טבילת כלים חשמליים

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

מנהל: יאיר

טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי יעקב ישראל » 25 ינואר 2015, 20:28

נשאלתי לגבי כלים חשמליים כמו טוסטר, מצנם, קומקום וכדומה, האם חייבים בטבילה.

והשבתי, לכתחילה יש להשתדל לטבול, או לתת לגוי במתנה ולהשאיל ממנו, או לתת לטכנאי לפרק הכל ולהחזיר בחזרה.

אך מי שמפחד לטבול ולא מוצא גוי ואינו רוצה לפרק את הכלי, יכול לסמוך על הפוסקים המקילים: מרן הגאון הרב בן ציון אבא שאול, שהתיר לכתחילה לא לטבול כלי המחובר לחשמל, והגר"ע יוסף שהתיר מעיקר הדין, ועוד.

יש שאינם יודעים שהגר"ע יוסף התיר מעיקר הדין לא להטביל כלים המחוברים לחשמל, אך בהליכות עולם חלק ז' עמ' רס"ו הביא הסוברים שאין צריך טבילה בגלל שהכלי עובד רק כשהוא מחובר לחשמל ונחשב מחובר לקרקע, והם הגרש"ז ועוד פוסקים מהדור הקודם, וצירף להם עוד כמה פוסקים הסוברים שכלים הקבועים במקומם (כמו מצנם וקומקום שעומדים במקומם ולא משמשים בשעת הסעודה) אינם צריכים טבילה כי אינם נקראים כלי סעודה. ולא דחה דעה זו, וסיים "וטוב להחמיר לטבול" ומשמע שמעיקר הדין התיר.

והסכים עמי מו"צ מפורסם וסיפר על עוד כמה שנקטו כך.
יעקב ישראל
 
הודעות: 20
הצטרף: 19 ינואר 2015, 13:03
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי אברך כולל » 17 פברואר 2015, 00:41

יישר כח. חבר סיפר לי ששאל את הרב יצחק יוסף, ואמר שאכן אביו הגר"ע התיר מעיקר הדין את הכלים החשמליים, בלא צורך בטבילה. ואני כותב זאת כי ראיתי שהרב אברהם יוסף התכחש לכך.
אברך כולל
 
הודעות: 26
הצטרף: 19 אוגוסט 2014, 15:11
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי שמעון כהן » 29 יוני 2015, 23:50

סברא זו שחיבור לחשמל מקרי חיבור לקרקע הובאה כבר בשו"ת חלקת יעקב (ברייש), ורוב הרבנים לא הסכימו לה, יעויין בשו"ת שבט הלוי ועוד, וגם הגרשז"א לא נהג כן להלכה. מה גם שאפילו אם נטען שהחיבור לחשמל עושהו חיבור לקרקע, עדיין לא נפטרנו מהמחלוקת הגדולה בכלי העשוי לחברה בקרקע אם מתבטלת מתורת כלי, יעויין בספר טבילת כלים להר"צ כהן.
שמעון כהן
 
הודעות: 7
הצטרף: 30 נובמבר 2012, 01:01
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי מלפפונאי. » 30 נובמבר 2015, 02:23

הפחד הגדול שזה יהרס ויעשה קצר התבטל והתבדה. אפשר לטבול ולייבש היטב אחר כך ולא קורה שום נזק למערכת החשמלית.

מנסיון
מלפפונאי.
 
הודעות: 109
הצטרף: 03 יולי 2015, 00:29
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 30 נובמבר 2015, 08:41

איך אתה מייבש? לי זה עשה קצר (אחרי שחיכיתי לפחות יום),

מנסיון
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14442
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי מלפפונאי. » 30 נובמבר 2015, 10:34

עם פן, [לפתוח את המקום של חיבור החוטים ולייבשם שם]
או להניח בשמש פתוח
או לחכות 3 ימים.
מלפפונאי.
 
הודעות: 109
הצטרף: 03 יולי 2015, 00:29
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 30 נובמבר 2015, 12:01

תודה, הבעיה שאין לי פן.

