צדקה למכורים למיניהם?

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

מנהל: יאיר

צדקה למכורים למיניהם?

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 18 דצמבר 2018, 04:54

יהודי מבקש ממך עזרה. אתה יודע שהוא לוקח את הכסף ומשתמש בו לדברים לא טובים. חומרים מסוכנים, אלכוהול וכיוצא בזה.
האם במקרה כזה הנתינה נחשבת לצדקה? או בכלל יש איסור להביא לו מהטעם שאתה גורם לו לעבור על איסור או היזק גופני? [חומרים מסוכנים כתב האגרות משה שאסור ליטול. וגם בהשתכרות כרונית יש משום ונשמרתם ועוד טעמים לאסור]

זה שאלה שנתקלתי בה בעבר, וכעת עלתה לי לאור המעשה עם ר' משה שפירא שהבאתי באשכול אחר. ונעתיק גם לאשכול כאן.

כך מספר הרב גנוט. ידידי הרה"ג ר' אהרון גינוער שליט"א נסע פעם במונית עם מורו ורבו הגאון רבי משה שפירא זצ"ל. המונית עצרה לפני הרמזור ומאן-דהוא הקיש על חלון הרכב והושיט את ידו לנדבה. חזותו של ההלך העידה עליו שהוא אדם מפוקפק, שמשתמש ב"חומרים מסוכנים" ומזיק לגופו. הגר"מ שפירא זצ"ל שלף את ארנקו והעניק לו שטר של עשרים שקל. הרב גינוער לא התאפק ושאל "הרב הרי יודע שהכסף לא ילך לאוכל אלא לדברים גרועים. אם כן, מדוע הרב נתן לו נדבה הגונה?".
הביט בו רבי משה שפירא בעיניו החודרות ואמר: "אם יהודי מושיט לי יד ומבקש עזרה ואני לא עושה חשבונות, גם הקב"ה לא יעשה איתי חשבונות. כדרך שאדם נוהג באחרים, ינהג איתו הקב"ה!".


מה ידוע לכם בנידון הזה מהפן ההלכתי והמוסרי? ומאידך מה סברת הגאון הנ"ל מהפן ההלכתי?
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: צדקה למכורים למיניהם?

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 20 דצמבר 2018, 01:53

לענ"ד במושכל ראשון יש בזה משום "ולפני עוור לא תתן מכשול".

ובמבט מעמיק יותר [לאחר קריאת הסיפור אודות הגאון המופלא רבי משה שפירא זצ"ל] אני חושב שזה תלוי בכל איש ואיש.
בגדולי ישראל שהם במדריגות נעלות מאיתנו והם לא מדקדקים בציציות של המבקש והם נותנים לכל אחד ואחד ממש - אזי הוא ממילא היה נותן לו.
משא"כ אנשים שמדקדקים למי שנותנים, אזי פה מוטל עליהם לדקדק בכדי שלא להיכשל באיסור הנ"ל.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
הודעות: 6562
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: צדקה למכורים למיניהם?

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 20 דצמבר 2018, 01:59

לא ברור. מה לי גדול בישראל מה לי הדיוט בישראל. אם מקבל הצדקה משתמש לדבר אסור אז אסור! אם זה לפני עיור אז זה לפני עיור!
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: צדקה למכורים למיניהם?

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 20 דצמבר 2018, 02:24

מסופר על הגה"ק בעל ה"דברי חיים" מצאנז זי"ע שהיה נותן לכל עני ועני שהתדפק על דלתותיו לבקש צדקה מבלי לבדוק אודותיו כלום, וכידוע שלא היה לן בביתו עם שווה פרוטה באמתחתו.
שאלוהו אנשי ביתו מדוע הוא נותן כ"כ בקלות מבלי לבדוק מיהם המקבלים, הרי היה ידוע לכל האנשים שאפשר לבוא לקבל 'נתינה' הגונה מאיתו ומתחזים ונוכלים רבים ניצלו את זה.
ענה הרה"ק: מוטב לי לחלק למאה אנשים שאינם עניים באמת ועל ידי זה אתן לעני אחד נצרך באמת, מאשר לברר אודות המקבלים שעל ידי זה אולי יימנע עני אחד מלקבל צדקה על ידי.

