פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

מנהל: יאיר

פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 06 ינואר 2019, 14:46

מוזמנים לעלות מהשפע שבגנכם.
חידושים. הערות. ווארטים. מאמרים. רעיונות.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 06 ינואר 2019, 15:15

בא - 3 מכות

וארא - 7 מכות
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 06 ינואר 2019, 15:16

אשאל אותך שאלה. מדוע ה' ציוה למשה כביכול לא לומר את האמת ולומר לפרעה שרוצים רק לצאת לג' ימים ולחוג במדבר (ולחזור)?
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 06 ינואר 2019, 15:23

אתמול דוקא קראתי מאמר ארוך של ר' שלום. שמוכיח בכמה ראיות, שפרעה ומשה שניהם ידעו טוב טוב שהבקשה להקריב קרבן איננה כפי שהיא. ולולא שדבריו ארוכים הייתי מעתיק. ובשורה תחתונה לא היה שם שקר.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 06 ינואר 2019, 15:27

אז הגר"א חולק עליך...

https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?t=227
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 06 ינואר 2019, 15:31

ר' שלום מבסס את דבריו בראיות חזקות. ולדעתי זה פשט הדברים.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 06 ינואר 2019, 15:32

יאיר כתב:בא - 3 מכות

וארא - 7 מכות

המהר"ל (גבורות ה', פרק ל"ג) כותב: החלוקה של 'שבע ושלוש', זאת החלוקה של המכות... ששבע מהם מופיעות בפרשת השבוע, פרשת וארא, ועוד שלוש מכות, מופיעות בפרשת שבוע הבא, פרשת בֹא. המהר"ל עוד כותב, שיש המחלקים את המכות ל'חמש-חמש'.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 06 ינואר 2019, 15:36

לא כ"כ הבנתי מה אתה אומר שהוא אומר ולאיזה ענין החלוקה
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 06 ינואר 2019, 15:44

חלוקה נוספת של המכות בסדרה של 3 3
כך מוציא המהר"ל מדברי רבי יהודה שנתן בהם סימנים: דצ"ך עד"ש באח"ב.
viewtopic.php?f=9&t=13669&p=479561#p479561
המהר"ל מסביר– שלושת הסדרות של המכות האלה, בא ללמד אותנו, שהשנים הראשונים היו בהתרעה, והשלישית בלי.
הכלי יקר בשם האברבנאל מסביר כנגד שלושת קבוצות כופרים [א. לא מאמינים כלל ב. יש אלוקים לא משגיח ג. משגיח אבל אחרי שברא את העולם לא משנה את איתני הטבע] – נתן הקב"ה שלושה סוגים של מכות, וזה דצ"ך. עד"ש. באח"ב.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 06 ינואר 2019, 16:09

הסברים נוספים לחלוקת המכות נתפרש באבן עזרא והרשב"ם.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי 1010 » 06 ינואר 2019, 17:40

יאיר כתב:אשאל אותך שאלה. מדוע ה' ציוה למשה כביכול לא לומר את האמת ולומר לפרעה שרוצים רק לצאת לג' ימים ולחוג במדבר (ולחזור)?

אין בפניי עכשיו החומש רשי כפשוטו, אבל ראיתי בשעתו בחומש הזה בפירוש על המקרא שנקרא "פשוטו של מקרא" שמביא בשם מפרשים (איני יוכר מי, יתכן שהגרש"ר הירש) שאכן מקודם היתה כוונה חבקש מפרעה רק לשלושה ימים לצאת לעבוד את ה' ואח"כ יחזרו למצרים ווכעבור זמן יבקשו ממנו לצאת לגמרי, והשי"ת שלח לבקש זאת בראשונה כדי שייענש שאפי' על דבר פעוט שכזה אינו נותן לבנ"י לצאת.
סמל אישי של המשתמש
1010
 
הודעות: 6008
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 06 ינואר 2019, 17:51

אבל בסוף הסכים לג' ימים ולא חזרו. דחוק (אלא פשיטא כהגר"א והבא"ח ועוד).
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 06 ינואר 2019, 20:16

יאיר כתב:אבל בסוף הסכים לג' ימים ולא חזרו. דחוק (אלא פשיטא כהגר"א והבא"ח ועוד).

