2 שאלות מי יודע

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

2 שאלות מי יודע

הודעה שלא נקראהעל ידי מורה צדק » 14 נובמבר 2015, 20:30

מי יודע
1. למה אומרים בברכת המזון אחרי ובנה ירושלים אומרים "אמן" מה הסיבה?
2. יש קהילות שגם במעריב אחרי השכבינו אומרים ג"כ "אמן"מה הסיבה? אשמח לתשובה בדחיפות
יום טוב ושמח
מורה צדק
 
הודעות: 356
הצטרף: 06 יולי 2015, 19:48
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: 2 שאלות מי יודע

הודעה שלא נקראהעל ידי הלכה למעשה » 16 נובמבר 2015, 17:03

פשוט מאוד, זה רמב"ם הלכות ברכות פרק א' הלכה טו:
"כל העונה אמן אחר ברכותיו הרי זה מגונה, והעונה אחר ברכה שהיא סוף ברכות אחרונות הרי זה משובח, כגון אחר בונה ירושלים בברכת המזון ואחר ברכה אחרונה של קריאת שמע של ערבית, וכן בסוף כל ברכה שהיא סוף ברכות אחרונות עונה בה אמן אחר עצמו."

המקור לזה, הגמ' בברכות מ"ה, בביאור הסוגיה בגמרא יש כמה דעות בראשונים, דעת רש"י שבונה ירושלים הוא דוגמא לכל סוף ברכות. ולפי זה לכאורה צריך לומר גם בשומר עמו ישראל לעד, בסוף ישתבח לאחר חי העולמים, לאחר ברכות ההפטרה: "מקדש השבת אמן", ובהלל: "מלך מהולל בתשבחות אמן" וכיוצא בזה, וכן הלכה.
הלכה למעשה
 
הודעות: 47
הצטרף: 18 דצמבר 2013, 01:57
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: 2 שאלות מי יודע

הודעה שלא נקראהעל ידי מורה צדק » 16 נובמבר 2015, 17:12

השאלה למה הרמב"ם אומר הרי זה משובח מה העניין בזה?
יום טוב ושמח
מורה צדק
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 356
הצטרף: 06 יולי 2015, 19:48
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: 2 שאלות מי יודע

הודעה שלא נקראהעל ידי הלכה למעשה » 19 נובמבר 2015, 15:54

זה לשון הגמ', פירוש הדבר שהעושה כן הוא עושה כהוגן, להבדיל מזה שהרי זה מגונה
הלכה למעשה
 
הודעות: 47
הצטרף: 18 דצמבר 2013, 01:57
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: 2 שאלות מי יודע

הודעה שלא נקראהעל ידי מלפפונאי. » 30 נובמבר 2015, 02:02

זה להבדיל בין ג' ברכות דאורייתא לברכה רביעית מדרבנן
מלפפונאי.
 
הודעות: 109
הצטרף: 03 יולי 2015, 00:29
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: 2 שאלות מי יודע

הודעה שלא נקראהעל ידי ג'ינג'י » 06 דצמבר 2015, 01:23

ומה התשובה לגבי הקהילות שאומרים אמן בהשכיבנו?
סמל אישי של המשתמש
ג'ינג'י
 
הודעות: 186
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 00:20
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: 2 שאלות מי יודע

הודעה שלא נקראהעל ידי יאיר » 06 דצמבר 2015, 01:26

הוא כתב:"...ולפי זה לכאורה צריך לומר גם בשומר עמו ישראל לעד וכו'".
viewtopic.php?f=9&t=9319#p218975
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!
סמל אישי של המשתמש
יאיר
מנהל ראשי
 
הודעות: 13220
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: 2 שאלות מי יודע

הודעה שלא נקראהעל ידי ג'ינג'י » 06 דצמבר 2015, 22:37

בבונה ירושךים המלפפון הסביר דהוא משום לחלק בין ברכות דאורייתא או דרבנן א"כ מה הטעם בשומר עמו ישראל לעד?
ואה"נ דמספיק לנו מה שהרמב"ם כתב...
סמל אישי של המשתמש
ג'ינג'י
 
הודעות: 186
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 00:20
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: 2 שאלות מי יודע

הודעה שלא נקראהעל ידי טוב להודות » 20 אפריל 2016, 01:02

ג'ינג'י כתב:בבונה ירושךים המלפפון הסביר דהוא משום לחלק בין ברכות דאורייתא או דרבנן א"כ מה הטעם בשומר עמו ישראל לעד?
ואה"נ דמספיק לנו מה שהרמב"ם כתב...


הוא אשר דיבר.

