אשכול הפרדוקסים

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

מנהל: יאיר

אשכול הפרדוקסים

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 11 דצמבר 2018, 02:14

בו יובאו אי"ה ובס"ד פרדוקסים הלכתיים ותורניים נבחרים בל"נ ובעז"ה
נערך לאחרונה על ידי גאליציאנער בתאריך 11 דצמבר 2018, 02:17, נערך פעם אחת בסך הכל.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
הודעות: 6580
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול הפרדוקסים

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 11 דצמבר 2018, 02:17

הפרדוקס של מונקטש...
מעשה באישה שהיתה אורחת באכסניה בימי החנוכה. רצתה לזכות במצוות נר חנוכה, ביקשה לתת פרוטה לבעל הבית, להשתתף בהדלקת נר חנוכה שלו. אמר לה בעל האכסניה: 'הרי את מקודשת בפרוטה שהיית צריכה לתת לי'...
הסתפקו רבני ולמדני העיר אם אכן האישה מקודשת. בגדר מצוות לא להנות ניתנו. אם ארוסתו נחשבת כבר "ביתו" ועוד.
ה"מנחת אלעזר" ממונקטש דן בדבריהם והשיב: עתה יש לדון, אם היא מקודשת, אז לא צריך לתת פרוטה, כי היא הרי אשתו. אלא שאם לא צריך פרוטה, כלומר, אם היא אינה צריכה ליתן לו פרוטה, אם כן הוא לא נתן לה מאומה ושוב אינה מקודשת, ושוב צריכה ליתן לו פרוטה ושוב מתקדשת... וחזר הדין ומתהפך לבלתי תכלית...
אכן, למעשה היא יצאה ידי חובת נר חנוכה דרבנן, כיון שנתן לה את הזכות בנר הזה מרצונו ובמתנה. (שו"ת "מנחת אלעזר" ד' ס"ט ועיי"ש)

[מקור: נר לשולחן שבת מקץ תשע"ט]
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 6580
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול הפרדוקסים

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 11 דצמבר 2018, 11:53

בהודעות הבאות אציג את הפרדוקסים שהובאו באשכול הנ"ל, לטובת אלו שאינם יכולים להיכנס ל"חרדים לדעת":
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 6580
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול הפרדוקסים

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 11 דצמבר 2018, 11:53

סבא קשישא כתב:ערב טוב!

בואו הסכיתו ושמעו למעשה שהתרחש בהאי שעתא.

ומעשה שהיה כך בערך היה:

בחור רם ונכבד מאחת הישיבות (כמובן, כדאמרי אינשי, אחת הישיבות הטובות בארץ...), הגיש לפני מבחן תורני, ושאל כיצד הייתי עונה על שאלה מסוימת.

השאלה הייתה מהו הדין במקרה כזה וכזה (כאן עליכם לדמיין מקרה כיד ה' הטובה עליכם)?

א) חייב בכפל.
ב) חייב מיתה
ג) חייב באמירת סליחה.
ד) תשובות א-ג נכונות.
ה) כל התשובות נכונות.

השבתי לו שלא הייתי מצליח לענות תשובה מוחלטת כי התשובות מוצגות באופן שגוי!

ממבטו של הבחור הבנתי שהוא חושב שנפלתי מהירח או עכ"פ שוקל אנכי לנסוע לירח... מיהרתי להסביר: תשובה ד' מניחה שרק תשובות א-ג נכונות, כלומר, שתשובה ב' איננה נכונה, מאידך תשובה ה' אומרת שכל התשובות נכונות, היינו, שגם תשובה ד' נכונה (האומרת שתשובה ב' איננה נכונה), וגם תשובה ב' נכונה!

זהו פרדוקס ולולאה לוגית שאיננה ניתנת לעצירה.

המשך יבוא....
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 6580
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול הפרדוקסים

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 11 דצמבר 2018, 11:54

סבא קשישא כתב:שוב ממבטו של הבחור הבנתי (די מהר, יש לציין) שהוא חושבני כאחד שהשתבשה עליו דעתו... עוד רגע קט והיה מאשפזני חלילה....

אמרתי לו (נואשות), אנא ממך על תשפטני כה מהר, אשאל אותך אך שאלה אחת שתבהיר לך את כוונתי. בלית ברירה ובאי-רצון ברור מוחלט ובוטה הטה הבחור את אוזנו (תוך כדי משיכת כתף גסה האומרת: אנא ממך תקצר ועזוב אותי לנפשי).