(: אני אקנה פן, אטביל אותו ואייבש אותו עם הפן של השכן)...
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 14442
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי שלום ושלום » 10 דצמבר 2015, 13:31

מה דעתכם בשאלה העקרונית, כלי שאם יטבילוהו ייהרס, האם חייב בטבילה?
לכאורה לא כי זה בגדר אי אפשר, וכמו כלי של גוי
תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם
סמל אישי של המשתמש
שלום ושלום
 
הודעות: 760
הצטרף: 02 ינואר 2015, 11:00
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי הלכה למעשה » 10 דצמבר 2015, 18:48

שמעון כהן כתב:סברא זו שחיבור לחשמל מקרי חיבור לקרקע הובאה כבר בשו"ת חלקת יעקב (ברייש), ורוב הרבנים לא הסכימו לה, יעויין בשו"ת שבט הלוי ועוד, וגם הגרשז"א לא נהג כן להלכה. מה גם שאפילו אם נטען שהחיבור לחשמל עושהו חיבור לקרקע, עדיין לא נפטרנו מהמחלוקת הגדולה בכלי העשוי לחברה בקרקע אם מתבטלת מתורת כלי, יעויין בספר טבילת כלים להר"צ כהן.


יש כמה צדדים לא להקל כלי חשמלי כמו טוסטר לדוגמא. וכמו שפירט יעקב ישראל. או הרה"ג יעקב ישראל, אין לי מושג מיהו. אז לא מדובר כאן רק במחובר לקרקע אלא בכמה סניפים להקל.
הלכה למעשה
 
הודעות: 47
הצטרף: 18 דצמבר 2013, 01:57
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי שמח לעזור » 10 ינואר 2016, 18:23

מנסיון שלי בכמה כלים חשמליים אין שום בעיה להטבילם ואח"כ ליבשם טוב
והכל בא על מקומו בשלום.
סמל אישי של המשתמש
שמח לעזור
 
הודעות: 136
הצטרף: 15 דצמבר 2015, 14:42
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי בא ללמד ונמצא למד » 21 ינואר 2016, 10:49

גם אנוכי מצטרף לבעלי הנסיון בטבילה וייבוש של כמה וכמה כלים,
ואין בזה כל חשש...
בא ללמד ונמצא למד
 
הודעות: 4
הצטרף: 20 ינואר 2016, 23:18
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי thv » 21 ינואר 2016, 11:42

חבל להקל במקום שיש מחמירים בדבר שמקורו מדאורייתא, ואין בו שום נזק כעדות רבים וטובים
thv
 
הודעות: 12
הצטרף: 21 ינואר 2016, 11:37
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי מלפפונאי. » 06 מרץ 2016, 00:05

יש מקור מדאורייתא לגיעולי נכרים שלא השתמשו בהם רק ייצרו אותם?
מלפפונאי.
 
הודעות: 109
הצטרף: 03 יולי 2015, 00:29
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי טוב להודות » 20 אפריל 2016, 00:42

מלפפונאי. כתב:יש מקור מדאורייתא לגיעולי נכרים שלא השתמשו בהם רק ייצרו אותם?


''אך במי נדה יתחטא''. ועיין ע"ז ע"ה:
טוב להודות
 
הודעות: 6
הצטרף: 20 אפריל 2016, 00:38
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי באמונתו יחיה » 07 אוקטובר 2018, 16:13

מד חום חשמלי למדידת טמפרטורת מאכלים חייב בטבילה?
באמונתו יחיה
 
הודעות: 2
הצטרף: 07 אוקטובר 2018, 15:58
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 04 נובמבר 2018, 23:00

באמונתו יחיה כתב:מד חום חשמלי למדידת טמפרטורת מאכלים חייב בטבילה?

