אשכול דרשות לאירוסין ונישואין

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

מנהל: יאיר

אשכול דרשות לאירוסין ונישואין

הודעה שלא נקראהעל ידי אבירים » 16 דצמבר 2013, 15:10

אני שמח לפתוח אשכול לדרשות לאירוסין ושבע ברכות
אני מזמין לכול מי שיש לו דרשה מוכנה או שרואה באיזה ספר דרשה יביא את זה לכאן(עדיף לא מראה מקום )
ואני מציע שבר מצוה וברית מילה לכל נושא נפתח אשכול בנפרד
אבירים
 
הודעות: 373
הצטרף: 11 נובמבר 2012, 21:14
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול דרשות לאירוסין ונישואין

הודעה שלא נקראהעל ידי ארטישוק » 16 דצמבר 2013, 15:22

"אדם עצב, אל תאנח,
כי אחרי טירחא יבוא אתנח,
אל תתהדר, אדם גביר,
כי אחרי דרגא יבוא תביר"...
(של"ה דפוס אמשטרדם תנ"ח דף רמג, א)
סמל אישי של המשתמש
ארטישוק
 
הודעות: 283
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 10:54
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול דרשות לאירוסין ונישואין

הודעה שלא נקראהעל ידי mmw » 16 דצמבר 2013, 16:20

בסדר אבל מהיום יעלו לפה
שנשמע ונתבשר בשורות טובות
סמל אישי של המשתמש
mmw
 
הודעות: 7051
הצטרף: 30 יוני 2013, 18:25
מיקום: ירושלים
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול דרשות לאירוסין ונישואין

הודעה שלא נקראהעל ידי אבירים » 16 דצמבר 2013, 19:52

ארטישוק כתב:זה אשכול עם ווארטים.
viewtopic.php?f=1&t=1458&hilit=%D7%A2%D7%A0%D7%91%D7%99+%D7%94%D7%92%D7%A4%D7%9F

אני מתכוון דרשות .לא ווארט קצר וזהו אלא משהו קצת יותר ארוך
אבירים
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 373
הצטרף: 11 נובמבר 2012, 21:14
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול דרשות לאירוסין ונישואין

הודעה שלא נקראהעל ידי אבירים » 16 דצמבר 2013, 23:01

תודה רבה לSafra לזה התכוונתי שפתחתי את האשכול
עלה והצלח
נערך לאחרונה על ידי אבירים בתאריך 16 דצמבר 2013, 23:12, נערך פעם אחת בסך הכל.
אבירים
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 373
הצטרף: 11 נובמבר 2012, 21:14
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול דרשות לאירוסין ונישואין

הודעה שלא נקראהעל ידי אבירים » 16 דצמבר 2013, 23:07

להלן דרשות קצרות מהרב שלמה הלוי (אני לא יודע מי הוא)
בס"ד
שבע ברכות- לקחת אחריות
"דבר תורה קצר לשבע ברכות". מה זה אומר "לקחת אחריות"?. שני סיפורים על רבי עקיבא הנראים כסתירה בהנהגה אך מלמדים הם מהי האחריות שצריכים בני הזוג לקבל על עצמם?, לדעת להיות קשובים זה לזו וזו לזה. אם שמעתְּ או שמעתָּ משהו- האחריות מוטלת עליך ועלייך לתקן זאת, ולהקדיש כמה שרק אפשר מעצמך...

במסכת כלה פרק ב' מובא סיפור על ר' עקיבא:

פעם אחת היה רבי עקיבא מהלך בדרך, ומצא אדם מפוחם ביותר, שהיה טעון על כתפיו משא גדול של עצים, והוא ממהר. העמידו רבי עקיבא, ואמר לו: אני משביעך שתאמר – מבני אנוש אתה, או מן המזיקים?
אמר לו: רבי! אדם הייתי, וכבר נפטרתי מן העולם הזה, ובכל יום ויום אני חוטב עצים ומביא משא כזה, ומכניסים אותי בתוכו ושורפים אותי בעצים הללו שלוש פעמים ביום. וזה גזר דיני בכל יום ויום.
שאלו רבי עקיבא: מה עשית בחייך, שכך נגזר עליך?
השיב הלה: "לא הנחתי דבר אסור שלא עשיתיו! אפילו באתי על נערה מאורסה ביום הכיפורים, ועל זה הוציאוני והרגוני".
אמר לו: בני, האם שמעת מהי תקנתך?
אמר לו: כך שמעתי מאחורי הפרגוד, שבזמן שיאמר בני "קדיש" מוציאים אותי מגיהנום ומכניסים אותי לגן עדן.אמר לו רבי עקיבא: אולי הנחת בן שיאמר אחריך קדיש?
אמר לו: הנחתי אשה מעוברת בעיר פלונית, ובן אחד נולד לי אחר מיתתי ואיני יודע מה עלה בגורלו.