קצת פלא לטעון שזה הפשט.
ההגיון הפשוט, אחרי שמשה מבשר לעם ישראל על הגאולה הקרבה, שדבר זה גונב לפרעה. והלא אפילו על הריגת האיש המצרי תיכף נודע לפרעה, וזו אחת ההוכחות של ר' שלום שפרעה ידע את כוונתם האמיתית.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 06 ינואר 2019, 20:48

הגר"א כותב זאת בהקשר של קריעת ים סוף שהלא קשה מדוע נכנסו המצרים לשים וכי לא ראו את הנס ושה' נלחם לישראל ואיך לא חששו להכנס?,

אלא כתוב שהיה נדמה להם כארץ אחרת (יבשה רגילה) וגם כאן ה' תעתע בהם (כמו הג' ימים)

והוא שוב מהטעם של מידה כנגד מידה כפי שפרעה רימה את ישראל בתחילה והעבידם בתשלום ואח"כ העבידם בפרך בחינם.
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 06 ינואר 2019, 20:48

מה ר' שלום כותב בקצרה? (ללא הראיות)
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 06 ינואר 2019, 21:01

יאיר כתב:מה ר' שלום כותב בקצרה? (ללא הראיות)

בלנ"ד אשתדל לעלות את תמצית דבריו.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 06 ינואר 2019, 21:28

סתם עמך כתב:במכת חושך כתוב וימש חושך, וברש"י פירש שהיה עבה, ויש מדרש שהיה עבה כדינר,
והתקשיתי להבין מה ההסבר בזה עבה כדינר הלא כל האויר הי מלא חושך, ומה פירוש עבה כדינר

viewtopic.php?f=9&t=9781
המלבי"ם כתב עהפ"ס ויהי חשך - והיה החשך כל כך עב ומכופל עד שהיה מכבה הנרות שהדליקו בו כאשר יהיה במערות העמוקות שתחת הארץ, וכן העומדים בהררי חושך לא יעמוד שם אור אש ואור נר, שלא היה חשך העדרי רק חשך ממשי, שעל ידי נטית יד משה נעשה חדשה בארץ שנתעבה האויר ונתמלא אדים ערפליים במדרגה גדולה עד שימנעו שם נצוצי האורה להבקיע בתוכו, ואחר כך נתעבה האויר יותר עד שלא קמו איש מתחתיו.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 06 ינואר 2019, 21:41

רבינו הגר"א בספר קול אליהו כתב על הפסוק וימש חושך - יש לומר דהנה האור בריה והחושך בריה, ולא כיש מי שאומרים שהחושך הוא העדר האור, דבאמת לא כן הוא רק בריה בפני עצמה, אלא שנדחה מפני האור, כי כן שם הקב"ה בטבע הבריאה, ולפי זה כאן שינה הקב"ה את הטבע שאמר וימש חושך, פירוש שחושך ימש האור ולא האור החשך.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 06 ינואר 2019, 21:42

הספורנו כתב וימש חושך - ויסיר את החשך הטבעי של לילה, כי אמנם חשך הלילה הוא אויר מוכן לקבל האור, והוא חשוך בהעדר האור בלבד, אמנם זה החשך יהיה אוירו בלתי מוכן לקבל האור לרוב עביו, ולא יפול עליו העדר האור בהיותו בלתי מוכן אליו, ולפיכך לא ראה איש את אחיו, כי לא הספיק לזה אור נר ואבוקה.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי 1010 » 06 ינואר 2019, 23:46

יאיר כתב:אבל בסוף הסכים לג' ימים ולא חזרו. דחוק (אלא פשיטא כהגר"א והבא"ח ועוד).

הרבינו בחיי מסביר שאכן היתה כוונה מצד קוב"ה מתחילה להוציא את בנ"י רק לשלושה ימים וליתן רק חלק מהמצוות לעם ישראל, ובהמשך כאשר יגזור הקב"ה על פרעה להוציא את בנ"י, ייצאו בני לגמרי מארץ מצרים, אבל לא היתה הבקשה הזאת בערמה לפרעה.
ואכן האברבנאל מביא שזה שביקשו לכתחילה זאת לפרעה, הוא כדי שיראו בבירור את רשעו של פרעה שאפי' לשלושה ימים אינו רוצה להוציא את ישראל.
סמל אישי של המשתמש
1010
 
הודעות: 6008
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי אני פה » 07 ינואר 2019, 00:16

1010 מה אתה עושה כאן תחזור הביתה...
סמל אישי של המשתמש
אני פה
 
הודעות: 6227
הצטרף: 12 דצמבר 2015, 21:46
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי 1010 » 07 ינואר 2019, 00:19

אני פה כתב:1010 מה אתה עושה כאן תחזור הביתה...