[כן הוא בערך תורף הסיפור]
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
הודעות: 6562
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: צדקה למכורים למיניהם?

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 20 דצמבר 2018, 02:24

חזקי כתב:לא ברור. מה לי גדול בישראל מה לי הדיוט בישראל. אם מקבל הצדקה משתמש לדבר אסור אז אסור! אם זה לפני עיור אז זה לפני עיור!

סלח לי, אתה ליטאי ??
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
הודעות: 6562
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: צדקה למכורים למיניהם?

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 20 דצמבר 2018, 02:29

גאליציאנער כתב:מסופר על הגה"ק בעל ה"דברי חיים" מצאנז זי"ע שהיה נותן לכל עני ועני שהתדפק על דלתותיו לבקש צדקה מבלי לבדוק אודותיו כלום, וכידוע שלא היה לן בביתו עם שווה פרוטה באמתחתו.
שאלוהו אנשי ביתו מדוע הוא נותן כ"כ בקלות מבלי לבדוק מיהם המקבלים, הרי היה ידוע לכל האנשים שאפשר לבוא לקבל 'נתינה' הגונה מאיתו ומתחזים ונוכלים רבים ניצלו את זה.
ענה הרה"ק: מוטב לי לחלק למאה אנשים שאינם עניים באמת ועל ידי זה אתן לעני אחד נצרך באמת, מאשר לברר אודות המקבלים שעל ידי זה אולי יימנע עני אחד מלקבל צדקה על ידי.

[כן הוא בערך תורף הסיפור]

יש חלוקה ברורה בין אדם שנוטל כסף ומשתמש בחומרים מסוכנים כמו בשאלה שפתחנו בה, ובין אדם שמתחזה לנזקק שבסופו של ענין גם 'נוכל' צריך להתפרנס, ויש לו שני אופציות לעבוד או לעבוד בהתחזות. אבל הכסף בסופו של דבר הולך למטרה של מזון ומחיה לו ולבני משפחתו. ופשוט. ובעיקר שבסיפור עם הגה"ק הדברי חיים שהיו מגיעים אליו עשרות מידי יום, הלא רוב המבקשים אינם נוכלים ועל כך טען שאין שום בעיה להעניק בלי לבדוק, לא כאן שהאיש ידוע.. שמשתמש בחומרים מסוכנים.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: צדקה למכורים למיניהם?

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 20 דצמבר 2018, 02:35

חזקי כתב:
גאליציאנער כתב:מסופר על הגה"ק בעל ה"דברי חיים" מצאנז זי"ע שהיה נותן לכל עני ועני שהתדפק על דלתותיו לבקש צדקה מבלי לבדוק אודותיו כלום, וכידוע שלא היה לן בביתו עם שווה פרוטה באמתחתו.
שאלוהו אנשי ביתו מדוע הוא נותן כ"כ בקלות מבלי לבדוק מיהם המקבלים, הרי היה ידוע לכל האנשים שאפשר לבוא לקבל 'נתינה' הגונה מאיתו ומתחזים ונוכלים רבים ניצלו את זה.
ענה הרה"ק: מוטב לי לחלק למאה אנשים שאינם עניים באמת ועל ידי זה אתן לעני אחד נצרך באמת, מאשר לברר אודות המקבלים שעל ידי זה אולי יימנע עני אחד מלקבל צדקה על ידי.

[כן הוא בערך תורף הסיפור]

יש חלוקה ברורה בין אדם שנוטל כסף ומשתמש בחומרים מסוכנים כמו בשאלה שפתחנו בה, ובין אדם שמתחזה לנזקק שבסופו של ענין גם 'נוכל' צריך להתפרנס, ויש לו שני אופציות לעבוד או לעבוד בהתחזות. אבל הכסף בסופו של דבר הולך למטרה של מזון ומחיה לו ולבני משפחתו. ופשוט. ובעיקר שבסיפור עם הגה"ק הדברי חיים שהיו מגיעים אליו עשרות מידי יום, הלא רוב המבקשים אינם נוכלים ועל כך טען שאין שום בעיה להעניק בלי לבדוק, לא כאן שהאיש ידוע.. שמשתמש בחומרים מסוכנים.

לגבי ההבדל הראשון שציינת בהודעתך, דברים של טעם הם.

