מחשב או סלולרי מסונן, מהיכי תיתי לאסור

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

מחשב או סלולרי מסונן, מהיכי תיתי לאסור

הודעה שלא נקראהעל ידי יואל » 22 דצמבר 2013, 20:21

האם יש איסור הלכתי להחזיק מחשב או מכשיר סלולרי, כאשר מותקן עליו סינון ע"י ספק האינטרנט (כמחוייב ע"פ החוק - להעניק חינם לכל דורש), ומסנן את כל הדברים הגרועים באמת, המורידים את האדם לשאול תחתית?

האם יש פסק הלכה מנומק של רב כלשהו (לא פשקוויל!!) האוסר להחזיק מכשיר כזה, או מאידך גיסא, מחייב דוקא סינון של ספק מסויים, רימון או נתיב? ומה הנימוק לכך?

תחסכו ממני את כל הקשקושים, אני רוצה פסק הלכה מנומק. גם פסק הלכה של הגולשים שליט"א יתקבל בברכה.
יואל
 
הודעות: 147
הצטרף: 19 דצמבר 2013, 20:09
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: מחשב או סלולרי מסונן, מהיכי תיתי לאסור

הודעה שלא נקראהעל ידי נעשה ונשמע » 22 דצמבר 2013, 20:34

האם יש פסק הלכה מנומק להסביר מדוע גבינות של גוים אסורים, אם ידוע לי בהחלט שלא נעשו מחלב טמא, לא נמשחו בדבר טמא, ואין עליהם חשש גילוי (כל הטעמים שהוזכרו בגמ')?

האם יש פסק הלכה מנומק להסביר מדוע יש הרחקות מערווה, זקינה ומצומקת שאין חשש לידי עבירה?

האם יש פסק הלכה מנומק להסביר מדוע אסור לי לטלטל מוקצה - כלי שמלאכתו לאיסור, שברור לי שלא אעשה בו שום מלאכה בשבת<


האם המושג 'גזירה שגזרו חכמים' מוכר לך?
ובאו כולם בברית יחד, נעשה ונשמע אמרו כאחד, ופתחו וענו ה' אחד...
סמל אישי של המשתמש
נעשה ונשמע
 
הודעות: 1002
הצטרף: 10 נובמבר 2012, 22:09
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: מחשב או סלולרי מסונן, מהיכי תיתי לאסור

הודעה שלא נקראהעל ידי יואל » 22 דצמבר 2013, 20:51

היכן גזרו חכמים גזירה כלשהי? יש גזירה להתחבר דוקא לסינון כלשהו?
יואל
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 147
הצטרף: 19 דצמבר 2013, 20:09
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: מחשב או סלולרי מסונן, מהיכי תיתי לאסור

הודעה שלא נקראהעל ידי הלכה למעשה » 22 דצמבר 2013, 20:56

לפני שמדברים כאן על גזירות, מבחינת ההלכה אין שום אפשרות לאף אחד לגזור גזירה בימינו. סמכות ההלכה לגזור גזירה היתה בזמן חז"ל בלבד!

לדעתי יש לאסור אינטרנט פרוץ ממש כשיש גישה לתועבות. ויש לכך נימוקים בהלכה. אבל יהיה קשה למצוא נימוקים בהלכה לאסור אינטרנט מסונן, אפילו עם סינון כל דהו.
הלכה למעשה
 
הודעות: 47
הצטרף: 18 דצמבר 2013, 01:57
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: מחשב או סלולרי מסונן, מהיכי תיתי לאסור

הודעה שלא נקראהעל ידי חנון » 23 דצמבר 2013, 00:46

יואל כתב:האם יש איסור הלכתי להחזיק מחשב או מכשיר סלולרי, כאשר מותקן עליו סינון ע"י ספק האינטרנט (כמחוייב ע"פ החוק - להעניק חינם לכל דורש), ומסנן את כל הדברים הגרועים באמת, המורידים את האדם לשאול תחתית?

