אין גיהנום כ"כ, אבל ללעוג על מנהג ישראל בודאי יש גיהנום. וקיבל מיד את דבריו.

מענין מיהו הגדול שמוזכר בסיפור הנ"ל. ובכלל המקור של הסיפור.
[סיפור בלי מקור (בפרט בסוג מנהגים שכל צד מנסה לגייס תומכים ותימוכין... ) בעיני אינו בר סמכא כלל. (ומן הסתם כך גם אצל כל אחד שלא מחליט לקבוע את המסקנה מראש)]


מכאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=3154#p25049
ראוי להביא מה שסיפר הג"ר שמואל פירר ז"ל אבד"ק קראָס בעמח"ס הר שפר עמ"ס הוריות,
שכשהיה אברך צעיר לימים נזדמן לו להיות בליל ניטל אצל אחד מרבותיו, שהיה גאון מפורסם שלא היה נמנה על עדת חסידים, ומצאו יושב אצל הגמרא ולומד בהתמדה, והיה הגאב"ד קראס עומד ומתמה, היתכן שלומדים תורה בליל זה.
ענה הגאון ואמר, שהיה ברצונו לראות הגיהנם עבור לימוד גמרא ותוספות בליל ניטל.
והמשיך הגאון מקראס לספר, כי הכאיב לו מאוד כששמע דברי ביטול הללו על מנהג ישראל קדושים, והרהיב עוז לומר לרבו, שבענין הגיהנם שמקבלים על מה שלומדים בליל התקופה, אין הכי נמי שעדיין יכולים להיות כמסתפק בזה, אמנם מהו עם הגיהנם בעד מי שלועג על דברי חכמים, הלא הראשונים כמלאכים נמנעו מלימוד התורה בליל זה. ויהי כשמוע הגאון את דבריו, מיד סגר את הגמרא והפסיק ממשנתו, ע"כ.

הגר"ש פירר (תרכ"ח-תש"ב) היה מחסידי בית צאנז, ויתכן שרבו זה היה רבו המובהק הגאון רבי נפתלי צבי סג"ל גאלדבערג זצ"ל ראב"ד טארנא שבהונגריה.
מתואר בקורות הימים כמרביץ תורה וגאון חריף, ספרו "בית לוי" עמ"ס גיטין, לא מצאתי אם היה מקורב לחסידות.

מה ששונה בסיפור הזה הוא שהתלמיד מעיר לרב, שזה קצת מאזן את הרושם למרות שגם הגר"ש פירער היה גדול וחכם (חבר בשלטון הרוחני של יח"ל, בורר מוסמך על רבים בגליציה).
מה שכן, יש להניח שיש עוד התבטאויות כאלו מגדולים יותר מפורסמים, אבל אין לנו את המקור, וגם בסיפור הנ"ל לא רשום מקור מדויק.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)
מי זה
 
הודעות: 949
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 22:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: שח מט לימי הניטל

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 04 פברואר 2019, 21:03

מובא בספר 'חיי יעקב' כי בתחילת יסוד הישיבה בוולוז'ין נהגו שלא ללמוד בלילה זה. הסיבה לשינוי הייתה, שפעם נכנס הגאון רבי חיים איצקוביץ מוולוז'ין בלילה להיכל הישיבה, כמנהגו מדי פעם. אותו לילה ליל 'ניטל' היה ובית המדרש ריק מתלמידיו. ויהי בהיכנסו נפלה גמרא אחת מארון הספרים על הרצפה. ניגש הרב והחזירה למקומה בארון. עוד הוא צועד הלאה, ושוב שמעה אוזנו קול חבטת נפילת גמרא על הרצפה. שוב ניגש הרב והחזירה למקומה. אולם, כאשר מעשה זה חזר בפעם השלישית, הבין, שיש כאן רמז מן השמים! מיד שלח את השמש להעיר את בני הישיבה משנתם, שיבואו מיד לבית המדרש ללמוד. לאחר שהתאספו הבחורים, ובית המדרש היה מלא וקול התורה נשמע, הגיעו לבית המדרש ראשי השררה וראש המשטרה, והסתכלו כה וכה אל קהל הלומדים. רבי חיים קיבל אותם בברכת שלום. כאשר שאלם, מה מטרת הביקור באישון ליל, התחמקו מלהשיב, רק הייתה ניכרת הבעת שביעות רצון על פניהם.

למחרת נודע הדבר, כי הייתה הלשנה של מוסרים לשלטון, שהיהודים מבזים את הנצרות, בכך שמבטלים תורה באותו ליל חגם, וסכנה גדולה נשקפה לישיבה. אלא שהממונים מטעם הממשלה, שבאו לראות אם ההלשנה נכונה נוכחו ששקר העלילו, שהרי במו עיניהם ראו שכל תלמידי הישיבה לומדים בשקידה... הואיל והתרחש הנס בליל 'ניטל', קבע רבי חיים, שכן ינהגו לשנים הבאות, שלא לבטל את בית המדרש בלילה הזה!
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1701
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

הקודם

חזור אל תורה ודעת

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־12 אורחים