וכה שאלתי אותו:

ישנו ספר (מקצוען, סתם שתדעו) שמספר את כל האנשים שאינם מסתפרים בעצמם. עכשיו, במטותא השב לי, הספר המיוחד דנן (שנקרא אגב, יוחנן) מספר את עצמו?

אם התשובה שלילת הרי שהוא צריך לספר את עצמו (שהרי הוא מספר את האנשים שלא מספרים את עצמם), אם התשובה חיובית הרי שהוא לא יכול לספר את עצמו (שכן הוא מספר רק את אלו שאינם מסתפרים בעצמם)!

אז אנא השב לי מספר את עצמו או לא?!...

אלא שאז הבחור הפטיר בתרועות ניצחון ... המשך יבוא...
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 6580
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול הפרדוקסים

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 11 דצמבר 2018, 11:54

סבא קשישא כתב:.... "אתה קשקשן ושקרן!" - צעק עלי הבחור הזועם - "אמרת ששאלה זו תסביר מדוע המבחן לא תקין, אך במקום להסביר הוספת לסבך!".

אכן, חשבתי לתומי, ומיהרתי להסתלק בבושת פנים מהמקום. אך רגע לפני שדרכי נפרדה מאותו בחור עצבני לחשתי לו בשתיקה (בשתיקה כתבתי? בלחץ ובחרדה, באימה וביראה ברתת ובזיע - זה תיאור מדויק יותר לאמת):

"אתה צודק, אנכי שקרן מדופלם! - אך אמור נא לי, אם אני שקרן הרי שמשפט זה שקרי ונמצא שאני דובר אמת, ואם אנכי דובר אמת כצד יתקיים משפט זה שתוכנו שאני שקרן?!"

מה אתם אומרים חברים?

המשך לא יבוא (ממני)... אני זורק את העט לכם. הוסיפו לכתוב פרדוקסים כיד ה' הטובה עליכם.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 6580
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול הפרדוקסים

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 11 דצמבר 2018, 11:54

יאיר כתב:אופס, פספסתי את העט...זה אומר שלא אכתוב כאן תגובה...אבל בעצם כתבתי....אז הגבתי או לא?! פרדוקס... :P
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 6580
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול הפרדוקסים

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 11 דצמבר 2018, 11:55

גאליציינער כתב:
יאיר כתב:אופס, פספסתי את העט...זה אומר שלא אכתוב כאן תגובה...אבל בעצם כתבתי....אז הגבתי או לא?! פרדוקס... :P

על זה אפשר לומר שזה לא ממש פרודקס אלא "תגובה דיפלומטית", בסגנון: "אדוני מגיב שהוא לא מגיב"...

תשו"ח לסבא על החומר היפה שהעלה.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 6580
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול הפרדוקסים

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 11 דצמבר 2018, 11:55

הכתב והמכתב כתב:לדעתי אינטרנט מסונן הוא גם סוג של פרדוקס. מטרתו למנוע אינטרנס לא מסונן אבל הוא עצמו מגביר את השימוש של אינטרנט...
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 6580
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול הפרדוקסים

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 11 דצמבר 2018, 11:56

סבא קשישא כתב:
הכתב והמכתב כתב:לדעתי אינטרנט מסונן הוא גם סוג של פרדוקס. מטרתו למנוע אינטרנס לא מסונן אבל הוא עצמו מגביר את השימוש של אינטרנט...

זה לא נקרא פרדוקס.

'אינטרנט מסונן' אכן מונע אינטרנט פרוץ וזו מטרתו. זה שלרוב הוא גם מגביר את השימוש באינטרנט המסונן זו נקודה אחרת שאיננה שייכת למטרתו המוצהרת (מניעת אינטרנט פרוץ) ולכן הוא אינו מוחשב כפרדוקס.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 6580
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול הפרדוקסים

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 11 דצמבר 2018, 11:57

סבא קשישא כתב:
אגב, לאחר ששאלתי את אותו בחור אודות שאלת השקרן (ראה למעלה), השיב לי הבחור שהשאלה צ"ע, אך בכל מקרה גם אם משפט זה אומר דרשני, עדין אין בכוחו ללמד על המבחן המדובר (גם על כך ראה למעלה בתחילה), כמו גם על מכלול השפות והפרוקסים (שאינם קיימים לדעתו).