האם יש פסק הלכה מנומק של רב כלשהו (לא פשקוויל!!) האוסר להחזיק מכשיר כזה, או מאידך גיסא, מחייב דוקא סינון של ספק מסויים, רימון או נתיב? ומה הנימוק לכך?

תחסכו ממני את כל הקשקושים, אני רוצה פסק הלכה מנומק. גם פסק הלכה של הגולשים שליט"א יתקבל בברכה.

א. מה הגדר של "הדברים הגרועים באמת" ומה הגדר של "המורידים את האדם לשאול תחתית" ומי הוא זה האמור להחליט על כך מתי זה כן ומתי לא האם הספק או כל אחד לעצמו ח"ו [משום מה זה מעורר בי בזכרון דברי אחד ה"רבנים לבית המזרחי"
ב.האם דברי הרב וואזנר ועוד רבנים שכרגע אני לא זוכר שמות אבל אפשר לומר שכל הרבנים החרדים ללא יוצא מהכלל אוחזים כך
האם אין חובה לשמוע בקולם גם אם לא ידוע לך שכתבו פסק הלכה מנומק
ג. בין הדברים הגרועים באמת לבין הסינון הכשר המהודר יש עוד כמה וכמה דרגות המסוגלים להוריד את האדם לשאול תחתית
ומה שכשר בעיני ספקי האינטרנט, בעיני החרד לדבר ה' הוא עדיין עלול להיות תועבה
חנון
 
הודעות: 1176
הצטרף: 06 נובמבר 2012, 22:55
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: מחשב או סלולרי מסונן, מהיכי תיתי לאסור

הודעה שלא נקראהעל ידי יעקב כהן » 23 דצמבר 2013, 10:06

אין מה לדון בזה בכלל, ולא צריך לזה לא פסק ולא פישקויל, פשיטא שזה אסור וזה גמרא ושו"ע מפורשים.
כי כל אשה שאינה לבושה בלבוש המותר לפי ההלכה אסור להסתכל עליה, ואפילו אם מתכוון לעצום עיניו כשיגיע לידו, והעושה כן נקרא רשע, והסינון הנ"ל לא עונה להגדרה זו.
והגם שיש מחלוקת בפוסקים מה בדיוק נקרא ליכא דרכא אחרינא מ"מ לכו"ע צורכי בידור וכדומה לא נקרא צורך

והחמור מכל שכל הפוסקים דנים היכא שודאי לא יבוא לידי הרהור, ורק עצם זה שעובר ליד אשה בלבוש לא צנוע ומתכיון לעצום עינו נקרא רשע אם איכא דרכא אחרינא, אבל אם יבוא לידי הרהור אפילו פעם אחת, כמו שפשוט במקרה דנן פשיטא ופשיטא שאסור לכו"ע.
יעקב כהן
 
הודעות: 965
הצטרף: 07 אפריל 2013, 12:22
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: מחשב או סלולרי מסונן, מהיכי תיתי לאסור

הודעה שלא נקראהעל ידי אריה ענק משער האריות » 23 דצמבר 2013, 10:48

עד שאתם מדברים על אינטרנט
תדברו על עצם החזקת מחשב !!!
כל גדולי הרבנים הוציאו מכתב חריף מאוד בשנת תשנ"ג על איסור החזקת dvd בבית !!!
סמל אישי של המשתמש
אריה ענק משער האריות
 
הודעות: 2059
הצטרף: 03 נובמבר 2013, 01:19
מיקום: ארץ הקודש
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: מחשב או סלולרי מסונן, מהיכי תיתי לאסור

הודעה שלא נקראהעל ידי מאירי » 26 דצמבר 2013, 00:46

כולנו נודה פה אחד שהעוון הגדול לכל הנ"ל הוא העוון החמור ביותר שהוא 'ביטול תורה' מי שקצת אמיתי יודה בזה, ויותר מזה לא צריך, ולזה לא נברא ולא יברא סינון. ואידך זיל גמור.
מאירי
 
