יהודי חושב כתב:קראתי את הראיון עם ר׳ מענדל בעיתון בקהילה.
דבר ראשון רציתי לומר תודה לר׳ מענדל שכ״כ מהר נתן להבין לאן פניו מועדות, שלא השאיר הרבה זמן לפתח תקוות.
ואסביר איך הגעתי למסקנות אלו:
בראיון הוא מסביר מה היא דרכו ומהיכן הוא לוקח הדרכה, הוא מדבר שם על קרליבך, איזביצה, החבקוקניקים (שילוב של חב״ד ברסלב וקוק) וגם על משנתו החינוכית של הרב קוק.
ברגע שהוא לוקח לעצמו כמורה דרך שיטות שיצאו מהם תקלות חמורות לעם ישראל, שיטות שנוגדות את התורה וההלכה, הוא סטה מהדרך, אין הוא יכול להביא יותר את בשורת השינוי המיוחל לנוער שלנו.
בטווח שבין מנהגים, מסורות, שיטות והנהגות, לבין ההלכה, יש הרבה מקום לתמרן, אם יש נוער שקשה לו וע״י שיקלו עליו מעט במנהגים והנהגות הוא ישאר לשמור את התורה וההלכה, (למרות שמנהג ישראל תורה הוא וכו׳) בהחלט יש מקום להקל, אבל עד ההלכה, הלכה היא חומה בלתי עבירה לחלוטין! (וברור שאם ישכילו להכניס להם את ההנאה והאור שבמנהגים, לא יצטרכו להגיע למצבים שיש צורך להקל בהם).
תורות חב״ד, ברסלב, איזביצה, גם אם היה/יש עליהם התנגדות מצד חוגים מסויימים, ההתנגדות היא לא עקב היותם נוגדים את התורה/ההלכה.
קרליבך עם כל הבעייתיות שלו והנהגותיו האישיות שהיו נוגדות את ההלכה, לא ידוע לי שהשאיר כשיטה מורשת עם הנהגות נגד ההלכה. (ככה ידוע לי, אבל איני בקיא גדול במורשת קרליבך).
לעומת זאת, מורשת הרב קוק, עם כל הכבוד לחכמתו בסוגיות חינוכיות לדברי ר׳ מענדל, הצמיחה ציבור שמונה כמליון (!) איש שהתורה זהו ספר חוקים הכי בעייתי שקיים, חוקים שחייבים לפתור את הבעייתיות שלהם, ואם לא מצליחים לפתור, פשוט עוברים עליהם.
עם כל מורשתו החינוכית, ואהבת ישראל שלו, ר׳ מענדל בדק איך נראה הנוער שלהם, שהוא כ״כ מעריץ, כמה שנים אחרי הישיבה התיכונית? הוא בדק כמה דתל״שים יש להם? הוא בדק איך נראות הבנות שם? בכמה אחוזים מהחתונות אצלם יש הפרדה? לא רוצה להיכנס לזה כאן, זה לא הפורום המתאים, אבל מצב הציבור הזה מבחינת יהדות גרוע מאד!!
הוא גם מביא דוגמא מהחבקוקניקים, הם סמל של מורשת המזרחי, כשיש לך בעיה הלכתית, תכניס את השאלה למכונה, ויצא לך תשובה איזה רב פותר לך אותה, החבקוקניקים פשוט יותר מתוחכמים, הכניסו למאגר שמסדר את החיים גם את חב״ד וברסלב, משתמשים במה שנח, השאר זורקים והחיים פשוט יפים.
שוב, אין בעיה בללמוד מכל השיטות ביהדות! כל עוד צמודים בכל מחיר להלכה! יש בעיה כשלומדים משיטה שבשיטתיות עוקרת את היהדות וההלכה, גם אם בראש השיטה עמד אדם לכאורה ירא שמים, צריכים להסתכל בפרספקטיבה של זמן, מה השיטה שלו הפיקה.
אני בטוח שהראשון שהגה את רעיון הרפורמים לא חלם שיום אחד אנשי השיטה יעשו בר מצווה לכלב....
