אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

מנהל: יהודה גרינבויים

אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי אבי ר. » 06 פברואר 2014, 20:21

הביטוי "ברא כרעה דאבוה" אין לזה שום מקור בגמרא המקור היחיד שיש זה רש"י שכותב דראובן כרעה דאביו

המילים כד יתבין ישראל אין לזה שום במקור רק יש משהוא בערך כזה בדברי הגר"א

הביטוי אהבת חינם היא המצאה של הרב קוק

אם יש לכם עוד דוגמאות ורעיונות נא להעלות את זה כאן
אם אין לך מה לעשות תעשה את זה כאן..... עדיף משם.......
סמל אישי של המשתמש
אבי ר.
 
הודעות: 930
הצטרף: 16 אפריל 2013, 09:44
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי אריה ענק משער האריות » 06 פברואר 2014, 21:23

"ישועת ה' כהרף עין"

אין לו שום מקור בחז"ל
סמל אישי של המשתמש
אריה ענק משער האריות
 
הודעות: 1770
הצטרף: 03 נובמבר 2013, 01:19
מיקום: ארץ הקודש
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי ישיביש » 06 פברואר 2014, 23:29

"אין דבר העומד בפני הרצון"
סמל אישי של המשתמש
ישיביש
 
הודעות: 1792
הצטרף: 27 מאי 2013, 19:21
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי גדול הדור » 07 פברואר 2014, 00:20

אבי ר. כתב:הביטוי אהבת חינם היא המצאה של הרב קוק

הכוונ לאהוב יהודי רק בגלל שהוא יהודי ללא סיבה אחרת, וזו אהבת ישראל אמתית.
"האהבה הגדולה שאנו אוהבים את אומתנו לא תסמא את עינינו מלבקר את כל מומיה, אך גם אחרי הביקורת היותר חופשית נקייה היא מכל מום. 'כולך יפה רעיתי ומום אין בך'."
גדול הדור
 
הודעות: 1315
הצטרף: 31 דצמבר 2012, 13:20
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי שלמה קוסטליץ » 07 פברואר 2014, 13:15

ויש בביטוי זה שגיאה חמורה. כי אהבה זו אינה חינם, כי אם מצות התורה!
לחתום אינו רשאי שלא לחתום
סמל אישי של המשתמש
שלמה קוסטליץ
 
הודעות: 1707
הצטרף: 06 נובמבר 2012, 22:53
מיקום: בין חזון להגשמה
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי גדול הדור » 07 פברואר 2014, 16:21

שלמה קוסטליץ כתב:ויש בביטוי זה שגיאה חמורה. כי אהבה זו אינה חינם, כי אם מצות התורה!

זה בא על משקל שנאת חינם.
"האהבה הגדולה שאנו אוהבים את אומתנו לא תסמא את עינינו מלבקר את כל מומיה, אך גם אחרי הביקורת היותר חופשית נקייה היא מכל מום. 'כולך יפה רעיתי ומום אין בך'."
גדול הדור
 
הודעות: 1315
הצטרף: 31 דצמבר 2012, 13:20
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי שלמה קוסטליץ » 09 פברואר 2014, 16:13

אבל זו שגיאה!!!
לחתום אינו רשאי שלא לחתום
סמל אישי של המשתמש
שלמה קוסטליץ
 
הודעות: 1707
הצטרף: 06 נובמבר 2012, 22:53
מיקום: בין חזון להגשמה
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי גדול הדור » 09 פברואר 2014, 21:26

שלמה קוסטליץ כתב:אבל זו שגיאה!!!