הודעות: 39
הצטרף: 24 יוני 2013, 00:00
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: מחשב או סלולרי מסונן, מהיכי תיתי לאסור

הודעה שלא נקראהעל ידי הלכה למעשה » 26 דצמבר 2013, 10:29

אריה ענק משער האריות כתב:עד שאתם מדברים על אינטרנט
תדברו על עצם החזקת מחשב !!!
כל גדולי הרבנים הוציאו מכתב חריף מאוד בשנת תשנ"ג על איסור החזקת dvd בבית !!!


החזקת dvd אינה דומה כלל להחזקת מחשב ויש לחלק ביניהם. מחשב נועד בעיקר לצרכי עבודה ואולי יש להקל בימי בין הזמנים להשתחרר מהלחץ על ידי צפיה בסרט נקי (וענין בפני עצמו לברר מהו סרט נקי ועיין בספרו של הרב סתיו "בין הזמנים" שהסכים עליו הגאון הגדול הרב ציון בוארון שליט"א). אבל פשיטא שאין להקל בצפיה בסרטים במחשב באמצע הזמן ותמהני מיהו המשועמם שיש לו זמן לצפות בסרטים, שיתן לי קצת מזמנו ואשלם לו במיטב.

אבל עצם החזקת מחשב אין בה שום פסול, ואם יש לו צורך באינטרנט שיתקין עליו סינון. למעשה לכל אחד יש צורך באינטרנט שהרי יש בו הכל בכל מכל כל. ואין על זה את חרם הרבנים על dvd. יש להוסיף שאסור לתת לילדים להתקרב למחשב משום סיבה שהיא כיון שזה מוציאם מלימוד התורה ומכניסם לעולם צבעוני. ורק בסרטים ביתיים (שצולמו במצלמה הביתית) יש להקל בדומיא לתמונות.

יתירה מזו אוסיף על כל הנ"ל, שאם אמרינן שהרבנים יצאו נגד dvd יש להביא לכך סימוכין בהלכה, פסק הלכה מנומק ולא סתם כרוז שאחד הלך והחתים כרוכלא וכל אחד חותם כי חבירו חתם וכדי להגדיל החתימות. ישנם חששות קשים בנוגע למהימנותם של "פשקווילים" לסוגיהם ו"גילוי דעת" למיניהם, כך שצריך בכל דבר לגופו לברר היטב עם הרב שחתם, האם חתם, ועל מה חתם, ולמה חתם, ורק אח"כ אפשר להתייחס לכך כאל פסק הלכה.

והנה מה שכתב בשו"ת "משנה הלכות" להגר"מ קליין זצ"ל, אב"ד אונגוואר (חלק ח' סימן קי"ט), בנוגע לפשקווילים ותקנונים שונים המתחברים ע"י עסקנים וחתומים ע"י רבנים שונים:

"אותם החותמים על האיסור ואינם בקיאים בדבר, רק שחתמו מטעם שראו גדולים אחרים חתומים שם, וסומכים עליהם, או שחתמו שמם כדי להוסיף בחתימות ולהגדיל הרשימה של רבנים שיראה שהרבה רבנים אוסרים, או משום כבוד מרן שליט"א, לא די בזה שאינן מכריעים את ההלכה להקרא רוב, אלא אדרבה עוברים בלאו... דגם עוברים על סילוף ההלכה בכלל. ובפרט שאם ישאר הפסק הזה חתום, ובדורות הבאים אחרינו יראו שכל הני חתמו לאסור, יסברו דוודאי היו גדולי ישראל שידעו לפסוק, ויתחשבו בזה, ויסלפו ההלכה לדורות הבאים"!