הלא הוא בא במגע ישיר עם המזון בלי צורך בהכנה נוספת. וחלוק מסכין שחיטה או חצובות שכתבו רוב הפוסקים שאין חייב בטבילה משום שאינם באים במגע עם האוכל, או משום שהשימוש בהם הוא שלב מוקדם לאכילה עצמה. מה שאין כן במד חום חשמלי שדרך השתמשותו היא בשלב הסופי והמוגמר של המזון, וכן הוא בא במגע ישיר עם האוכל, אין סיבה שלא לחייבו בטבילה. וכמובן שכלי החייב בטבילה גם כזה שלא מכיל בתוכו את המזון, ודי בזה שמשמש את האוכל וכאמור.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1240
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי הר נבו » 05 נובמבר 2018, 00:49

למה לא טובלים את המדפים של המקרר (אם לא את המקרר כולו)?
הר נבו
 
הודעות: 93
הצטרף: 03 אוקטובר 2018, 15:23
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 05 נובמבר 2018, 01:04

הר נבו כתב:למה לא טובלים את המדפים של המקרר (אם לא את המקרר כולו)?

ראה מה שכתב בספר טהרת כלים בשם כמה מהפוסקים.
אחד מהתנאים לחייב את הכלי בטבילה באופן שמבשלים בו או שאוכלים ושותין ממנו ישירות ולא שמכניסים בהם משקאות ואוכלים לקיום - הנה רבותינו האחרונים ז''ל נחלקו אם כלים שמכניסים בהם משקאות ואוכלים לקיום, אבל אין מבשלים בהם ואין שותין מהם ישירות אלא יוצקים מהם לכוסות ומהם אוכלים או שותים, צריכים טבילה או לא. כי הנה הגאון ר' יהודה עייאש בשו''ת בית יהודה (חיו''ד סימן נב) פטרם מטבילה והביא ראיה לזה מסכין של שחיטה או של הפשטה. וכדבריו פסקו בספר מזבח אדמה (חיו''ד סימן קכ דף יא ע''ד) ובעיקרי הד''ט (חיו''ד סימן יח אות ב) והגאון ר' חיים פלאג'י בספרו רוח חיים (חיו''ד סימן קכ אות ב) ובספר ברית כהונה (חיו''ד עמוד רלח) ובשו''ת טוב טעם ודעת (מהדו''ג ח''ב סימן כב) ובשו''ת אמרי דוד (סימן סח) ובקיצור ש''ע (סימן לז מסגרת השלחן סק''י), ציינם בשו''ת דברי דוד ח''א (טהרני, חיו''ד סימן ט). וכ''פ בערוך השלחן (שם הלכה לה). וכ''פ בשו''ת מנחת יצחק ח''ט (סימן פג). ועיין בשו''ת זרע אמת ח''ב (סימן לח). אולם בשו''ת בית דוד ח''א (חיו''ד סימן סב) לא ס''ל הכי והוא ז''ל פסק שהם חייבים בטבילה מן הדין והביא כמה ראיות לדבר והעתקתי לשונו להלן בחלק ההלכות פרק ב הלכה יז הערה 93 בד''ה אולם. וכן נראה דעת הרב חיד''א בברכ''י (שם). וכן הבין בדעתו בספר בא''ח (פרשת מטות הלכה ה) וכן פסק שם להלכה ולמעשה. וכן פסקו בשו''ג (או''ח סימן תנא דיני טבילת כלים ח''ב הלכה ז) ובשו''ת באר משה ח''ד (סימן צט).