זוהי מחלוקת רש"י ותוספות במסכת ברכות שם. דעת רש"י שבונה ברחמיו הוא לרבותא וכן הוא כל סוף הברכות, ודעת תוס' דפוק חזי מאי עמא דבר שאין עונין אמן אלא אחד בונה ברחמיו ירושלים אמן.
טוב להודות
 
הודעות: 6
הצטרף: 20 אפריל 2016, 00:38
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: 2 שאלות מי יודע

הודעה שלא נקראהעל ידי ביתרי » 11 דצמבר 2017, 18:39

ומי יודע למה בשבת אומרים ושמרו לאחר השכבינו ?
ביתרי
 
הודעות: 14
הצטרף: 07 נובמבר 2017, 20:39
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: 2 שאלות מי יודע

הודעה שלא נקראהעל ידי חזן » 12 דצמבר 2017, 15:01

ביתרי כתב:ומי יודע למה בשבת אומרים ושמרו לאחר השכבינו ?

עיין בטור או"ח סי' רס"ז.
סמל אישי של המשתמש
חזן
 
הודעות: 969
הצטרף: 17 ספטמבר 2014, 12:07
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: 2 שאלות מי יודע

הודעה שלא נקראהעל ידי חיימקייק » 12 דצמבר 2017, 16:56

מורה צדק כתב:מי יודע
1. למה אומרים בברכת המזון אחרי ובנה ירושלים אומרים "אמן" מה הסיבה?
2. יש קהילות שגם במעריב אחרי השכבינו אומרים ג"כ "אמן"מה הסיבה? אשמח לתשובה בדחיפות

חביבי, ככה נוהגים הספרדים.
יש "קהילות", זה נשמע כאילו איזה שבט אינדיאני נוהג את זה...
חיימקייק
 
הודעות: 6
הצטרף: 12 אפריל 2017, 17:03
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: 2 שאלות מי יודע

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציינער » 13 דצמבר 2017, 11:18

חזן כתב:
ביתרי כתב:ומי יודע למה בשבת אומרים ושמרו לאחר השכבינו ?

עיין בטור או"ח סי' רס"ז.

בדרך אגב, מנהג חב"ד הוא שלא לומר ושמרו, ע"פ מש"כ הרב בסידורו.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא!
סמל אישי של המשתמש
גאליציינער
 
הודעות: 4708
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: 2 שאלות מי יודע

הודעה שלא נקראהעל ידי ביתרי » 18 דצמבר 2017, 14:07

מי יודע מה הטעם שרק ל"ועל הניסים" ורק בברכת המזון תיקנו שיש תקנה למי ששכח להזכיר במקומו שיזכירו וישלים אח"כ שלא מצאנו כמהו
כגון בתפילה להשלים בשומע התפילה
ביתרי
 
הודעות: 14
הצטרף: 07 נובמבר 2017, 20:39
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: 2 שאלות מי יודע

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציינער » 18 דצמבר 2017, 14:57

את מה ?
את יעלה ויבוא אי אפשר להשלים... אומרים את זה לאחר שומע תפילה...
כנ"ל את ועל הניסים...
את ותן טל ומטר אפשר להשלים, כנ"ל את אתה חוננתנו.
הזכרת גשמים בקיץ חוזרים עליה מפני שהוא סימן קללה.

אז על מה אתה רוצה שיוכלו להשלים בשומע תפילה ??
אנא עבדא דקודשא בריך הוא!
סמל אישי של המשתמש
גאליציינער
 
הודעות: 4708
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: 2 שאלות מי יודע

הודעה שלא נקראהעל ידי ביתרי » 18 דצמבר 2017, 22:50

האם ידוע למישהו מקור וכד'

האם בביהמ"ק לאחר נס חנוכה הדליקו חנוכיה (כמו שמדליקים בימינו בביהכ"נ)

ע"פ סברא נראה שלא היו מדליקים מאחר וזה חובת בית (או על אדם)
ובביהכ"נ תיקנו אח"כ בזמן הראשונים לעמי הארץ או לאלו שאין להם בית

עכ"פ שאלתי האם מישהו יודע אם מדברים על זה??
ביתרי
 
הודעות: 14
הצטרף: 07 נובמבר 2017, 20:39
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: 2 שאלות מי יודע

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציינער » 20 דצמבר 2017, 14:58

בפשטות זה שמדליקים בכל בית נר חנוכה לא נהיה מייד לאחר נס חנוכה, אלא לאחר זמן רב, בפשטות בערך בזמן חורבן הבית, ראה עלון נחלת יעקב יהושע השבוע שהאריך בעניין.
קיצור הראיות הוא שב'ועל הניסים' לא מופיעה מילה אחת אודות הדלקת נר חנוכה, אלא רק הדלקת המנורה, עיי"ש.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא!
סמל אישי של המשתמש
גאליציינער
 
הודעות: 4708
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: 2 שאלות מי יודע

הודעה שלא נקראהעל ידי גאליציינער » 20 דצמבר 2017, 14:59

למה בכל הגמ' ירושלמי, ברייתות, תוספתא, זוה"ק ומדרשים לא מופיע עניין הנס של מציאת הפח שמן ?
אנא עבדא דקודשא בריך הוא!
סמל אישי של המשתמש
גאליציינער
 
הודעות: 4708
הצטרף: 21 מרץ 2016, 14:54
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב


חזור אל תורה ודעת

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־3 אורחים