כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' גיליון רביעי

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

מנהל: יאיר

כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' גיליון רביעי

הודעה שלא נקראהעל ידי פשטות המתחדשים » 17 ינואר 2019, 15:32

ניתן להורידו כאן [לא מצליח להעלות קבצים]:

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 97#p518097
כדי להצטרף לרשימת התפוצה של 'פשטות' שלחו את המילים 'צרף אותי' לדוא"ל: pshatot@.

בגליון:

* מאמר ייחודי מאת הרב יהושע עינבל - שחזור קטע מספר הישר.

* הרב אורי הולצמן - פתיחת ספר שמואל וחידושו הגדול של הספר.

* הרב שמואל וולך - שלושה גילויים בשלושת פרשיות הציווי למשה על פרעה.

* הרב בני דה לה פואנטה - משמעות מעמד הר סיני כעולה ממחלוקתם של רש"י ורמב"ן בסדר הפרשיות.

* העורך הרב שמואל בן שלום - פרק שני בהקדמתו לפירוש הרמב"ן. דרכו של הרמב"ן בפירושי המדרשים

* הרב חיים מצגר - גילוי שם הוי"ה בפרשת וארא לעומת הגילוי לאבות, כולל פירוש ייחודי מרבי שלמה אבן גבירול.

* במדור מתורתם של רבותינו, [בעריכתו של יה"ל], פירוש מהג"ר שמחה ראובן אדלמאן זצ"ל, אביו של בעל 'המרחשת', מחכמי אירופה שלפני מלחמת העולם הראשונה, על חטאם של בני עלי.

* מדור הארות והערות: הערות קצרות על הפרשיות מן הקוראים.



הערות והארות לפרשיות הבאות,
וכן מאמרים מלאים על פרשיות משפטים, תרומה, תצוה, כי תישא, ויקהל ופקודי (700 1,300 מילה),
מאמרים מלאים על ספר שמואל (עד 1,400 מילה),
כמו גם מאמרים על שיטות הראשונים בפירוש המקרא (1,000-1700 מילה),
נא לשלוח לתיבת הדואר האלקטרוני של מערכת פשטות: pshatot@gmail.

[בשל בקשות שקיבלנו מהקוראים, בכוונתנו לפתוח מדור לתגובות הקוראים, שיתפרסם כבר בגליון הבא.
אתם מוזמנים לשלוח לכתובת המייל של המערכת תגובות והערות למאמרים וכן הערות כלליות לכתב העת. אין המערכת מתחייבת לפרסם מכתבים שיישלחו.]

המועד האחרון למשלוח מאמרים, הערות ותגובות הוא יום חמישי לסדר תצוה.
פשטות המתחדשים
 
הודעות: 10
הצטרף: 22 אוקטובר 2018, 19:19
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: כתב העת למקרא 'פשטות המתחדשים' גיליון רביעי

הודעה שלא נקראהעל ידי מי זה » 17 ינואר 2019, 19:00


בעמ' 69, מתוך מאמרו הנפלא של הרב אורי הולצמן:

מעשיו של אלקנה דומים לאברהם
הפסוק בתהלים (צט, ו) אומר:
"משה ואהרן בכהניו ושמואל בקראי שמו".

אם הכהונה מייצגת פער מסוים בין האדם הפשוט לבין ה' – פער הנזקק לתיווך הכהונה כדי לגשר מעליו,
הרי שהמונח "קראי שמו" מייצג גישה אחרת.
הביטוי "קריאת שם" מעלה בדעתנו באופן מידי את דמותו של אברהם אבינו, עליו נאמר בכל מקום "ויקרא בשם ה'".

אברהם התהלך בכל הארץ לארכה ולרחבה כשהוא משפיע על כל סביבותיו וסוחף את ההמונים בעקבותיו.
אברהם לא ייצג מעמד של כהונה, כי אם קירבה ישירה ופשוטה של כל אדם באשר הוא לקב"ה.
אברהם קרא בשם ה' בכל מקום ולכל אדם, וקרא את שם ה' על החיים כפי שנגלו לפניו.
הפסוקים הפותחים את ספר שמואל מתארים את דמותו של אלקנה,
דמות הנצבעת לנגד עינינו בצבעים הדומים מאוד לדמותו של אברהם אבינו.
---

יש לציין כי בנוסף לדימוי הנ"ל בין אברהם לאלקנה,
הרי שלשניהם היו שני נשים עקרות, שרה וחנה, לשני אלו היו צרות (הגר ופנינה) שהיו להם ילדים וציערו אותם, ואנחנו קוראים את שני המאורעות הללו בהפטרות בימי ראש השנה.

מאמר מעניין על הדימוי בין שרה לחנה
https://www.vorts.co.il/?p=1788
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)
מי זה
 
הודעות: 949
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 22:10
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב


חזור אל תורה ודעת

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־10 אורחים