איפוא הבית?
סמל אישי של המשתמש
1010
 
הודעות: 6008
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 07 ינואר 2019, 00:29

יאיר כתב:מה ר' שלום כותב בקצרה? (ללא הראיות)

זה מאמר שמתפרס על 4 דפים! קשה לתמצת. מקומו בספר לב שלום עמוד קיח - קכה שם הוא מאריך להוכיח שפרעה היה מודע לכך. וגם משה היה מודע שפרעה מודע..
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 07 ינואר 2019, 00:32

יאיר כתב:אשאל אותך שאלה. מדוע ה' ציוה למשה כביכול לא לומר את האמת ולומר לפרעה שרוצים רק לצאת לג' ימים ולחוג במדבר (ולחזור)?

הכתב סופר שמות פרק ה פסוק ג כותב שם בזה"ל: אלקי העברים נקרא עלינו נלכה נא דרך שלשת ימים במדבר ונזבחה לה' אלקינו. נ"ל טעם שהיה צריך הקב"ה לשלוח שישלח פרעה רק על שלשת ימים. ולא שלח מיד אליו שישלחם מיד לגמרי, כי היה יודע פרעה כי לא יהיו ישראל משועבדים לעולם, ויבוא זמנם שיגאלו, לכן אם היה משה בא אל פרעה לשלחם לגמרי, לא היה קשה לו להאמין, והיה מסכים לשלחם, רק זה לא היה מאמין כי מבקש אלקי העברים לילך ג' ימים במדבר לזבוח לו, מה לו ולהם, וחשב כי זה רק משה ובני ישראל בדו מלבם, ואח"כ יצאו ויברחו לגמרי, ולכן לא רצה לשלחם. ויען כי רצה הקב"ה להראות מופתיו בארץ מצרים ולהיות פרעה ממאן בו, ולכן שלח לו שלא ישלח ישראל רק איזהו ימים, למען יהיה נבוך בזה ולא ירצה לשלחם מיד, כנ"ל נכון:
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 07 ינואר 2019, 00:39

יאיר כתב:הגר"א כותב זאת בהקשר של קריעת ים סוף שהלא קשה מדוע נכנסו המצרים לשים וכי לא ראו את הנס ושה' נלחם לישראל ואיך לא חששו להכנס?,

אלא כתוב שהיה נדמה להם כארץ אחרת (יבשה רגילה) וגם כאן ה' תעתע בהם (כמו הג' ימים)

והוא שוב מהטעם של מידה כנגד מידה כפי שפרעה רימה את ישראל בתחילה והעבידם בתשלום ואח"כ העבידם בפרך בחינם.

לא מופיע בספרי הגר"א. אלא הובא בכתב יד של רשימות מתלמידי הגר"א באסף כנסת ישראל, ומשם זה הגיע לפניני..
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 07 ינואר 2019, 00:40

כרוב הוורטים של הגר"א
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 07 ינואר 2019, 00:43

רק שהודפס מאוחר יותר בשנת תשיח..כמה גלגולים עבר.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 07 ינואר 2019, 00:47

יאיר כתב:אשאל אותך שאלה. מדוע ה' ציוה למשה כביכול לא לומר את האמת ולומר לפרעה שרוצים רק לצאת לג' ימים ולחוג במדבר (ולחזור)?

אשאל אותך גם כן שאלה. מדוע הקב"ה ציוה שיקחו ממצרים בהשאלה כלי כסף וזהב בעוד הם לוקחים לצמיתות? על כרחך שבלאו הכי לא היו משאילים, וכך גם בשאלתך.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 07 ינואר 2019, 00:50

חזקי כתב:רק שהודפס מאוחר יותר בשנת תשיח..כמה גלגולים עבר.