היה רבי עקיבא מכתת רגליו מעיר לעיר עד שהגיע לאותה העיר. הביאו לפניו את בנו של האיש וציווה למולו. והושיבו לפניו ללמוד את האותיות וסדר הקדיש. בו ברגע שסיים הילד את ה"קדיש" מיד הוציאוהו לאותו איש מגיהנום והכניסוהו לגן עדן. עד שהתגלה אליו האיש ואמר- "תנוח דעתך שהנחת את דעתי"...

שאלה: פלא גדול על ר' עקיבא, שלאחר שנים עשר אלף תלמידים מגיע לביתו ושומע את אשתו אומרת לאחת שמקניטה אותה (שר' עקיבא נטש אותה לכל כך הרבה זמן ורחל עונה לה:), "מצידי הוא יכול ללכת וללמוד עוד י"ב שנה".
וידועה התשובה לשאלה: מדוע ר' עקיבא לא נכנס ל-5 דקות לומר שלום? והתשובה- אם היינו יודעים מה ערכם של 5 דקות...

וכאן מתעצמת השאלה:
אם ערכם של 5 דקות כ"כ גדול, מה מצא ר' עקיבא "לבזבז" את זמנו על הנער הזה?!

והתירוץ הוא:
אסור להתעלם!!!, אם שמעת או ראית- סימן שהתכוונו אליך! אסור לך להתעלם!

כך בני הזוג היקרים, עליכם לדעת להיות קשובים זה לזו וזו לזה., אם שמעתְּ או שמעתָּ משהו- האחריות מוטלת עליך ועלייך לתקן זאת, ולהקדיש כמה שרק אפשר. כדי לקבל אחריות צריך להתחיל במעגלים. ואלו רמוזים במילה: "אחריות":

א- אני,
אח- משפחה,
אחר- לזולת,
אחרי- למשוך אחרינו את האחרים (ע"י כך שנהווה דוגמא),
אחריו- ע"פ ה',
רק אז ניתן לומר "שלקחת אחריות".
*
שבע ברכות- להקריב מעצמנו למען רצון ה'!
"דבר תורה קצר לשבע ברכות". רעיון נפלא לשבע ברכות הנלמד מן מצוות שילוח הקן המבטא את הרעיון שדברים שהזוג חלמו עליהם בילדות ואמרו: "שנגדל ונתחתן..." יש לבחון האם הם עומדים בגדרים שקבעו חז"ל אם הם לא עושים את רצון ה' - יש לוותר עליהם...

רעיון נפלא לשבע ברכות

נצטווינו על שילוח הקן (בהקשר לילדים שפרחו זה עתה מהקן של הוריהם, נישאו והקימו קן משל עצמם...).

כאשר אדם רואה ציפור הרובצת על האפרוחים או על הביצים מצווה אותו התורה: "לא תיקח האם על הבנים שלח תשלח את האם...", ורק אח"כ את הבנים אתה יכול לקחת.

אל תיגע באימא שלהם!!! מדוע?

אם נשים לב כשיונה דוגרת על בניה ונתקרב אליה היא לא תזוז, היא מוכנה להקריב את עצמה למען ילדיה.

אמר הקב"ה מידה כנגד מידה: את ויתרת על עצמך- אני אגן עלייך ואצווה בתורה שלא יגעו בך לרעה...

מאידך מעניין לראות שבמזמור פ"ד בתהילים (הספרדים נוהגים לאומרו מדי יום בפתיחה לתפילת מנחה): "גם ציפור מצאה בית ודרור קן לה אשר שתה אפרוחיה את מזבחותיך". היא מניחה את אפרוחיה אצל המזבח שאם בנ"י ירצו קרבנות עוף (כשיבנה בית המקדש) שיהיה להם מצוי שם.

רואים שבעניין של שלום הילדים היא מגוננת עליהם, אבל בשביל הקב"ה היא מזמנת אותם להיקרב ראשונים.

לכן נמשל עם ישראל ליונה שמוכנים להקריב את עצמם למען הקב"ה...

זוג יקר, אתם כעת הולכים לבנות בית בישראל. תזכרו להקריב את עצמכם האחד למען השני. אבל כל זה כשזה בעניינים הגשמיים, אבל ברוחניות- צריכים הקרבה אפילו של הילדים על מנת לעשות את רצון ה'.

הרבה דברים שחלמנו עליהם בילדות ואמרנו: "שנגדל ונתחתן..." אם הם לא עושים את רצון ה '- נוותר...
*
שבע ברכות - לשמח ביום שמחה?!
דבר תורה קצר לשבע ברכות. "כל המשמח חתן וכלה כאילו בנה אחת מחורבות ירושלים", מדוע צריך לשמח את החתן והכלה? הרי זה היום הכי שמח שלהם ממילא?! משל ונמשל נפלאים לשבע ברכות.