"גם פשוט דאותם הרבנים שאוסרים מחמת יראה או שאר פניות, אין להתחשב בחתימה כזו... וכן עשו רבים... ואחרים חתמו על האיסור מחמת שיראים שילעיזו עליהם המחמירים ויטרידו אותם, ואחרים מנועים מלהביע דעתם ברבים מפני שהוציאו ספרים, ויראים מפני הטרור שלא ילמדו בספריהם כאשר זה קרה בכמה ישיבות שזרקו ספרי גדולי הרבנים מהישיבות... ועוד יש רבנים שיראים שיאמרו עליהם שהם מן המקילין, בזמן שכחא דמחמירין עדיף, ועוד יש כמה רבנים שפשוט יראים מטרור וזלזול ממנהלי המוסד אשר בכוחם להשמיץ, וגם עשו כן, ועושים כן למי שאפשר, ופשוט דאין זה רוב"!

ישנם אפילו ספרים שהם בדומה לפשקווילים, אוספים כמה גדולים, עושים סלט מדבריהם וכך אוסרים על כל העולם פרטים מסויימים, וכפי שכתב הגאון רבי יהודה הרצל הנקין שליט"א, בשו"ת בני בנים, על הרב פסח אליהו פאלק - מגדולי עסקני הצניעות:

"קבלתי בתודה העתק ההערות בעברית לקונטרס בלועזית "עוז והדר לבושה" ממחבר שו"ת מחזה אליהו שליט"א.

לפני כעשר שנים כתבתי לו בענין אחד ונדפס בשו"ת בני בנים חלק ב סימן י"ט אך לא קבלתי תשובה, וכעבור כמה שנים פגשתיו כשבקרתי בקהילתו.

ועיין בבני בנים חלק א סימן ל"ט שכתבתי לרב אחר משם שגם כן חיבר קונטרס בלשון האנגלית, וסמך על מקצת גדולים לאסור על כל העולם, וכמו בהערות הנוכחיות באות א, שהעתיק קול קורא שיצא בארץ ישראל שיש בו צרוף הלכות ברורות עם ענינים שאינם בשלחן ערוך, כמו חיוב גרביים ואיסור שסע בחצאית ארוכה. והוא עצמו כתב באות י"א שגרביים הן מהרגשת הצניעות של נשים, ומשתנה ממקום למקום.

ואין מורים מתוך קול קורא, כי אחד מחבר את הנוסח ומחתים אחרים, ורוב החותמים סומכים על החותמים הראשונים בלי להתעמק בפרטים, ואי אפשר לעמוד על מקור הדברים וסמכותם, ותשובה מנומקת אחת שווה כרוזים הרבה אפילו כשחתמו גדולים על הכרוז עצמו וכל שכן כאן שרק היה למראה עיניהם".
הלכה למעשה
 
הודעות: 47
הצטרף: 18 דצמבר 2013, 01:57
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: מחשב או סלולרי מסונן, מהיכי תיתי לאסור

הודעה שלא נקראהעל ידי הלכה למעשה » 26 דצמבר 2013, 10:31

מאירי כתב:כולנו נודה פה אחד שהעוון הגדול לכל הנ"ל הוא העוון החמור ביותר שהוא 'ביטול תורה' מי שקצת אמיתי יודה בזה, ויותר מזה לא צריך, ולזה לא נברא ולא יברא סינון. ואידך זיל גמור.


עיין בתגובתי הנ"ל שיש פרטי דינים בזה ואם אברך לומד כל היום ורוצה קצת להתאוורר באינטרנט (שלא הוי בגדר מכור) באתרים כשרים, אין מי יאמר לו מה תעשה.
הלכה למעשה
 
הודעות: 47
הצטרף: 18 דצמבר 2013, 01:57
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: מחשב או סלולרי מסונן, מהיכי תיתי לאסור

הודעה שלא נקראהעל ידי רואה הנולד » 29 דצמבר 2013, 20:14

יש באבות "ועשה סיג לתורה"
קשה יש רק בלחם, וגם אותו אוכלים
רואה הנולד
 
הודעות: 547
הצטרף: 22 נובמבר 2013, 12:28
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: מחשב או סלולרי מסונן, מהיכי תיתי לאסור