מה זה משנה מתי הודפס? (איפה ראית כן?)

כל הוורטים של הגר"א כך ומה בכך שלא כתב בעצמו, הרי תלמידיו כתבו מפיו (כמו ביאורו למשלי לדוגמא) ומה שונה מכל ספרי האריז"ל שבעצם נכתבו ע"י תלמידו ר' חיים ויטאל, בקיצור איני יודע מה אתה שח ומה אתה רוצה. שום גלגולים ושום כלום.
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 07 ינואר 2019, 00:52

חזקי כתב:
יאיר כתב:אשאל אותך שאלה. מדוע ה' ציוה למשה כביכול לא לומר את האמת ולומר לפרעה שרוצים רק לצאת לג' ימים ולחוג במדבר (ולחזור)?

אשאל אותך גם כן שאלה. מדוע הקב"ה ציוה שיקחו ממצרים בהשאלה כלי כסף וזהב בעוד הם לוקחים לצמיתות? על כרחך שבלאו הכי לא היו משאילים, וכך גם בשאלתך.

[חח] על זה בדיוק הגר"א כותב את הוורט..שגם זה היה ב''רמאות'' מידה כנגד מידה. וכי לא ראית הוורט בפנים ב'פנינים'?!

מה גם, שדבריך הפוכים בדיוק ממה שהבאת פה: viewtopic.php?p=479727#p479727
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 07 ינואר 2019, 00:53

יאיר כתב:
חזקי כתב:
יאיר כתב:אשאל אותך שאלה. מדוע ה' ציוה למשה כביכול לא לומר את האמת ולומר לפרעה שרוצים רק לצאת לג' ימים ולחוג במדבר (ולחזור)?

אשאל אותך גם כן שאלה. מדוע הקב"ה ציוה שיקחו ממצרים בהשאלה כלי כסף וזהב בעוד הם לוקחים לצמיתות? על כרחך שבלאו הכי לא היו משאילים, וכך גם בשאלתך.

[חח] על זה בדיוק הגר"א כותב את הוורט..שגם זה היה ב''רמאות'' מידה כנגד מידה. וכי לא ראית הוורט בפנים ב'פנינים'?!

ראיתי את דברי הגר"א. אלא שרצוני להכריח על דרך הפשט בלי הנחות נוספות, שהקב"ה פעל כאן על דרך הטבע!
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 07 ינואר 2019, 00:54

יאיר כתב:
חזקי כתב:
יאיר כתב:אשאל אותך שאלה. מדוע ה' ציוה למשה כביכול לא לומר את האמת ולומר לפרעה שרוצים רק לצאת לג' ימים ולחוג במדבר (ולחזור)?

אשאל אותך גם כן שאלה. מדוע הקב"ה ציוה שיקחו ממצרים בהשאלה כלי כסף וזהב בעוד הם לוקחים לצמיתות? על כרחך שבלאו הכי לא היו משאילים, וכך גם בשאלתך.

[חח] על זה בדיוק הגר"א כותב את הוורט..שגם זה היה ב''רמאות'' מידה כנגד מידה. וכי לא ראית הוורט בפנים ב'פנינים'?!

מה גם, שדבריך הפוכים בדיוק ממה שהבאת פה: viewtopic.php?p=479727#p479727

אלו דברי הכתב סופר. וכל הפירושים דא"ח. אבל הפשט הפשוט לדעתי כדברי הלב שלום.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 07 ינואר 2019, 00:57

יאיר כתב:
חזקי כתב:רק שהודפס מאוחר יותר בשנת תשיח..כמה גלגולים עבר.

מה זה משנה מתי הודפס? (איפה ראית כן?)

כל הוורטים של הגר"א כך ומה בכך שלא כתב בעצמו, הרי תלמידיו כתבו מפיו (כמו ביאורו למשלי לדוגמא) ומה שונה מכל ספרי האריז"ל שבעצם נכתבו ע"י תלמידו ר' חיים ויטאל, בקיצור איני יודע מה אתה שח ומה אתה רוצה. שום גלגולים ושום כלום.