ולענין מעשה, הנה אע''פ שראייתו של הרב בית יהודה הנ''ל מסכין של שחיטה או של הפשטה כיון דעדיין צריך הכשר בישול אין להטבילו אינה מוכרחת אחה''ר, כי שם מדובר במאכל שאינו ראוי לאכילה כלל משא''כ בנ''ד שמדובר במאכל שראוי לאכילה רק שאין אוכלים אותו ישירות מהכלי שהוא נמצא בו, מ''מ הואיל וחיוב טבילת כלי זכוכית מדרבנן וכמו שיתבאר להלן בחלק ההלכות פרק ב' הלכה ג' הערה 23, אפשר להקל כדברי הבית יהודה וסיעתו דהוי פלוגתא בדבר שאיסורו מדרבנן וספיקא דרבנן לקולא, בפרט שבשו''ת דברי דוד ח''א (טהרני, סימן ט) הביא כל ראיותיו של הבית דוד הנ''ל ודחאם אחת לאחת, ועוד שכדברי הבית יהודה הנ''ל פסקו רוב האחרונים וחלקם העידו שכן המנהג וגם מרן החיד''א לא כתב בסכינא חריפתא שהלכה כדברי הבית דוד. והנה אע''פ שלא מלאני ליבי להקל בכלים שעשויים ממתכת שחיוב טבילתן מן התורה וכמ''ש להלן בחלק ההלכות פרק ב הלכה ג הערה 15, כי במחלוקת בדבר שאיסורו מן התורה נקטינן לחומרא, מ''מ הואיל ולדעת הרמב''ם ועוד כמה ראשונים אף חיוב טבילת כלי מתכות מדרבנן, הו''ל ספק ספיקא להקל, שמא כדעת הבית יהודה ודעימיה דס''ל שכלים העשויים לשמירה אינם צריכים טבילה אפילו שעשויים ממתכת ואת''ל שאין הלכה כמותם, שמא הלכה כדעת הרמב''ם ודעימיה שחיוב טבילת כלי מתכות מדרבנן וא''כ הוי ספק דרבנן לקולא, ואע''פ שאין הספק ספיקא מתירו לגמרי, שהרי הספק השני מתיר מן התורה בלבד ואסור מדרבנן, מ''מ חשיב שפיר מ''מ, וכמו שלמדנו להועיל מרן הראש''ל שליט''א בשו''ת יבי''א ח''ה (חיו''ד סימן כו סוף אות ט) וע''ע בספר יוסף דעת (הלוי, סימן יב). ומכ''ש שיש להקל לפי מ''ש הרב ישועות יעקב (סימן קכ סק''א) בד''ה ובתשובה שאף למ''ד שחיוב כלי מתכות מדאורייתא מודי מיהא שאיסור השימוש הוא מדרבנן וכ''כ עוד הגאון רבי צבי הירש בנו של הגאון ההפלאה בסוף ספר ההפלאה בחידושיו לע''ז (עה:) וכ''כ המשנ''ב בביאור הלכה (סימן שכג סעיף ז) וכ''כ בשו''ת מנחת יצחק ח''א (סימן מד). והביאם בשו''ת יבי''א ח''ז (עמוד רטז). לפיכך, קופסא המיודעת לשמירת קפה או תה, סלסלת פירות, טרמוס, מקרר שיש בתוכו מדפים ומגירות שמניחים בהם פירות וירקות וכיוצא בזה אינם צריכים טבילה אף אם היו עשויים ממתכת, שהרי לא משתמשים לשתות מהן ממש כמו כוסות וגם אין מבשלים בהם כמו קדירות, וא''כ אין טעם לחלק בין צלוחיות שמכניסים בהם מים לקיום לבין הכלים הנ''ל. [ואע''פ שבשו''ת באר משה ח''ד (סימן צט) צידד שאותם המדפים והמגירות צריכים טבילה אלא שהעולם מקילים ואינם טובלים מפני שדעתם שלא נעשו כלל תיבה זו לצורך זה שיאכלו ממנה ואזלינן גם בתר רוב תשמיש. ע''ש. מ''מ לפי מש''כ לעיל יש להקל, בפרט דהוי כלי העומד לנחת ואין רגילים לטלטלו ממקום למקום ולכן אינו חשוב ככלי סעודה, והוא הדין גם במגירות ומדפים וכמ''ש סברא זו הגרש''ז אויערבאך זצ''ל והוב''ד בספר טבילת כלים (עמוד קצו). וכן המנהג וכמו שהעיד הרב באר משה הנ''ל. וכ''כ בספר הליכות עולם ח''ז (עמוד רמו בהערה) ובשו''ת דברי דוד ח''א (חיו''ד סימן ט) על פי דברי הבית יהודה הנ''ל. ע''ש.]
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1240
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי הר נבו » 05 נובמבר 2018, 01:24