כיהודים שומרי תורה ומצוות אנחנו חייבים להסתכל מה יצא מהשיטה, לפני שאנחנו מאמצים אותה.
האם ר׳ מענדל רוצה לראות יום אחד את הנוער שהוא כ״כ רוצה לעזור להם נראים כמו הנוער הדתי לאומי? קשה לי להאמין, אבל בכל מקרה אם אלו מורי דרכו, הדרך לשם קצרה.
אם רוצים לעשות שינוי לטובה בנוער שלנו, אם רוצים להאיר בהם את אור התורה ולהכניס בהם את מתיקות היהדות זה אך ורק דרך היהדות עצמה!
ר׳ מענדל מדבר הרבה על הנוער שלהם שכ״כ מחובר וכוסף לרוחניות, ברצוני לתת נקודה למחשבה: להבדיל, גם בהודו יש נזירים מחוברים וכוספים לרוחניות, אבל יהדות זה לא!
מהתחלה שהתוודעתי לר׳ מענדל היו דברים שלא אהבתי, אבל לאור כל הטוב שיש בו, והנקודות האמיתיות שהעלה, העברתי אותם, אמרתי בא נמשיך לעקוב, יש לו בשורה, אולי הוא יצליח איפה שרבים נכשלו, אבל הכתבה הזאת סתמה את הגולל על הציפיות, מרע לא יוצא טוב, משיטות שנוגדות את היהדות אי אפשר להביא בשורה ליהדות.
להלן מס׳ דברים שלא אהבתי בהתנהלותו:
- מנהל דף פייסבוק למרות שזהו מקום שאינו מתאים לירא שמים בלשון המעטה, אמרתי לעצמי: נו, מורד, כל עוד אינו מורה דרך כזאת לרבים, (למרות שבעקיפין זה בהחלט הוראת דרך), נבלע את זה, בתקווה שיתפכח יום אחד.
- התראיין לווינט, עצם הלהתראיין למקום מלוכלך כזה.. ואם באמת מה שחשוב לך זה השינוי בבית פנימה, למה אתה הולך לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ? אמרתי לעצמי: נו, מורד בצמצום שגדל בו, בסדר, יעבור לו ועוד יעשה הרבה טוב.
- כנ״ל בעניין ראיון לקול ישראל.
- כותב בהערצה על הציבור הדתי לאומי, חשבתי שעדיין לא התבגר מספיק, וכבחור חסידי בטח לא בדק לעומק מה באמת קורה שם גם בענייני אביזריהו דגילוי עריות וכו׳.
כנ״ל בעוד כל מיני רעיונות שהביא בבלוגים שלו.
הכל טוב ויפה, עד שהבנתי שזה לא רק מרד נעורים שיחלוף, אלא שיטה בעייתית מאד, שיטה שנוגדת את התורה וההלכה שהוא אימץ לעצמו.
ראשוני המשכילים באירופה גם לבשו שמונה בגדים, היה בדבריהם הרבה נקודות אמת וצדק, אבל סופם מלמד על תחילתם, כנ״ל הרב קוק.
בטוח שר׳ מענדל יכתוב עוד הרבה דברים אמיתיים ונכונים על הציבור שלנו, אבל מכאן ואילך אינו ראוי להתייחסות כלל ברוח התורה והיהדות.
את האמת?! חבל מאד! חבל עליו, בחור מיוחד שכזה, וחבל לנו...
(הבהרה, כל מה שנכתב כאן אודות הציבור הדתי לאומי נכתב לאחר שנים של מחקר אודותם, ושנים רבות של היכרות אישית עמוקה עם ציבור זה (כולל החבקוקניקים), אין לי ח״ו משהו אישי נגדם כאנשים, יש ביניהם אינסוף אנשים מיוחדים ממש, כל הנאמר כאן הוא נגד השיטה).
יאיר כתב:יאיר כתב:א יודעלע כתב:אגב, נראה שקרא היטב את הביקורות עליו...
אני יודע מה הניק שלו בפורום...
מי האמין??...