ראה בתגובת הנושא של אחד מהמנהלים בפורומים של "לדעת" באשכול שפתח בר"ח אס תשע"ג על שליחת תודות:
חיים שיש בהם כתב:חברים יקרים ואהובים,
לאחרונה שמתי לב לכמה וכמה חברים שצברו מאות הודעות ותודות, בעוד הם עצמם לא שלחו אף לא תודה אחת. הדבר הזה צורם לי מאוד. האם באמת לא נהניתם מאף הודעה? אף אחד מן החברים לא שווה לחיצה קטנה על העכבר על מאמץ שהתאמץ כדי להעשיר את ידיעותינו או להנות אותנו בקליפ/תמונה?
קחו זאת לתשומת לבכם, ובזכות אהבת חינם נזכה לגאולה שלימה במהרה.
"האהבה הגדולה שאנו אוהבים את אומתנו לא תסמא את עינינו מלבקר את כל מומיה, אך גם אחרי הביקורת היותר חופשית נקייה היא מכל מום. 'כולך יפה רעיתי ומום אין בך'."
גדול הדור
 
הודעות: 1315
הצטרף: 31 דצמבר 2012, 13:20
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי שלמה קוסטליץ » 09 פברואר 2014, 22:05

אין ספק שהביטוי השגוי מבית היוצר של הראי"ה, חדר לכל שכבות העם, מה שלא מחזק את נכונותו.

כל אשכול זה נוסד, על טעויות מוכרות של הציבור, ואין בתגובת הרב חש"ב, בכדי לאשש את הביטוי השגוי.
לחתום אינו רשאי שלא לחתום
סמל אישי של המשתמש
שלמה קוסטליץ
 
הודעות: 1707
הצטרף: 06 נובמבר 2012, 22:53
מיקום: בין חזון להגשמה
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי חבלזון » 10 פברואר 2014, 12:01

אולי זה לא מיתוס, אבל ברוח הדברים:
הביטוי "על הפנים" כהגדרת מצב גרוע אינו סלנג כפי שנראה במבט ראשון.
הוא מוזכר כבר בגמרא נדרים לא ("זבינא דרמי על אפיה" = סחורה על הפנים)
לימודי ליבה - זה קודם כל לדעת בשביל מה באנו לעולם. אם נספיק, נלמד אחר כך איך לשפר פה את התנאים.
אז מי לומד ליבה? ומי פרזיט?
(קרדיט- הרב סגל, "ליבה שיש לה עתיד")
חבלזון
 
הודעות: 264
הצטרף: 06 דצמבר 2012, 23:21
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי חבלזון » 10 פברואר 2014, 12:03

האמרה "יותר משישראל שמרו על השבת השבת שמרה של ישראל"
איננה מדרש או משהו
אלא אמרה של חילוני מפורסם בשם "אחד העם"....
לימודי ליבה - זה קודם כל לדעת בשביל מה באנו לעולם. אם נספיק, נלמד אחר כך איך לשפר פה את התנאים.
אז מי לומד ליבה? ומי פרזיט?
(קרדיט- הרב סגל, "ליבה שיש לה עתיד")
חבלזון
 
הודעות: 264
הצטרף: 06 דצמבר 2012, 23:21
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי שלמה קוסטליץ » 10 פברואר 2014, 12:04

והאמרה "אין ישראל אומה אלא בתורתה", אינה משפט של חילוני מפורסם, כפי שצעק פעם ח"כ חרדי, כי אם הגדרה של רבי סעדיה גאון.
לחתום אינו רשאי שלא לחתום
סמל אישי של המשתמש
שלמה קוסטליץ
 
הודעות: 1707
הצטרף: 06 נובמבר 2012, 22:53
מיקום: בין חזון להגשמה
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי חבלזון » 10 פברואר 2014, 12:16

והנה שבירת מיתוס קצת ארוכה ונכתבת בזהירות:

מצות הדלקת נר שבת, היא מצווה לדאוג שהבית יהיה מואר בשבת, שזה שלום בית שלא יכשלו בעץ או באבן. ולא כפי המיתוס שהפכה להיות "מצות הצתת שתי שלהבות בטרם כניסת השבת".. .
וזה משנה הרבה את ההבנה וגם את ההלכה, למשל (ולא לסמוך כמובן למעשה)
• המצווה כוללת בהחלט לדאוג לתאורה בחדרים. אז אם הם חשוכים- חסר משהו, וכאשר מדליקים בהם מנורת לילה אפשר לכון לשם מצות נר שבת.
• אפשר למען האמת לברך לכתחילה "להדליק נר של שבת" על אור החשמל [יש בזה נידונים, אבל לדעת כמה פוסקים בפירוש ראיתי שנפסק להלכה], אמנם לא משנים ממנהג, וגם כמובן שיש הרבה עניינים בנרות כפי המנהג, אבל יוצא מזה 3 דברים חשובים ומשום מה לא ידועים כל כך:
• 1. כיון שבעצם אור החשמל מאיר הרבה יותר מהנרות, יש שאלה גדולה בעצם מדוע הברכה על הנרות היא לא לבטלה. ויש הידור חשוב שהרב אלישיב המליץ עליו, להדליק את אור החשמל צמוד להדלקת הנרות ולכוון בברכה על שניהם.
• 2. שאשה שנמצאת בבית חולים ונתנו לה להדליק את הנר באיזו פינה שמוארת גם ככה ולא רואים מהמקום שאוכלים מסתבר שברכתה לבטלה ! ועדיף שתדליק את מנורת הלילה שלה- בברכה. (פסק ששמעתי בשם ר' ניסים קרליץ).
• 3. היום כמעט אין סיבה לקנוס מי ששכחה להדליק שבת אחת, כי הרי אור החשמל תמיד דולק...
לימודי ליבה - זה קודם כל לדעת בשביל מה באנו לעולם. אם נספיק, נלמד אחר כך איך לשפר פה את התנאים.
אז מי לומד ליבה? ומי פרזיט?
(קרדיט- הרב סגל, "ליבה שיש לה עתיד")
חבלזון
 
הודעות: 264
הצטרף: 06 דצמבר 2012, 23:21
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי חיים שיש בהם » 10 פברואר 2014, 13:15

שלמה קוסטליץ כתב:אין ספק שהביטוי השגוי מבית היוצר של הראי"ה, חדר לכל שכבות העם, מה שלא מחזק את נכונותו.

כל אשכול זה נוסד, על טעויות מוכרות של הציבור, ואין בתגובת הרב חש"ב, בכדי לאשש את הביטוי השגוי.

נכון מאוד. לא ידעתי וגם היום איני יודע מה מקור הביטוי, ואם יוכיחו לי שאין זה אלא ממשנתו של הרב קוק, הרי שאמחק את הביטוי הזה מלקסיקוני ואכה על חטא בחוזקה על המכשלה שיצאה מתח"י.
חברים יקרים, עזרו לנו לשמור על אופי הפורום מכל משמר!
בכבוד רב ובתקווה להבנה: חש"ב - מנהל פורום 'לדעת'
סמל אישי של המשתמש
חיים שיש בהם
 
הודעות: 2310
הצטרף: 19 נובמבר 2012, 23:40
מיקום: עקבתא דמשיחא
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי יואל » 10 פברואר 2014, 16:50

בוש והיכלם על המכשלה הנוראה שיצאה מתחת ידך, להשתמש בביטוי נפוץ אצל גדולי ישראל, שמקורו הוא הרב קוק, תיצלנה אוזניים משמוע. אוי לדור שכך עלה בימיו. איך הגעת לדיוטא תחתונה כזו?
יואל
 
הודעות: 145
הצטרף: 19 דצמבר 2013, 20:09
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי אמיר » 11 פברואר 2014, 23:11