תבדוק ברשת ותמצא את התאריך הנקוב. אין ספק שרוב חידושיו של הגאון הובאו על ידי תלמידיו. אולם הכת"י הנ"ל הודפס לראשונה סך הכל לפני חמישים שנה! זה לא סיבה לשלול שזה מהגר"א אבל זה כן סיבה להצמיד אזהרה בצד.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 07 ינואר 2019, 01:02

מדברי המדרש גם כן מפורש שפרעה הבין שרצונם לעקור ממצרים ולא רק ג' ימים. וזה לשון המדרש [שמות רבה יג ה] "אמר להם פרעה, דרך הבחורים והזקנים לזבח, שמא הקטנים והטף? ומי שאומר דבר זה אין דעתו אלא לברוח, לא כמו שאתם אומרים דרך שלשת ימים. לפיכך ראו שאותה שאתם מחשבים, שיש בדעתכם לברח, היא תשוב נגד פניכם, שלא תצאו מכאן" ע"כ.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 07 ינואר 2019, 01:21

אני פה כתב:1010 מה אתה עושה כאן תחזור הביתה...

בית יעקב לכו ונלכה..
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 07 ינואר 2019, 01:32

אז ניתן לסכם ולהעמיד את שני הפירושים כאחד. משה ביקש ג' ימים אך פרעה חשש שיברחו. והכל אמת ודא"ח.
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 07 ינואר 2019, 01:36

איך זה יסתדר עם הפירוש של מידה כנגד מידה אם באמת הוא ידע?
כמו כן איך תסביר לפי אותו פירוש את דברי המדרש שהובא כאן viewtopic.php?f=9&t=15118#p479743
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 07 ינואר 2019, 01:39

הרי בסוף הוא הסכים לשלחם לג' ימים ואחרי שראה שאינם חוזרים, רדף אחריהם כלומר שלא ממש ידע אלא חשש.
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14718
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 07 ינואר 2019, 01:44

אז שוב זה לא מסתדר עם הפשט האומר שפרעה ידע שברצונם לעקור לצמתות.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 08 ינואר 2019, 01:17

הנציב בעמק דבר כתב בזה"ל: ויהי חושך - וימש חושך - מקומות מקומות, שאצל פרעה היה חושך יותר חזק מבארץ מצרים ע"כ.
וזה חידוש גדול.
וצריך לדעת לפי הנצי"ב, אם דברי המדרש שעוביו של חושך היה כעוביו של דינר מיירי בסתם ואצל פרעה היה עבה יותר או דוקא אצל פרעה ובשאר המקומות פחות עבה.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי מי זה » 08 ינואר 2019, 17:33

לשון הכתב והקבלה:
והמשילו עביו לעובי דינר, כי הדינר הוא היותר דק שבכל המטבעות.
והורו במשל זה ב' דברים,
הא' שלא הזיק חשך זה למי שהיה עומד בצד המצרי, כי היה רק דק לנגד עיני המצרים, ולכן היה לישראל אור במושבותם.
והב' שחשך הדק הזה היה בו ממש וחוזק כממשות דינר זהב שהוא מוצק ודבק מאד שלא תעבור בו הראות ולכן לא ראו איש את אחיו.

ואכן שני הפירושים הם יותר בדרך דרש,
אבל מה שהוא מציין "כי הדינר הוא היותר דק שבכל המטבעות" אולי יכול לענות על השאלה שלך שאם הולכים לפי עובי המטבע לא שייך פחות מעביו של דינר.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)
מי זה
 
הודעות: 284
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 22:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 08 ינואר 2019, 18:17

נפלא. ולפ"ז החושך ששרר אצל פרעה היה במטבע עבה משל דינר.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי מי זה » 08 ינואר 2019, 20:35

"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)
מי זה
 
הודעות: 284
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 22:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 08 ינואר 2019, 22:37

6 הערות בקרבן פסח ובפרשה

בפרשתנו אנו עומדים בפני סיום שרשרת המכות ללא הפסקה, עד למכה האחרונה - מכת בכורות שם הקב"ה "לוקח" פסק זמן ומצווה את בני ישראל להקריב קרבן פסח. ובזה נתעוררתי בכמה קושיות.