ומדוע אתה חושב כך? שאלתי - כשם שיש כללים אבל יש יוצא מהכללים, כך גם בזה, יש הרבה משפטים שיוצאים מהכלל והם הנחשבים למשפטי פרדוקס.

אגב, אמרתי לו בחיוך, יש כלל שלכל כלל יש יוצא מהכלל, אבל זה עצמו פרדקס, האם לכלל זה גופא יש יוצא מהכלל, א"כ כלל זה איננו מדוייק, ואם על כלל זה אין יוצא מהכלל הרי שהמפשט שלכל כלל יש יוצא מהכלל הוא איננו נכון!

ושוב אמר לי הבחור....
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 6580
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול הפרדוקסים

הודעה שלא נקראהעל ידי 1010 » 11 דצמבר 2018, 18:04

וכמו שאמרו בחסידות מסוימת שיש להם קפידא שלא להקפיד, וגם על קפידא זו לא הקפידו בכל כוחם.
סמל אישי של המשתמש
1010
 
הודעות: 6010
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: מצא את האבסורד!

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 12 דצמבר 2018, 14:01

בום טראאח כתב:
חזקי כתב:
גאליציינער כתב:הפרדוקס של מונקטש...
מעשה באישה שהיתה אורחת באכסניה בימי החנוכה. רצתה לזכות במצוות נר חנוכה, ביקשה לתת פרוטה לבעל הבית, להשתתף בהדלקת נר חנוכה שלו. אמר לה בעל האכסניה: 'הרי את מקודשת בפרוטה שהיית צריכה לתת לי'...
הסתפקו רבני ולמדני העיר אם אכן האישה מקודשת. בגדר מצוות לא להנות ניתנו. אם ארוסתו נחשבת כבר "ביתו" ועוד.
ה"מנחת אלעזר" ממונקטש דן בדבריהם והשיב: עתה יש לדון, אם היא מקודשת, אז לא צריך לתת פרוטה, כי היא הרי אשתו. אלא שאם לא צריך פרוטה, כלומר, אם היא אינה צריכה ליתן לו פרוטה, אם כן הוא לא נתן לה מאומה ושוב אינה מקודשת, ושוב צריכה ליתן לו פרוטה ושוב מתקדשת... וחזר הדין ומתהפך לבלתי תכלית...
אכן, למעשה היא יצאה ידי חובת נר חנוכה דרבנן, כיון שנתן לה את הזכות בנר הזה מרצונו ובמתנה. (שו"ת "מנחת אלעזר" ד' ס"ט ועיי"ש)

[מקור: נר לשולחן שבת מקץ תשע"ט]

לא הבנתי בכלל את הנושא, כיון שאינה חייבת לתת לו ,א"כ איך יכול לקדשה, אטו אם אשה רוצה לקנות משהו והמוכר אומר לה הרי את מקודשת בכסף שהיית נותנת לי אם היית קונה, תהיה מקודשת ???

אכן, דמיירי שהיא הסכימה לכך.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 6580
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: מצא את האבסורד!

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 16:22

יש כמה וכמה פרדוקסיים תורניים מפורסמים. אני אשתדל לעלות גם את אלה המפורסמים יותר.


פרדוקס קידוש החודש
מעשה בשני אנשים שבאו לסנהדרין ביום ל' לחודש אב והעידו שראו את מולד הלבנה, ובהתאם החליט בית הדין להכריז על אותו היום כ-א' באלול. לפני שהספיקו להכריז כך, הגיעו לבית הדין שני עדים אחרים להזים את עדותם של העדים הראשונים או לפסלם, שני עדים אלה יהיו ביום א' לחודש אלול בני 13 (בני מצווה) וכשירים לעדות מאותו יום.

לפי הדין היהודי, אם עדות העדים הראשונים הוזמה (או שהעדים נפסלו) על ידי העדים שבאו אחריהם, ולא נכריז על אותו היום כ-א' באלול, הוא יחשב עדיין להיות יום ל' באב. מאחר שכך לא מלאו לעדים שבקבוצה השנייה 13 שנים, וממילא עדותם אינה עדות, ואין בדבריהם כדי לְהָזֵם את עדות העדים הראשונים. משכך יש לקבל את עדות העדים הראשונים, ולהכריז על היום להיות א' באלול. אם כך, קבוצת העדים השנייה היא איפוא בדיוק בגיל 13, כשרים לעדות, ולכן עדותם מתקבלת וכן מזימה את זו של העדים הראשונים, וחוזר חלילה.