אודות חלקו השני של הודעתך, כנראה שלא קראת בעיון את דברי הרה"ק מצאנז: מוטב שיבואו מאה אנשים נוכלים בכדי שעני אחד יקבל צדקה - אלו הם תורף הדברים שאמר.
ואכן כן הוא הסיפור - שהגיעו הרבה מאוד נוכלים.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
הודעות: 6562
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: צדקה למכורים למיניהם?

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 20 דצמבר 2018, 02:42

גאליציאנער כתב:
חזקי כתב:
גאליציאנער כתב:מסופר על הגה"ק בעל ה"דברי חיים" מצאנז זי"ע שהיה נותן לכל עני ועני שהתדפק על דלתותיו לבקש צדקה מבלי לבדוק אודותיו כלום, וכידוע שלא היה לן בביתו עם שווה פרוטה באמתחתו.
שאלוהו אנשי ביתו מדוע הוא נותן כ"כ בקלות מבלי לבדוק מיהם המקבלים, הרי היה ידוע לכל האנשים שאפשר לבוא לקבל 'נתינה' הגונה מאיתו ומתחזים ונוכלים רבים ניצלו את זה.
ענה הרה"ק: מוטב לי לחלק למאה אנשים שאינם עניים באמת ועל ידי זה אתן לעני אחד נצרך באמת, מאשר לברר אודות המקבלים שעל ידי זה אולי יימנע עני אחד מלקבל צדקה על ידי.

[כן הוא בערך תורף הסיפור]

יש חלוקה ברורה בין אדם שנוטל כסף ומשתמש בחומרים מסוכנים כמו בשאלה שפתחנו בה, ובין אדם שמתחזה לנזקק שבסופו של ענין גם 'נוכל' צריך להתפרנס, ויש לו שני אופציות לעבוד או לעבוד בהתחזות. אבל הכסף בסופו של דבר הולך למטרה של מזון ומחיה לו ולבני משפחתו. ופשוט. ובעיקר שבסיפור עם הגה"ק הדברי חיים שהיו מגיעים אליו עשרות מידי יום, הלא רוב המבקשים אינם נוכלים ועל כך טען שאין שום בעיה להעניק בלי לבדוק, לא כאן שהאיש ידוע.. שמשתמש בחומרים מסוכנים.

לגבי ההבדל הראשון שציינת בהודעתך, דברים של טעם הם.

אודות חלקו השני של הודעתך, כנראה שלא קראת בעיון את דברי הרה"ק מצאנז: מוטב שיבואו מאה אנשים נוכלים בכדי שעני אחד יקבל צדקה - אלו הם תורף הדברים שאמר.
ואכן כן הוא הסיפור - שהגיעו הרבה מאוד נוכלים.

שים לב. הדברי חיים נשאל מדוע אינו בודק. ועל זה השיב שגם אם יבואו מאה נוכלים אין לו בעיה, וכל זה רק בגלל שאין לו ידיעה שהם נוכלים. אבל אילו היה מכיר באחד שהוא נוכל, מנין לנו להחליט שהיה מעניק לו. ולדעתי זה ההסבר הפשוט.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: צדקה למכורים למיניהם?

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציאנער » 21 דצמבר 2018, 15:02

חזקי כתב:
גאליציאנער כתב:
חזקי כתב:
גאליציאנער כתב:מסופר על הגה"ק בעל ה"דברי חיים" מצאנז זי"ע שהיה נותן לכל עני ועני שהתדפק על דלתותיו לבקש צדקה מבלי לבדוק אודותיו כלום, וכידוע שלא היה לן בביתו עם שווה פרוטה באמתחתו.
שאלוהו אנשי ביתו מדוע הוא נותן כ"כ בקלות מבלי לבדוק מיהם המקבלים, הרי היה ידוע לכל האנשים שאפשר לבוא לקבל 'נתינה' הגונה מאיתו ומתחזים ונוכלים רבים ניצלו את זה.
ענה הרה"ק: מוטב לי לחלק למאה אנשים שאינם עניים באמת ועל ידי זה אתן לעני אחד נצרך באמת, מאשר לברר אודות המקבלים שעל ידי זה אולי יימנע עני אחד מלקבל צדקה על ידי.