א. ויש לדעת מפני מה נצטוו בני ישראל להקריב קרבן פסח שעה שהם על אדמת מצרים ובסביבת הגלות תחת פטרונות המצריים, ולא אחר מכת בכורות שזה הזמן המתאים ביותר לחגוג את סדר הפסח והקרבתו להודות על הניסים ומה שהשתחררו ויצאו מגלות לגאולה.

ב. בכלל עצם הפסיחה על בתי ישראל והצלתם במכת בכורות תלויה במעשה מצדם הוא מריחת הדם וכמו שכתוב "והיה הדם לכם לאת על הבתים אשר אתם שם וראיתי את הדם ופסחתי עליכם ולא יהיה בכם נגף למשחית בהכתי בארץ מצרים" (יב, יג) וזאת בשונה משאר המכות שלא הוצרכו לשום מעשה בכדי להנצל מאותם המכות שניתכו על המצריים, ומה איפוא ההבדל ביניהם.

ג. במיוחד מה שיש לתמוה הוא על מריחת הדם שבאה לשמש כאות וסימן שזה הבית של האיש הישראלי לבל ינזק במכת בכורות, וזאת יש להבין, וכי הקב"ה צריך סימן כלשהו בכדי לדלג על בתי ישראל ולא להזיקם.
[ורש"י שם מרגיש בזה ומפרש בזה"ל וראיתי את הדם - הכל גלוי לפניו אלא אמר הקב"ה נותן אני את עיני לראות שאתם עסוקים במצותי ופוסח אני עליכם: עיין שם. וכנראה דבריו מבוססים על דברי המכילתא (פ' מח) מה ת"ל וראיתי הדם אלא בשכר מצוה שאתם עושים אני נגלה וחס עליכם עיי"ש. וגם בדברים הללו לא מצאנו מנוח, שכן בשאר ט' המכות עם ישראל גם שהיו עובדי ע"ז לא היו צריכים לעשות דבר מה בכדי להנצל ואילו במכת בכורות תלויה הצלתם במעשה מצידם, מריחת הדם, ושוב חוזרת השאלה הראשונה מה איפוא ההבדל?]

ד. הנה על הציוי הנאמר לעם ישראל "ויאמר אליהם משכו וקחו לכם צאן למשפחתיכם ושחטו הפסח: (יב, כא) דרשו חז"ל (הובא ברש"י שם ו) "לפי שהיו שטופים בעבודת כוכבים אמר להם משכו ידיכם מעכו"מ וקחו לכם צאן של מצוה", וצ"ב מה הקשר היחודי בין עזיבת אלילים לקרבן פסח, וכי כל ענינו של קרבן פסח להוות תחליף לעבודה זרה ששקעו בה ישראל.

ה. הנה מדברי המדרש האמור עולה שעם ישראל עד לאותה שעה היה אחוז בכבלי העבודה זרה, ואילו במכת חושך מביא רש"י (י, כב) דברי המדרש שעניינה של מכה זו בכדי שהמצריים לא יראו במות רשעי ישראל שלא רצו לצאת ממצרים עיין שם אם כן מוכרח שאותם שנשתיירו ולא מתו שהם סך הכל אחד מכל חמישים לא היו נגועים בעוון ע"ז ומשום כך לא מתו ואם כן איך ייתכן לומר שמשכו וקחו לכם היינו משכו ידיכם מעבודה זרה, דבר שבין כה לא היו אוחזים בו כבר. ושאלה זו חזקה מאד.

ו. מה פשר סדר הקרבת קרבן פסח "המצרית" ביחס לשאר קרבנות האמורים לדורות, בנוגע לשלושה הוראות מרכזיים א. לקיחת הקרבן ארבעה ימים קודם שחיטתו ב. הקרבת הפסח בכנופיה ובחיק בני המשפחה ג. מריחת דם הקרבן על שתי המזוזות והמשקוף. האם יש זיקה ביניהם.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 09 ינואר 2019, 20:14

א. הכלב לא חרץ לשונו וקיבל את שכרו. ואילו הצפרדעים ששמעו לציוי ה' "ובתנוריך" ונכנסו בשביל זה לתנור בוער, לא מצאנו שקבלו על כך שכר מדוע?