חמדתי לצון![]()
עניין אותי לראות מה יהיו התגובות... (:
א יודעלע כתב:יאיר כתב:יאיר כתב:א יודעלע כתב:אגב, נראה שקרא היטב את הביקורות עליו...
אני יודע מה הניק שלו בפורום...
מי האמין??...
חמדתי לצון![]()
עניין אותי לראות מה יהיו התגובות... (:
אכן התפלאתי מה לו ולפורום ה'סגור' ה'מצומצם' ה'פרום' ה'מרובע' (יש כאן אפילו משולש) כמו לדעת.
במיוחד שאין כאן גילויי אהבה. (לייקים בלע"ז)
יאיר כתב:יאיר כתב:א יודעלע כתב:אגב, נראה שקרא היטב את הביקורות עליו...
אני יודע מה הניק שלו בפורום...
מי האמין??...
חמדתי לצון![]()
עניין אותי לראות מה יהיו התגובות... (:
נעשה ונשמע כתב:
אני עדיין מאמין לגירסא הראשונה שלך.
שש משזר כתב:הכותבים הבורים של בחדרי, מדברים בדיוק כאותם הכותבים הבורים של לדעת, בתגובותיהם המתלהמות והטפשיות בהתקפת ר' מענדל.
רק דבר אחד הם שוכחים: אם היו טורחים להפריך דבריו תחת מלהתקיף אותו, יתכן שמישהו היה לוקח את דבריהם ברצינות, אבל כיון שאין בידם אלא התקפות זולות, אף אחד לא לוקח את דבריהם ברצינות, אלא כעין שעשוע.
yehuda כתב:לא יודע למה כל דבר שמענדל כותב, יש כמה חברה שרואים זאת כהתקפת זעם נגד הציבור החרדי. הוא מדבר כמו שכל אברך חסידי מדבר בקאווע שטיבל אל חבריו, אודות דברים שכולנו עושים או לא עושים, ודן מה רצון התורה בזה.
בפרט שהבן אדם - מה לעשות, מדבר לענין. כמה חבל.
שש משזר כתב:הכותבים הבורים של בחדרי, מדברים בדיוק כאותם הכותבים הבורים של לדעת, בתגובותיהם המתלהמות והטפשיות בהתקפת ר' מענדל.
רק דבר אחד הם שוכחים: אם היו טורחים להפריך דבריו תחת מלהתקיף אותו, יתכן שמישהו היה לוקח את דבריהם ברצינות, אבל כיון שאין בידם אלא התקפות זולות, אף אחד לא לוקח את דבריהם ברצינות, אלא כעין שעשוע.
yehuda כתב:לא יודע למה כל דבר שמענדל כותב, יש כמה חברה שרואים זאת כהתקפת זעם נגד הציבור החרדי. הוא מדבר כמו שכל אברך חסידי מדבר בקאווע שטיבל אל חבריו, אודות דברים שכולנו עושים או לא עושים, ודן מה רצון התורה בזה.
בפרט שהבן אדם - מה לעשות, מדבר לענין. כמה חבל.
א יודעלע כתב:שש משזר כתב:הכותבים הבורים של בחדרי, מדברים בדיוק כאותם הכותבים הבורים של לדעת, בתגובותיהם המתלהמות והטפשיות בהתקפת ר' מענדל.
רק דבר אחד הם שוכחים: אם היו טורחים להפריך דבריו תחת מלהתקיף אותו, יתכן שמישהו היה לוקח את דבריהם ברצינות, אבל כיון שאין בידם אלא התקפות זולות, אף אחד לא לוקח את דבריהם ברצינות, אלא כעין שעשוע.
מי שמדבר...
אתם אלה שמפריכים כ25 תגובות במילות התקפה (בורים, מתלהמים, טפשיים) בלי הסבר אחד רציני.