טעות בידך הביטוי לא נפוץ אצל גדול"י, והם לא משתמשים בו כלל.
הביטוי הנכון הוא אהבת ישראל שזה מצוה מהתורה, וזה איננו חינם אלא משום שאנו מצווים ואהבת לרעך כמוך.
בביטוי אהבת חינם השתמש הרב קוק לאהוב גם את מי שאינו בגדר 'רעך', וכידוע כנגד דבריו אלו יצאו כל גדולי ישראל שהרי עליהם אנו מצווים 'משנאיך ה' אשנא'.
ממכתב ה'אמרי אמת' על יחס הרב קוק לעוברי עבירה:
"אם כוונתו רצוי, אבל מעשיו וכו', שנותן יד לפושעים, כל עוד שעומדים במרדם ומחללים כל קודש..."
"והרב הגאון רבי אברהם קוק שיחיה הוא איש האשכולות בתורה ומדות תרומיות. גם רבים אומרים כי הוא שונא בצע. אולם מרוב אהבת ישראל שבו, אומר על טמא טהור ומראה לו פנים.."
אמיר
 
הודעות: 771
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 20:46
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי אמיר » 11 פברואר 2014, 23:39

רבים משתמשים בביטוי 'איש באמונתו יחיה' בחושבם שזה ציטוט ממקורותינו.
אלא שטעות בידם.
את הביטוי טבע ח"כ ממפא"י, בסלפו את הפסוק בחבקוק " "הִנֵּה עֻפְּלָה לֹא-יָשְׁרָה נַפְשׁוֹ בּוֹ וְצַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה"
מדובר בסילוף חמור כי בכך המשמעות של הדברים היא בדיוק ההיפך מהנאמר בפסוק.
אמיר
 
הודעות: 771
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 20:46
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי יואל » 12 פברואר 2014, 00:57

אמיר כתב:טעות בידך הביטוי לא נפוץ אצל גדול"י, והם לא משתמשים בו כלל.
הביטוי הנכון הוא אהבת ישראל שזה מצוה מהתורה, וזה איננו חינם אלא משום שאנו מצווים ואהבת לרעך כמוך


צר לי, אבל אתה הוא זה שטועה...

חיפוש קל בתוכנה כלשהי, ותראה עד כמה זה נפוץ. גם אצל הרבי מליובאוויטש זצ"ל [אגב, גם הוא היה בשיטה שצריך לקרב כל יהודי. אינני יודע אם זה מתאים לשיטתו של הרב קוק, אבל לא היה אצלו מושג של "משנאיך ה' אשנא", וכך גם מסופר על הרב ינון חורי, בנו של הרב חיים חורי, שגרס שאסור לדבר אפי' על שולמית אלוני] וגם אצל חסידי ויזניץ' ועוד.

אבל הכי תופתע לדעת שלא הרב קוק המציא זאת, אלא רבי יחזקאל מקוזמיר. והיכן זה מופיע? בספר "חיים שיש בהם"...
קבצים מצורפים
אהבת חינם.jpg
אהבת חינם.jpg (108.13 KiB) נצפה 5255 פעמים
יואל
 
הודעות: 145
הצטרף: 19 דצמבר 2013, 20:09
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי שימקע » 12 פברואר 2014, 13:07

ווואו יואל זה כבר חידוש!
סמל אישי של המשתמש
שימקע
 
הודעות: 262
הצטרף: 26 יולי 2013, 15:13
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול שבירת המיתוסים - בתורה והלכה

הודעה שלא נקראהעל ידי שלמה קוסטליץ » 12 פברואר 2014, 13:17

זה שר' יצחק שרגא גראס כותב כך, זה לא אומר שזו לשונו של הקוזמירער.

אהבת חינם, הוא ביטוי שגוי, גם אם הליובאוויטשער זיע"א השתמש בו. אהבה שאנחנו מצווים עליה, אינה אהבת חינם!!!
לחתום אינו רשאי שלא לחתום
סמל אישי של המשתמש
שלמה קוסטליץ
 
הודעות: 1707
הצטרף: 06 נובמבר 2012, 22:53
מיקום: בין חזון להגשמה
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

הבא

חזור אל תורה ודעת

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־5 אורחים