[כן הוא בערך תורף הסיפור]

יש חלוקה ברורה בין אדם שנוטל כסף ומשתמש בחומרים מסוכנים כמו בשאלה שפתחנו בה, ובין אדם שמתחזה לנזקק שבסופו של ענין גם 'נוכל' צריך להתפרנס, ויש לו שני אופציות לעבוד או לעבוד בהתחזות. אבל הכסף בסופו של דבר הולך למטרה של מזון ומחיה לו ולבני משפחתו. ופשוט. ובעיקר שבסיפור עם הגה"ק הדברי חיים שהיו מגיעים אליו עשרות מידי יום, הלא רוב המבקשים אינם נוכלים ועל כך טען שאין שום בעיה להעניק בלי לבדוק, לא כאן שהאיש ידוע.. שמשתמש בחומרים מסוכנים.

לגבי ההבדל הראשון שציינת בהודעתך, דברים של טעם הם.

אודות חלקו השני של הודעתך, כנראה שלא קראת בעיון את דברי הרה"ק מצאנז: מוטב שיבואו מאה אנשים נוכלים בכדי שעני אחד יקבל צדקה - אלו הם תורף הדברים שאמר.
ואכן כן הוא הסיפור - שהגיעו הרבה מאוד נוכלים.

שים לב. הדברי חיים נשאל מדוע אינו בודק. ועל זה השיב שגם אם יבואו מאה נוכלים אין לו בעיה, וכל זה רק בגלל שאין לו ידיעה שהם נוכלים. אבל אילו היה מכיר באחד שהוא נוכל, מנין לנו להחליט שהיה מעניק לו. ולדעתי זה ההסבר הפשוט.

לא, הוא לא בדק אף פעם, ומשכך הגיעו אליו בוודאות נוכלים.
לכן שאלו אותו למה הוא לא בודק - ומשכך לא יגיעו אליו יותר הנוכלים [שידע בבירור שהם מגיעים].
ועל זה הוא ענה מה שענה.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
סמל אישי של המשתמש
גאליציאנער
 
הודעות: 6562
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: צדקה למכורים למיניהם?

הודעה שלא נקראהעל ידי גידי » 25 דצמבר 2018, 05:28

חזקי כתב:יהודי מבקש ממך עזרה. אתה יודע שהוא לוקח את הכסף ומשתמש בו לדברים לא טובים. חומרים מסוכנים, אלכוהול וכיוצא בזה.
האם במקרה כזה הנתינה נחשבת לצדקה? או בכלל יש איסור להביא לו מהטעם שאתה גורם לו לעבור על איסור או היזק גופני? [חומרים מסוכנים כתב האגרות משה שאסור ליטול. וגם בהשתכרות כרונית יש משום ונשמרתם ועוד טעמים לאסור]

זה שאלה שנתקלתי בה בעבר, וכעת עלתה לי לאור המעשה עם ר' משה שפירא שהבאתי באשכול אחר. ונעתיק גם לאשכול כאן.

כך מספר הרב גנוט. ידידי הרה"ג ר' אהרון גינוער שליט"א נסע פעם במונית עם מורו ורבו הגאון רבי משה שפירא זצ"ל. המונית עצרה לפני הרמזור ומאן-דהוא הקיש על חלון הרכב והושיט את ידו לנדבה. חזותו של ההלך העידה עליו שהוא אדם מפוקפק, שמשתמש ב"חומרים מסוכנים" ומזיק לגופו. הגר"מ שפירא זצ"ל שלף את ארנקו והעניק לו שטר של עשרים שקל. הרב גינוער לא התאפק ושאל "הרב הרי יודע שהכסף לא ילך לאוכל אלא לדברים גרועים. אם כן, מדוע הרב נתן לו נדבה הגונה?".
הביט בו רבי משה שפירא בעיניו החודרות ואמר: "אם יהודי מושיט לי יד ומבקש עזרה ואני לא עושה חשבונות, גם הקב"ה לא יעשה איתי חשבונות. כדרך שאדם נוהג באחרים, ינהג איתו הקב"ה!".


מה ידוע לכם בנידון הזה מהפן ההלכתי והמוסרי? ומאידך מה סברת הגאון הנ"ל מהפן ההלכתי?