מרן ראש הישיבה כתב:נראה לי שר' מענדל יקירי פשוט לא יודע מהי "דת הירוקים"
על יסודותיה הכפרניים ואמונותיה המופרכות וכפיית הרוב הנורמלי לרקוד לפי חלילי החוקרים
ש"גילו" את ההתחממות הגלובלית והקרחונים הנמסים שיציפו עלינו את הים והחור באוזון והחיידקים והחייזרים שיפרצו לעולמנו
ועוד כהנה קש וגבבא אשר אין מקום ואין המקום להאריך ולהרחיב בזה כאן.
שעל כל מחקר שמוכיח את הנ"ל יש מחקרים הפוכים, אך עמותות עשירות וגורמים אינטרסנטיים אחרים בארצות המערב
מממנים את המחקרים וכמובן משפיעים על תוצאותיהם ופרסומם.
אם יחקור ר' מענדל את הנושא לאשורו ולעמקו (כמנהגו), יש בי התחושה כי ישנה את דעתו בנושא "איכות הסביבה".
בעניין הניקיון בבית ובחוץ ובריאות הגוף יש צדק בדבריו.
ויתכן שלכך התכוון בכתבו "איכות הסביבה", אך לפי הפירוש הפשוט של המונח, ודאי שהרבה ממצאי הארגונים הירוקים
מבוססים על אמונות טפלות מתובלות בחצאי אמיתות ושקרים שלמים.
ויעזור השי"ת ובקרוב ממש תמלא הארץ דעה את ה' כמים המכסים את הים
והארץ המלאה דעת לא תותיר מקום ללכלוך כלשהו.
מרן.
yehuda כתב:מרן ראש הישיבה כתב:נראה לי שר' מענדל יקירי פשוט לא יודע מהי "דת הירוקים"
על יסודותיה הכפרניים ואמונותיה המופרכות וכפיית הרוב הנורמלי לרקוד לפי חלילי החוקרים
ש"גילו" את ההתחממות הגלובלית והקרחונים הנמסים שיציפו עלינו את הים והחור באוזון והחיידקים והחייזרים שיפרצו לעולמנו
ועוד כהנה קש וגבבא אשר אין מקום ואין המקום להאריך ולהרחיב בזה כאן.
שעל כל מחקר שמוכיח את הנ"ל יש מחקרים הפוכים, אך עמותות עשירות וגורמים אינטרסנטיים אחרים בארצות המערב
מממנים את המחקרים וכמובן משפיעים על תוצאותיהם ופרסומם.
אם יחקור ר' מענדל את הנושא לאשורו ולעמקו (כמנהגו), יש בי התחושה כי ישנה את דעתו בנושא "איכות הסביבה".
בעניין הניקיון בבית ובחוץ ובריאות הגוף יש צדק בדבריו.
ויתכן שלכך התכוון בכתבו "איכות הסביבה", אך לפי הפירוש הפשוט של המונח, ודאי שהרבה ממצאי הארגונים הירוקים
מבוססים על אמונות טפלות מתובלות בחצאי אמיתות ושקרים שלמים.
ויעזור השי"ת ובקרוב ממש תמלא הארץ דעה את ה' כמים המכסים את הים
והארץ המלאה דעת לא תותיר מקום ללכלוך כלשהו.
מרן.
אתם מדייקים בדבריו של מענדל כאילו היה תנא או לכל הפחות אמורא. הוא כתב בדיוק מה שהתכוין אליו לשמור על נקיות הסביבה, דרישה שלקוחה מהסוגיות של פ"ב דבבא בתרא.
אגב אם תבדקו מה גודל השטח שהתוה"ק דורשת סביב כל עיר, הן שטח ריק והן שטח מלא בעצים וכו', בשביל לשמור על יופי העיר והרחבת הדעת של התושבים לעסוק בתומ"צ, תבינו שאין שום עירייה שדורשת דרישות חמורות כאלו כמו התורה הקדושה בעצמה שנכתבה על ידי מי שברא את העולם ואת תושביו ויודע היטב מה נדרש בשביל שיהיה לאדם ישוב הדעת לעבוד את ה'.