כמדומה שטרמוס כן נוהגים לטבול
הר נבו
 
הודעות: 93
הצטרף: 03 אוקטובר 2018, 15:23
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 05 נובמבר 2018, 01:27

בטרמוס שאפשר בקלות להטביל נוהגים להחמיר, אך לפי הדברים הנ"ל בלא ברכה.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1240
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 05 נובמבר 2018, 01:29

שמעון כהן כתב:סברא זו שחיבור לחשמל מקרי חיבור לקרקע הובאה כבר בשו"ת חלקת יעקב (ברייש), ורוב הרבנים לא הסכימו לה, יעויין בשו"ת שבט הלוי ועוד, וגם הגרשז"א לא נהג כן להלכה. מה גם שאפילו אם נטען שהחיבור לחשמל עושהו חיבור לקרקע, עדיין לא נפטרנו מהמחלוקת הגדולה בכלי העשוי לחברה בקרקע אם מתבטלת מתורת כלי, יעויין בספר טבילת כלים להר"צ כהן.

אכן נוהגים להטביל, וכך דעת חלק גדול מהפוסקים. אולם מה שיש לדון אם מברכים בכה"ג.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1240
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי באמונתו יחיה » 07 נובמבר 2018, 22:48

חזקי כתב:
באמונתו יחיה כתב:מד חום חשמלי למדידת טמפרטורת מאכלים חייב בטבילה?

הלא הוא בא במגע ישיר עם המזון בלי צורך בהכנה נוספת. וחלוק מסכין שחיטה או חצובות שכתבו רוב הפוסקים שאין חייב בטבילה משום שאינם באים במגע עם האוכל, או משום שהשימוש בהם הוא שלב מוקדם לאכילה עצמה. מה שאין כן במד חום חשמלי שדרך השתמשותו היא בשלב הסופי והמוגמר של המזון, וכן הוא בא במגע ישיר עם האוכל, אין סיבה שלא לחייבו בטבילה. וכמובן שכלי החייב בטבילה גם כזה שלא מכיל בתוכו את המזון, ודי בזה שמשמש את האוכל וכאמור.

כל מהותו לבדוק אם האוכל מוכן ובזה יש לדון האם הוא כמו סכין שחיטה
באמונתו יחיה
 
הודעות: 2
הצטרף: 07 אוקטובר 2018, 15:58
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: טבילת כלים חשמליים

הודעה שלא נקראהעל ידי חזקי » 07 נובמבר 2018, 22:58

באמונתו יחיה כתב:
חזקי כתב:
באמונתו יחיה כתב:מד חום חשמלי למדידת טמפרטורת מאכלים חייב בטבילה?

הלא הוא בא במגע ישיר עם המזון בלי צורך בהכנה נוספת. וחלוק מסכין שחיטה או חצובות שכתבו רוב הפוסקים שאין חייב בטבילה משום שאינם באים במגע עם האוכל, או משום שהשימוש בהם הוא שלב מוקדם לאכילה עצמה. מה שאין כן במד חום חשמלי שדרך השתמשותו היא בשלב הסופי והמוגמר של המזון, וכן הוא בא במגע ישיר עם האוכל, אין סיבה שלא לחייבו בטבילה. וכמובן שכלי החייב בטבילה גם כזה שלא מכיל בתוכו את המזון, ודי בזה שמשמש את האוכל וכאמור.

כל מהותו לבדוק אם האוכל מוכן ובזה יש לדון האם הוא כמו סכין שחיטה

כפי שכתבתי טעם הפטור בסכין שחיטה כפי שנתבאר באחרונים, מחמת שמשתמשים בו למאכל שאינו מתוקן וראוי לאכילה, בשונה ממד חום חשמלי שמשתמשים בו בשלב שהמאכל מתוקן וראוי לאכילה. אולי אפשר לדון ממקום אחר, אבל לא דומה לסכין שחיטה וכאמור.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!
חזקי
 
הודעות: 1240
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב


חזור אל תורה ודעת

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־5 אורחים