ב. מפני מה הכלבים בדורינו מקבלים שכר על דבר שנעשה עם כלבי מצרים, וכי יש מושג של יחוס בחיות? כמו כן גזעים מסוימים שללא ספק לא נמצאו במצרים [למשל רועה גרמני וכיו"ב] גם הם כלולים במתן שכר, מדוע?
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 09 ינואר 2019, 20:32

במהלך סעודת הילולת זקה"ק הרה"ק ה"שפת אמת" (יומא דהילולא ה' שבט) אמר להם: פרעה מלך מצרים בשאלתו "מי ומי ההולכים", הציע למשה רבינו פשרה, "מי" בגימטריא חמישים, ו"מי" שוב חמישים, לאמור, חצי מהעם יצאו , ומחציתם יישארו במצרים. ומשה רבינו משיבו חד משמעית, "בנערינו ובזקנינו נלך" "נלך" בגימטריא מאה, היינו ההליכה תהיה במלוא מאת האחוזים רמיזה ברורה לשלמות שהוא חותר אליה.

"לך אל פרעה" אין כתיב כאן אלא "בא אל פרעה" כי מן הקב"ה אין הולכים, אי אפשר להתרחק ממנו, הוא נמצא בכל מקום, מלוא כל הארץ כבודו. לכן אמר כאן "בא" כלומר: בא אתי, הנני אתך בכל אשר תלך. (ר' מ"מ מקוצק)
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 09 ינואר 2019, 20:33

החדש הזה לכם ראש חדשים ראשון הוא לכם לחדשי השנה. אומר החתם סופר שישראל חייבים למנות לפי מספר חדשי ישראל ולא לפי מספר חדשי הגויים, כי ראשון הוא ניסן ולא כמו הגוים שאומרים ינואר הוא הראשון, שנאמר ראשון הוא לכם.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 10 ינואר 2019, 16:56

חזקי כתב:א. הכלב לא חרץ לשונו וקיבל את שכרו. ואילו הצפרדעים ששמעו לציוי ה' "ובתנוריך" ונכנסו בשביל זה לתנור בוער, לא מצאנו שקבלו על כך שכר מדוע?

כנראה שיותר קל למסור את הנפש על קידוש ה' מאשר לחיות על קידוש ה'..
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי מי זה » 10 ינואר 2019, 21:15

יותר קל להישרף באש, מאשר לשתוק… הכלבים זכו לשכר יותר גדול בגלל שהם שתקו, וזה הרבה יותר קשה מאשר להישרף.
וגם דבר זה אנו רואים בעוד ענין, כשהגמרא מתארת את חומרת הלבנת פני השני, אומרת הגמרא [בבא מציעא נ”ט.] “נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חבירו ברבים”. ולעומת זאת, על אדם שותק בשעת מריבה, אומרת הגמרא [חולין פ”ט.] “אין העולם מתקיים אלא בשביל מי שבולם את עצמו בשעת מריבה שנאמר תולה ארץ על בלימה”. רואים מכאן, שאדם ששותק, מחזיק את כל העולם, וזה מראה עד כמה קשה הדבר…
[הרב אליה פורטנוי, אתר 'יהודי']

אומרים בשם רבי יוסף חיים זוננפלד, שני בעלי חיים עזרו לישראל ליציאת מצרים, החמור במשאם של ישראל ממצרים, והכלב שלא חרץ לשונו, ולמה לכלב נותנים רק נבלה, ולחמור עושים מצות פטר חמור ומכבדים אותו בפרסום גדול?
מפני שהחמור נתן כתף פירוש שהוא טרח ברכוש גדול כמו שאמרו חז"ל בבכורות (ה:): שאין לך כל אחד ואחד מישראל שלא היו עמו תשעים חמורים לובים טעונים מכספה וזהבה של מצרים! רואים אנו מזה הבדל גדול בין מצווה הבאה ע"י טרחה למצווה שבאה בנקל.
[הרב איתי בן אהרן]
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)
מי זה
 
הודעות: 284
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 22:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 10 ינואר 2019, 23:25

'מי זה נפלא!