סוטה פרק ה:
אלף אַמָּה מִגְרָשׁ וְאַלְפַּיִם אַמָּה תְחוּם שַׁבָּת. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אוֹמֵר, אֶלֶף אַמָּה מִגְרָשׁ וְאַלְפַּיִם אַמָּה שָׂדוֹת וּכְרָמִים:
(מגרש הוא שטח ריק סביב העיר).
א יודעלע כתב:וכדי שלא יגידו שכל דברי הם רק התקפה, אני רוצה כעת להפריך נקודה אחת (שהיא רק דוגמא) ממאמרו האחרון.
אני לא אפריך את הנקודה של "צריך לעשות פעילות גופנית". כי זה נכון, וזה כבר מובא בחז"ל, ולמי שלא יודע הרב וואזנר גם היה הולך לשחות עד לשנותיו האחרונות.
אני רוצה להפריך את הנקודה שהחרדים לא עושים פעילות גופנית כי הם לא מחשיבים את בריאות הגוף.
אז ככה:
עד לעשר שנים האחרונות לא היה כמעט מודעות בעולם הכללי לחשיבות הפעילות הגופנית לבריאות.
מי שהיה עושה 'כושר' עשה זאת רק לצורך תרבות, למטרת חיזוק השרירים, רצון להצליח בכדורגל וכדו' או להיות חזק לצורך לחימה, הליכה לצבא וכו'. המטרה לא היתה בריאות. עדיין לא היתה מודעות בעולם הכללי שפעילות גופנית טובה לבריאות. (נפשית וגופנית)
ממילא ברור שהחרדי הממוצע לא צורך את התרבות הזאת. אצלינו לא סוגדים לכח גופני.
המגמה של 'שמירה על אורח חיים בריא', זהו טרנד שהחל להיכנס לעולם הכללי רק לפני כעשור וחצי בערך.
היהדות החרדית בהיותה חברה סגורה, אך טבעי שיקח יותר זמן שהמגמה הזו תיכנס אליה,
פשוט כי אינה חשופה למדיות השונות. ולא כי התורה לא רוצה בבריאותינו, או מנהיגי דורינו לא רואים בזה מצוה מדאורייתא.
ככל שעובר הזמן המודעות לצורך בשמירה על הבריאות חודרת גם אלינו, ההבנה שפעילות גופנית היא לצורך בריאות ולא לצורך תרבות.
אני לא מכיר אף רב או שיטה שמזלזלת בצורך בשמירה על בריאות הגוף, ממילא ככל שחודרת ההבנה שמדובר בצורך בריאותי, כך תראו יותר אנשים חרדים שיעסקו בספורט.
אולי הם לא יקראו לזה ספורט, אלא רק לא יקחו אוטובוס אלא ילכו ברגל, אבל המטרה ברורה.
ואגב, מאז ומתמיד ידעו גם אצלינו שהספורט חשוב לצורך שחרור, אורור וכדו', ולכן תמיד היו הולכים לשחות בבין הזמנים, רוכבים על אופניים וכדו'.
אולם הצורך הבריאותי עדיין לא חדר אלינו לגמרי.
זה לא כי ההשקפה החרדית מזניחה את הבריאות, זה כי המגמות האופנתיות בעולם הכללי חודרות אלינו יותר לאט. (בעיקר שעד לפני כעשור הפעילות הגופנית היתה לצורך תרבות כאמור ולכן לוקח יותר זמן להבין ולהאמין שמדובר בבריאות)
הבנתם?
היהדות החרדית לא נגד בריאות!!!
שש משזר כתב:א יודעלע כתב:וכדי שלא יגידו שכל דברי הם רק התקפה, אני רוצה כעת להפריך נקודה אחת (שהיא רק דוגמא) ממאמרו האחרון.
אני לא אפריך את הנקודה של "צריך לעשות פעילות גופנית". כי זה נכון, וזה כבר מובא בחז"ל, ולמי שלא יודע הרב וואזנר גם היה הולך לשחות עד לשנותיו האחרונות.
אני רוצה להפריך את הנקודה שהחרדים לא עושים פעילות גופנית כי הם לא מחשיבים את בריאות הגוף.