"כל המשמח חתן וכלה כאילו בנה אחת מחורבות ירושלים" מדוע נדרש מאיתנו לשמח את החתן והכלה ביום שלכאורה הוא המאושר ביותר בחייהם?!
על מנת לענות על השאלה הזו נביא משל למה הדבר דומה: מלך אחד ביקש לבנות גשר מפואר ולשם כך חיפש אדריכל. האדריכל שנבחר בדיוק סיים את לימודיו ובנה את הגשר במרץ רב. לאחר שסיים את המלאכה נתן המלך את הרשות לבנות את ביתו על הגשר שתיכנן, עיצב ובנה זה לא מכבר.
כשהוא המאושר באדם ניגש למלאכה לבנות את הביתו על הגשר. אך בשיא האושר החלו להתגנב מחשבות לראשו: אולי הגשר לא יציב מספיק ולא יוכל להחזיק את הבית? וגם אם נאמר שאכן כובד הבית מתאים ליסודות הגשר, לכשיהיו לו ילדים שירוצו וישתוללו האם גם אז יעמוד הגשר איתן?, או חלילה יתרסקו הוא וילדיו אל התהום שמתחתיו?!... כמובן שעם כל השמחה, הוא מלא בחששות כבדים ולכן, יש לחזקו ולעודדו על מנת שיבטח בעצמו ויסיר דאגה מליבו...
כן הוא הנמשל: החתן והכלה נמצאים ביום המאושר ביותר בחייהם הם בונים את ביתם החדש. אך דווקא בשיא הבנייה מתגנב החשש לליבם: אולי הקשר לא יציב מספיק בשביל חתונה?! האם שיהיו ילדים בעזרת ה' הקשר אכן יחזיק מעמד או חלילה יתרסק אל התהום?!
אנו נדרשים ביום שמחתם לשמח את הזוג החדש, לחזק אותם, לעודד ולשמח אותם. במילים אחרות: לבנות את החורבות (את החששות שמביאים לחורבן ביום השמחה...) - זה מה שדורשים מאיתנו חז"ל. לתמוך בהם באופן שכביכול אומרים להם בעצם השמחה: שהגשר שבנו = הקשר החדש הזה, יהיה איתן לאורך שנים טובות.
מזל טוב
*
"עוד ישמע..."- על שם העתיד
דבר תורה לשבע ברכות - מדוע בשיא השמחה - מעמד החופה מדברים על השמחה בעתיד "עוד ישמע בערי יהודה ובחוצות ירושלים קול ששון וקול שמחה" הרי השמחה היא כעת?!..

בברכות החופה ובשבע ברכות אנו אומרים: "עוד ישמע בערי יהודה ובחוצות ירושלים קול ששון וקול שמחה"
"עוד ישמע.." - בלשון עתיד. ונשאלת השאלה: מדוע הברכה נתקנה בלשון עתיד? הרי בחופה עצמה צוהלים ושמחים ושומעים קול ששון ושמחה?!
אלא, מסבירים: בימים הראשונים של הנישואין הזוג מתייחס בכבוד אחד לשני, מדבר בנועם ואינו מרים את קולו זה על זה. הביישנות זה מזה מביאה אותם להתנהג בנימוסין ומתוך כבוד הדדי.
בשבע הברכות - במעמד המשמח הזה, אנו מברכים את הזוג הצעיר שימשיכו בדרך המבורכת הזו וגם בעתיד יושמעו הקולות הללו ולא חלילה קולות של מריבה, אלא קולות קק של ששון ושמחה של חתן וכלה.
מזל טוב
*

אירוסין - באר המים
רעיון נפלא לדבר תורה באירוסין/וורט. מדוע אבותינו הקדושים מצאו את השידוך שלהם דווקא על יד באר המים?! רעיון נפלא לבני הזוז הבאים בקשרי השידוכין...

מעניין לראות ששרה אימנו מתוודעת לאברהם אבינו כאשר דמותה משתקפת במים והוא אומר לה: "הנה נא ידעתי כי אישה יפת מראה את"
כמו כן בשידוך ליצחק מוצא העבד את רבקה אימנו על באר המים "לעת ערב לעת צאת השואבות".
יעקב אבינו אף הוא עומד על הבאר ומוצא את רחל בת לבן והוא גולל את האבן מעל פי הבאר.
אף משה רבנו מציל את אשתו ציפורה מיד הרועים על באר המים
ונשאלת השאלה: מדוע אבותינו מצאו את נשותיהן ליד באר המים?
והתשובה בכולן אחת היא: כי אל הבאר צריך להתכופף
אם כל אחד מבני הזוג התכופף קמעא אל האחר למרות כל המטען וההנהגות שכל אחד מביא מהבית שלו אזי מובטחת כאן חתונה...
*
אירוסין - בסימן טוב
דבר תורה לאירוסין. מהי המשמעות שאומרים באירוסין: "בסימן טוב ובמזל טוב" מהו הסימן שעליו מדברים?!...