עם כל הכבוד הראוי
לדעתי אין ללמוד מהסיפור הוראה למעשה
ובטוח שבעלי ההוראה היו חולקים על ר' משה בענין
גידי
 
הודעות: 259
הצטרף: 10 נובמבר 2018, 20:40
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: צדקה למכורים למיניהם?

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 02 ינואר 2019, 23:50

גאליציאנער כתב:
חזקי כתב:
גאליציאנער כתב:
חזקי כתב:
גאליציאנער כתב:מסופר על הגה"ק בעל ה"דברי חיים" מצאנז זי"ע שהיה נותן לכל עני ועני שהתדפק על דלתותיו לבקש צדקה מבלי לבדוק אודותיו כלום, וכידוע שלא היה לן בביתו עם שווה פרוטה באמתחתו.
שאלוהו אנשי ביתו מדוע הוא נותן כ"כ בקלות מבלי לבדוק מיהם המקבלים, הרי היה ידוע לכל האנשים שאפשר לבוא לקבל 'נתינה' הגונה מאיתו ומתחזים ונוכלים רבים ניצלו את זה.
ענה הרה"ק: מוטב לי לחלק למאה אנשים שאינם עניים באמת ועל ידי זה אתן לעני אחד נצרך באמת, מאשר לברר אודות המקבלים שעל ידי זה אולי יימנע עני אחד מלקבל צדקה על ידי.

[כן הוא בערך תורף הסיפור]

יש חלוקה ברורה בין אדם שנוטל כסף ומשתמש בחומרים מסוכנים כמו בשאלה שפתחנו בה, ובין אדם שמתחזה לנזקק שבסופו של ענין גם 'נוכל' צריך להתפרנס, ויש לו שני אופציות לעבוד או לעבוד בהתחזות. אבל הכסף בסופו של דבר הולך למטרה של מזון ומחיה לו ולבני משפחתו. ופשוט. ובעיקר שבסיפור עם הגה"ק הדברי חיים שהיו מגיעים אליו עשרות מידי יום, הלא רוב המבקשים אינם נוכלים ועל כך טען שאין שום בעיה להעניק בלי לבדוק, לא כאן שהאיש ידוע.. שמשתמש בחומרים מסוכנים.

לגבי ההבדל הראשון שציינת בהודעתך, דברים של טעם הם.

אודות חלקו השני של הודעתך, כנראה שלא קראת בעיון את דברי הרה"ק מצאנז: מוטב שיבואו מאה אנשים נוכלים בכדי שעני אחד יקבל צדקה - אלו הם תורף הדברים שאמר.
ואכן כן הוא הסיפור - שהגיעו הרבה מאוד נוכלים.

שים לב. הדברי חיים נשאל מדוע אינו בודק. ועל זה השיב שגם אם יבואו מאה נוכלים אין לו בעיה, וכל זה רק בגלל שאין לו ידיעה שהם נוכלים. אבל אילו היה מכיר באחד שהוא נוכל, מנין לנו להחליט שהיה מעניק לו. ולדעתי זה ההסבר הפשוט.

לא, הוא לא בדק אף פעם, ומשכך הגיעו אליו בוודאות נוכלים.
לכן שאלו אותו למה הוא לא בודק - ומשכך לא יגיעו אליו יותר הנוכלים [שידע בבירור שהם מגיעים].
ועל זה הוא ענה מה שענה.

שים לב. הנידון הוא האם מותר לתת לאדם שידוע עליו שהוא נוכל ומשתמש בכספו לדברים לא טובים. בסיפור שהבאת מהדברי חיים זצ"ל לא מדובר שהביא ביודעין לנוכלים. אלא שלא ימלט שאחד מהבאים עליו הוא כזה, ולזה אמר כפי שהסברנו שכל עוד שאין ידיעה על אדם מסוים שהוא נוכל אין בעיה להעניק ואין צורך לבדוק אחרי כל אחד ואחד. [גם סתם אדם שנותן צדקה בודאי נתן בין השאר גם לנוכלים] אולם במקרה כמו בשאלה הנ"ל, שהאדם 'המקבל' ידוע עליו את שידוע, בזה אין שום ראיה שיש היתר להביא לאדם כזה.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב


חזור אל תורה ודעת

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־13 אורחים