אז ככה:
עד לעשר שנים האחרונות לא היה כמעט מודעות בעולם הכללי לחשיבות הפעילות הגופנית לבריאות.
מי שהיה עושה 'כושר' עשה זאת רק לצורך תרבות, למטרת חיזוק השרירים, רצון להצליח בכדורגל וכדו' או להיות חזק לצורך לחימה, הליכה לצבא וכו'. המטרה לא היתה בריאות. עדיין לא היתה מודעות בעולם הכללי שפעילות גופנית טובה לבריאות. (נפשית וגופנית)
ממילא ברור שהחרדי הממוצע לא צורך את התרבות הזאת. אצלינו לא סוגדים לכח גופני.
המגמה של 'שמירה על אורח חיים בריא', זהו טרנד שהחל להיכנס לעולם הכללי רק לפני כעשור וחצי בערך.
היהדות החרדית בהיותה חברה סגורה, אך טבעי שיקח יותר זמן שהמגמה הזו תיכנס אליה,
פשוט כי אינה חשופה למדיות השונות. ולא כי התורה לא רוצה בבריאותינו, או מנהיגי דורינו לא רואים בזה מצוה מדאורייתא.
ככל שעובר הזמן המודעות לצורך בשמירה על הבריאות חודרת גם אלינו, ההבנה שפעילות גופנית היא לצורך בריאות ולא לצורך תרבות.
אני לא מכיר אף רב או שיטה שמזלזלת בצורך בשמירה על בריאות הגוף, ממילא ככל שחודרת ההבנה שמדובר בצורך בריאותי, כך תראו יותר אנשים חרדים שיעסקו בספורט.
אולי הם לא יקראו לזה ספורט, אלא רק לא יקחו אוטובוס אלא ילכו ברגל, אבל המטרה ברורה.
ואגב, מאז ומתמיד ידעו גם אצלינו שהספורט חשוב לצורך שחרור, אורור וכדו', ולכן תמיד היו הולכים לשחות בבין הזמנים, רוכבים על אופניים וכדו'.
אולם הצורך הבריאותי עדיין לא חדר אלינו לגמרי.
זה לא כי ההשקפה החרדית מזניחה את הבריאות, זה כי המגמות האופנתיות בעולם הכללי חודרות אלינו יותר לאט. (בעיקר שעד לפני כעשור הפעילות הגופנית היתה לצורך תרבות כאמור ולכן לוקח יותר זמן להבין ולהאמין שמדובר בבריאות)
הבנתם?
היהדות החרדית לא נגד בריאות!!!
אני אוהב ביותר את התגובה הזאת, כי זה מראה עד כמה דברי המשמיצים צודקים, ואיזה טענות יש להם בפיהם.
בא לכאן איזה יודעלע, וכבר נעשה להיסטוריון. מעשי התעמלות היו בגדר תרבות עד לפני עשור, ואז נהפכה לדבר בריאותי...!
טיפשות מרקיעת שחקים כזו עוד לא ראיתי [חוץ מהתוקפים על ר' מענדל כמותך], אבל יתירה מזו - איך אבדה הבושה לדבר גיבובי סרק בגובה עינים כזאת? למה אתה לא מחפש כמה רגעים באיזה תקופה באמת נעשתה לדבר שבבריאות? איך מלאך לבך לדבר שטויות בלי למצמץ עינים, ועוד להשתמש עם דברי בורותך להכות על קדקוד מי שכן יודע מה שהוא מדבר [ר' מענדל, במקרה דינן]?!
ואתה עדיין לא מבין למה אני נתקף בחמת זעם??? כל שטות, כל דבר רדידות, כל שקר ו'ידיעה' בלתי נכונה, כל עמי-הארצות, וכל התקפה, אני צריך לבזבז זמן בכדי להוכיח עד כמה הם טיפשיים?
יבוא זה ויעיד על השאר [בבחינת עדות שבטלה מקצתה כו'], ותבין כבר שאם אתה לא יכול לראות דברים באופן אובייקטיבי, אלא מיד אתה רואה מה הוא אמר "שלא כהוגן", אז אף אחד לא יחשוב שר' מענדל לא צדק, אלא שאתה שוב פעם אינך יכול לחתור אל אמת, אלא לחתור חתירה תחת ר' מענדל.