הודעה שלא נקראהעל ידי מוקיון » 14 מרץ 2018, 22:59

עזבו אין בזה שום בעיה
מי שרוצה לבוא לידי איסור יכול מכל דבר
מוקיון
 
הודעות: 2
הצטרף: 11 מרץ 2018, 21:15
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: מחשב או סלולרי מסונן, מהיכי תיתי לאסור

הודעה שלא נקראהעל ידי אמת לאמיתה » 15 מרץ 2018, 23:33

אני לא רוצה להיכנס כרגע לנקודות הלכתיות שיש לדון בהן בעיקר בלי חסימה בכלל ועם חסימה טובה כמו נט פרי למשל הן אינן קיימות בכלל
אבל מעבר לבעייות הלכתיות יש את הצביון של יהדות החרדית אין שום איסור הלכתי ללבוש חולצה כחולה או לחבוש כיפה סרוגה ועם זאת מי שקורא לעצמו חרדי לא ייעז להתלבש כך
את הצביון הזה קובעים גדולי ישראל גם ללא כח הילתכי של גזירת גזירות. היסודות לחרדיות כפי שאנו מכירים אותה היום הונחו על ידי רבינו החתם ורבותינו ממשכי דרכו עד דורנו אנו והם כוללים הגבלות רבות שנעדו לשמור על צביון הדור גם ללא בסיס מובהק באיסורים הלכתיים (ראה ערך התד"ל וד"ל).
ניתן אולי להתווכח על הצורה הגורפת של האיסור על האינטרנט ועל השאלה כמה זמן תחזיק מעמד ההתנזרות החרדית מהאינטרנט, אבל הצורך בפיקוח עליו ברור לחלוטין כן ללא גדרים הלכתיים. מה שבטוח שכאן הוא לא המקום הכי מתאים לדון בנושא ואין חבוש מתיר עצמו
אמת לאמיתה
 
הודעות: 1
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:20
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: מחשב או סלולרי מסונן, מהיכי תיתי לאסור

הודעה שלא נקראהעל ידי yehuda » 09 אפריל 2018, 09:48

בדיוק עכשיו ראיתי בהשגחה מה שכתב אב"ד אודווארי זצ"ל בהסכמה לאיזה ספר על סמך דברי המהרי"ק שכתב שזקן ממרא שהמרה על בית דין שלא ישבו יחדיו ולא פסקו את הדין יחדיו, אינו נחשב לזקן ממרא, משום שמא חזרו בהם הללו כאשר שאל את האחרים וכן איפכא. ומסיק דמכאן יש להסיק שאין שום חשיבות ל"פסקי דין" שמחתימים רבנים חדשים לבקרים - לעיתים רבות בניגוד לרצונם ותוך חשש למשרתם והתנכלות מאינשי דלא מעלי (דבר מצוי ביותר בארה"ב בפסקים בענייני לולבי דרי, עירוב בברוקלין, וכל מיני נושאים השנויים במחלוקת בפוליטיקה עם שימוש באלימות מצד מיעוט המצוי בהפלגים השונים המעורבים במחלוקת.)

אין כל זה נוגע לפסק גדולי הדור לשימוש באינטרנט, בהם כל אחד מחוייב לשמוע בקול רבו, וכל זקני וצדיקי ופוסקי וגאוני הדור פסקו כל אחד בקהילתם באופן ברור כיצד להתנהג, ומי שאין לו רב - אז זה הבעיה שלו הראשונה.
כמה פעמים אנו מבקשים וטהר לבנו לעבדך באמת?

הבה לא נזהם אותו... כי לב יש לנו רק אחד!
סמל אישי של המשתמש
yehuda
מנהל
 
הודעות: 1271
הצטרף: 24 יוני 2015, 05:36
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב


חזור אל תורה ודעת

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־3 אורחים