נהוג בשטרי אירוסין לכתוב בראש העמוד "בסימן טוב ובמזל טוב".
כשאומרים: "מזל טוב" - כולם יודעים למה הכוונה, שהמזל השולט בשעת כתיבת התנאים יהיה טוב והולם לבני הזוג. אך מהו הביטוי "בסימן טוב"? על איזה סימן מדובר?! וכמו כן מהו הסימן?
ונראה, שהכוונה לדברי הגמרא בראשית מסכת בבא מציעא. הגמרא דנה בדיני השבת אבידה, והדרכים למציאת בעל האבידה. הגמרא מונה סימנים כדרך להשבת אבידה לבעליה. הגמרא מוסיפה גם דרך מיוחדת לקיום מצות השבת האבידה, והיא ע"י סימנים מובהקים וכו'.
עונה הגמרא: "משל לבעל אבידה וכו'..". מיהו הטורח בחיפוש אחרי אבידה, המאבד או המוצא?, בוודאי המאבד, כי הוא בעל האבידה!!!
כעת מובנים הדברים: הסימן הטוב שנאמר בראש השטר משמעותו הינה: אנו מאחלים לזוג שהקשר ביניהם יהיה אמיץ ובל ינתק. והאבידה – האישה היא זו שיועדה לו. שהסימן יהיה טוב שזו שייכת לזה וזה שייך לזו.
(ע"כ מהרב שלמה הלוי)
הנה קישור מהאתר שלו יש שם עוד דרשות על כל מיני נושאים
http://www.dvar-tora.co.il/mamar.aspx?tc=9
מקווה שאתם נהנים ותוסיפו גם אתם לאשכול
לדעתי זה זיכוי הרבים גדול
אבירים
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 373
הצטרף: 11 נובמבר 2012, 21:14
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

ככה נגיע לספר השיאים

הודעה שלא נקראהעל ידי HaVer » 17 דצמבר 2013, 01:12

חברים יקרים!
אולי זה רעיון יפה לפתוח אשכול דרשות, אבל עם כל הכבוד, לא סביר שכל אחד יכתוב את כל טקסט הדרשה כ"פוסט"
אולי תעשו מזה תקציר ואת הטקסט המלא תצרפו כקובץ "וורד" או PDF.
אחרת, אנחנו ניכנס לספר השיאים של פורום עם הפוסטים הכי ארוכים בעולם ;)
סמל אישי של המשתמש
HaVer
 
הודעות: 53
הצטרף: 11 נובמבר 2012, 21:22
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול דרשות לאירוסין ונישואין

הודעה שלא נקראהעל ידי אבירים » 17 דצמבר 2013, 01:38

מקווה לפחות שקראת ונהנתה .
בכל אופן זה טוב שימשיכו ככה
ואפשר גם לצרף קובץ
אבירים
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 373
הצטרף: 11 נובמבר 2012, 21:14
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול דרשות לאירוסין ונישואין

הודעה שלא נקראהעל ידי אבירים » 08 ינואר 2014, 14:39

ראיתי שיצאו לאור שני כרכים של הספר "חיים שיש בהם -דרשות " ובו הרבה מאוד דרשות על נישואין ,בר מצוה ,ברית מילה,וכו'

"(וכן יש חוברת "עת לשמוח" שם זה יותר ווארטים קצרים)

כל מי שיודע על עוד ספרים שמביאין דרשות לאירועים מוזמן לכתוב
אבירים
 
{ AUTHOR_TOPIC }
הודעות: 373
הצטרף: 11 נובמבר 2012, 21:14
{ TOPIC_AUTHOR }
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב

Re: אשכול דרשות לאירוסין ונישואין

הודעה שלא נקראהעל ידי דוד בן ישי » 08 ינואר 2014, 15:56

רבותי, אני מציע לכתוב כמה שיותר ביאורים על המאמר בגמ' שהיו שואלים לחתן "מצא או מוצא" וכו'.
אפשר לדרוש דרשה שלימה על זה.
תודה רבה.
מזמור לדוד ה' רועי לא אחסר
סמל אישי של המשתמש
דוד בן ישי
 
הודעות: 359
הצטרף: 12 ספטמבר 2013, 10:32
{ THANKS }: { THANKS_TIME }
{ THANKED }: ב


חזור אל תורה ודעת

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־18 אורחים