שש משזר כתב:טיפשות מרקיעת שחקים כזו עוד לא ראיתי
איך אבדה הבושה לדבר גיבובי סרק בגובה עינים כזאת?
איך מלאך לבך לדבר שטויות בלי למצמץ עינים,
ועוד להשתמש עם דברי בורותך להכות על קדקוד
כל שטות, כל דבר רדידות, כל שקר ו'ידיעה' בלתי נכונה,
כל עמי-הארצות, וכל התקפה,
אני צריך לבזבז זמן בכדי להוכיח עד כמה הם טיפשיים?
א יודעלע כתב:האמת שעם שש משזר אני מפחד להתעמת.
ולא כי אין לי מה להגיד.
אלא כי יש לו לשון חריפה וחזקה,
וכל מי שחושב אחרת ממנו,
הוא מתקיף אותו במילים חריפות
ויורד אישית נגדו.
את האנשים שהוא מקדש, הוא מבין שיש לכבד עד הסוף.
ח"ו שלא לדבר מילה אחת נגדם
אם מישהו מדבר נגדם, הרי זהשש משזר כתב:רדידות וגובל ברשעות.
אבל אם מדובר באישים שהוא נגדם (אריה דרעי לדוג') או ניק שאמר מילה נגד קדושי ישראל הרבנים הצדיקים והגאונים, רשכבה"ג הרב קוק ולהדבחל"ח והרב ראטה,
הרי שהותר עורם,
ומותר לשסף ולגדף בהם ללא הרף.
yehuda כתב:מה פתאום עולה לך הרעיון הזה?
חויזר כתב:yehuda כתב:מה פתאום עולה לך הרעיון הזה?
מדובר כאן ברכילות..
ומטוב אילו יינעל..
ישיביש כתב:בחור ספרדי, למשל, הוא סתם איזה 'פרענק' . מה הם כבר ה'פרענקים'. כל היום נותנים מכות לאשה, מקללים קללות, לא אוחזים בכלום.
ישיביש כתב:
אז חברים יקרים, אולי באמת בדקה הזאת שאתם מסיימים לקרוא, נסו לדמיין בראש שלכם את האדם שאתם הכי שונאים בלב. אנא, דמיינו איך שאתם פתאום מתמלאים אליו אהבה והכלה כמו שהוא, ושולחים לו מתנה, נר אחד קטן מאיר של אהבה
ישיביש כתב:בואו חברים ונשנה את העולם
שימי התימני כתב:לאמץ שירים מהגויים הם עבודה של צדיקים ואין לנו עסק בנסתרות זה לא עבודה של כל מי שבא לו
איך אמרו פה פעם שהוא הולך בדרכים של קליפה...
וכפי שהוא בעצמו כותב שהלחין שיר שהוא גם בסגנון של הנ"ל
וחוץ מזה על עצם מה שהוא דיבר על שירי הפאפ וכו' איני מכיר את כל השמות שילך קצת לברר אצל המבינים במוזיקה ובהיסטורית המוזיקה מי אלו שהורידו לעולם את כל סגנון המוזיקה הזאת ולאיזה מטרה הם עשו זאת ומה בדיוק מחולל בתוכיות האדם סגנון המוזיקה הזאת
שבט מישור כתב:שמעתי שיש קליפ שהוא שר עם הסטיטשין רבי מארה"ב
וגם קליפ שלו עם מיכאל שניצלר
אם כנים הדברים, בבקשה נא להעלות כאן
שימי התימני כתב:אני לא זוכר אצל מי היה הסיפור נדמה לי שאצל הבריסקר רב
שבליל יוה"כ נהגו שהלומדים לא ישנו משך הלילה אלא עסקו בתפילות ואמירת תהילים
שנה אחת בליל יוה"כ שם לב שיושב שם איתם איזה עשיר קמצן
ניגש איליו ושאל אותו 'האם אתה מתמצא בעניני הצבא'
העשיר ששמח להחכים את רבו ענה שודאי והתחיל להסביר לו את כל סוגי הפלוגות חיל רגלי חיל פרשים וכו'
לאחר שגמר שאל אותו הרב 'ומה יקרה אם חייל יחליט לערוק?'