ואם עסקינן בלא יחרץ כלב לשונו. שמעתי השבוע רעיון מענין של ר' מאיר מפרמשיליאן.
אחד מחסידיו שהיה סוחר מומלח, תינה בפניו שבשנה לא האחרונה לא הצליח בעסקיו, וכמה שניסה ועבד בחריצות אך ללא הועיל. אמר לו הרמ"מ יש פסוק בפרשת בא שיוכל לסייע לך. החסיד תמה מה הענין לצרתו, והרמ"מ פירש את דבריו. "לבני ישראל לא יחרץ", אצל עם ישראל לא מועיל מה שהאדם משקיע ועובד בחריצות מעבר להשתדלות, ומה שכן יועיל זה "כלב לשונו", שאדם יעסוק במחסר מתוך ישרות ואמת מבלי לרמות אף אחד, וזה 'כ-לב לשונו' פיו ולבו צריכים להיות שווים.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 1535
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: פרשת בא - שאלות הערות וחידושים בפרשה

הודעה שלא נקראהעל ידי מי זה » 12 ינואר 2019, 23:41

בענין הנ"ל, מתוך הגליון הנפלא "כרם בית שמואל" של חסידי אלכסנדר ארה"ב (בא תשע"ט, מדור ופריו מתוק לחכי):

דברים נוראים ונפלאים כותב הרה"ק בעל דגל מחנה אפרים זי"ע בפרשתינו, וזל"ק: ויש לומר לדרכנו הנ"ל שהתורה ניתנה בלא נקודות ויכול לדרוש בכל ניקוד שיעלה לענין הדרוש. ויש לומר הרמז בזה כי כל הצרות הבאים על האדם ח"ו הוא מחמת שנטבע בשקר ואינו דבוק באמת ואין פיו ולבו שוין, אבל מי שדבוק באמת ופיו ולבו שוים אז נמתקים הגבורות 'פה' עה"כ מספר 'אלקים' על ידי 'הלב' כי בינה לבא, ושם נמתקים הדינים בשורשן ובטל כל הצרות רח"ל.
אבל כשנטבע בשקר ומדבר אחת בפה ואחת בלב שהפה אינו דבוק ללב ואדרבה הוא חלוק מן הלב, ולכך לא נמתקו הגבורות ומשם נתעורר כל הצרות. וזה יש לפרש שרימז הפסוק כאן "ולבני ישראל לא יחרץ" שלא היה מזיק להם שום דבר והטעם "ּכְלֵב לשונו" היינו לשונו היה כמו לבו, שהיה פיו ולבו שוים, שהיו דבוקים באמת ואזי נמתקו כל הדינים והבן, עכל"ק.

כיוצא בזה ממש ביאר בקדשו כ"ק מרן רביה"ק אדמו"ר הזקן מווארקא זי"ע בפסוק הנ"ל ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו, אשר לכאורה צריכים להבין מהו הענין בזה, וכי אם היה הכלב חורץ לא היה הקב"ה לגאלם ח"ו.
אמנם התורה הק' מעידה לנו בזה שבחן של ישראל, שלכל בני ישראל "לא יחרץ" לא היה 'חריץ' המפסיק בין לבם ולשונם, שהיה פיהם ולבם שוים, והיה אצל כל אחד "ּכְלֵב לשונו" בלי שום הבדל ופירוד ביניהם. וזהו שאמרו שבנ"י נגאלו בזכות "שלא שינו לשונם" היינו שלא שינו את
לשונם מלבם (תפארת ישראל).

ובסגנון הזה מצינו עוד בספה"ק תולדות אדם להרה"ק רבי יהושע מאוסטרובא זי"ע שמפרש 'יחרץ' מלשון 'חרוצים', רמז אשר בני ישראל לא יהיה אחד בפה ואחד בלב. וכן בענין תורה ותפילה צריכים להיות פיו ולבו שוין, שיחשוב בלבו בעת שהוא מדבר מה הוא מדבר ולפני מי הוא מדבר.
כמו כן בעניני משא ומתן צריך כל איש לעסוק באמונה ולא שיהיה אחד שיהא במסחרו ובמקחו אחד בפה ואחד בלב כדי לרמות את הבריות, רק כלבו כן לשונו. וזה פי' הפסוק "ולכל בני ישראל לא יחרץ" לא יהיה חרוץ יותר מדאי, "ּכְלֵב לשונו" היינו כלבו כן לשונו.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)
מי זה
 
הודעות: 284
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 22:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב


חזור אל תורה ודעת

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־8 אורחים