מסקנות הלכתיות - תשובת המנחת חינוך עצמו היא שעדות העדים הראשונים מתקבלת כיוון שבשעת העדתם, בטרם נתקדש החודש על פיהם, הם עדים כשרים, שכן אין באפשרות העדים האחרונים הקטנים לפסלם, ואנחנו לא צריכים לחשוב מה יקרה לאחר שיתקדש החודש וישתנה המצב. ואם באו העדים המזימים לאחר שנגמר הדין והחודש קודש, הרי בהזמתם או פסילתם של העדים הראשונים אין כל בעיה, שכן החודש שנתקדש ישאר כזה על פי כללי קידוש החודש שגם קידוש בשגגה ובהטעיה ואף בזדון - מתקבל. לעומת זאת בספר דרך המלך כתב שכיון שיש לנו פרדוקס - אנחנו לא מקדשים את החודש. שכל מקום שיש פרדוקס צריך להשאיר את המצב כמו שהוא לפני שהגיע הפרדוקס.

ובספר מנחת סולת כתב שאין כלל פרדוקס, והעדים השניים פסולים גם אם נכריז את אותו היום להיות א' באלול והעדים יהיו גדולים, כי כל עד שיש לו אינטרס פסול להעיד באותו נושא, וכאן יש לעדים השניים אינטרס שלא יתקדש החודש, שהרי על ידי ההכרזה שהיום יהיה א' באלול הם יהפכו להיות גדולים, ואם יעשו עבירה באותו יום יתחייבו בעונש, והם מעדיפים לדחות את ההכרזה של א' באלול למחרת כדי להתחייב במצוות רק למחרת.
https://www.hamichlol.org.il/%D7%A4%D7% ... 7%93%D7%A9
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: מצא את האבסורד!

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 16:23

פרדוקס ירושלמי

"ישנו פרדוקס שמסופר כבדיחה, אבל יש בו הרבה מן האמת. ידוע שהרב יצחק יעקב וייס רב העדה החרדית, פסק שלרמות אין דין של ירושלים לגבי פורים, והם צריכים לחגוג בי"ד אדר. הרב שלמה זלמן אוירבך התנגד לפסק זה וטען שרמות היא כירושלים ועל תושביה לחגוג בשושן פורים כמו הירושלמים. בהנחה שהירושלמים מקבלים את הרב ווייס כרבה של העיר ירושלים הוא אמר לתושבי רמות - "אם רמות בירושלים יש לשמוע לרב ווייס. אם תשמעו לו הרי שרמות אינה ירושלים. אם רמות אינה ירושלים אין צורך לשמוע לרב ווייס (שהרי אין תושבי רמות תושבי עירו של הרב ווייס) ואז אפשר לשמוע לי - אם תשמעו לי הרי שרמות דינה כירושלים ויש לשמוע לרב ווייס... וכו' וכו' ".
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול הפרדוקסים

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 16:41

בבקשה מהמנהל נא לא להעביר את ההודעות שלי מאשכול אבסורד לאשכול כאן!
אשכול אבסורד הוא שם כולל לדילמות אבסורדים פרדוקסים תרתי דסתרי, ואין ענין באשכול ספיצפי לפרדוקסים.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול הפרדוקסים

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 12 דצמבר 2018, 16:57

מחלוקת אחרונים...אני נמצא בפרדוקס... :P
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14733
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול הפרדוקסים

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 17:15

אשכול אבסורד הוא שם כולל לדילמות אבסורדים פרדוקסים תרתי דסתרי, ואין ענין באשכול ספיצפי לפרדוקסים.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול הפרדוקסים

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 12 דצמבר 2018, 17:43

לא מדוייק. עיין בתחילת האשכול, 'אבסורד' ו'פרדוקס' הם שני מושגים דומים אך שונים ולא זהים.
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14733
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול הפרדוקסים

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 14 דצמבר 2018, 01:36

יאיר כתב:לא מדוייק. עיין בתחילת האשכול, 'אבסורד' ו'פרדוקס' הם שני מושגים דומים אך שונים ולא זהים.

אכן, הם שני דברים שונים בתכלית.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 6580
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב


חזור אל תורה ודעת

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־8 אורחים