ענה לו 'שאם המדינה במצב שלום אזי יכבשו אותו במאסר ואם במצב מלחמה אחת דינו למיתה'
שאל אותו הרב 'ואם יחליט חייל לערוק לפלוגה אחרת מה דינו'
ענה לו העשיר שאין שום חילוק בזה ודינו כנ"ל
שאל אותו הרב 'ואפילו אם החייל יכול להצליח יותר בפלוגה השני'?'
ענה לו כנ"ל
שאל אותו הרב 'א"כ מה מעשיך פה'
העשיר שעדיין לא הבין לאן חותר הרב ענה לו שבא לומר תהילים
אמר לו הרב 'שלקב"ה יש צבא ענק והרבה פלוגות יש את הלומדים ויש את המחזיקי תורה
אותך שם הקב"ה בפלוגה של מחזיקי תורה ועכשיו הרי מצב מלחמה א"כ יש לפניך שתי ברירות או כמו שאמרת שהדין במצב מלחמה... או אם אתה רוצה אתה יכול להיות לומד אבל אז תתצטרך לותר על כל רכושך' מטל העשיר את רגליו וברח כל עוד נשמתו בו עד כאן המעשה
כתבתי זאת מזיכרון ואיני זוכר את כל הפרטים אדרבא מי שיוכל להביא את כל הסיפור במלואו אשמח
אבל המסר ברור
איני יודע אולי הוא בפלוגה של לעזור לאלו שמתחילים לגלוש ה"י עם כל הדרך שלו עם הגיטרה וכו' וכו'
אבל אין לו מה לחפש ולברור בחינוך הטהור שאנו מקבלים וכל שבוע לזרוק ארס נגדנו ובפרט שהוא כלל לא הולך ע"פ דרך התורה הכבושה לנו ועושה דברים שלא לפי רוחנו
שוב אולי הוא טוב מאוד לאלו שצריכים הרבה רחמי שמים אחרי שהגיעו לאן שהגיעו אבל לא לנו
מתכנת web כתב:אבן הפינה כתב:בבקשה לג'מבו או דרייב
תודה
https://www.jumbomail.me/he/Downloads.a ... 3838673D3D
שבט מישור כתב:מתכנת web כתב:אבן הפינה כתב:בבקשה לג'מבו או דרייב
תודה
https://www.jumbomail.me/he/Downloads.a ... 3838673D3D
תודה רבה! אין מילים !
שימי התימני כתב:מענדל
כבר הקדימוך ק-ליפא ויש לו כבר בערך כזה ביהמ"ד
ועדיף לא לדבר איך שנראה שם ומי ומי ההולכים לשם
פאטשיילע כתב:שימי התימני כתב:מענדל
כבר הקדימוך ק-ליפא ויש לו כבר בערך כזה ביהמ"ד
ועדיף לא לדבר איך שנראה שם ומי ומי ההולכים לשם
היה לו כזה ביהמ"ד. ואם איני טועה זה כבר נסגר מפאת חוסר מתפללים... (חלקם המשיכו לרדת וכבר אינם צריכים בית כנסת, וחלקם חזרו הביתה ל"מסגרת הסגורה"...)
קיסם שיניים כתב:חבל, היה לוקח את מענדל לרב
גאליציינער כתב:קיסם שיניים כתב:חבל, היה לוקח את מענדל לרב
זה ממילא לא היה רלוונטי, הרי ליפא היה רב ביהמ"ד...
אין שני מלכים משתמשים בכתר אחד...
גאליציינער כתב:לא ידעתי.
מה עם הבלוגים שלו ?? יש עוד ??
לאחרונה אין פה כמעט...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אני פה, חויזר, חיימקה ו־122 אורחים